abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage vrijdag 22 december 2000 @ 13:11:11 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_575174
Ik heb me nooit kunnen interesseren voor boeken van Nederlandse schrijvers. Mulisch, Wolkers, Reve, ik heb me er nooit toe kunnen zetten er 1 bladzijde van te lezen. Oke, ja, de aanslag voor de boekenlijst. Uit de School geklapt van Jekkers/Meiderts vond ik hilarisch. En blauwe maandagen.

Ik heb dus altijd buitenlandse schrijvers gelezen. Alexander Jardin met de Zebra en FanFan, Hector Malot met Alleen op de wereld, en verder veel Koontz, Jules Verne, King, Mark Twain en Ludlum.

Iemand die dit herkent? En wat is jullie kijk op Binnen- en buitenlandse literatuur.

vrijdag 22 december 2000 @ 14:01:26 #2
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_575382
Tja, ik vind het een beetje zielig voor je, Sunny, dat je allemaal mooie dingen mist.

Maar leven en laten leven. En in het buitenland is ook veel moois te zien, da's zeker!

Dat verandert alles
  Redactie Frontpage vrijdag 22 december 2000 @ 14:04:51 #3
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_575397
quote:
Op 22 december 2000 14:01 schreef Kiegie het volgende:
Sunny, dat je allemaal mooie dingen mist.
let me learn. Noem eens 5 boeken die ik in de bieb zou moeten zoeken.
pi_575834
1. S. Vestdijk - Kellner en de levenden
2. F. Springer - Bougainville
3. F. Borderwijk - Blokken (of Bint)
4. Willem - Reynaert de Vos (al dan niet in een moderne bewerking)
5. Mulisch - De ontdekking van de hemel

maar anderen zullen hier vast nog wel een paar leuke boeken kunnen noemen

Overigens: Wolkers en 't Hart komen bij mij ook het huis niet in, van Claus en Reve ben ik tot nog toe ook niet echt gecharmeerd.

Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  Redactie Frontpage vrijdag 22 december 2000 @ 16:52:16 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_576030
Wie zet Mieke Maaikes obscene jeugd van Louis Paul Boon er nog even tussen, die wil ik nog wel eens herlezen
pi_576043
Nederland is in vergelijking met bijv. Frankrijk en Engeland een onbeduidend gebied qua literatuur.

Maar toch lees ik zelf het liefst van Nederlandse schrijvers. Het staat dichter bij me, en ik denk dat je verhalen van schrijvers uit eigen land ook beter doorziet.

It is much easier to be critical than to be correct.
  Redactie Frontpage vrijdag 22 december 2000 @ 17:00:59 #7
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_576053
Hoe komt het dan toch dat ik bij NL literatuur alleen maar denk aan verhalen over Oorlog, Neuken of Neuken tijdens de Oorlog?

Een boek als Uit de School Geklapt is bv briljant, maar zijn er meer van zulke boeken? En FanFan of de Zebra zou ik ook lezen als een Nederlander het had geschreven. Qua stijl kom je dan wel weer uit bij Grunberg.

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 22-12-2000 17:01]

vrijdag 22 december 2000 @ 18:14:17 #8
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_576258
Ik wil je wel helpen, hoor, Sunny.

Albert Alberts: 'De Eilanden'
Tip Marugg: 'Weekendpelgrimage' of 'De morgen loeit weer aan'
Godfried Bomans: 'De avonturen van Bill Clifford'
Belcampo: 'De ideale dahlia' (bijvoorbeeld)
Theo Thijssen: 'Kees de jongen'

Als je geen van genoemde titels mooi vindt, zou mij dat zéér verbazen.

En om je even lekker te maken: in géén van de boeken wordt geneukt!

[edit was voor een spelfoutje]

[Dit bericht is gewijzigd door Kiegie op 22-12-2000 18:16]

Dat verandert alles
pi_576624
Mwah.. er zijn wel veel boeken over de oorlog, maar dat is op zich ook niet zo verwonderlijk.

En dat er veel boeken over zoals jij het noemt neuken zijn is ook waar. Maar er is toch veel meer.

O.a. Leon de Winter, Maarten 't Hart, en wie ik vooral wil aanraden: Ronald Giphart (hoewel je dat wellicht neuken vindt), daar zit wel wat meer in dan neuken, en al helemaal niets over de oorlog. Daar heb ik trouwens ook geen boodschap aan, aan boeken over de oorlog.

En ik geef toe: een boek zoals Arthur the once and future king van T. White of the Lord of the Rings, dat heeft de Nederlandse literatuur nog nooit voortgebracht.

pi_577602
In alle boeken die ik noemde speelt oorlog geen rol (hoewel Blokken wel over fascisme gaat) en er wordt nauwelijks in geneukt. Alleen Mulisch weet ik niet zeker eigenlijk.

Denk wel dat er ook veel Buitenlandse schrijvers schrijven over neuken en over de oorlog, alleen lezen wij die ws minder omdat bijna al onze eigen schrijvers daar al boeken over schrijven.

Daar komt nog bij dat de oorlog niet in elk boek hetzelfde beschreven wordt. In "De Avonden" speelt de oorlog onbewust een grote rol maar de karakters bevinden zich niet in een bedreigende omgeving. "In bijv. de Donkere Kamer van Damokles" is die dreiging juist overal aanwezig. Het is ook zo'n breed onderwerp, je kunt er gewoon heel veel over schrijven en toch origineel blijven.

Zelf vind ik al die vervelende vadercomplexen en Indiëtrauma's veel vervelender. Adriaan van Dis, Jeroen Brouwers, Jan Wolkers. Mij maak je daar echt niet gelukkig mee.

pi_578188
Boeken over Indië hoef ik ook niet te lezen nee.
  zondag 24 december 2000 @ 16:35:02 #12
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_581630
Eigenlijk lees ik nauwelijks Nederlandse literatuur meer. Okee, Mulisch, Hermans en nog een paar 'groten' kunnen mij wel bekoren, maar als ik naar het recente aanbod van Nederlandse literatuur kijk, dan springen de tranen in mijn ogen. De thema's spreken mij gewoon nauwelijks aan, en schrijvers als Giphart en Grunberg zijn duidelijk niet aan mij besteed...

Dan liever buitenlandse (Engelse en Amerikaanse) literatuur, liefst in de originele taal, natuurlijk.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 25 december 2000 @ 03:32:24 #13
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_583850
quote:
Op 22 december 2000 14:04 schreef SunChaser het volgende:
let me learn. Noem eens 5 boeken die ik in de bieb zou moeten zoeken.
1. De Man die z'n haar kort liet knippen - Johan Daisne
2. De ontdekking van de hemel - Harry Mulish
3. De trein der traagheid - Wederom Johan Daisne
4. Snikjes & Grimlachjes - Piet Paaltjens
5. Beekman & Beekman - Ton Kortooms

en hé een bonus : De komst van Joachim Stiller - Hubert Lampo (lees ook de rest van z'n werk )

P.s. Ik denk dat er veel (ongelezen) literatuur van Nederlandse/Vlaamse afkomst is, die de moeite waard is. Vaak wordt dit afgedaan als niet interessant. Da's jammer.

Kijk, op de middelbare school MOESTEN we boeken lezen (en moeten is nooit leuk), maar bekijk nu weer eens die lijst van toen en herlees eventueel.....

Is het nu nog steeds waardeloos of heb je destijds toch wellicht (tegen wil en dank) hele mooie boeken gelezen?

Juan.

You bend your words like Uri Geller spoons...
  maandag 25 december 2000 @ 11:39:32 #14
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_584159
quote:
Op 22 december 2000 17:00 schreef SunChaser het volgende:
Hoe komt het dan toch dat ik bij NL literatuur alleen maar denk aan verhalen over Oorlog, Neuken of Neuken tijdens de Oorlog?
Karakter, F. Bordewijk
Russisch blauw, R. Peper
De grot, T. Krabbé
De ruimte van Sokolov (!), L. de Winter
Rico's vleugels, R. Peper
De hemel van Hollywood, L. de Winter

Allemaal goede boeken, waarin WO II geen (of een minieme) rol speelt, als dat tenminste is wat je graag wil.

Ik ben het met je eens dat buitenlandse literatuur vaak interessanter is. Dat is uiteraard niet zo vreemd, gezien het aanbod veel groter is.
Voor mijn Engels lijst heb ik bijvoorbeeld 'The Great Gatsby' van Francis S.K. Fitzgerald gelezen. Dat vond ik een prachtig boek.

[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
  Redactie Frontpage maandag 25 december 2000 @ 18:34:16 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_585170
De Grot van TK. Ging dat nog ergens over? Ik heb het gelezen en vond het 100x niks.
  maandag 25 december 2000 @ 19:23:54 #16
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_585291
Natuurlijk ging het ergens over. Heb je niet een beetje gevolgd wat er gebeurde?
[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
pi_588415
quote:
Op 22 december 2000 13:11 schreef SunChaser het volgende:
En wat is jullie kijk op Binnen- en buitenlandse literatuur.
Ik lees 95% Engelse literatuur, kortom, Nederlandse Literatuur boeit me eik amper/zelden
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_588774
quote:
Op 25 december 2000 03:32 schreef Juan Zueco het volgende:
1. De Man die z'n haar kort liet knippen - Johan Daisne
3. De trein der traagheid - Wederom Johan Daisne
Ik heb echt nog nooit van hem gehoord. Heb je iets meer info?
  woensdag 27 december 2000 @ 00:11:24 #19
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_589262
quote:
Op 26 december 2000 21:25 schreef WouterB het volgende:
Ik heb echt nog nooit van hem gehoord. Heb je iets meer info?
H,mmm Johan Daisne. Vlaams schrijver, magisch realisme. Anders dan Hubert Lampo, meer droom (Trein der Traagheid) magisch realisme. De man.... heeft meer een psychische ondertoon.

Misschien is deze link : http://bewoner.dma.be/users/188/daisne/jdbiog_n.htm wel nuttig...

You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_608113
de nederlandse literatuur intereseert ook mij maar bar weinig. Ons landje produceert eigenlijk maar een paar genres, en die boeken zijn meestal dertien in een dozijn. Neuken, oorlog, neuken, oorlog en vrouwenboeken. Als je een sci-fi liefhebber bent dan heb je het zwaar te verduren hier in nederland, de meeste sci fi en fantasy zijn hier gewoon niet leuk, hersenloze pulp.

De nederlandse literatuur heeft haar eigen hoofd in haar reet zitten, schrijvers zien hun eigen fouten niet en herkauwen een oud thema tot in de eeuwigheid zonder zichzelf ooit slecht of onorigineel te vinden.
Er zijn maar weinig schrijvers die vernieuwend zijn en een nieuw genre proberen.

daarom kies ik voor buitenlandse literatuur, daar is veel meer keuze in verschillende genres en type boeken.

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
pi_612227
Tja, maar geldt dit niet in dezelfde mate voor buitenlandse auteurs? Begrijp me niet verkeerd, mij lijkt Robert Jordan een fantastisch auteur, net als Terry Pratchett. Maar schrijven die ook niet al jarenlang dezelfde boeken? Die wisselen ook niet echt van genre en over vernieuwing kun je ook twijfelen.

In Nederland lopen we zeker niet voorop, zijn we ws veel te veel in onszelf gekeerd maar missen we misschien ook wel kwalitatief goede auteurs (en: kritische lezers). Vergeet natuurlijk niet dat we nogal klein zijn vergeleken met het Engels en het Franstaalgebied. Kijkend naar Duitsland zie je ook niet de grootste vernieuwing (?).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')