Triest allemaal.quote:
Er zal wel een alternatief komen want veel sociaaldemocraten zijn nu thuisloos.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ook heel erg, maar de spiraal naar beneden is al langer geleden ingezet. Dit is de nekslag.
quote:Op zondag 22 juni 2025 18:33 schreef Straatcommando. het volgende:
We kunnen eigenlijk concluderen dat de PvdA simpelweg niet meer bestaat na dit debacle. Niet bepaald een fusie, eerder een consumptie.
Ja, dat is wel sneu. Je zou maar je hele leven keihard voor de PvdA aan de slag zijn geweest. Voor het sociaaldemocratische geluid. En uiteindelijk wordt je uitgejoeld door je eigen partijleden, zelfs de befaamde vroegere CDA-partijcongressen zijn nooit zo diep gezonken.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja en dat vind ik eigenlijk heel erg.
De partij van de sociaal democratie, opgegeten door radicale elementen. De mensen die veel voor ons land betekend hebben, zich met hart en ziel ingezet hebben, zo uitgejoeld.
Respectloos ook.
Ik had dit ook niet onder Timmermans verwacht, eerlijk.
Dat blijkt nergens uit, ze pieken enorm in peilingen. Hebben ook dik gewonnen de eerste verkiezingen dat ze samen mee deden, ondanks dat ze tegen het Omtzigteffect moesten opboksen, NSC heeft deels in hun vijver gevist. Dus er blijkt nergens uit dat de kiezers deze fusie niet zouden zien zitten.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Denk je? Ik denk dat vooral het electoraat van wat ooit PvdA was hier niet op zit te wachten.
Daarom staat GL-PvdA op 30 zetels? Hoeveel sociaaldemocraten denk je dat Nederland telt?quote:Op zondag 22 juni 2025 18:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zal wel een alternatief komen want veel sociaaldemocraten zijn nu thuisloos.
Dat verwacht ik ook. Er is echt wel ruimte in Nederland voor een sociaaldemocratische volkspartij.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zal wel een alternatief komen want veel sociaaldemocraten zijn nu thuisloos.
Ik vind het vooral heel erg hoe er door de blijkbaar zeer geradicaliseerde achterban van GL-PvdA gesproken wordt over deze partijprominenten.quote:
Ik zeg dan ook dat ik het denk, ik stel het niet als feit.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat blijkt nergens uit, ze pieken enorm in peilingen. Hebben ook dik gewonnen de eerste verkiezingen dat ze samen mee deden, ondanks dat ze tegen het Omtzigteffect moesten opboksen, NSC heeft deels in hun vijver gevist. Dus er blijkt nergens uit dat de kiezers deze fusie niet zouden zien zitten.
Het zegt veel over hoe geradicaliseerd en gepolariseerd men is. Iedereen buiten het eigen gelijk is 'de vijand'. En mag zo behandeld worden.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:44 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel erg hoe er door de blijkbaar zeer geradicaliseerde achterban van GL-PvdA gesproken wordt over deze partijprominenten.
Men doet of ze nobodies zijn, terwijl het mensen zijn die decennia hun leven voor de partij gegeven hebben, men doet of ze rancuneus zijn omdat ze een andere mening hebben, men heeft het over Cohen en zijn zionistische agenda, men loopt te schreeuwen als Verbeet haar motie presenteert etc etc etc
Ik vind het zorgelijk. Aan de ene kant hebben we als grootste partij de extreme PVV gehad en we hebben aan de andere kant als grootste oppositiepartij nu dit, met een hardvochtig zero tolerance beleid voor andere meningen als je normaal enkel van de andere kant kent. Die sancties op Israel voorstelt als ze bombarderen om te voorkomen dat Iran kernwapens krijgt, ongetwijfeld met het idee van the enemy of my enemy is my friend. Terwijl wij nog herinneren dat we hier een half jaar geleden nog moord en brand schreeuwde dat er een meisje verdween, omdat ze in onderbroek demonstreerde.
Het is jammer dat GL-PvdA zich zo duidelijk een onredelijke partij toont, de linkse variant op de PVV. Weg is het fatsoen. Schokkend, want dat maakt het landsbestuur extreem moeilijk. Ik hoop dat mensen het zien en binnen de linkerflank overstappen naar redelijker alternatieven.
Hecht dan waarde aan de eerste 2 verkiezingen waar ze samen mee deden en waar ze 2 keer dik wonnen.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat ik het denk, ik stel het niet als feit.
Peilingen hecht ik vrij weinig waarde aan, eerlijk gezegd. Bovendien is dit nog heel vers.
Hoezo? Dit is toch van een hele andere orde, de partij heeft ook ontwikkelingen doorgemaakt met dit als zure slagroom op de taart.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hecht dan waarde aan de eerste 2 verkiezingen waar ze samen mee deden en waar ze 2 keer dik wonnen.
Dan zal iemand die toch eerst moeten oprichtenquote:Op zondag 22 juni 2025 18:44 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook. Er is echt wel ruimte in Nederland voor een sociaaldemocratische volkspartij.
Dit is inderdaad verschrikkelijk en ik vrees ook dat het wel iets gaat schelen met de verkiezingen en vooral ook bij de formatie (waar Bontenbal meer fan leek van Timmermans dan Yeşilgöz, lijkt dat nu veranderd). Maar de fusie staat nog steeds als een huis, zo blijkt gewoon in alle peilingen.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoezo? Dit is toch van een hele andere orde, de partij heeft ook ontwikkelingen doorgemaakt met dit als zure slagroom op de taart.
Ik denk dat heel veel Nederland hier helemaal niet op zitten te wachten. We weten hoe groot het extreme electoraat aan de rechterkant is, links is aan het radicaliseren, maar ik heb hoop dat de overgrote meerderheid hier helemaal niet op zit te wachten.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het zegt veel over hoe geradicaliseerd en gepolariseerd men is. Iedereen buiten het eigen gelijk is 'de vijand'. En mag zo behandeld worden.
Lijkt me juist wel. Dat een VVD'er het heel extreem vind is niet zo gek. Die zijn zelf zo rechts dat bijna alles radicaal links voor ze is.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:54 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zo te lezen heeft PvdA-Groenlinks een serieus probleem. Met deze leden gaat er niets terechtkomen van een brede linkse volkspartij. Het leest meer alsof Groenlinks de PvdA heeft overgenomen.
Ik zie de fusie ook niet mislukken of om andere reden niet doorgaan, wel zie ik een flinke deuk in het imago.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is inderdaad vervelend en ik vrees ook dat het wel iets gaat schelen met de verkiezingen en vooral ook bij de formatie (waar Bontenbal meer fan leek van Timmermans dan Yeşilgöz, lijkt dat nu veranderd). Maar de fusie staat nog steeds als een huis, zo blijkt gewoon in alle peilingen.
Timmermans heeft het imago van EU bobo nooit van zich kunnen afschudden. Dan helpen dit soort acties niet mee.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:51 schreef Jojoke het volgende:
Ik moet zeggen dat ik dacht dat Yeşilgöz voor de bühne deed alsof samenwerking met PvdA-Groenlinks bijna net zo moeilijk is als met PVV. Ik dacht dat Timmermans het meende met zijn brede linkse volkspartij, maar als de zaken er zo bij liggen dan begrijp ik de zorgen van Yeşilgöz nu beter.
Het valt me nog mee hoeveel zetels de VVD in de peilingen verliest. En er is een dikke kans dat dat net voor het stemmen nog aantrekt. Maar inderdaad, als je de PVV en GroenLinks uitsluit - ik zal de PvdA niet meer noemen, want die partij is er niet meer - hoe moet er dan in hemelsnaam een regering worden gevormd?quote:Op zondag 22 juni 2025 18:50 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik denk dat heel veel Nederland hier helemaal niet op zitten te wachten. We weten hoe groot het extreme electoraat aan de rechterkant is, links is aan het radicaliseren, maar ik heb hoop dat de overgrote meerderheid hier helemaal niet op zit te wachten.
Maarja, wat moeten die dan? Het CDA zal daarom enorm goed scoren denk ik, maar met wie moeten die dan een coalitie vormen? PVV of GL-PvdA wordt lastig met hun opstelling, maar dan ben je dus al een boel zetels kwijt.
De VVD zijn de mensen inmiddels ook wel moe, een ronde in de oppositie zou ze goed doen. Eigenlijk zijn er alleen maar slechte keuzes voor het redelijke midden, de partijen die daar traditioneel to behoren zijn er niet meer, alleen CDA en D66 zijn nog over
Dat standpunt is gewoon hét voorbeeld van wat hier nu mis gaat.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, ik denk dat ik sowieso wel klaar ben met links, eigenlijk.
Zelfs de SP heeft het niet meer over normale zaken maar banjert mee met de XR/Pro-Pallie crowd.
Progressief links is, vanuit de VS, fataal geïnfecteerd geraakt door DEI, woke en witte erfschuld.
Doe ik niet aan mee. Dan maar CDA.
Ik mag toch hopen dat die man de intellectuele capaciteiten heeft om te zien wat hij aan het doen is?quote:Op zondag 22 juni 2025 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
PvdA-GL is geen volkspartij. Het is tot een hobbyclub van chronische demonstranten, DEI-figuren, islamofielen en klimaatapocalyptici verworden.
En Timmermans... mijn goedheid wat een opportunistische gladjakker is het toch ook. I.p.v. paal en perk te stellen aan deze radicale fascistische invloed op de partij, gaat 'ie er in mee.
We zien het toch gebeuren?quote:Op zondag 22 juni 2025 18:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat die man de intellectuele capaciteiten heeft om te zien wat hij aan het doen is?
Hij staat op de schouders van reuzen. En het kan toch niet zo zijn dat hij zijn partij zo door radicaal links laat kapen?
Ja. En ik begrijp hier dus niets van.quote:
Ik ook geen reet.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En ik begrijp hier dus niets van.
Ik haal dit er even tussenuit.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:55 schreef timmmmm het volgende:
Wat het redelijke midden te ver gaat is dat mensen met Iraanse vlaggen loopt te demonstreren en men nu ineens op lijkt te komen voor een land wat kernwapens wil maken, het westen omver wil werpen en die alle mensenrechten die we kennen met voeten schenden.
Goed dat je de SP noemt. Laten we niet vergeten dat de PvdD ook vóór de motie heeft gestemd. De SP had zich hiermee als links alternatief kunnen positioneren - gemiste kans. En de PvdD verliest meer en meer de reputatie als lieve dierenpartij.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, ik denk dat ik sowieso wel klaar ben met links, eigenlijk.
Zelfs de SP heeft het niet meer over normale zaken maar banjert mee met de XR/Pro-Pallie crowd.
Progressief links is, vanuit de VS, fataal geïnfecteerd geraakt door DEI, woke en witte erfschuld.
Doe ik niet aan mee. Dan maar CDA.
De VVD lijkt dan de minst slechte optie. Ik hoop nu op een scenario waarin Bontenbal een spurt maakt in de peilingen, de VVD zich af blijft zetten tegen de twee extremen in PVV en GL-PvdA en D66 kan profiteren van de het activisme van GL-PvdA en ook wat zetels kan schrapen. Dan kan men met redelijke middenpartijen proberen het land weer een beetje te besturen. CDA-VVD-D66. En als ik dan nog een wens mag doen, hoop ik dat Yesilgoz opstapt omdat ze niet de grootste is.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het valt me nog mee hoeveel zetels de VVD in de peilingen verliest. En er is een dikke kans dat dat net voor het stemmen nog aantrekt. Maar inderdaad, als je de PVV en GroenLinks uitsluit - ik zal de PvdA niet meer noemen, want die partij is er niet meer - hoe moet er dan in hemelsnaam een regering worden gevormd?
Polarisatie, tribalisme.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik haal dit er even tussenuit.
Het enige wat je ook nog ziet zijn de totale wappies van welke kant dan ook. De grenscontroles door burgers, universiteiten die bezet worden etc. Politiek gezien gebeurt nu hetzelfde.
So true.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:59 schreef timmmmm het volgende:
Dat we ooit nog eens zoveel ellende over ons heen gestort kregen van de politiek dat ik terugverlang naar de spruitjeslucht van Balkenende en Bos.
En maar roepen dat ze niets meer met CPN hebben... Zijn nog steeds zo radicaalquote:Op zondag 22 juni 2025 18:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ook heel erg, maar de spiraal naar beneden is al langer geleden ingezet. Dit is de nekslag.
Overdreven? Ik denk dat de betekenis wordt onderschat. Er is hier sprake van een rode lijn (ik gebruik maar even terminologie die de radicalen begrijpen).quote:Op zondag 22 juni 2025 19:00 schreef Hanca het volgende:
Het wordt hier enorm overdreven. Het is uiteindelijk 1 (wmb verschrikkelijke) motie, 1 grote inschattingsfout. Maar het blijft de grote, sociaaldemocratische beweging. Het is absoluut niet zo dat daar iets van verloren is gegaan. Kijk gewoon naar alle andere moties die zijn aangenomen op het congres en je ziet pure sociaaldemocratie.
Als oud PvdA'ers met tranen in de ogen afdruipen denk ik niet dat je dat zonder meer kan stellen.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:00 schreef Hanca het volgende:
Het wordt hier enorm overdreven. Het is uiteindelijk 1 (wmb verschrikkelijke) motie, 1 grote inschattingsfout. Maar het blijft de grote, sociaaldemocratische beweging. Het is absoluut niet zo dat daar iets van verloren is gegaan. Kijk gewoon naar alle andere moties die zijn aangenomen op het congres en je ziet pure sociaaldemocratie.
De politiek moet eens ophouden met hun oren te laten hangen naar die gekken. Vroeger, toen mensen varkenskoppen naar AZC's gooiden, vonden we die mensen nog gewoon gestoord en wilden politieke partijen daar het liefst niet mee geassocieerd worden. Nu willen we de 'actievoerders' die jij hier noemt vooral niet voor het hoofd stoten en proberen we ze tegemoet te komen.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik haal dit er even tussenuit.
Het enige wat je ook nog ziet zijn de totale wappies van welke kant dan ook. De grenscontroles door burgers, universiteiten die bezet worden etc. Politiek gezien gebeurt nu hetzelfde.
Waar slaat dit nou weer op? Zeer matige reflex om meteen met extreem rechts te strooien. Jammer.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:03 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, er zitten hier weer allemaal (extreem-)rechtse figuren, ook als ze doen alsof er een kans is dat ze ooit links zouden stemmen, af te geven op de fusie. Dat scheelt natuurlijk 0 zetels.
Ik moet zeggen dat je gelijk hebt. Alles waar de PvdA voor stond is weg, of gekaapt door hun extremere GroenLinks-leden met een vele malen activistischer agenda.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet.
Er is niets sociaal-democratisch te bespeuren aan die partij. Nul.
Ik vind de motie tot daaraan toe. Ik vind het vooral echt tekenend hoe ze met die andersdenkenden omgaan. Partijprominenten die decennia voor die partij gegeven hebben worden weggezet als paria's, dwarsliggers en eigenlijk mensen die je liever kwijt dan rijk bent.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:00 schreef Hanca het volgende:
Dit zie je bijna overal. Ze proberen de meningen van de tegenstanders zo weg te zetten, het vaste trucje van het immer radicaler wordende GL. Zelfs die prominente PvdA'ers hebben er al aan moeten geloven.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op? Zeer matige reflex om meteen met extreem rechts te strooien. Jammer.
Fucking schandalig. De beschaving voorbij.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik vind de motie tot daaraan toe. Ik vind het vooral echt tekenend hoe ze met die andersdenkenden omgaan. Partijprominenten die decennia voor die partij gegeven hebben worden weggezet als paria's, dwarsliggers en eigenlijk mensen die je liever kwijt dan rijk bent.
Dat tekent voor mij nog veel meer het extremisme dan zo'n motie. Wat je staat van dienst ook is, als je iets anders vindt, word je bij het grofvuil gezet door de achterban
Dit is precies mijn zorg. De motie is opmerkelijk, aangezien er zoveel andere opties waren, maar ze mogen dit vinden. Eigenlijk vind ik wat er gebeurde op het congres veel zorgelijker.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik vind de motie tot daaraan toe. Ik vind het vooral echt tekenend hoe ze met die andersdenkenden omgaan. Partijprominenten die decennia voor die partij gegeven hebben worden weggezet als paria's, dwarsliggers en eigenlijk mensen die je liever kwijt dan rijk bent.
Dat tekent voor mij nog veel meer het extremisme dan zo'n motie. Wat je staat van dienst ook is, als je iets anders vindt, word je bij het grofvuil gezet door de achterban
Ik wel hoor, dat hij zeer onbetrouwbaar is en je van hem sws al geen loyaliteit hoeft te verwachten was mij al jaren geleden duidelijk. Gewoon een super opportunist dat is wat hij is.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja en dat vind ik eigenlijk heel erg.
De partij van de sociaal democratie, opgegeten door radicale elementen. De mensen die veel voor ons land betekend hebben, zich met hart en ziel ingezet hebben, zo uitgejoeld.
Respectloos ook.
Ik had dit ook niet onder Timmermans verwacht, eerlijk.
Nee, dat is wat men hier en en in rechts politiek Den Haag hoopt.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:04 schreef Claudia_x het volgende:
Let wel: het zijn niet alleen opportunistische partijen die hier schande van spreken, maar ook de doorgaans reflectieve en gematigde partijen. Als het stof is neergedaald, zou dit toch grote gevolgen moeten hebben. Toch?
Misschien heb ik mijn landgenoten te hoog zitten (constateerde ik eerder al).
Voor PvdA als partij voor de timmerman gewoon met z'n bus naar klanten toe wil heb ik best sympathie voor. Van huis uit stemmen beide ouders PvdA, maar dat doen ze al enkele jaren niet meer. Op de fusiepartij zullen ze ook nooit stemmen.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:03 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, er zitten hier weer allemaal (extreem-)rechtse figuren, ook als ze doen alsof er een kans is dat ze ooit links zouden stemmen, af te geven op de fusie. Dat scheelt natuurlijk 0 zetels.
Ik bekeek net de verkiezingskalender (ook gezien de PvdA-ers die nu hun lidmaatschap opzeggen) en er is inderdaad nog tijd om een sociaaldemocratische partij op te richten en deel te nemen aan de komende verkiezingen.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:12 schreef Nattekat het volgende:
Dit land heeft echt een afscheiding nodig die puur PvdA is. Er is nog tijd, ik heb hoop.
Wat intens vermoeiend om dit allemaal op ''rechts'' te gooien.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:15 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee, dat is wat men hier en en in rechts politiek Den Haag hoopt.
Veel mensen in het land hebben echter door wat voor een oorlogszuchtig land Israel is.
Maar los van die opinie zal het weinig effect hebben op stemgedrag. De belangrijke zaken zijn namelijk, betaalbare zorg, hypotheek, woningbouw, bestaanszekerheid, werk, etc.
Mensen die obsessief bezig zijn met het Israel Palestina Iran conflict en daarop hun stemgedrag laten beïnvloeden hebben het waarschijnlijk veel en veel te goed. Zwaar verwend.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |