abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 juni 2025 @ 11:58:59 #1
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218000926
Mijn mobiele airco is alweer 7 jaar oud en valt me op dat het mijn kamer niet echt koud koud meer maakt. Ik maak regelmatig de filters schoon en de lucht die eruit komt voelt nog steeds koel aan maar ik heb het idee dat het gewoon niet meer zo sterk en krachtig is als vroeger. Ik kan me ook herinneren dat die slang die uit het raam moet hangen vroeger echt heet werd als je je hand er op legde en nu voelt hij gewoon warm aan.

Hebben die dingen een maximale levensduur of zo? Of moet ik dat hele ding eens uit elkaar schroeven en binnen iets gaan poetsen? Straks verbruik ik een hoop stroom voor niks.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_218001459
Die dingen zijn over het algemeen gewoon helemaal waardeloos. Als je echt airco wilt moet je gewoon zo'n unit installeren.

Ik had ook een keer één gekocht, ontzettend lawaai en heel matige verkoeling.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 21 juni 2025 @ 13:07:43 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218001674
Een mobiele airco is op zich al gewoon enorm inefficiënt. Koelt maximaal een paar graadjes.

Laat gewoon een multisplit installeren. De prijs is maar een paar honderd duurder dan zo'n mobiel vuilniswagentje, en op termijn fors goedkoper door de energie die je bespaard .
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218001747
Schijnt dat je 'm wel kunt ombouwen zodat ie de koude lucht in je kamer blaast en de condensorkoeling van buiten haalt en heet naar buiten blaast.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 21 juni 2025 @ 13:35:28 #5
479315 SuperNeger
pi_218001857
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 12:41 schreef Discombobulate het volgende:
Die dingen zijn over het algemeen gewoon helemaal waardeloos. Als je echt airco wilt moet je gewoon zo'n unit installeren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 13:07 schreef Mikeytt het volgende:
Een mobiele airco is op zich al gewoon enorm inefficiënt. Koelt maximaal een paar graadjes.

Laat gewoon een multisplit installeren. De prijs is maar een paar honderd duurder dan zo'n mobiel vuilniswagentje, en op termijn fors goedkoper door de energie die je bespaard .
Waarom zijn er altijd mensen die dit zeggen. Ja als ik een vrijstaande villa had zou ik wel zo'n ding installeren maar ik gebruik natuurlijk zo'n ding met slang omdat dat de enige optie is. :'(

Ik zag de laatst wel in de aanbieding bij de action misschien moet ik wel gewoon een nieuwe halen

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 13:19 schreef blomke het volgende:
Schijnt dat je 'm wel kunt ombouwen zodat ie de koude lucht in je kamer blaast en de condensorkoeling van buiten haalt en heet naar buiten blaast.
Klinkt een stuk ingewikkelder dan gewoon openschroeven en kijken of hij binnenin niet vol met stof zit of zo daarop hoopte ik eigenlijk dat t zoiets zou zijn
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218001999
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 13:35 schreef SuperNeger het volgende:

Klinkt een stuk ingewikkelder dan gewoon openschroeven en kijken of hij binnenin niet vol met stof zit of zo daarop hoopte ik eigenlijk dat t zoiets zou zijn
Voor jou is alles ingewikkeld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218002093
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 12:41 schreef Discombobulate het volgende:

^ Dit
Als je naar bed gaat wil je echt niet zo'n bulderende energieslurper naast je hebben staan terwijl het raam ook nog eens open staat waardoor er warme lucht en muggen naar binnen komen.
Zet je hem uit, dan drijf je 2 uur later zo je bed uit.
  FOK!mycroftheld zaterdag 21 juni 2025 @ 14:06:24 #8
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_218002094
Is het koelmiddel gewoon niet einde latijn? Airco's van auto's moeten om die reden ook onderhouden en opnieuw gevuld worden en gezien je er al wat jaren op hebt zitten...
  zaterdag 21 juni 2025 @ 14:08:22 #9
479315 SuperNeger
pi_218002111
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 13:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor jou is alles ingewikkeld.
Stuur link dan

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 14:06 schreef ToT het volgende:

[..]
^ Dit
Als je naar bed gaat wil je echt niet zo'n bulderende energieslurper naast je hebben staan terwijl het raam ook nog eens open staat waardoor er warme lucht en muggen naar binnen komen.
Zet je hem uit, dan drijf je 2 uur later zo je bed uit.
Ik heb wel het raam afgedicht natuurlijk dus de warme lucht gaat er alleen maar uit

quote:
11s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 14:06 schreef bondage het volgende:
Is het koelmiddel gewoon niet einde latijn? Airco's van auto's moeten om die reden ook onderhouden en opnieuw gevuld worden en gezien je er al wat jaren op hebt zitten...
Ja dat zou ook wel kunnen inderdaad na 7 jaar.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218002134
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 14:08 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Stuur link dan
[..]
Ik heb wel het raam afgedicht natuurlijk dus de warme lucht gaat er alleen maar uit
[..]
Ja dat zou ook wel kunnen inderdaad na 7 jaar.
Dat scheelt dan wel weer! ^O^

Maar als het beestje toch aan het einde van z'n latijn is, zoek dan een airco-boer op die voor weinig geld een Gree kan installeren. :)
Ligt dat momenteel niet in je budget, dan kun je idd voorlopig wel een vervangend exemplaar bij de Action kopen. Wel oppassen dat je niet eentje koopt waar je ijsblokjes in moet doen, natuurlijk! _O-
pi_218002186
Dat enorm inefficiënte koelen dat altijd gezegd wordt vind ik eigenlijk wel meevallen. Ik heb ook een mobiele airco, vooral gebruikt toen ik nog een sociaal huurappartementje had op de bovenste verdieping van de flat waar het in de zomer zomaar 35 graden werd binnen. Gebruikte dat ding altijd in de slaapkamer. Als ik de deur dicht deed was ik echt helemaal niet ontevreden over het resultaat. Had heerlijke nachten, niet zelden gewoon onder de deken terwijl de rest van het huis 35 graden was.

Het was wel inefficiënt qua verbruik, m'n stroomrekening was vrij hoog in de zomermaanden :')
  zaterdag 21 juni 2025 @ 14:25:32 #12
479315 SuperNeger
pi_218002265
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 14:10 schreef ToT het volgende:

[..]
Dat scheelt dan wel weer! ^O^

Maar als het beestje toch aan het einde van z'n latijn is, zoek dan een airco-boer op die voor weinig geld een Gree kan installeren. :)
Ligt dat momenteel niet in je budget, dan kun je idd voorlopig wel een vervangend exemplaar bij de Action kopen. Wel oppassen dat je niet eentje koopt waar je ijsblokjes in moet doen, natuurlijk! _O-
Nogmaals: Andere aircos behalve mobiele zijn geen optie helaas anders had ik al lang zo'n ding gehaald maar ik woon in appartement.

Denk inderdaad dat na 7 zomers dat ding gewoon niet meer efficient is, op internet staat 5 tot 10 jaar is de max voor die dingen
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  zaterdag 21 juni 2025 @ 14:26:45 #13
479315 SuperNeger
pi_218002274
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 14:16 schreef Irritatie100 het volgende:
Dat enorm inefficiënte koelen dat altijd gezegd wordt vind ik eigenlijk wel meevallen. Ik heb ook een mobiele airco, vooral gebruikt toen ik nog een sociaal huurappartementje had op de bovenste verdieping van de flat waar het in de zomer zomaar 35 graden werd binnen. Gebruikte dat ding altijd in de slaapkamer. Als ik de deur dicht deed was ik echt helemaal niet ontevreden over het resultaat. Had heerlijke nachten, niet zelden gewoon onder de deken terwijl de rest van het huis 35 graden was.

Het was wel inefficiënt qua verbruik, m'n stroomrekening was vrij hoog in de zomermaanden :')
Ja dat heb ik dus ook, ik draai dat ding niet 365 dagen per jaar. Alleen als het buiten richting de 30 graden gaat. Heb wel eens gegoogled en t schijnt echt maar iets van 2 euro per dag te zijn of zo. Dat vind ik een kleine prijs om te betalen om gewoon chill te kunnen slapen die paar nachten per jaar. Een pak melk betaal je hetzelfde voor tegenwoordig.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218002582
Misschien de koelvloeistof bijvullen? Dat doen ze toch met airco in autos ook?
pi_218003866
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 11:58 schreef SuperNeger het volgende:
Mijn mobiele airco is alweer 7 jaar oud en valt me op dat het mijn kamer niet echt koud koud meer maakt. Ik maak regelmatig de filters schoon en de lucht die eruit komt voelt nog steeds koel aan maar ik heb het idee dat het gewoon niet meer zo sterk en krachtig is als vroeger. Ik kan me ook herinneren dat die slang die uit het raam moet hangen vroeger echt heet werd als je je hand er op legde en nu voelt hij gewoon warm aan.

Hebben die dingen een maximale levensduur of zo? Of moet ik dat hele ding eens uit elkaar schroeven en binnen iets gaan poetsen? Straks verbruik ik een hoop stroom voor niks.
ag gossie. Vraag een nieuwe voor je jaardagje.
pi_218012562
Over mobiele airco's, die dingen blazen warme lucht naar buiten, dat is de lucht die uit de ruimte wordt onttrokken. Door de onderdruk wordt de lucht uit de ruimte aangevuld vanuit buiten door gaten en kieren, waaruit de warmte weer moet worden onttrokken.

Verder wordt het apparaat zelf warm, en ook die warmteontwikkeling moet worden afgekoeld.

Deze airco's werken, itt een auto-airco, met een gesloten systeem zonder uitwendig draaiende delen. Als een mobiele airco lekt is er vaak meer aan de hand dan alleen een versleten asafdichting. Normaal gesproken komt het niet zo ver.

Je zou de condensor en verdamper (de warmtewisselaars voor respectievelijk het warme en het koude deel) schoon kunnen maken en uit blazen. Dat scheelt sowieso al heel veel qua rendement.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  maandag 23 juni 2025 @ 12:30:06 #17
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_218021604
Een mobiele airco werkt alleen als je die slang recht naar achter door een gat in de muur kan steken. Zorg dat er 0,0 van die slang zichtbaar in je huis is. Die word tering warm en warmt je huis nog sneller op.
En als je er een gebruikt die geschikt is voor het aantal m2 in de kamer.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')