abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217998628
quote:
Trump vindt dat nieuwe NAVO-norm van 5 procent niet voor VS geldt

De Amerikaanse president Trump vindt dat de Verenigde Staten zich niet hoeven te houden aan de verhoogde NAVO-norm. De rest moet dat wel, zei hij.

Het is de bedoeling dat de lidstaten van het militair bondgenootschap de komende week op de top in Den Haag afspreken om voortaan 5 procent van hun bruto binnenlands product aan defensie uit te geven. Secretaris-generaal Rutte heeft voorgesteld dat landen 3,5 procent aan pure defensie-uitgaven doen en 1,5 procent aan zaken waar de krijgsmacht ook baat bij heeft, zoals infrastructuur.

De Verenigde Staten gaven vorig jaar 3,4 procent uit aan defensie, waarmee het land dus al bijna voldoet aan het eerste deel van de nieuwe norm. Maar Trump vindt niet dat zijn land hoeft mee te doen aan de norm van 5 procent. "We steunen de NAVO al zo lang", zei hij.
Kritiek op Spanje

Het is de vraag wat Rutte met deze opstelling gaat doen. Hij moet ook al de Spaanse premier Sanchéz overhalen om toch mee te doen. Sánchez zei gisteren dat hij niet met de nieuwe norm kan instemmen. Trump reageerde daar ook nog op. Hij noemde Spanje "een zeer karige betaler" en zei dat "ze moeten betalen wat iedereen betaalt".

De Spanjaarden bungelen onderaan het lijstje van defensie-uitgaven van NAVO-lidstaten. Ze geven slechts 1,3 procent van hun bbp uit aan defensie.
https://nos.nl/artikel/25(...)t-niet-voor-vs-geldt

---

Hypocriet? Nee hoor, het is Trump. Die kerel heeft zo onderhand zijn eigen categorie binnen de redevoering.
Google is your friend, abuse your friends
pi_217998631
Buiten die 3.4 procent gaat in de VS heel veel geld van Defensie naar Pensioenen, Studiebeurzen invalide uitkeringen en schuldafbetalingen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217998634
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 05:45 schreef raptorix het volgende:
Buiten die 3.4 procent gaat in de VS heel veel geld van Defensie naar Pensioenen, Studiebeurzen invalide uitkeringen en schuldafbetalingen.
Dat zegt net zoveel als dat Nederland veel uitgeeft aan ontwikkelingssamenwerking wat vrij weinig met Defensie te maken heeft.
Evenals jouw aangegeven Pensioenen, Studiebeurzen, invalide uitkeringen en schuldafbetalingen.
pi_217998635
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 05:49 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat zegt net zoveel als dat Nederland veel uitgeeft aan ontwikkelingssamenwerking wat vrij weinig met Defensie te maken heeft.
Klopt, zo krijgt COC zijn voornaamste subsidie uit het budget van Ontwikkelingssamenwerking.
pi_217998643
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 05:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, zo krijgt COC zijn voornaamste subsidie uit het budget van Ontwikkelingssamenwerking.
Geinig die afdwaling van je. Ben je Trump fan?
pi_217998646
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 05:56 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Geinig die afdwaling van je. Ben je Trump fan?
Snap je een quote op je eigen post wel, of ben je mentaal beperkt?
pi_217998648
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 05:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Snap je een quote op je eigen post wel, of ben je mentaal beperkt?
Hey een persoonlijke aanval. Typisch voor Trump fans dit.
pi_217998651
Die sinaasappel is aan het genieten hoe we ineens triljarden naar defensie gaan pompen (geld wat vooral bij USA uit gaat komen).

En dan vervolgens een oorlogje met Putin of wiedanook starten. Ons er in meeslepen. En hij met de landwinst er vandoor gaan
pi_217998654
quote:
13s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 05:57 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Oh nu ben ik een Trump fan :') :') :')
pi_217998658
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:00 schreef Helenattenek het volgende:
Die sinaasappel is aan het genieten hoe we ineens triljarden naar defensie gaan pompen (geld wat vooral bij USA uit gaat komen).

En dan vervolgens een oorlogje met Putin of wiedanook starten. Ons er in meeslepen. En hij met de landwinst er vandoor gaan
Track record van de VS valt tegen de laatste tijd.
pi_217998659
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waarom zou je mensen persoonlijk willen aanvallen als het fundament van je beredenering ongegrond is?
Vaak is de reden hiervan omdat men sterk achter een persoon staat die dezelfde redevoering heeft en zich laat leiden door zijn ideologie.
pi_217998661
Wat een gek :')
Alles eisen van anderen, maar zelf niets doen :')

Overigens zeer goed van Spanje.
Het enige land dat snapt dat het verloren geld is en er veel betere dingen zijn.
pi_217998662
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:05 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Waarom zou je mensen persoonlijk willen aanvallen als het fundament van je beredenering ongegrond is?
Vaak is de reden hiervan omdat men sterk achter een persoon staat die dezelfde redevoering heeft en zich laat leiden door zijn ideologie.
Misschien moet je eens teruglezen wat ik schrijf.
pi_217998664
Als de topic starter te idioot is om de materie te snappen van de reacties.. mogen we het topic Dan reporten? Zodat er hopelijk een meer capabele user komt
pi_217998667
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:07 schreef Helenattenek het volgende:
Als de topic starter te idioot is om de materie te snappen van de reacties.. mogen we het topic Dan reporten? Zodat er hopelijk een meer capabele user komt
Wat zie ik dan volgens jou over het hoofd?
pi_217998668
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:07 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Heb je het al eens aan raptorix geprobeerd te vragen voordat jij begon met verwijten?
pi_217998670
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:07 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat ik aangeef dat van die 3.4 procent ook nog een groot deel naar niet defensie gaat, dus dat het eigenlijk nog minder is als wat Trump zegt. Vervolgens ga jij mij als een Trump fan wegzetten, echt zelden zo een pannenkoek gezien. Vervolgens begin je over ontwikkelingssamenwerking, waarbij ik je bijval geef, dat veel geld daarvan gaat naar indirect zaken zoals voorlichting.

Vervolgens ga je mij aanvallen, terwijl ik alleen maar je mening steun, man man man.
pi_217998672
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:09 schreef Helenattenek het volgende:

[..]
Heb je het al eens aan raptorix geprobeerd te vragen voordat jij begon met verwijten?
Ik verwijt niks, ik vraag alleen. Meneer had prima met 'nee' kunnen antwoorden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat ik aangeef dat van die 3.4 procent ook nog een groot deel naar niet defensie gaat, dus dat het eigenlijk nog minder is als wat Trump zegt. Vervolgens ga jij mij als een Trump fan wegzetten, echt zelden zo een pannenkoek gezien. Vervolgens begin je over ontwikkelingssamenwerking, waarbij ik je bijval geef, dat veel geld daarvan gaat naar indirect zaken zoals voorlichting.

Vervolgens ga je mij aanvallen, terwijl ik alleen maar je mening steun, man man man.
zie boven

Jullie zouden een keer op cursus begrijpend lezen moeten.
pi_217998675
|:( |:( |:( |:( |:( |:(
pi_217998677
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:11 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik verwijt niks,
[..]
zie boven

:') :') :')
pi_217998734
Trumpgod _O-
pi_217998755
Haha hopelijk blijft Spanje ook nee zeggen, die hele top wordt 1 grote mislukking
pi_217998784
quote:
Oke. Hoeveel procent gaat dan wel naar defensie?
pi_217998816
Mensen die echt hadden verwacht dat TrumpGOD zelf ook werk zou gaan maken van de 5% :') .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_217998857
Die vent is echt knettergek..
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_217998931
Als je die 5% niet kan betalen, moet je ook niet aan die 5% voldoet.

Nederland kan dat ook niet hoor. Toch willen domme ministers het proberen. Dat gaat sowieso botsen tussen samenleving, bedrijven en overheid.
Sterker nog ik verwacht dat komende jaren niemand 5% zal halen. Meesten zullen rond 3 tot 4 halen.

Trump moet niet zo schijtheilige gedragen.
Wees blij dat Europa toch wat mee doet en meer geld in defensie en industrie gaat steken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_217999117
quote:
Er spelen verschillende zaken als je percentages gaat vergelijken. Nederland geeft bijvoorbeeld 0.2% punt van de 2% uit aan pensioenen. In andere landen is dat een stuk lager, geen idee wat het percentage is in de VS. Daarnaast tellen, zoals jij ook aangeeft, sommige landen bepaalde bedragen mee die andere landen weer niet meetellen. Percentages vergelijken is dus appels en peren. Je moet naar slagkracht kijken en dat is in de VS gewoon hoger want zij hebben schaalvergroting.

Daarnaast is het aller belangrijkste, zeker voor de VS maar ook voor Frankrijk en in mindere mate Duitsland, dat al hun defensiegeld binnenlands wordt uitgegeven. En met die uitgaven wordt de export gesimuleerd waardoor je in theorie zelfs geld kan verdienen ondanks dat je 3.4% uitgeeft! In landen zoals Nederland, Denemarken, België etc is dat niet het geval en daardoor zijn wij veel duurder uit.

Oftewel, percentages vergelijken kan maar tot bepaalde hoogte en dan alsnog zijn dat niet per se werkelijke uitgaven.
  zaterdag 21 juni 2025 @ 08:31:03 #28
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217999145
Dan kan een eventuele overeenkomst dus meteen in de prullenbak en houden we het bij 3%. Thanks Trump! Art of the deal.
pi_217999150
Stap uit de NAVO, de EU heeft al een verdedigingspact vergelijkbaar met de navo.

Van alle conflicten van de afgelopen, wat, 50 jaar? Is allemaal Amerika die weer zich in een of ander conflict stort en de rest met zich mee trekt, niet altijd in navo capaciteit in die zin, maar in de praktijk is het min of meer hetzelfde en dat weten we allemaal.

Kap er mee.

Sluit Amerikaanse basissen hier, weg ermee.
pi_217999184
Die hele top gaat voor Jan lul gehouden worden. Mooi man, Den Haag 1 grote tyfusbende voor dit nep circus
Zonder wrijving geen glans
pi_217999272
Die 5% is waanzin en Trump is zo onbetrouwbaar dat hij echt geen poot uitsteekt als de Amerikanen gevraagd worden wat te doen tegen Rusland. Taco.
pi_217999444
De VS is een afgelegen plek in de oceaan die door niemand bedreigd wordt. Dus logisch dat ze geen 5% willen uitgeven.
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 juni 2025 @ 09:33:50 #33
7889 tong80
Spleenheup
pi_217999536
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Soms zie ik al snel hoe een discussie gaat verlopen, Femke, Frans en persoonlijke aanvallen plus vragen om je post te verduidelijken. Bierkaai...............

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 21 juni 2025 @ 09:34:22 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217999543
Wat een vuile mongool.
Het erge is dat Rutte ook nog alles doet wat die kerel vraagt. Nu zijn ze hier bezig om de bijstand af te schaffen of zo, en op allerlei dingen aan het bezuinigen vanwege die norm.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 21 juni 2025 @ 09:35:01 #35
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217999549
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 08:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is allemaal Amerika die weer zich in een of ander conflict stort en de rest met zich mee trekt,
En Israel, zoals nu.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217999663
Eerst kleed je je eigen defensie tot op het bot uit en maak je je volledig afhankelijk van de vs, om vervolgens te zeggen dat “als hunnie het niet doen, doen wij het lekker ook niet!”. Die huidige uitgaven van de vs was al genoeg om heel europa in totale apathie te krijgen qua defensie, laat staan als het verhoogd wordt naar 1,4 biljoen. Nog meer uitgeven tot 5% (700 miljard meer!) laat de rentelasten op de schulden nog verder uit de hand lopen (die zijn nu al meer dan de totale defensie-uitgaven en erg snel stijgende).

Die 5% an sich is natuurlijk veel te hoog (zou me niet verbazen als het uiteindelijk lager uitonderhandeld wordt, maar de keuze van Europa om zowat te stoppen met defensie heeft nou eenmaal consequenties nu. Een beetje achteraf janken heeft weinig nut.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tňch blijft bestaan.
pi_217999708
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:10 schreef raptorix het volgende:

[..]

Maar desalniettemin heeft Amerika nog steeds het sterkste leger ter wereld.

Dus tja..
pi_217999827
Laten we de navo norm gewoon 2-3% houden. Was het idee achter de 5% niet dat het uiteindelijk een win is als je landen zo ver krijgt zich aan de helft ervan te houden?
pi_217999846
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 10:03 schreef Joppiez het volgende:
Laten we de navo norm gewoon 2-3% houden. Was het idee achter de 5% niet dat het uiteindelijk een win is als je landen zo ver krijgt zich aan de helft ervan te houden?
Ik zou liever zien dat er een concrete berekening wordt gemaakt wat nodig is om de zaken in te halen.
pi_217999855
5% is sowieso 3.5%
pi_218000052
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 07:12 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Oke. Hoeveel procent gaat dan wel naar defensie?
Ik heb het een tijdje terug opgezocht, uit mijn hoofd zo een 70 procent.
pi_218000064
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 08:25 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er spelen verschillende zaken als je percentages gaat vergelijken. Nederland geeft bijvoorbeeld 0.2% punt van de 2% uit aan pensioenen. In andere landen is dat een stuk lager, geen idee wat het percentage is in de VS. Daarnaast tellen, zoals jij ook aangeeft, sommige landen bepaalde bedragen mee die andere landen weer niet meetellen. Percentages vergelijken is dus appels en peren. Je moet naar slagkracht kijken en dat is in de VS gewoon hoger want zij hebben schaalvergroting.

Daarnaast is het aller belangrijkste, zeker voor de VS maar ook voor Frankrijk en in mindere mate Duitsland, dat al hun defensiegeld binnenlands wordt uitgegeven. En met die uitgaven wordt de export gesimuleerd waardoor je in theorie zelfs geld kan verdienen ondanks dat je 3.4% uitgeeft! In landen zoals Nederland, Denemarken, België etc is dat niet het geval en daardoor zijn wij veel duurder uit.

Oftewel, percentages vergelijken kan maar tot bepaalde hoogte en dan alsnog zijn dat niet per se werkelijke uitgaven.
Ja dat wilde ik ook aangeven, net zoals dat Nederland heel veel geld van de Deltawerken terugverdient heeft met de kennis die we verkopen in het buitenland.
pi_218000108
Weg met alle matroesjka poppetjes en het Russisch eislaatje. voor je het weet zegt Putin dat Nederland bij Rusland hoort.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218000793
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 06:11 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik verwijt niks, ik vraag alleen. Meneer had prima met 'nee' kunnen antwoorden.
[..]
zie boven

:')
  zaterdag 21 juni 2025 @ 11:59:36 #45
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_218000937
Veel andere NAVO landen moeten het hogere percentage hebben om hun leger na decennia van krimpen en noodzaak tot modernisatie wel nodig. Daar heeft de VS minder last van.

Niet dat Donnie het zo bedoeld is, maar ergens is het niet eens zo onlogisch.
The more debt, the better
pi_218001183
Goh verrassend.
pi_218001923
Beseffen jullie wel hoeveel asielzoekers we kunnen opvangen voor dat geld?
Of je kunt dat geld besteden aan defensie.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218002098
quote:
13s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 05:57 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Voor de goede orde: jij bent degene die een argumentum ad hominem bezigt...
pi_218002127
Het allererste is die constante onzin-bewering dat het gaat om “betalingen aan de NAVO”…

Ook de media mag dit wel eens beter corrigeren en duidelijk maken dat die bewering zo geformuleerd enorme ‘poep’ is…

De beginselverklaringen over de 2%-norm betreft helemaal geen betaling -aan- de NAVO…

Maar dit gaat wel deel deze lidstaten van hun eigen begroting aan hun eigen Defensie ‘nastreven’ te besteden.

Het is verder evenmin een verplichting, aangezien dit binnen het NAVO-verdrag niet kan, lidstaten wérkelijk te verplichten ergens toe, in de zin dat er geen juridische clausule bestaat het niet navolgen hiervan te bestraffen;
Er is ook geen expliciet mechanisme beschreven in het verdrag voor het verwijderen van een land uit de NAVO, wat betekent dat het niet eenvoudig is om een land uit de NAVO te zetten.

Er bestaan echter wel degelijk ook directe betalingen _aan_ de NAVO.
Vooral aan de onderhoudskosten voor de organisatie zelf (het hoofdkwartier en de mensen die daar werken).
Overigens is juist het gebrek aan een juridische basis een wel degelijk serieus probleem, die in daadwerkelijke conflicten zeer gevaarlijk kan zijn, omdat dit ook het ontbreken van een bevelstructuur oplevert:

Reeel voorbeeld is dat in 1999 een Engelse generaal van de KFOR in Kosovo in een militaire confrontatie met Russische en Servische troepen die een vliegveld bezetten dat onder NAVO-controle stond, een direkt bevel tot aanvallen van een hogere Amerikaanse generaal weigerde, omdat hij stelde dat enkel omdat deze binnen de NAVO samenwerking boven hem stond, dit hem geen gezag gaf aangezien ze van legers uit andere landen waren.
(Overigens bleek dat de Engelse generaal hier ook gelijk te hebben, ze stonden al in contact met de Russen ter plaatste en hij had al whiskey gedronken met de Russische bevelhebber, waardoor ze wisten dat de Russen uiteindelijk ook met onderhandelen tot een terugtrekking te brengen waren)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_218002758
Rutte moet op de top nu ballen tonen en duidelijk maken dat ze bijeen zijn om een bijdrage af te spreken waar iedereen zich aan kan conformeren. Waar Trump bij zit. Dan zou hij veel respect afdwingen.
Als hij hiervoor buigt kan je de top net zo goed niet houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')