https://nos.nl/artikel/25(...)t-niet-voor-vs-geldtquote:Trump vindt dat nieuwe NAVO-norm van 5 procent niet voor VS geldt
De Amerikaanse president Trump vindt dat de Verenigde Staten zich niet hoeven te houden aan de verhoogde NAVO-norm. De rest moet dat wel, zei hij.
Het is de bedoeling dat de lidstaten van het militair bondgenootschap de komende week op de top in Den Haag afspreken om voortaan 5 procent van hun bruto binnenlands product aan defensie uit te geven. Secretaris-generaal Rutte heeft voorgesteld dat landen 3,5 procent aan pure defensie-uitgaven doen en 1,5 procent aan zaken waar de krijgsmacht ook baat bij heeft, zoals infrastructuur.
De Verenigde Staten gaven vorig jaar 3,4 procent uit aan defensie, waarmee het land dus al bijna voldoet aan het eerste deel van de nieuwe norm. Maar Trump vindt niet dat zijn land hoeft mee te doen aan de norm van 5 procent. "We steunen de NAVO al zo lang", zei hij.
Kritiek op Spanje
Het is de vraag wat Rutte met deze opstelling gaat doen. Hij moet ook al de Spaanse premier Sanchéz overhalen om toch mee te doen. Sánchez zei gisteren dat hij niet met de nieuwe norm kan instemmen. Trump reageerde daar ook nog op. Hij noemde Spanje "een zeer karige betaler" en zei dat "ze moeten betalen wat iedereen betaalt".
De Spanjaarden bungelen onderaan het lijstje van defensie-uitgaven van NAVO-lidstaten. Ze geven slechts 1,3 procent van hun bbp uit aan defensie.
Dat zegt net zoveel als dat Nederland veel uitgeeft aan ontwikkelingssamenwerking wat vrij weinig met Defensie te maken heeft.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:45 schreef raptorix het volgende:
Buiten die 3.4 procent gaat in de VS heel veel geld van Defensie naar Pensioenen, Studiebeurzen invalide uitkeringen en schuldafbetalingen.
Klopt, zo krijgt COC zijn voornaamste subsidie uit het budget van Ontwikkelingssamenwerking.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:49 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dat zegt net zoveel als dat Nederland veel uitgeeft aan ontwikkelingssamenwerking wat vrij weinig met Defensie te maken heeft.
Geinig die afdwaling van je. Ben je Trump fan?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, zo krijgt COC zijn voornaamste subsidie uit het budget van Ontwikkelingssamenwerking.
Snap je een quote op je eigen post wel, of ben je mentaal beperkt?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:56 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Geinig die afdwaling van je. Ben je Trump fan?
Hey een persoonlijke aanval. Typisch voor Trump fans dit.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Snap je een quote op je eigen post wel, of ben je mentaal beperkt?
Oh nu ben ik een Trump fanquote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:57 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Hey een persoonlijke aanval. Typisch voor Trump fans dit.
Track record van de VS valt tegen de laatste tijd.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:00 schreef Helenattenek het volgende:
Die sinaasappel is aan het genieten hoe we ineens triljarden naar defensie gaan pompen (geld wat vooral bij USA uit gaat komen).
En dan vervolgens een oorlogje met Putin of wiedanook starten. Ons er in meeslepen. En hij met de landwinst er vandoor gaan
Waarom zou je mensen persoonlijk willen aanvallen als het fundament van je beredenering ongegrond is?quote:
Misschien moet je eens teruglezen wat ik schrijf.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:05 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Waarom zou je mensen persoonlijk willen aanvallen als het fundament van je beredenering ongegrond is?
Vaak is de reden hiervan omdat men sterk achter een persoon staat die dezelfde redevoering heeft en zich laat leiden door zijn ideologie.
Wat zie ik dan volgens jou over het hoofd?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:07 schreef Helenattenek het volgende:
Als de topic starter te idioot is om de materie te snappen van de reacties.. mogen we het topic Dan reporten? Zodat er hopelijk een meer capabele user komt
Heb je het al eens aan raptorix geprobeerd te vragen voordat jij begon met verwijten?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:07 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wat zie ik dan volgens jou over het hoofd?
Dat ik aangeef dat van die 3.4 procent ook nog een groot deel naar niet defensie gaat, dus dat het eigenlijk nog minder is als wat Trump zegt. Vervolgens ga jij mij als een Trump fan wegzetten, echt zelden zo een pannenkoek gezien. Vervolgens begin je over ontwikkelingssamenwerking, waarbij ik je bijval geef, dat veel geld daarvan gaat naar indirect zaken zoals voorlichting.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:07 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wat zie ik dan volgens jou over het hoofd?
Ik verwijt niks, ik vraag alleen. Meneer had prima met 'nee' kunnen antwoorden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:09 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Heb je het al eens aan raptorix geprobeerd te vragen voordat jij begon met verwijten?
zie bovenquote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat ik aangeef dat van die 3.4 procent ook nog een groot deel naar niet defensie gaat, dus dat het eigenlijk nog minder is als wat Trump zegt. Vervolgens ga jij mij als een Trump fan wegzetten, echt zelden zo een pannenkoek gezien. Vervolgens begin je over ontwikkelingssamenwerking, waarbij ik je bijval geef, dat veel geld daarvan gaat naar indirect zaken zoals voorlichting.
Vervolgens ga je mij aanvallen, terwijl ik alleen maar je mening steun, man man man.
quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:11 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik verwijt niks,
[..]
zie boven
Jullie zouden een keer op cursus begrijpend lezen moeten.
Oke. Hoeveel procent gaat dan wel naar defensie?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:45 schreef raptorix het volgende:
Buiten die 3.4 procent gaat in de VS heel veel geld van Defensie naar Pensioenen, Studiebeurzen invalide uitkeringen en schuldafbetalingen.
Er spelen verschillende zaken als je percentages gaat vergelijken. Nederland geeft bijvoorbeeld 0.2% punt van de 2% uit aan pensioenen. In andere landen is dat een stuk lager, geen idee wat het percentage is in de VS. Daarnaast tellen, zoals jij ook aangeeft, sommige landen bepaalde bedragen mee die andere landen weer niet meetellen. Percentages vergelijken is dus appels en peren. Je moet naar slagkracht kijken en dat is in de VS gewoon hoger want zij hebben schaalvergroting.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:45 schreef raptorix het volgende:
Soms zie ik al snel hoe een discussie gaat verlopen, Femke, Frans en persoonlijke aanvallen plus vragen om je post te verduidelijken. Bierkaai...............quote:
En Israel, zoals nu.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 08:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is allemaal Amerika die weer zich in een of ander conflict stort en de rest met zich mee trekt,
Maar desalniettemin heeft Amerika nog steeds het sterkste leger ter wereld.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat ik aangeef dat van die 3.4 procent ook nog een groot deel naar niet defensie gaat, dus dat het eigenlijk nog minder is als wat Trump zegt. Vervolgens ga jij mij als een Trump fan wegzetten, echt zelden zo een pannenkoek gezien. Vervolgens begin je over ontwikkelingssamenwerking, waarbij ik je bijval geef, dat veel geld daarvan gaat naar indirect zaken zoals voorlichting.
Vervolgens ga je mij aanvallen, terwijl ik alleen maar je mening steun, man man man.
Ik zou liever zien dat er een concrete berekening wordt gemaakt wat nodig is om de zaken in te halen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 10:03 schreef Joppiez het volgende:
Laten we de navo norm gewoon 2-3% houden. Was het idee achter de 5% niet dat het uiteindelijk een win is als je landen zo ver krijgt zich aan de helft ervan te houden?
Ik heb het een tijdje terug opgezocht, uit mijn hoofd zo een 70 procent.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 07:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Oke. Hoeveel procent gaat dan wel naar defensie?
Ja dat wilde ik ook aangeven, net zoals dat Nederland heel veel geld van de Deltawerken terugverdient heeft met de kennis die we verkopen in het buitenland.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 08:25 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er spelen verschillende zaken als je percentages gaat vergelijken. Nederland geeft bijvoorbeeld 0.2% punt van de 2% uit aan pensioenen. In andere landen is dat een stuk lager, geen idee wat het percentage is in de VS. Daarnaast tellen, zoals jij ook aangeeft, sommige landen bepaalde bedragen mee die andere landen weer niet meetellen. Percentages vergelijken is dus appels en peren. Je moet naar slagkracht kijken en dat is in de VS gewoon hoger want zij hebben schaalvergroting.
Daarnaast is het aller belangrijkste, zeker voor de VS maar ook voor Frankrijk en in mindere mate Duitsland, dat al hun defensiegeld binnenlands wordt uitgegeven. En met die uitgaven wordt de export gesimuleerd waardoor je in theorie zelfs geld kan verdienen ondanks dat je 3.4% uitgeeft! In landen zoals Nederland, Denemarken, België etc is dat niet het geval en daardoor zijn wij veel duurder uit.
Oftewel, percentages vergelijken kan maar tot bepaalde hoogte en dan alsnog zijn dat niet per se werkelijke uitgaven.
quote:Op zaterdag 21 juni 2025 06:11 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik verwijt niks, ik vraag alleen. Meneer had prima met 'nee' kunnen antwoorden.
[..]
zie boven
Jullie zouden een keer op cursus begrijpend lezen moeten.
Voor de goede orde: jij bent degene die een argumentum ad hominem bezigt...quote:Op zaterdag 21 juni 2025 05:57 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Hey een persoonlijke aanval. Typisch voor Trump fans dit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |