Wat leuk Lazinessquote:Op vrijdag 20 juni 2025 15:07 schreef laziness het volgende:
Klei, vieze handen en een beetje geduld.
Voor iedereen die wil kleien met of zonder draaischijf.
Wat is keramiek eigenlijk?
Keramiek is klei die wordt gebakken in een oven, waardoor het hard en duurzaam wordt. Je begint met vormen, laat het goed drogen, bakt het (biscuitstook), glazuurt het, en bakt het nog een keer. Je kunt thuis werken en het elders laten stoken (veel ateliers bieden stookservice).
Populaire handvormtechnieken:
🌀 Duimpotje: bol klei uithollen met je duimen
🌭 Worstjesmethode: opbouwen met uitgerolde slangetjes klei
📐 Plaattechniek: uitgerolde plakken klei gebruiken als bouwmateriaal
🧵 Texturen aanbrengen met stoffen, bladeren, stempels etc.
Beginnen?
Klei (bv. chamotteklei), simpel gereedschap, houten plank, vochtige doek, en een plek om te bakken.
Geen perfecte plaatjes. Gewoon proberen, kneden, bouwen. Soms instortend, soms verrassend mooi.
[ link | afbeelding ]
Ziet er geweldig uitquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 21:49 schreef laziness het volgende:
Alles van vorige post is inmiddels geglazuurd en gestookt inclusief nog wat andere items.
Een jaar over gedaan om te glazuren omdat ik er zo lang aan had gewerkt en “bang” was de foute kleuren te kiezen maar het resultaat is geweldig![]()
[ link | afbeelding ]
De rest ben ik ook heel blij mee. Geen foutjes of te weinig glazuur.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat mooi allemaal zegquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 21:49 schreef laziness het volgende:
Alles van vorige post is inmiddels geglazuurd en gestookt inclusief nog wat andere items.
Een jaar over gedaan om te glazuren omdat ik er zo lang aan had gewerkt en “bang” was de foute kleuren te kiezen maar het resultaat is geweldig![]()
[ link | afbeelding ]
De rest ben ik ook heel blij mee. Geen foutjes of te weinig glazuur.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Je kan of air dry clay thuis gebruiken en met acryl verf schilderen dan heb je geen professionele oven nodig of helemaal hot is momenteel keramiek schilderen bij keramiek cafes. Dan sla je de maak fase over en doe je alleen het glazuur gedeelte en stoken zij het voor je.quote:Op zondag 12 oktober 2025 08:33 schreef Donna het volgende:
Ahhhh. Echt mooi!!
Ik wil dit doen met mijn dochter nu haha.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |