Als je planken helemaal los kunt halen, kan je ze door een "vlak-van-dikte" bank laten halen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:51 schreef loveli het volgende:
De masssiefhouten planken/hek van het balkon hebben onderhoud nodig. Vermoedelijk is het iroko. We hebben een plank losgehaald om te kijken wat er moet gebeuren.
Er zitten 2 donkere, deels afgebladderde vernislagen op en eronder zit mooi hout. Op de zuidkant is het hout wel wat beschadigd.
Mijn pa zegt licht opschuren, zelfde verf erover en terugplaatsen. Planken van bijna 4m lang en 20cm breed blank schuren is veel te veel werk.
Ik hou van hout, heb wat blank geschuurd en het hout ziet er op wat plekjes met weerschade na mooi uit. Ben het wel met pa eens dat alles blank schuren of schrappen niet leuk is en heel lang duurt.
Pa is geen fan van afbijt of logen, maar meester in ambachtelijk schuren, schrappen en schaven.
Iemand goede ideeën over een makkelijke manier van kaal maken en met welke behandeling het mooi blijft? Of heeft pa gewoon gelijk?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 35% gewijzigd door loveli op 19-06-2025 11:46:05 ]crap in = crap out
Planken kunnen los.quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je planken helemaal los kunt halen, kan je ze door een "vlak-van-dikte" bank laten halen.
Pa is niet van deze:quote:
Waarom niet?quote:Op donderdag 19 juni 2025 13:10 schreef loveli het volgende:
Nope. Wel bekend met een vlakbank, maar ziet het niet zitten voor hardhout.
De hoeken zijn nu afgerond geschaafd. Dat zou dan ook weer afgewerkt moeten worden. En hij is al 82 jaar gewend alles met de hand te doen.quote:
Schrapstaal werkt sneller dan schuren (als pa het doet, ik heb er nog geen handigheid in en snap ook nog niet hoe het werkt met een braam maken). Maar het gaat om 3 planken van bijna 4 meter en 3 van iets minder dan een meter. Da's best veel werk.quote:Op donderdag 19 juni 2025 21:27 schreef Filosoofert het volgende:
Een de combinatie trekmes/schraapstaal?
1) Dan laat je het toch door hem doen? Dat ene jaar kan er nog wel bij.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 18:42 schreef loveli het volgende:
De hoeken zijn nu afgerond geschaafd. Dat zou dan ook weer afgewerkt moeten worden. En hij is al 82 jaar gewend alles met de hand te doen.
Ik zie echt niet in waarom je allemaal moeilijk gaat lopen doen met vooroorlogs gereedschap.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 18:46 schreef loveli het volgende:
[..]
Schrapstaal werkt sneller dan schuren (als pa het doet, ik heb er nog geen handigheid in en snap ook nog niet hoe het werkt met een braam maken). Maar het gaat om 3 planken van bijna 4 meter en 3 van iets minder dan een meter. Da's best veel werk.
(Zou er tegen die tijd wel handigheid in hebben, en kramp).
Trekmes is volgens pa geen timmergereedschap. Wel van klompenmakers.
Omdat het (voorlopig nog) zijn balkon is.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 19:03 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Dan laat je het toch door hem doen? Dat ene jaar kan er nog wel bij.
2) Waarom kom je dan om advies hier, terwijl je je vaders archaïsche advies gelooft?
Laat em dan lekker zelf z'n gang gaan met rijschaaf en schraapstaalquote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:50 schreef loveli het volgende:
[..]
Omdat het (voorlopig nog) zijn balkon is.
Doet ie ook. Ik ben degene die in de toekomst zal moeten bedenken hoe het onderhoud moet gebeuren. Wat zelf doen, wat uitbesteden, welk gereedschap is nog nodig. Het balkon is een ideaal projectje om wat meer van pa te leren nu het nog kan.quote:Op maandag 23 juni 2025 12:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Laat em dan lekker zelf z'n gang gaan met rijschaaf en schraapstaal.
Ok, nu ben ik lost. Wat is je vraag dan? Of wilde je gewoon graag laten weten dat je pa nog met achterhaald gereedschap z'n balkonhek gaat schuren?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 21:05 schreef loveli het volgende:
[..]
Doet ie ook. Ik ben degene die in de toekomst zal moeten bedenken hoe het onderhoud moet gebeuren. Wat zelf doen, wat uitbesteden, welk gereedschap is nog nodig. Het balkon is een ideaal projectje om wat meer van pa te leren nu het nog kan.
Zo'n lakfrees lijkt een ideaal ding, ook met het oog op andere toekomstige klussen. Goede stofafzuiging zat ik al langer naar te kijken sinds ik iemand zag met allemaal Festool gereedschap. Maar niet genoeg toekomstige klussen (en geld) voor Festool.
Pa moet niet achter de geraniums. Een beetje schaven en schuren houdt hem in beweging.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |