abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217984943
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:10 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik kan dat niet beoordelen over mezelf want ik heb natuurlijk amper ervaring. Maar als iemand gaat zitten zuchten en stem verheffen dan ben ik er gauw klaar mee.

Er is ook 0 controle wat rij instructeurs uitspoken tijdens hun duur geprijsde lessen .

Hoe komt het dat je geen zin meer hebt?
Maar je schrijft dat je langer geleden wel heel veel les hebt gehad? Merk je nu geen verschil met toen?
Een leraar moet gewoon geduld met je hebben, dus zoek vooral een andere. :)

Mijn rijleraar (vroegah, zo'n 7-daagse cursus van de ANWB) ging 'even' langs zijn huis. :') Het was vrij duidelijk dat hij me wel zag zitten en had meer van dit soort fratsen. Bood ook aan om buiten de lesdagen te oefenen. :')
Na 3 dagen had ik een andere, omdat hij mee ging met een examen van een andere leerling, maar haantjes waren het allemaal wel een beetje.

Ik ken maar één iemand zonder rijbewijs, iemand die het toch te eng vond en is gestopt met lessen.
Daar zijn er een hoop van (volgens mij toch wel vrouwen), dan kun je het maar beter laten zitten. :) Die zie je ook altijd op de weg, durven niet in te voegen enzo. Nul gevoel voor formaat auto, geen inzicht, niks.

Er zijn nu genoeg scholen die er speciaal zijn voor mensen die veel stress ervaren (beetje zoals een speciale tandarts lijkt me). Die zijn prima als je wel het talent hebt, maar het spannend vindt. Verder kunnen ze natuurlijk ook geen wonderen verrichten.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_217985128
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 09:10 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik kan dat niet beoordelen over mezelf want ik heb natuurlijk amper ervaring. Maar als iemand gaat zitten zuchten en stem verheffen dan ben ik er gauw klaar mee.

Er is ook 0 controle wat rij instructeurs uitspoken tijdens hun duur geprijsde lessen .

Hoe komt het dat je geen zin meer hebt?
Dat klinkt absoluut niet als een goede instructeur. Bij een lapzwans die niet eens positief en constructief les kan geven zou ik niet blijven lessen. En het kan inderdaad dat je tot nu toe pech hebt gehad en al meerdere lapzwansen hebt getroffen.

Maar zeker als zwakke leerling is er het risico dat je daarvan juist volledig stagneert of zelfs in een neerwaartse spiraal terecht komt. Een zwakke leerling zijn is trouwens iets anders dan straks ook geen goede chauffeur zijn, want een vorm van onzekerheid is daarin vaak een factor, maar als je eenmaal zelfstandig kilometers maakt leer je dat je op je eigen waarneming en besluitvorming kan vertrouwen. Dus zorg ook dat je na het halen van je rijbewijs lekker kilometers in je eentje gaat maken zonder passagier zodat je niet het gevoel dat iemand op je vingers kijkt en over je oordeelt.

In jouw provincie lijkt het me zeker wel de moeite waard om in een rijbewijs te investeren. OV wordt ook alleen maar verder weg bezuinigd in dat tokkieland van ons met onbetrouwbare overheid en met name dunbevolktere gebieden gaan daardoor extra hard geraakt worden.
pi_217985430
Ik vraag me af of het misschien geen slecht idee is om het halen van het autorijbewijs voorlopig even in de ijskast te zetten, en eerst het scooterrijbewijs te halen, een scooter te kopen, eerst lekker veel rijervaring op te doen met de scooter en daarna pas weer beginnen met rijles voor de auto.

Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar ervaring met scooterrijden kan wel degelijk veel helpen als je later wil leren autorijden. Met scooterrijden ontwikkel je net zo goed verkeersinzicht en je leert net zo goed snelheden en afstanden inschatten. Op de scooter doe je in zekere zin dezelfde handelingen als met de auto, gas geven, remmen, richting aangeven, in de spiegels kijken. En als je op een gegeven moment met de scooter behoorlijk wat rijervaring hebt en vlot door het verkeerd gaat, dan krijg je ook meer zelfvertrouwen. Ik heb het gevoel dat het bij jou daar ook een beetje aan ontbreekt.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Met de scooter krijg je wel eens de situatie dat je van het fietspad af de hoofdrijbaan op moet. Dan moet je dus ook eerst in de spiegel en over je schouder kijken of er geen verkeer aan komt voordat je gaat invoegen. In zekere zin doe je met zo'n manoeuvre niet zo heel veel anders dan met de auto ajs je moet invoegen op de autosnelweg. Als je op een gegeven moment het invoegen op de hoofdrijbaan met de scooter al heel vaak gedaan hebt, dan wordt het invoegen met de auto op de autosnelweg ook een stuk makkelijker.
pi_217985653
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vraag me af of het misschien geen slecht idee is om het halen van het autorijbewijs voorlopig even in de ijskast te zetten, en eerst het scooterrijbewijs te halen, een scooter te kopen, eerst lekker veel rijervaring op te doen met de scooter en daarna pas weer beginnen met rijles voor de auto.

Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar ervaring met scooterrijden kan wel degelijk veel helpen als je later wil leren autorijden. Met scooterrijden ontwikkel je net zo goed verkeersinzicht en je leert net zo goed snelheden en afstanden inschatten. Op de scooter doe je in zekere zin dezelfde handelingen als met de auto, gas geven, remmen, richting aangeven, in de spiegels kijken. En als je op een gegeven moment met de scooter behoorlijk wat rijervaring hebt en vlot door het verkeerd gaat, dan krijg je ook meer zelfvertrouwen. Ik heb het gevoel dat het bij jou daar ook een beetje aan ontbreekt.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Met de scooter krijg je wel eens de situatie dat je van het fietspad af de hoofdrijbaan op moet. Dan moet je dus ook eerst in de spiegel en over je schouder kijken of er geen verkeer aan komt voordat je gaat invoegen. In zekere zin doe je met zo'n manoeuvre niet zo heel veel anders dan met de auto ajs je moet invoegen op de autosnelweg. Als je op een gegeven moment het invoegen op de hoofdrijbaan met de scooter al heel vaak gedaan hebt, dan wordt het invoegen met de auto op de autosnelweg ook een stuk makkelijker.
En het grootste voordeel vergeet je nog te noemen: minder problemen met het vinden van een parkeerplek.
pi_217985704
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vraag me af of het misschien geen slecht idee is om het halen van het autorijbewijs voorlopig even in de ijskast te zetten, en eerst het scooterrijbewijs te halen, een scooter te kopen, eerst lekker veel rijervaring op te doen met de scooter en daarna pas weer beginnen met rijles voor de auto.

Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar ervaring met scooterrijden kan wel degelijk veel helpen als je later wil leren autorijden. Met scooterrijden ontwikkel je net zo goed verkeersinzicht en je leert net zo goed snelheden en afstanden inschatten. Op de scooter doe je in zekere zin dezelfde handelingen als met de auto, gas geven, remmen, richting aangeven, in de spiegels kijken. En als je op een gegeven moment met de scooter behoorlijk wat rijervaring hebt en vlot door het verkeerd gaat, dan krijg je ook meer zelfvertrouwen. Ik heb het gevoel dat het bij jou daar ook een beetje aan ontbreekt.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Met de scooter krijg je wel eens de situatie dat je van het fietspad af de hoofdrijbaan op moet. Dan moet je dus ook eerst in de spiegel en over je schouder kijken of er geen verkeer aan komt voordat je gaat invoegen. In zekere zin doe je met zo'n manoeuvre niet zo heel veel anders dan met de auto ajs je moet invoegen op de autosnelweg. Als je op een gegeven moment het invoegen op de hoofdrijbaan met de scooter al heel vaak gedaan hebt, dan wordt het invoegen met de auto op de autosnelweg ook een stuk makkelijker.
Op zich zou dat kunnen, al vind ik een scooter wel heel anders. Ik zou eerst eens kijken voor een normale leraar. En dan kijken of het iets beter gaat. :)

@roos94 Hebben ze eigenlijk een schatting gemaakt van het verwachte aantal lessen dat je nodig hebt?
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  donderdag 19 juni 2025 @ 15:47:26 #31
72712 Rene
Dabadee dabadaa
pi_217985726
Ik was 18 en ik moest, het hoort bij het leven. Kreeg een lespakket van mijn ouders en ik werd wat geforceerd. Wel fijn dat ze dat deden, het heeft veel meer mogelijkheden voor het leven geboden. Maar dat komt ten dele omdat in Groningen en omtstreken het OV wat beperkter is.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 19 juni 2025 @ 15:49:03 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217985741
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:47 schreef Rene het volgende:
Ik was 18 en ik moest, het hoort bij het leven. Kreeg een lespakket van mijn ouders en ik werd wat geforceerd. Wel fijn dat ze dat deden, het heeft veel meer mogelijkheden voor het leven geboden. Maar dat komt ten dele omdat in Groningen en omtstreken het OV wat beperkter is.
Lekker relevant, René.
The love you take is equal to the love you make.
pi_217985762
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 11:55 schreef roos94 het volgende:

[..]
Mes snijdt aan 2 kanten ik ben een zwakke leerling maar dan hoef ik nog steeds geen gepuf en stemverheffing te accepteren van mijn docent.
Dan heb je gewoon geen goede instucteur die rekening met jou houdt. En dat mag wel, want je betaalt er goed voor. Maar neem dan niet zo'n alles-in-één-pakket-met-slagingsgarantie, want dan weet je dat de onderkant van de markt krijgt. Wie nootjes betaalt krijgt aapjes.

Mijn vrouw is ook helemaal mentaal de grond in getrapt door haar eerste instructeur en toen we een goede vonden haalde ze haar rijbewijs in één keer.

Geen rijbewijs hebben vind ik een beperking van je vrijheid en afhankelijkheid. Je hoeft niet per-se een auto te hebben/kopen, maar je kunt/mag daarna in praktisch elke normale auto rijden die onze planeet heeft. En als het goed is hoef je dat papiertje (plastic pasje eigenlijk) maar één keer in je leven te halen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 19 juni 2025 @ 15:52:27 #34
72712 Rene
Dabadee dabadaa
pi_217985763
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Lekker relevant, René.
Fijn dat je me erop wijst. Heb ook niet het idee dat je dit sarcastisch bedoeld, maar juist lekker opbouwend nietwaar?

De vraag was algemeen en daar reageer ik op, de waarom het wel belangrijk is. Dat juist dat stimuleren voor een wat makkelijker toekomstbeeld (vervoersproblematiek, stakingen, bereikbaarheid van eventuele werkgevers)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 19 juni 2025 @ 15:53:33 #35
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217985772
Ik ben 38 en geen rijbewijs.
1. oogafwijking dus ik zie geen diepte en dat maakt het met hoge snelheden al snel gevaarlijk
2. duur
3. milieu

Als ik auto ergens voor nodig heb, dan vraag ik een vriend of hij wil meerijden en anders is er wel een service in te huren.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 19 juni 2025 @ 15:55:16 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217985783
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:52 schreef Rene het volgende:

[..]
Fijn dat je me erop wijst. Heb ook niet het idee dat je dit sarcastisch bedoeld, maar juist lekker opbouwend nietwaar?

De vraag was algemeen en daar reageer ik op, de waarom het wel belangrijk is. Dat juist dat stimuleren voor een wat makkelijker toekomstbeeld (vervoersproblematiek, stakingen, bereikbaarheid van eventuele werkgevers)
De vraag was toch best specifiek.

quote:
99s.gif Op donderdag 19 juni 2025 06:13 schreef roos94 het volgende:
Welke volwassenen hier hebben geen rijbewijs?

Wat is jouw keuze om "af te wijken va de norm"?


Ik denk wel dat tegenwoordig meer mensen geen rijbewijs nemen omdat het steeds duurder wordt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_217985792
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:52 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Dan heb je gewoon geen goede instucteur die rekening met jou houdt. En dat mag wel, want je betaalt er goed voor. Maar neem dan niet zo'n alles-in-één-pakket-met-slagingsgarantie, want dan weet je dat de onderkant van de markt krijgt. Wie nootjes betaalt krijgt aapjes.

Mijn vrouw is ook helemaal mentaal de grond in getrapt door haar eerste instructeur en toen we een goede vonden haalde ze haar rijbewijs in één keer.

Geen rijbewijs hebben vind ik een beperking van je vrijheid en afhankelijkheid. Je hoeft niet per-se een auto te hebben/kopen, maar je kunt/mag daarna in praktisch elke normale auto rijden die onze planeet heeft. En als het goed is hoef je dat papiertje (plastic pasje eigenlijk) maar één keer in je leven te halen.

Wel eens.
En je kunt ook een Green Wheels abonnement nemen, als je niet meteen een auto wil aanschaffen.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  donderdag 19 juni 2025 @ 15:57:13 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217985797
Ik ben 56 en ik heb geen rijbewijs. Nooit aan begonnen. Mijn ouders deden bewust hun auto de deur uit toen ik nog thuis woonde, kozen voor fiets, trein en taxi. Zelf woonde ik ook altijd in een stad met goede treinverbindingen.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 19 juni 2025 @ 16:00:58 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217985830
quote:
99s.gif Op donderdag 19 juni 2025 06:13 schreef roos94 het volgende:
Welke volwassenen hier hebben geen rijbewijs?

Wat is jouw keuze om "af te wijken va de norm"?

Ik denk wel dat tegenwoordig meer mensen geen rijbewijs nemen omdat het steeds duurder wordt.
Post je dit omdat je overweegt te stoppen met lessen? Helemaal zeg maar?

quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 06:53 schreef Koettie het volgende:
Ik heb er geen, nu in de dertig. Vroeger te duur en daarna nooit nodig geweest. Nu zou ik het kunnen betalen maar blijft duur, vooral omdat ik denk ik geen natuurtalent ben. Nu doe ik alles met de fiets of ov en dat is eigenlijk ook wel prima. Het zou vooral handig zijn voor op vakantie eigenlijk. Dus misschien ooit.
Het is nooit te laat. Ik ben dus pas op mijn 44e begonnen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 19 juni 2025 @ 16:02:14 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217985841
quote:
2s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Post je dit omdat je overweegt te stoppen met lessen? Helemaal zeg maar?
[..]
Het is nooit te laat. Ik ben dus pas op mijn 44e begonnen.
Die vraag werd al gesteld en daar heeft ze ook op geantwoord.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 19 juni 2025 @ 16:11:48 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217985906
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vraag me af of het misschien geen slecht idee is om het halen van het autorijbewijs voorlopig even in de ijskast te zetten, en eerst het scooterrijbewijs te halen, een scooter te kopen, eerst lekker veel rijervaring op te doen met de scooter en daarna pas weer beginnen met rijles voor de auto.

Natuurlijk is het niet hetzelfde, maar ervaring met scooterrijden kan wel degelijk veel helpen als je later wil leren autorijden. Met scooterrijden ontwikkel je net zo goed verkeersinzicht en je leert net zo goed snelheden en afstanden inschatten. Op de scooter doe je in zekere zin dezelfde handelingen als met de auto, gas geven, remmen, richting aangeven, in de spiegels kijken. En als je op een gegeven moment met de scooter behoorlijk wat rijervaring hebt en vlot door het verkeerd gaat, dan krijg je ook meer zelfvertrouwen. Ik heb het gevoel dat het bij jou daar ook een beetje aan ontbreekt.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Met de scooter krijg je wel eens de situatie dat je van het fietspad af de hoofdrijbaan op moet. Dan moet je dus ook eerst in de spiegel en over je schouder kijken of er geen verkeer aan komt voordat je gaat invoegen. In zekere zin doe je met zo'n manoeuvre niet zo heel veel anders dan met de auto ajs je moet invoegen op de autosnelweg. Als je op een gegeven moment het invoegen op de hoofdrijbaan met de scooter al heel vaak gedaan hebt, dan wordt het invoegen met de auto op de autosnelweg ook een stuk makkelijker.
Dat is geen optie als je de provincie uit wilt denk ik.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  FOK!Fotograaf donderdag 19 juni 2025 @ 16:12:17 #42
364681 over_hedge
pi_217985908
Rijbewijs is zoiets dat je totaal niet mist wanneer je het niet hebt. Openbaarvervoer is over het algemeen helemaal prima.

Maar het moment dat je je rijbewijs gehaald hebt, wil je niet meer terug :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Miss 200.000.000! donderdag 19 juni 2025 @ 16:13:32 #43
367000 roos94
pi_217985916
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:12 schreef over_hedge het volgende:
Rijbewijs is zoiets dat je totaal niet mist wanneer je het niet hebt. Openbaarvervoer is over het algemeen helemaal prima.


Insert.behalveinzeeland.
  Miss 200.000.000! donderdag 19 juni 2025 @ 16:18:26 #44
367000 roos94
pi_217985957
quote:
2s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Post je dit omdat je overweegt te stoppen met lessen? Helemaal zeg maar?
[..]
Het is nooit te laat. Ik ben dus pas op mijn 44e begonnen.
Weet niet, misschien dat ik na de zomervakantie een schakellesje probeer. Kan in de vakantie toch weinig/niet lessen omdat mijn dochter dan niet op school zit. Maar misschien ook wel niet
pi_217986040
Roos, vergeet niet dat rijinstructeur ook de grootste mafkezen kunnen zijn.
Een vriendin van me werd betast door rijinstructeur #1 en rijinstructeur #2 ging uit zichzelf op een racistische tirade zodra ze de auto instapte.

Heb je wel eens gekeken naar bijvoorbeeld een rijschool voor faalangst oid?
Ik hoop dat je niet opgeeft, er was hier op fok ook een user die na jarenlang lessen eindelijk zijn examen heeft gehaald.
Twiddel
  donderdag 19 juni 2025 @ 16:31:10 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217986055
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:13 schreef roos94 het volgende:

[..]
Insert.behalveinzeeland.
Heeft je man wel een rijbewijs?
The love you take is equal to the love you make.
  Miss 200.000.000! donderdag 19 juni 2025 @ 16:31:56 #47
367000 roos94
pi_217986061
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Heeft je man wel een rijbewijs?
Zeker :)
  donderdag 19 juni 2025 @ 16:36:52 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217986097
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:31 schreef roos94 het volgende:

[..]
Zeker :)
Dan vind ik het nog wel een ander verhaal, eigenlijk. Dan ben je dus niet 100% aangewezen op ander vervoer dan de auto.
The love you take is equal to the love you make.
pi_217986154
Ik heb twee vriendinnen zonder rijbewijs, de partners hebben dat wel. Allebei hebben/hadden ze een zieke partner. De een woonde op zijn 43e in een verpleeghuis dat met OV moeilijk bereikbaar was.

De partner van de andere vriendin ligt regelmatig in het ziekenhuis. Ze is 2,5 uur onderweg om hem te bezoeken. En als hij 's nachts ziek wordt, kan zij niet met hem naar het ziekenhuis.
Spoilers!
  donderdag 19 juni 2025 @ 16:44:42 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217986172
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb twee vriendinnen zonder rijbewijs, de partners hebben dat wel. Allebei hebben/hadden ze een zieke partner. De een woonde op zijn 43e in een verpleeghuis dat met OV moeilijk bereikbaar was.

De partner van de andere vriendin ligt regelmatig in het ziekenhuis. Ze is 2,5 uur onderweg om hem te bezoeken. En als hij 's nachts ziek wordt, kan zij niet met hem naar het ziekenhuis.
Ja, dat is natuurlijk klote.

Voor mezelf sprekend vind ik de mogelijkheid dat zo’n situatie kan ontstaan geen reden om alsnog mijn rijbewijs te halen.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')