https://topgear.nl/autonieuws/ets2-emissierechten/Original hoofd stuk.
Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra
In Nederland betalen we veel voor een litertje brandstof. De accijnzen zijn relatief hoog en die komen boven op de brandstofprijs. Dan betaal je ook nog eens BTW over die accijnzen, waardoor je in principe een soort belasting op belasting hebt. Maar het ziet er naar uit dat het erger gaat worden. Er komt namelijk een extra belasting op brandstof aan. Dat is onderdeel van ETS2.
ETS2 staat voor Emissions Trading System 2, niet voor Euro Truck Simulator 2. Op dit moment is er al een ETS van kracht, maar dan zonder een nummertje erachter. Daarom heb jij er nog geen last van. Van ETS2 ga jij wel wat merken. Daar vallen wonen en mobiliteit namelijk ook onder. De kans is groot dat jij ergens woont en je jezelf verplaatst en dus te maken krijgt met extra belastingen.
Bij ETS draait het om emissierechten. Dus voor elke ton CO₂ die een bedrijf uitstoot, moeten er emissierechten gekocht worden. Heel simpel komt het erop neer dat er per liter brandstof een gedeelte extra voor de emissierechten vrijgehouden moet worden. De schatting is dat het 10 cent voor benzine is en 12 cent voor diesel.
Maar volgens energieplatform 1komma5 kan ETS2 veel erger uitpakken. Op hun website staat: ‘met een minder optimistische schatting van de CO2-prijzen, is het mogelijk dat de prijzen tot wel 45 cent per liter benzine en 52 cent per liter diesel stijgen. Dit kan op 20.000 kilometer per jaar tot wel 625 euro extra kosten’. Die prijsstijging van 12 cent is dus echt een indicatie en het kan maar zo zijn dat het iets slechter uitpakt.
Waarom doet de EU dit?
Dat is een goede vraag. Er zijn meerdere redenen en die komen eigenlijk heel erg goed bij elkaar. Ten eerste zijn er een hoop klimaatdoelstellingen. Al die maatregelen die getroffen moeten worden, kosten geld. Dat moet dus ergens van betaald worden. In dit geval betaalt de vervuiler, dus. Deze nieuwe belasting maakt wel duidelijk waarom de subsidies van elektrische auto’s komen te vervallen.
In plaats van elektrisch rijden heel erg goedkoop maken, word het rijden van benzine- en dieselauto’s dankzij ETS2 aanzienlijk duurder, waardoor de consument alsnog de overstap naar een EV zal overwegen. In Nederland wordt het extra zuur, want op dit moment genieten we nog korting op de accijns. Succes gewenst aan de minister die dat terug moet gaan draaien. Dus naast de 12 tot 45 cent verhoging, komt er nog eens zo’n 25 cent bij.
Ts
Alles loopt volgens plan van het WEF you’ll own nothing and be happy.
Succes allemaal