Dit. De markt is oververhit, de meeste huizen zullen momenteel een veel hogere vraagprijs/marktprijs hebben dan woz.quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:37 schreef LXIV het volgende:
De marktprijs is gewoon wat anders dan de woz. Op zich is een lage woz gunstig.
Als je twijfelt over de prijs moet je een aankoopmakelaar in de hand nemen.
Ja, dat weten wij ook. Echter hier is het verschil wel heel erg hoog, en ook veel hoger dan alle vergelijkbare huizen in deze regio. Verder vraag ik mij af waarom de WOZ waarde in '23 ineens daalde.quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:38 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dit. De markt is oververhit, de meeste huizen zullen momenteel een veel hogere vraagprijs/marktprijs hebben dan woz.
Het is dus dat het om maar één jaar gaat en ik dit nergens anders heb gezien.quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:41 schreef Casual-T het volgende:
Bij het CBS heeft Dec-23 een index van 129.
Apr-25 staat op 147,6. Dat zou gelijk staan aan ¤625K.
Nog steeds een groot verschil met de vraagprijs.
Al is het vraag en aanbod (en wat de gek ervoor geeft).
Over het algemeen zie je een daling per WOZ 01-01-2024, maar in sommige regio's begon de afkoeling van destijds wat eerder, zoals in Amsterdam.
Ons vorige huis heeft die dip ook voor 2023, van 334.000 in 2022 naar 286.000 in 2023. Dat klopt ook wel, want wij hebben het in 2023 voor nog onder die WOZ verkocht. We hadden precies het lokale dipje te pakken, helaas voor ons als verkopers. Voor 2024 is hij ook nog niet terug bij die 334.000 trouwens. Bij buurhuizen daar zie ik ook wel fluctuaties, met bij een aantal huizen ook die dip in 2023, waarschijnlijk gerelateerd aan onze verkoop.quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:43 schreef Jippo het volgende:
[..]
Het is dus dat het om maar één jaar gaat en ik dit nergens anders heb gezien.
quote:
Ah ja, peildatum inderdaad, ik zit verkeerd te kijken.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:05 schreef Jippo het volgende:
[..]
Pijldatum valt altijd van een jaar terug.
In welke gemeente is dit?quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:43 schreef Jippo het volgende:
[..]
Het is dus dat het om maar één jaar gaat en ik dit nergens anders heb gezien.
Dat zal wel teveel gevraagd zijn. 🙄quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:37 schreef LXIV het volgende:
De marktprijs is gewoon wat anders dan de woz. Op zich is een lage woz gunstig.
Als je twijfelt over de prijs moet je een aankoopmakelaar in de hand nemen.
Dit inderdaad!quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:08 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou hier niet zo gek veel waarde aan hechten. Voor het bepalen van de WOZ wordt gekeken naar de verkoopsom van vergelijkbare panden in de buurt. In de praktijk zijn dat lang niet altijd echt goed vergelijkbare panden.
Bij ons vergelijken ze zelfs met een ander dorp en volslagen andere soort huizen&ligging. Ik snap de berekeningssystematiek ook niet; de referentiehuizen hebben enorme verschillende waarden/m2 voor zowel het perceel als voor het BVO. Daaruit wordt willekeurig een waarde genomen voor het onderhavige pand. Enfin, je hoort ons niet klagen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:35 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Je kan van je eigen huis opvragen welke huizen zijn gebruikt om te vergelijken, en bij ons is "vergelijkbaar" een behoorlijk rekbaar begrip geblekenIk woon in een oud huis, in een oude wijk. Zelfs als "vergelijkbaar" eenzelfde woonoppervlakte en perceelgrootte zou zijn, is de staat van het huis behoorlijk bepalend voor de waarde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |