We lopen een boel euro's mis op de mensen die eerder dood gaanquote:RIVM na accijnsverhoging tabak: 'Inkoop uit buitenland nam fors toe'
Deel dit artikel
Rokers halen veel sigaretten en shag in het buitenland, omdat het daar goedkoper is. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM na de accijnsverhogingen op tabak in 2024.
Ruim 60 procent van de tabak wordt sinds vorig jaar in het buitenland gekocht. Dat is 20 procent meer dan het jaar ervoor en opvallend veel meer dan na eerdere accijnsverhogingen.
Het RIVM concludeert dat rokers nog steeds prijsgevoelig zijn en omdat tabak in het buitenland goedkoper is, is het Nederlands prijsbeleid steeds minder effectief.
De regering heeft in het Nationaal Preventieakkoord afgesproken om onder meer de accijns op tabak stapsgewijs te verhogen, om zo het gebruik ervan terug te dringen. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid heeft het RIVM daarom rokersgedrag onderzocht. Mensen werd gevraagd om vragenlijsten in te vullen.
Accijns heeft effect
Volgens het RIVM heeft het verhogen van de accijnzen op tabak wel degelijk effect op het gebruik ervan. Van de ondervraagden gaf 7 procent aan te zijn gestopt met roken, 16 procent deed een stoppoging en 22 procent ging minder roken.
Zolang de prijzen in het buitenland niet omhoog gaan, is de verwachting dat het aantal mensen dat stopt of een stoppoging doet kleiner wordt.
Het RIVM adviseert beleidsmakers om zich te richten op maatregelen die de aankopen in het buitenland kunnen terugdringen, bijvoorbeeld door het invoeren van een limiet op de hoeveelheid tabak die iemand mag meenemen.
De mensen die hierdoor stoppen zijn gemiddeld een veel hogere kostenpost. Niet rokers zijn veel duurder, dat heeft het RIVM zelf becijferd. Gecorrigeerd voor inflatie zal dat nu zo'n 100.000 euro in zorgkosten alleen al zijn.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:07 schreef Elan het volgende:
We lopen de accijns mis en mogen vervolgens wel voor de zorgkosten opdraven.
Topland
Volgens AI is dat niet waar:quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De mensen die hierdoor stoppen zijn gemiddeld een veel hogere kostenpost. Niet rokers zijn veel duurder, dat heeft het RIVM zelf becijferd. Gecorrigeerd voor inflatie zal dat nu zo'n 100.000 euro in zorgkosten alleen al zijn.
Tsja, wie moet het dan betalen? Mexico ofzo?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:07 schreef Elan het volgende:
We lopen de accijns mis en mogen vervolgens wel voor de zorgkosten opdraven.
Topland
Ja maar ze leven wel een stuk korter..quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens AI is dat niet waar:
Nee, niet-rokers zijn niet duurder dan rokers. Hoewel rokers direct geld uitgeven aan sigaretten, zijn de maatschappelijke kosten van roken, zoals gezondheidszorg, veel hoger dan de kosten van roken zelf. Niet-rokers leven langer en gebruiken daardoor meer ouderenzorg en mantelzorg, maar de directe kosten van roken, zoals ziekte en sterfte, zijn aanzienlijk.
De overheid ziet blijkbaar nog steeds niet dat prijzen verhogen of maatregelen die aankopen in het buitenland terugdringen geen reet zal uithalen, dan verplaatst vrijwel alles naar het illegale circuitquote:Zolang de prijzen in het buitenland niet omhoog gaan, is de verwachting dat het aantal mensen dat stopt of een stoppoging doet kleiner wordt.
Het RIVM adviseert beleidsmakers om zich te richten op maatregelen die de aankopen in het buitenland kunnen terugdringen, bijvoorbeeld door het invoeren van een limiet op de hoeveelheid tabak die iemand mag meenemen.
Garbage in, garbage out.quote:
De zorgkosten van hoogbejaardheid zijn vele malen hoger dan de zorgkosten van roken. Rokers besparen zorgkosten tov niet rokers en fors ook. Je moet wel naar de wetenschap luisteren.quote:Nee, niet-rokers zijn niet duurder dan rokers. Hoewel rokers direct geld uitgeven aan sigaretten, zijn de maatschappelijke kosten van roken, zoals gezondheidszorg, veel hoger dan de kosten van roken zelf. Niet-rokers leven langer en gebruiken daardoor meer ouderenzorg en mantelzorg, maar de directe kosten van roken, zoals ziekte en sterfte, zijn aanzienlijk.
Kun je nagaan als je niet rookt hoeveel je bespaardquote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:01 schreef Hathor het volgende:
De Duitse tabakshandelelaren lachen zich een breuk om dit beleid, ze verdienen een godsvermogen aan de tienduizenden Nederlanders die wekelijks de grens overtrekken. Als ze werkelijk dachten dat de gemiddelde Nederlander 26 euro gaat lappen voor een pakje shag van 50 gram zijn ze nog dommer dan ze eruit zien. Ik heb om de paar maanden ook twee sloffen shag uit Duitsland voor 80 euro per slof, 160 euro per bestelling dus. Als ik die 20 pakjes hier zou moeten kopen kost me dat 520 euro.
Doei Nederlandse mafketels.
Ja, maar ik rook nu eenmaal, al 46 jaar, het is wat het is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:24 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Kun je nagaan als je niet rookt hoeveel je bespaard
Ik heb altijd gedacht dat rokers sociaal waren en uit zichzelf hun mederokers goedkoper aan rookwaren zouden helpen, schijnbaar heb ik me vergist als ik lees dat die hun mederokers slechts met winst aan rookwaren helpen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:15 schreef Hathor het volgende:
Sterker nog, ik ken mensen die regelmatig de grens overtrekken en hun hele kofferbak vol stouwen met sigaretten en shag uit Duitsland en dat dan vanuit huis verkopen voor een eurootje of 25 winst per slof. Dan nog ben je als roker vele malen goedkoper uit dan wanneer je het bij een Nederlandse tabakverkoper haalt.
Nee, de Nederlandse tabakshandel hebben ze hier eigenhandig de nek omgedraait, daar verdienen ze zo goed als niks meer aan, dat geld gaat nu allemaal de grens over.
De mensen die ik ken wonen in Brabant en verbruiken minimaal een halve tank benzine om op en neer naar Duitsland te gaan, dus een beetje winst mogen ze best maken wat mij betreft. Die sloffen die ik eerder noemde kosten in Duitsland 80 euro per stuk en zij verkopen die aan mij voor 105. Dikke prima, want ik betaal alsnog 155 euro minder dan wat ik in Nederland kwijt zou zijn.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb altijd gedacht dat rokers sociaal waren en uit zichzelf hun mederokers goedkoper aan rookwaren zouden helpen, schijnbaar heb ik me vergist als ik lees dat die hun mederokers slechts met winst aan rookwaren helpen.
Daarnaast scheelt het natuurlijk ook in zaken zoals Pensioen/AOW en het sneller leeg maken van huizen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Garbage in, garbage out.
[..]
De zorgkosten van hoogbejaardheid zijn vele malen hoger dan de zorgkosten van roken. Rokers besparen zorgkosten tov niet rokers en fors ook. Je moet wel naar de wetenschap luisteren.
Ook dat nog. Tabak zou gesubsidieerd moeten worden.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daarnaast scheelt het natuurlijk ook in zaken zoals Pensioen/AOW en het sneller leeg maken van huizen.
En ik vond al dat ik 11 jaar geleden een hoop zou gaan besparen, door te gaan vapen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:24 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Kun je nagaan als je niet rookt hoeveel je bespaard
Aan de andere kant leveren ze geen inkomstenbelasting, motorrijtuigenbelasting of btw meer op.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daarnaast scheelt het natuurlijk ook in zaken zoals Pensioen/AOW en het sneller leeg maken van huizen.
We gaan het wel zien, het zal mij een zorg zijn, mensen die voor dit soort accijnsen zijn schrikken zich doorgaans een ongeluk als ze in 1 keer zelf moeten betalen, ik verdien een ton+ dus lekker boeie, keihard lachen als de 50Kers in 1 keer zoiets moeten betalen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 20:00 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Aan de andere kant leveren ze geen inkomstenbelasting, motorrijtuigenbelasting of btw meer op.
Dat zei ik ook na 22 jaar roken en ben inmiddels bijna 3 jaar gestopt. Het kanquote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, maar ik rook nu eenmaal, al 46 jaar, het is wat het is.
Als je echt wil kan het ja, maar ik wil het niet.quote:Op woensdag 18 juni 2025 00:39 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dat zei ik ook na 22 jaar roken en ben inmiddels bijna 3 jaar gestopt. Het kan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |