abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217964028
Bijna iedere groot-peilende partij sluit de PVV nu wel uit. Met het recente bericht dat de VVD ook de PvdA soort van uit wil sluiten, lijkt de basis met GLPvdA en CDA aan tafel alvast de meest logische om naar te kijken. Zeer speculatief. Maar goed.

Ik vind dat wanneer deze partijen 'zouden' gaan regeren, het een prima combinatie is om alle over datum rakende Anglo-Amerikaanse componenten langzamerhand eruit te filteren en plaats te laten maken voor het Rijnlandmodel.

Wat is het in een notendop:
https://www.pinterest.com(...)--95208979606035332/

POLL

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 16-06-2025 21:28:34 ]
  maandag 16 juni 2025 @ 19:45:25 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217964052
Is het nog wel het Rijnlandmodel als de PvdA en het CDA niet de 2 grootste partijen zijn?

Denk dat GL-PvdA en CDA samen op nog geen 30% van de stemmen uit zullen komen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217964160
Vind je her Rijnlandmodel momenteel zo geweldig functioneren dan?

Ik niet namelijk. De bestaande bedrijven doen het nog vrij aardig maar qua innovatie en start-ups mag het echt 3 stappen harder en zeker in Duitsland komt echt weinig van de grond.
pi_217964781
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 19:56 schreef tizitl2 het volgende:
Vind je her Rijnlandmodel momenteel zo geweldig functioneren dan?
Ik denk niet dat we kunnen spreken van een nu niet goed functionerend Rijnlandmodel, wanneer er met name na Paars II geleidelijk meer op een Anglo-Amerikaans profiel is ingezet. Er zijn denk ik meer argumenten tegen het nu niet werkend Anglo-Amerikaanse model.

quote:
Ik niet namelijk. De bestaande bedrijven doen het nog vrij aardig maar qua innovatie en start-ups mag het echt 3 stappen harder en zeker in Duitsland komt echt weinig van de grond.
Het gaat meer om een cultuuromslag waarin de regering invloed heeft met beleid. Beide systemen garanderen geen kansen en successen op zich. Met een Rijnlandmodel en goed beleid hou je alleen wel dat werknemers waarde behouden en er een betere harmonie is (die bij ons al mij of meer bekend is), wat niet al te aantrekkelijk zal zijn voor bedrijven die deze waarden totaal niet delen en we sowieso al aan de ketting willen leggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 16-06-2025 21:35:59 ]
pi_217965858
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 21:22 schreef Beathoven het volgende:

Het gaat meer om een cultuuromslag waarin de regering invloed heeft met beleid. Beide systemen garanderen geen kansen en successen op zich. Met een Rijnlandmodel en goed beleid hou je alleen wel dat werknemers waarde behouden en er een betere harmonie is (die bij ons al mij of meer bekend is), wat niet al te aantrekkelijk zal zijn voor bedrijven die deze waarden totaal niet delen en we sowieso al aan de ketting willen leggen.
Het gaat niet zozeer om bedrijven die onze waarden niet delen.

Start-ups zitten in een woelige omgeving, die willen snel kunnen schakelen, snel beslissingen kunnen nemen zodat ze zo snel mogelijk uit de periode zijn waarin het geld kost en in de periode waar het geld oplevert.

Als je dan een systeem hebt wat erg gericht is op overleg (wat het Rijnlandmodel feitelijk is) en allerlei stakeholders die niet met hun geld aan de lat staan tevreden houden, gecombineerd met flink wat regelgeving om alles te beschermen, moeilijkheid mensen te ontslaan als het tegen zit etc verleng je in wezen die periode flink. Dat maakt dat meer startups klappen en zorgt voor risicomijdend gedrag.

En ik zeg niet dat het allemaal kommer en kwel is, dat zeker is niet zo en vertraging kan ook een buffer zijn voor te snelle beslissingen. Maar die verstarring is wel het grootste risico en ik denk dat we moeten blijven opletten dat er wel beslissingen kunnen worden genomen die nodig zijn in moeilijke tijden en de inspraakronde niet al te groot wordt, anders wordt men in prima harmonie weggeconcurreerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')