Gewoon je kind geen luier meer om doen en met enige regelmaat op de pot zetten. Je mag dan nog wel ff een periode meerdere keren per dag dweilen en je hoeveelheid was explodeert maar ze worden wel zinderlijkquote:Op maandag 16 juni 2025 19:02 schreef Kim-Holland het volgende:
[ afbeelding ]
De 'Plasklas' van de GGD moet peuters uit de luier krijgen.
Peuters zijn steeds later zindelijk, en blijven steeds langer rondlopen met een luier. De 'Plasklas' van GGD Zuid-Limburg moet daar verandering in brengen.
Niet alle ouders krijgen het voor elkaar om zoon of dochter zindelijk te maken voordat die naar de basisschool mogen. Mandy Sanders is stafmedewerker jeugdgezondheidszorg GGD Zuid-Limburg. Op het consultatiebureau wordt het snel duidelijk of een peuter zindelijk is of niet. "Als hij of zij de luier nog aan heeft, dan weet je genoeg."
Stress en drukte
Volgens Mandy Sanders zijn er meerdere oorzaken waarom kinderen tegenwoordig gemiddeld één jaar later zindelijk zijn dan vroeger. 30 jaar geleden lag de leeftijd op twee jaar. Dat is nu drie jaar of zelfs vier. "Sommige ouders weten niet precies hoe ze kun kind zindelijk kunnen maken. Stress en drukte kunnen ook oorzaken zijn. Bovendien zijn de luiers tegenwoordig zo goed dat een kind bijna niet meer merkt of er een boodschap in is gedaan."
Luierkosten
Het levert problemen op. Niet alleen op de basisschool waar je pas naar toe mag als je zelf kunt aangeven of je naar de wc moet. Mandy Sanders: "Eén jaar langer in de luiers kost ook veel geld en zorgt op milieugebied voor enorm veel extra afval." Volgens berekeningen van GGD Zuid-Limburg gaat het om 1800 luiers per kind per jaar (540 kilo restafval) die zorgen voor extra luierkosten van zo'n 600 euro.
Plasklas
Samen met 16 gemeentes en afvalverwerker RD4 is de GGD Zuid-Limburg begonnen met de campagne Plasklas. Mandy Sanders: "Het is geen echte klas maar een thuiscursus voor ouders met een boekje en een app. 200 gezinnen hebben zich sinds 2 juni al aangemeld."
-Zelfs een kind zindelijk maken lijkt tegenwoordig een hele opgave voor veel ouders.- Of is het luierigheid?
Dat is geen aanrader de gerstekorrel luier is dikker en vangt meer op dus. En in de nacht deed ik er noodgedwongen ook nog een luier van flanel overheen. Mijn kinderen waren voor hun 3 e verjaardag zindelijk. Hydrofiel is alleen geschikt voor een hele kleine/jonge baby.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:09 schreef opgebaarde het volgende:
Of een hydrofiele doek als luier gebruiken en je wordt slapend rijk
Inderdaad, de comfortabele en dure wegwerpluiers voor de 'droge" billetjes helpen niet echt om zindelijk te worden.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:09 schreef opgebaarde het volgende:
Als je dus kwalitatief waardeloze luiers neemt, die ook nog goedkoper zijn, scheelt je dit al direct centen en je kind is ook nog eerder zindelijk.
Goede tip.
Zodra je in afkeurende zin begint over "de jeugd van tegenwoordig" is dat een teken dat je echt geestelijk oud aan het worden bent.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik weet dat het al sinds de Romeinen (en waarschijnlijk ver daar voor al) gewoonte is de aankomende generatie af te katten en niet serieus te nemen, maar volgens mij worden we in rap tempo per generatie minder ontwikkeld
Het viel me in mijn 20er jaren al.op dat de generatie na mij al veel simpeler was op veel gebieden.
Het is anders niet minder.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik weet dat het al sinds de Romeinen (en waarschijnlijk ver daar voor al) gewoonte is de aankomende generatie af te katten en niet serieus te nemen, maar volgens mij worden we in rap tempo per generatie minder ontwikkeld
Het viel me in mijn 20er jaren al.op dat de generatie na mij al veel simpeler was op veel gebieden.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen zo klagen over "de jeugd van tegenwoordig". Als ik het eerlijk moet zeggen, dan vind ik de jeugd van tegenwoordig helemaal niet zo slecht.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:39 schreef quo_ het volgende:
Zodra je in afkeurende zin begint over "de jeugd van tegenwoordig" is dat een teken dat je echt geestelijk oud aan het worden bent.
En de Pampers van Pampers zijn niet bepaald goedkoop.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Dat hebben ze bij Pampers goed bekeken. Als je Pampers gebruikt, dan krijg je wel droge, blije baby's, maar die doen er dus langer over om zindelijk te worden. En dan hebben ze dus weer langere tijd Pampers nodig.
Dan zoek je dat uit.quote:"Sommige ouders weten niet precies hoe ze kun kind zindelijk kunnen maken.
Och och och arme ouders toch. Dan moet je maar grenzen gaan aangeven zodat je het minder druk hebt. Leg daarnaast die mobiele telefoon een vaker weg.quote:Stress en drukte kunnen ook oorzaken zijn.
We zitten met een generatie ouders die niet weten hoe ze hun kind kunnen opvoeden en het graag over de schutting bij het onderwijs gooien.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Heb je de OP gelezen? Dit gaat niet daadwerkelijk over het onderwijs he, de plasklas (die niet eens een klas is) is een initiatief vanuit de GGD.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 07:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Dan zoek je dat uit.
[..]
Och och och arme ouders toch. Dan moet je maar grenzen gaan aangeven zodat je het minder druk hebt. Leg daarnaast die mobiele telefoon een vaker weg.
Met andere woorden..... het onderwijs mag het weer gaan oplossen.
Straks krijgen we
"eerste woordje klas"
"leren lopen klas"
ect
ect
[..]
We zitten met een generatie ouders die niet weten hoe ze hun kind kunnen opvoeden en het graag over de schutting bij het onderwijs gooien.
En dat omdat ouders te incompetent zijn om fatsoenlijk hun kind op te voeden.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:58 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Heb je de OP gelezen? Dit gaat niet daadwerkelijk over het onderwijs he, de plasklas (die niet eens een klas is) is een initiatief vanuit de GGD.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |