abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217963710

De 'Plasklas' van de GGD moet peuters uit de luier krijgen.

Peuters zijn steeds later zindelijk, en blijven steeds langer rondlopen met een luier. De 'Plasklas' van GGD Zuid-Limburg moet daar verandering in brengen.

Niet alle ouders krijgen het voor elkaar om zoon of dochter zindelijk te maken voordat die naar de basisschool mogen. Mandy Sanders is stafmedewerker jeugdgezondheidszorg GGD Zuid-Limburg. Op het consultatiebureau wordt het snel duidelijk of een peuter zindelijk is of niet. "Als hij of zij de luier nog aan heeft, dan weet je genoeg."

Stress en drukte
Volgens Mandy Sanders zijn er meerdere oorzaken waarom kinderen tegenwoordig gemiddeld één jaar later zindelijk zijn dan vroeger. 30 jaar geleden lag de leeftijd op twee jaar. Dat is nu drie jaar of zelfs vier. "Sommige ouders weten niet precies hoe ze kun kind zindelijk kunnen maken. Stress en drukte kunnen ook oorzaken zijn. Bovendien zijn de luiers tegenwoordig zo goed dat een kind bijna niet meer merkt of er een boodschap in is gedaan."

Luierkosten

Het levert problemen op. Niet alleen op de basisschool waar je pas naar toe mag als je zelf kunt aangeven of je naar de wc moet. Mandy Sanders: "Eén jaar langer in de luiers kost ook veel geld en zorgt op milieugebied voor enorm veel extra afval." Volgens berekeningen van GGD Zuid-Limburg gaat het om 1800 luiers per kind per jaar (540 kilo restafval) die zorgen voor extra luierkosten van zo'n 600 euro.

Plasklas

Samen met 16 gemeentes en afvalverwerker RD4 is de GGD Zuid-Limburg begonnen met de campagne Plasklas. Mandy Sanders: "Het is geen echte klas maar een thuiscursus voor ouders met een boekje en een app. 200 gezinnen hebben zich sinds 2 juni al aangemeld."

-Zelfs een kind zindelijk maken lijkt tegenwoordig een hele opgave voor veel ouders.- Of is het luierigheid? :')
´
  Spellchecker maandag 16 juni 2025 @ 19:03:51 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217963738
:')
Zonder wrijving geen glans
  maandag 16 juni 2025 @ 19:06:51 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_217963755
Ze kunnen beter een klas maken om ouders te leren hun kinderen gewoon maar eens op te voeden. Dat schijnt veel ouders tegenwoordig niet zo goed meer af te gaan. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_217963780
Belasting op luiers naar 90% dat gaat de ouders wel motiveren.
pi_217963818
quote:
7s.gif Op maandag 16 juni 2025 19:02 schreef Kim-Holland het volgende:
[ afbeelding ]

De 'Plasklas' van de GGD moet peuters uit de luier krijgen.

Peuters zijn steeds later zindelijk, en blijven steeds langer rondlopen met een luier. De 'Plasklas' van GGD Zuid-Limburg moet daar verandering in brengen.

Niet alle ouders krijgen het voor elkaar om zoon of dochter zindelijk te maken voordat die naar de basisschool mogen. Mandy Sanders is stafmedewerker jeugdgezondheidszorg GGD Zuid-Limburg. Op het consultatiebureau wordt het snel duidelijk of een peuter zindelijk is of niet. "Als hij of zij de luier nog aan heeft, dan weet je genoeg."

Stress en drukte
Volgens Mandy Sanders zijn er meerdere oorzaken waarom kinderen tegenwoordig gemiddeld één jaar later zindelijk zijn dan vroeger. 30 jaar geleden lag de leeftijd op twee jaar. Dat is nu drie jaar of zelfs vier. "Sommige ouders weten niet precies hoe ze kun kind zindelijk kunnen maken. Stress en drukte kunnen ook oorzaken zijn. Bovendien zijn de luiers tegenwoordig zo goed dat een kind bijna niet meer merkt of er een boodschap in is gedaan."

Luierkosten

Het levert problemen op. Niet alleen op de basisschool waar je pas naar toe mag als je zelf kunt aangeven of je naar de wc moet. Mandy Sanders: "Eén jaar langer in de luiers kost ook veel geld en zorgt op milieugebied voor enorm veel extra afval." Volgens berekeningen van GGD Zuid-Limburg gaat het om 1800 luiers per kind per jaar (540 kilo restafval) die zorgen voor extra luierkosten van zo'n 600 euro.

Plasklas

Samen met 16 gemeentes en afvalverwerker RD4 is de GGD Zuid-Limburg begonnen met de campagne Plasklas. Mandy Sanders: "Het is geen echte klas maar een thuiscursus voor ouders met een boekje en een app. 200 gezinnen hebben zich sinds 2 juni al aangemeld."

-Zelfs een kind zindelijk maken lijkt tegenwoordig een hele opgave voor veel ouders.- Of is het luierigheid? :')
Gewoon je kind geen luier meer om doen en met enige regelmaat op de pot zetten. Je mag dan nog wel ff een periode meerdere keren per dag dweilen en je hoeveelheid was explodeert maar ze worden wel zinderlijk :P
pi_217964243
Als je dus kwalitatief waardeloze luiers neemt, die ook nog goedkoper zijn, scheelt je dit al direct centen en je kind is ook nog eerder zindelijk.

Goede tip.
pi_217964248
Of een hydrofiele doek als luier gebruiken en je wordt slapend rijk
  maandag 16 juni 2025 @ 20:30:58 #9
78780 deedeetee
pi_217964416
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 20:09 schreef opgebaarde het volgende:
Of een hydrofiele doek als luier gebruiken en je wordt slapend rijk
Dat is geen aanrader de gerstekorrel luier is dikker en vangt meer op dus. En in de nacht deed ik er noodgedwongen ook nog een luier van flanel overheen. Mijn kinderen waren voor hun 3 e verjaardag zindelijk. Hydrofiel is alleen geschikt voor een hele kleine/jonge baby.
pi_217964435
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 19:14 schreef Hugo862 het volgende:
maar ze worden wel zinderlijk :P
Zinderend!
pi_217964475
Pfew! Dacht dat het om 1 of andere banga banga lijst zou gaan.
pi_217964486
Gewoon op zijn Donald duck laten rondlopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217964488
Twee kinderen hier, de eerste beste mooie zomerse week na hun derde verjaardag zonder luier rond laten lopen buiten. Binnen een week waren ze (overdag) zindelijk.
pi_217964754
Dat hebben ze bij Pampers goed bekeken. Als je Pampers gebruikt, dan krijg je wel droge, blije baby's, maar die doen er dus langer over om zindelijk te worden. En dan hebben ze dus weer langere tijd Pampers nodig.
pi_217964768
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 20:09 schreef opgebaarde het volgende:
Als je dus kwalitatief waardeloze luiers neemt, die ook nog goedkoper zijn, scheelt je dit al direct centen en je kind is ook nog eerder zindelijk.

Goede tip.
Inderdaad, de comfortabele en dure wegwerpluiers voor de 'droge" billetjes helpen niet echt om zindelijk te worden.

Lang geleden zat ik als peuter van 2,5 jaar ook niet bepaald in de kopgroep. Toen ik een keer uit logeren ging bij een oudere zus van mijn moeder kwam er een enorme vracht luiers mee voor de frequente verschoning.
Meer dan de helft kon direct mee terug want "dat gaan we even anders aanpakken" sprak mijn tante.
Waarschijnlijk liet ze mij de hele dag in dezelfde luier rondlopen. En of dat hielp!
Toen ik na 2 weken weer naar huis ging was ik zindelijk.
-
  Forum Admin maandag 16 juni 2025 @ 21:22:26 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217964779
Ik weet dat het al sinds de Romeinen (en waarschijnlijk ver daar voor al) gewoonte is de aankomende generatie af te katten en niet serieus te nemen, maar volgens mij worden we in rap tempo per generatie minder ontwikkeld :')

Het viel me in mijn 20er jaren al.op dat de generatie na mij al veel simpeler was op veel gebieden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217964911
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 21:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik weet dat het al sinds de Romeinen (en waarschijnlijk ver daar voor al) gewoonte is de aankomende generatie af te katten en niet serieus te nemen, maar volgens mij worden we in rap tempo per generatie minder ontwikkeld :')

Het viel me in mijn 20er jaren al.op dat de generatie na mij al veel simpeler was op veel gebieden.
Zodra je in afkeurende zin begint over "de jeugd van tegenwoordig" is dat een teken dat je echt geestelijk oud aan het worden bent.
-
pi_217965335
quote:

Het is anders niet minder.
Al moet ik zeggen dat Google en de mobiele telefoon mijn geheugen ook vernaggeld hebben.
Net als mijn rekenvaardigheden en Nederlands.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217965381
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 21:39 schreef quo_ het volgende:
Zodra je in afkeurende zin begint over "de jeugd van tegenwoordig" is dat een teken dat je echt geestelijk oud aan het worden bent.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen zo klagen over "de jeugd van tegenwoordig". Als ik het eerlijk moet zeggen, dan vind ik de jeugd van tegenwoordig helemaal niet zo slecht.
pi_217965755
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 21:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Dat hebben ze bij Pampers goed bekeken. Als je Pampers gebruikt, dan krijg je wel droge, blije baby's, maar die doen er dus langer over om zindelijk te worden. En dan hebben ze dus weer langere tijd Pampers nodig.
En de Pampers van Pampers zijn niet bepaald goedkoop.
pi_217966430
quote:
"Sommige ouders weten niet precies hoe ze kun kind zindelijk kunnen maken.
Dan zoek je dat uit.

quote:
Stress en drukte kunnen ook oorzaken zijn.
Och och och arme ouders toch. Dan moet je maar grenzen gaan aangeven zodat je het minder druk hebt. Leg daarnaast die mobiele telefoon een vaker weg.

Met andere woorden..... het onderwijs mag het weer gaan oplossen.

Straks krijgen we

"eerste woordje klas"
"leren lopen klas"
ect
ect

quote:

We zitten met een generatie ouders die niet weten hoe ze hun kind kunnen opvoeden en het graag over de schutting bij het onderwijs gooien.

[ Bericht 16% gewijzigd door HSG op 17-06-2025 07:37:08 ]
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 17 juni 2025 @ 08:58:55 #22
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_217966874
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 07:31 schreef HSG het volgende:

[..]
Dan zoek je dat uit.
[..]
Och och och arme ouders toch. Dan moet je maar grenzen gaan aangeven zodat je het minder druk hebt. Leg daarnaast die mobiele telefoon een vaker weg.

Met andere woorden..... het onderwijs mag het weer gaan oplossen.

Straks krijgen we

"eerste woordje klas"
"leren lopen klas"
ect
ect
[..]
We zitten met een generatie ouders die niet weten hoe ze hun kind kunnen opvoeden en het graag over de schutting bij het onderwijs gooien.
Heb je de OP gelezen? Dit gaat niet daadwerkelijk over het onderwijs he, de plasklas (die niet eens een klas is) is een initiatief vanuit de GGD.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 17 juni 2025 @ 10:15:55 #23
78780 deedeetee
pi_217967444
Ik heb het 3 x op dezelfde manier gedaan. Geen luier maar gewoon in een katoenen broekje en katoenen jogging broek laten lopen. Kind uitleggen dat het voortaan dus op het potje moet want anders : vieze natte plak broek. Binnen 2 weken waren de jongens zindelijk. De oudste is een heel slim meisje die was na een dag al zindelijk. :P
Ik had van te voren uiteraard wel al het potje laten zien en kind er al eens op laten zitten en zo en er het een en ander over verteld. Kind moet natuurlijk wél begrijpen waar het over gaat en ff aan t idee gaan wennen voor je besluit : Nu is het zover en we gaan er voor.
pi_217967489
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 08:58 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Heb je de OP gelezen? Dit gaat niet daadwerkelijk over het onderwijs he, de plasklas (die niet eens een klas is) is een initiatief vanuit de GGD.
En dat omdat ouders te incompetent zijn om fatsoenlijk hun kind op te voeden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')