quote:Steeds meer dertigers wonen nog bij hun ouders. Ook wonen ze minder vaak samen met een partner, en hebben ze minder vaak een kind of een koopwoning.
Dat blijkt uit analyses van cijfers over de periode 2011-2021 door het CBS in samenwerking met het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI). Vooral dertigers zonder vast werk zijn minder vaak gesetteld.
Bij deze groep daalde het aandeel met een woning van 31 naar 20 procent, het aandeel dat samenwoonde van 46 naar 37 procent en het aandeel met een kind van 42 naar 35 procent.
Vooral daling woningbezit
In 2011 had 62 procent een woning, tien jaar later was dat 51 procent. Van dertigers zonder vast werk of zonder hbo- of wo-opleiding had minder dan de helft in 2021 een eigen huis.
Dertigers die alleen wonen, hebben het minst vaak een eigen woning. Bij alleenwonende dertigers zonder hbo- of wo-opleiding daalde het woningbezit van 16 naar 9 procent.
Oudere vaders
Gisteren bleek al uit cijfers van het CBS dat mannen steeds ouder zijn als ze hun eerste kind krijgen. De 77.000 mannen die vorig jaar voor het eerst vader werden, waren gemiddeld 32,9 jaar oud. In 2014 was de gemiddelde leeftijd van nieuwe vaders 32,5 jaar.
De meeste nieuwe vaders zijn dertigers: bijna twee derde was tussen de 30 en 40 jaar oud toen hun eerste kind geboren werd. Een kwart was jonger dan 30 jaar.
Je vind dat je mazzel hebt? Serieus?quote:Op maandag 16 juni 2025 09:46 schreef Caland het volgende:
Het is ook wel tamelijk bizar. Ik ben nu aan het kijken voor een koopwoning waarbij ik het geluk heb dat ik zo'n 10 jaar geleden mijn appartement heb gekocht voor iets meer dan een ton en deze nu iets meer dan drie ton waard is.
En dan kom je als je een redelijk leuke woning wil kopen in een fijne wijk op prijzen rond de half miljoen, wat met mijn vriendin best te doen is. Als je die pure mazzel dus niet hebt gehad (of geen rijke ouders hebt) is dat toch geen doen, zelfs niet voor tweeverdieners. Zit je op een maandloon aan hypotheeklasten
samequote:Op maandag 16 juni 2025 09:46 schreef Caland het volgende:
Het is ook wel tamelijk bizar. Ik ben nu aan het kijken voor een koopwoning waarbij ik het geluk heb dat ik zo'n 10 jaar geleden mijn appartement heb gekocht voor iets meer dan een ton en deze nu iets meer dan drie ton waard is.
Mazzel met die overwaarde waardoor een nieuwe woning kopen tot de mogelijkheden behoort, al is dat ook geen uitgemaakte zaak. Hier blijven en flink doorsparen is eigenlijk aantrekkelijker.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:51 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je vind dat je mazzel hebt? Serieus?
Ok, die twee ton is wel lekker.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Mazzel met die overwaarde waardoor een nieuwe woning kopen tot de mogelijkheden behoort, al is dat ook geen uitgemaakte zaak. Hier blijven en flink doorsparen is eigenlijk aantrekkelijker.
Bij een woning van 5 ton heb ik maar de helft aan hypotheek nodig, even grofweg gezegd. De huizenprijzen gaan echt niet dusdanig kelderen.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ok, die twee ton is wel lekker.
Ik vrees voor een situatie waarin stellen zoals jullie straks grote problemen krijgen omdat de woning onder water staat, en je dus echt geen kant meer op kan.
Bizar dat je tien jaar geleden iets kon kopen voor onder de twee ton. Ik weet niet hoe groot het is, maar je woont er al tien jaar.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:46 schreef Caland het volgende:
En dan kom je als je een redelijk leuke woning wil kopen in een fijne wijk op prijzen rond de half miljoen, wat met mijn vriendin best te doen is. Als je die pure mazzel dus niet hebt gehad (of geen rijke ouders hebt) is dat toch geen doen, zelfs niet voor tweeverdieners. Zit je op een maandloon aan hypotheeklasten
We blijven op een bepaalde manier stemmen, dus blijkbaar willen we dit als Nederlanders..quote:Op maandag 16 juni 2025 09:57 schreef Weltschmerz het volgende:
De continuiteit van de samenleving wordt aangevallen.
Ik heb het toentertijd kunnen kopen van de woningcoöperatie die het aan huurders voor een schappelijke prijs verkocht. Simpel appartementje, 70 vierkante meter ofzo. Met zijn tweeën net goed genoeg.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:03 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Bizar dat je tien jaar geleden iets kon kopen voor onder de twee ton. Ik weet niet hoe groot het is, maar je woont er al tien jaar.
Eigenlijk zouden we gewoon houten prefab huisjes moeten hebben in buurten. Die huisjes worden dan gewoon voor 180k neergezet of zo, en prima.
Maar nu alles moet tegenwoordig 300k kosten. En dat zie je ook terug in jouw woning terug, in tien jaar tijd, hoppakeej. En in principe neem ik aan dat je redelijk goed zit, daar zou kunnen blijven zitten en nooit financiële zorgen hoeft te hebben.
Ondertussen zitten mensen nu in een biedoorlog verstrikt, wat er voor zorgt dat zo hard wordt overboden dat het onderwater staat.
Ik heb zelf nu onlangs gelukkig iets kunnen kopen wat opgeknapt moet worden voor een redelijke prijs. Tien jaar geleden was het misschien 140 k waard geweest maar helaas is het nu iets in de twee ton geworden. Kutzooi
Ja daar heb je dan wel geluk mee gehad, dat alles een beetje goed samenkwam. Ik zie huur corporaties nu nog wel appartementen verkopen voor veel te duur. Zijn helemaal vervallen van binnen, maar nog steeds de hoofdprijs vragen.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik heb het toentertijd kunnen kopen van de woningcoöperatie die het aan huurders voor een schappelijke prijs verkocht. Simpel appartementje, 70 vierkante meter ofzo. Met zijn tweeën net goed genoeg.
Was ooit een volkswijk naast het centrum, is nu een yuppenwijk geworden. Mensen betalen dik voor vooral de locatie, want het appartement zelf is tamelijk lelijk van de buitenkant. Maar het geeft wel aan hoe overspannen het is in grote steden dat er überhaupt 3 ton blind wordt neergelegd voor zoiets. Al mijn buren van toen hebben het al verkocht en ze stonden nooit langer dan een week te koop. Zelfs vrij recent nog.
3 ton voor 70m2? Sign me up! Waar kan ik kopen lol.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik heb het toentertijd kunnen kopen van de woningcoöperatie die het aan huurders voor een schappelijke prijs verkocht. Simpel appartementje, 70 vierkante meter ofzo. Met zijn tweeën net goed genoeg.
Was ooit een volkswijk naast het centrum, is nu een yuppenwijk geworden. Mensen betalen dik voor vooral de locatie, want het appartement zelf is tamelijk lelijk van de buitenkant. Maar het geeft wel aan hoe overspannen het is in grote steden dat er überhaupt 3 ton blind wordt neergelegd voor zoiets. Al mijn buren van toen hebben het al verkocht en ze stonden nooit langer dan een week te koop. Zelfs vrij recent nog.
Kinderen krijgen wordt ook niet echt aangemoedigd alleen maar ontmoedigd. FOK! is daar heel groot in.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:57 schreef Weltschmerz het volgende:
De continuiteit van de samenleving wordt aangevallen.
Waarom zou dat gebeuren?quote:Op maandag 16 juni 2025 09:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ok, die twee ton is wel lekker.
Ik vrees voor een situatie waarin stellen zoals jullie straks grote problemen krijgen omdat de woning onder water staat, en je dus echt geen kant meer op kan.
Dat dachten een hoop mensen in 2009 ook.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:01 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Waarom zou dat gebeuren?
Er komen ieder jaar meer arbeidsmigranten en asielzoekers naar Nederland dan er woningen worden gebouwd. Het aantal openstaande vacatures staat al jaren boven de 400.000.
Zonder gigantische wereldwijde economische crisis is er geen enkel aanleiden om te denken dat de huizenprijzen in Nederland zullen zakken laat staan kelderen.
De situatie is simpelweg zo dat je je zal moeten onthouden van luxes om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te sparen voor een koopwoning. Zodra je een koopwoning hebt komt de luxe vrij snel vanzelf.
En voor sommige mensen is en blijft een koopwoning onbereikbaar, maar dat is al millennia zo.
Dat valt dus vies tegen. Moet je eerst tonnen sparen waardoor je jarenlang geen luxe hebt en daarna flink aflossen waardoor eventuele luxe ook beperkt wordt.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:01 schreef Dauthi het volgende:
De situatie is simpelweg zo dat je je zal moeten onthouden van luxes om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te sparen voor een koopwoning. Zodra je een koopwoning hebt komt de luxe vrij snel vanzelf.
Ook als er anders gestemd wordt gaat er weinig veranderen. Je zit nog steeds met stikstof, de massa-immigratie en dure grondprijzen / bouwkosten.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:09 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
We blijven op een bepaalde manier stemmen, dus blijkbaar willen we dit als Nederlanders..
En waar woon je dan?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:17 schreef Fok-it het volgende:
Deze maand officieel voor het eerst naar 1000+ per maand voor 36m2 huurgenot
Provincie Utrechtquote:
Hoe werkt dat precies? Als eenverdieners knijp ik hem wel. Maar ik hoop huis over tien jaar te verkopen met wat overwaarde of over 15 jaar en dan dat van pa en ma te kopen. Dan heb ik een elite huis met dikke tuin, vrijstaand.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:01 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Waarom zou dat gebeuren?
Er komen ieder jaar meer arbeidsmigranten en asielzoekers naar Nederland dan er woningen worden gebouwd. Het aantal openstaande vacatures staat al jaren boven de 400.000.
Zonder gigantische wereldwijde economische crisis is er geen enkel aanleiden om te denken dat de huizenprijzen in Nederland zullen zakken laat staan kelderen.
En voor sommige mensen is en blijft een koopwoning onbereikbaar, maar dat is al millennia zo.
Blijkbaar niet, want de EU, van wet en verdrag onafhankelijke rechters en de verkiezingsleugens van de VVD moeten er aan te pas komen om het op te leggen.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:09 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
We blijven op een bepaalde manier stemmen, dus blijkbaar willen we dit als Nederlanders..
De trend in Nederland is alleen maar omhoog.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat dachten een hoop mensen in 2009 ook.
Tja, als je iets wil hebben zal je er voor moeten werken, en "tonnen sparen" is een schromelijke overdrijving, een stuitende hyperbool.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:09 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat valt dus vies tegen. Moet je eerst tonnen sparen waardoor je jarenlang geen luxe hebt en daarna flink aflossen waardoor eventuele luxe ook beperkt wordt.
Hoe werkt wat precies?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:35 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Hoe werkt dat precies? Als eenverdieners knijp ik hem wel. Maar ik hoop huis over tien jaar te verkopen met wat overwaarde of over 15 jaar en dan dat van pa en ma te kopen. Dan heb ik een elite huis met dikke tuin, vrijstaand.
Oh natuurlijk. jezus wat een verloren jaren. ik loop vanmiddag gelijk even bij de Hypotheker naar binnen. /squote:
Dat de luxe vrijwel vanzelf komt vanaf het punt dat je een koopwoning hebt. Ik heb dan een opknapper gekocht en het gevoel dat ik nu slaaf ben van het huis want moet opgeknapt. Anderzijds ben ik ook wel van mening dat een badkamer of keuken gewoon kan blijven zitten, en het esthetische niet zo zeer moet uitmaken. Maar goed energielabels wat je terugziet in de lasten of een zonnepaneel dan weer wel.quote:
Sparen lukt je vaak alleen nog als je zoals in de OP staat tot je dertigste bij pappie en mammie blijft wonen, maar dan loop je qua sociale ontwikkeling ook weer tegen allerlei andere problemen aan lijkt me.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:41 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Tja, als je iets wil hebben zal je er voor moeten werken, en "tonnen sparen" is een schromelijke overdrijving, een stuitende hyperbool.
Er valt niet tegen op te sparen. Mijn woning is sinds ik hem in 2017 kocht 40k per jaar in waarde gestegen. Nu een nieuwbouwwoning gekocht die 750k gekost heeft tegen de tijd dat ik er in zit.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:46 schreef Caland het volgende:
Ja mensen die zeuren over de terugval in waardes. Het is daarna ook weer hard omhoog gegaan. Ja je hebt even onderwater gestaan, maar als je gewoon blijft zitten gaat het weer omhoog.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:40 schreef Dauthi het volgende:
[..]
De trend in Nederland is alleen maar omhoog.
En een leven zonder risico bestaat niet.
[ afbeelding ]
Dat laatste valt ook nogal mee. Laten we de moeilijkheidsgraad van op jezelf wonen niet overdrijven.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Sparen lukt je vaak alleen nog als je zoals in de OP staat tot je dertigste bij pappie en mammie blijft wonen, maar dan loop je qua sociale ontwikkeling ook weer tegen allerlei andere problemen aan lijkt me.
Dat valt wel mee. In kwart van alle gemeenten heb je minimaal 2 ton eigen geld nodig.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:41 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Tja, als je iets wil hebben zal je er voor moeten werken, en "tonnen sparen" is een schromelijke overdrijving, een stuitende hyperbool.
Omdat je woonkosten over de jaren steeds lager worden en je salaris steeds hoger wordt.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:44 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Dat de luxe vrijwel vanzelf komt vanaf het punt dat je een koopwoning hebt. Ik heb dan een opknapper gekocht en het gevoel dat ik nu slaaf ben van het huis want moet opgeknapt. Anderzijds ben ik ook wel van mening dat een badkamer of keuken gewoon kan blijven zitten, en het esthetische niet zo zeer moet uitmaken. Maar goed energielabels wat je terugziet in de lasten of een zonnepaneel dan weer wel.
De prijsstijging zit vooral in de grond niet in het huis.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:03 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Bizar dat je tien jaar geleden iets kon kopen voor onder de twee ton. Ik weet niet hoe groot het is, maar je woont er al tien jaar.
Eigenlijk zouden we gewoon houten prefab huisjes moeten hebben in buurten. Die huisjes worden dan gewoon voor 180k neergezet of zo, en prima.
Maar nu alles moet tegenwoordig 300k kosten. En dat zie je ook terug in jouw woning terug, in tien jaar tijd, hoppakeej. En in principe neem ik aan dat je redelijk goed zit, daar zou kunnen blijven zitten en nooit financiële zorgen hoeft te hebben.
Ondertussen zitten mensen nu in een biedoorlog verstrikt, wat er voor zorgt dat zo hard wordt overboden dat het onderwater staat.
Ik heb zelf nu onlangs gelukkig iets kunnen kopen wat opgeknapt moet worden voor een redelijke prijs. Tien jaar geleden was het misschien 140 k waard geweest maar helaas is het nu iets in de twee ton geworden. Kutzooi
Dan ga je in een andere gemeente wonen ipv wassenaar, aerdenhout of laren.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. In kwart van alle gemeenten heb je minimaal 2 ton eigen geld nodig.
Ja uiteindelijk zat ik in die situatie. Ik kon elke maand 2k wegzetten maar als de prijzen met 8% stijgen. Dan is een woning van 3 ton nu, in een jaar 24 duizend meer waard.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Sparen lukt je vaak alleen nog als je zoals in de OP staat tot je dertigste bij pappie en mammie blijft wonen, maar dan loop je qua sociale ontwikkeling ook weer tegen allerlei andere problemen aan lijkt me.
Ja leuk, maar het is dus niet alleen kakquote:Op maandag 16 juni 2025 11:50 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Dan ga je in een andere gemeente wonen ipv wassenaar, aerdenhout of laren.
Het is gewoon hyperbool.
Ik woon in de randstad en de woningen bij mij in de straat gaan naar starters, die onder de 30 zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |