abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217926132
quote:

Israël valt met tientallen straaljagers atoomprogramma en legertop Iran aan
Deel dit artikel
Israël heeft luchtaanvallen uitgevoerd op Iran. Doel van de aanval was het Iraanse atoomprogramma en ook zijn hoge militairen aangevallen, schrijft het Israëlische leger op Telegram. De aanvallen moet voorkomen dat Iran een kernmacht wordt, aldus het leger.

Inmiddels schrijven Iraanse staatsmedia dat onder anderen generaal Hossein Salami, sinds 2019 de leider van de Revolutionaire Garde, is gedood bij de aanvallen. Het militaire elitekorps is zeer invloedrijk in Iran.

Ook meldt het staatspersbureau IRNA de dood van natuurkundige Mohammad Tehranchi, kernwetenschapper Fereydoon Abbasi en generaal Gholam Ali Rashid. Stafchef van het Iraanse leger Mohammad Bagheri zou de luchtaanvallen wel hebben overleefd.

Bij de aanval van afgelopen nacht zijn volgens Israël tientallen straaljagers ingezet, die "in verschillende delen van Iran" atoomcomplexen onder vuur hebben genomen. Onder meer een cruciaal onderdeel van het atoomprogramma, het ondergrondse atoomcomplex in Natanz, zou zijn aangevallen.

Explosies gehoord in Teheran
De Israëlische premier Netanyahu spreekt van een "bepalend moment" in de geschiedenis van Israël. Volgens hem zullen de aanvallen meerdere dagen duren. Het Israëlische luchtruim is voorlopig gesloten en het leger zegt voorbereid te zijn op een eventuele tegenaanval vanuit Iran.

De VS is niet betrokken bij de luchtaanvallen, liet de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio weten via een persverklaring. Israël zou hem hebben gezegd dat de actie noodzakelijk is voor de verdediging van het land.

Oplopende spanning
De spanning rond het Iraanse atoomprogramma is in de afgelopen maanden flink opgelopen. De Amerikaanse president Trump poogt al langer tevergeefs met Iran een deal te sluiten over het programma.

Ondertussen nadert Iran het punt dat het in theorie voldoende verrijkt uranium heeft voor de ontwikkeling van atoombommen. Voor Israël is het onbespreekbaar dat de aartsvijand een kernmacht wordt, waardoor er al langer signalen waren dat het land een aanval aan het plannen was.

Gisteren tikte het VN-atoomagentschap IAEA Iran nog op de vingers over het aan de laars lappen van de IAEA-regels. Iran reageerde woedend op die berisping en kondigde direct de opening van een nieuwe atoominstallatie aan.

https://nos.nl/artikel/25(...)en-legertop-iran-aan
Vond ik toch wel redelijk onverwacht, je weet dat het er aan zit te komen, maar gezien de huidige situatie vroeger dan gedacht, misschien ook wel daarom bewust dit moment gekozen.

De grote vraag is natuurlijk of men schade heeft kunnen doen aan de grote locatie in de berg, mijn eerste gedachte: Ze zullen wel weer een super slimme uitvinding hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217926138
Het was al niet best maar dit is denk/hoop ik wel de druppel.
pi_217926165
Israël is echt knettergek geworden.

Wij willen niet dat land X dit kan bereiken, dus bombardeden we alles plat.

Wat een gek bewind daar.
En er is een noodmaatregel van kracht, goh.... Eigen schuld door de agressor te zijn.
pi_217926168
Dat zijn aardig wat grote namen die zijn uitgeschakeld.

Nu is het nog afwachten of Israël wel daadwerkelijk de nucleaire capaciteiten van Iran weet te verzwakken. De verwachting van analisten was dat dit inmiddels niet meer mogelijk zou zijn.
Incelfrikandel
pi_217926183
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 05:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ah het uitverkoren volk zit weer eens een wereldoorlog uit te lokken.
Weer? :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator vrijdag 13 juni 2025 @ 06:13:31 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217926188
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')