abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2025 @ 20:43:57 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217924200
https://nos.nl/artikel/25(...)en-die-buiten-slapen

quote:
Amsterdam stopt met boetes voor dak- en thuislozen die buiten slapen
De gemeente Amsterdam stopt per direct met het beboeten van dak- en thuislozen die op straat slapen. Burgemeester Femke Halsema schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat de maatregel niet helpt en daklozen juist verder in de problemen kan brengen.

"De boetes voor buitenslapen worden niet betaald, waardoor de kosten oplopen door aanmaningen en verhogingen van de boete. Het middel schiet daarmee zijn doel voorbij", aldus Halsema. Volgens haar leidt het uitdelen van boetes niet tot minder overlast.

De meeste dak- en thuislozen vertrekken vrijwillig als ze door een agent of handhaver worden aangesproken op het slapen in bijvoorbeeld portieken. Een boete volgt doorgaans pas na meerdere waarschuwingen. In plaats van te beboeten, zet de gemeente in op het in beeld brengen van de buitenslapers en hen te verwijzen naar de zorg. De GGD kan ingrijpen bij mensen die steeds zorg weigeren en veel overlast veroorzaken.

Beschamend
Het beboeten van slapende daklozen noemde Halsema in 2021 al "beschamend". Sindsdien voerde de gemeente een terughoudend beleid, maar tussen 2021 en 2024 zijn er alsnog zo'n 1800 boetes opgelegd, meldt stadszender AT5.

De bepaling die het slapen in de openbare ruimte verbiedt, wordt uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gehaald. Tegelijkertijd onderzoekt de gemeente hoe opgetreden kan worden tegen toeristen die in hun auto overnachten.

De kwestie speelt ook in andere steden. In Utrecht keert straatkrant St Maarten zich tegen de buitenslaapboetes die de gemeente Utrecht oplegt aan daklozen. Omdat de gemeente daar niet mee stopt, gaat de krant de boetes betalen.

Leiden maakte eerder bekend de rest van dit jaar geen boetes meer op te leggen voor buitenslapen. In Rotterdam sprak de gemeenteraad vorige maand zijn onvrede uit over dergelijke boetes aan dak- en thuislozen.
Pardon?
Bedenk me steeds dat we volgens mij in 1 grote parodie leven. Wiens idee was het om daklozen te beboeten voor het buiten slapen??? Kan me weinig kwaadaardigere maatregelen bedenken.

Ultiem triest wat het huidige beleid is. Gelukkig blokkeren de linksere gemeentes dit achterlijke beleid nu.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217924277
Oh joh! Er werd niet betaald... Goh.
pi_217924408
Daar zullen de buurzwervers ook wel blij mee zijn denk ik. Amsterdam zwervermagneet.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_217924418
Dat is in 2019 al ingevoerd dus bijzonder dit. Als maatschappelijk werker gewerkt, maakte altijd bezwaar door een kopie van de boete te sturen met een artikel van een krant waar stond dat ze dat al jaren niet meer hoorde te doen. 100% succesvol bezwaar. Echt debiel beleid.

Heb een cliënt die al twee jaar een huis heeft en fulltime werkt na dakloosheid en nog steeds maandelijks de boetes af betaald.
pi_217924437
Het gaat hier vast om ongedocumenteerden, onee wacht!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217924461
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:04 schreef raptorix het volgende:
Het gaat hier vast om ongedocumenteerden, onee wacht!
Illegalen hebben gewoon bed, bad en brood. Verschil moet er zijn.
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:10:01 #7
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_217924498
Waarom kan het incompetente GroenLinks bestuur niet gewoon woningen bouwen in Amsterdam, of is dit ook weer de schuld van het rechtse spook?
pi_217924568
quote:
10s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:10 schreef Cruzinats het volgende:
Waarom kan het incompetente GroenLinks bestuur niet gewoon woningen bouwen in Amsterdam, of is dit ook weer de schuld van het rechtse spook?
Rutger Groot Wassink vond het een prima idee om 7 keer zoveel illegalen op te nemen, ik kan nu al vertellen dat hij waarschijnlijk in een sociale huurwoning van een Miljoen woont, mijnheer is een overtuigt Maoist.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:18:02 #9
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217924583
Beter van straat halen en in een instelling stoppen
Je bent een waardeloze agent.
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:21:11 #10
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_217924611
Ik heb Arjen Lubach hier nog nooit over gehoord. Groenlinksgemeente die daklozen een boete geeft wegens buiten slapen.
Non possumus non loqui
pi_217924644
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 20:43 schreef Mikeytt het volgende:
De meeste dak- en thuislozen vertrekken vrijwillig als ze door een agent of handhaver worden aangesproken op het slapen in bijvoorbeeld portieken
Jow is wel wreed, ben je net lekker aan het slapen en word je wakker geschud?
pi_217924648
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:18 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Beter van straat halen en in een instelling stoppen
Goede begeleiding geven is veel beter, maar de pech voor de dak -en thuislozen is dat de goede begeleiding weggekocht is door de rijke sporters.
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:32:41 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217924740
Belachelijk om daar boetes voor te geven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Forum Admin donderdag 12 juni 2025 @ 21:34:33 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217924754
Dit is helemaal geen gek idee
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:35:08 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217924759
quote:
Burgemeester Femke Halsema schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat de maatregel niet helpt en daklozen juist verder in de problemen kan brengen.
Moet niet gekker worden, ik ben het een keertje met Femke eens.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:38:47 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217924789
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:32 schreef Harvest89 het volgende:
Belachelijk om daar boetes voor te geven.
Waarom? Het is ongewenst en overlastgevend gedrag.

Maar om dat in de APV voor de gehele stad op te nemen heeft inderdaad niet zo veel zin, want kale kippen. Dan moet je de gebieden specificeren, zodat je kan sturen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217924818
Als je daar boetes voor geeft (keihard aanpakken...) dan verdwijnt het probleem vanzelf. Rechts antisociaal "inzicht" is dat. Dus goed gezien van het bestuur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217924828
Ja goh, helpt het niet? Komt iemand zonder geld verder in de problemen door een financiele straf? Wat raar allemaal.

Dus jij bent arm he? Geen dak boven je hoofd? Hier, een boete!
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:49:17 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217924880
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 20:43 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)en-die-buiten-slapen
[..]
Pardon?
Bedenk me steeds dat we volgens mij in 1 grote parodie leven. Wiens idee was het om daklozen te beboeten voor het buiten slapen??? Kan me weinig kwaadaardigere maatregelen bedenken.

Ultiem triest wat het huidige beleid is. Gelukkig blokkeren de linksere gemeentes dit achterlijke beleid nu.
daklozen worden nergens beboet,
Hier regio Utrecht worden ze in een opvang gebracht , daar zijn een aantal appartementen voor beschikbaar, vervolgens worden ze definitief ergens onderdak gebracht, met uitkering indien nodig

daklozen zijn urgent urgent
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217924903
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:06 schreef Nober het volgende:

[..]
Illegalen hebben gewoon bed, bad en brood. Verschil moet er zijn.
Er is voor daklozen ook gewoon opvang.
pi_217925390
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:51 schreef Chadi het volgende:

[..]
Klopt.

Probleem is alleen dat velen daar niet willen zijn om begrijpelijke redenen. Er komt veel problematiek bij elkaar, en dat zorgt voor stress.
In de opvang zijn er regels rondom gebruik van alcohol en drugs. Die regels zorgen vaak voor problemen met verslaafden. Een deel van de verslaafden vermijd daarom de opvang en verblijft dus liever "op straat".

Een ander deel ervaart door die problematiek met verslaafden in de opvang juist weer problemen en stress. Wat ik me heel goed kan voorstellen. Heel relaxt is het niet als er mensen met de begeleiders van de opvang ruzie maken over de regels rondom alcohol/drugs. Of onderling ruzie maken doordat ze onder invloed van hun verslaving zijn. Ik kan me voorstellen dat een brave en nuchtere dakloze daar liever niet tussen zit en om die reden de opvang zo veel mogelijk vermijd.

En ja, het is heel lastig om die patronen te doorbreken.
pi_217925395
quote:

[..]
Niet voor alle dak-en thuislozen. Sowieso zijn de meeste opvangen voor oggz mensen, dus met kwetsbaarheid, psychiatrie, verslaving. Daar kan je niet altijd meteen terecht want vol is vol. Als je een 'gewone' economische dakloze bent is er vaak niet echt opvang, dan gaan ze uit van je netwerk. Als je een niet rechthebbende Europeaan bent is er ook weinig. In Amsterdam doet de regenbooggroep het, in andere gemeente weet ik het niet. Maar de 'gewone' oggz opvang heb je dan geen recht op.
pi_217925409
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:03 schreef Koettie het volgende:
Dat is in 2019 al ingevoerd dus bijzonder dit. Als maatschappelijk werker gewerkt, maakte altijd bezwaar door een kopie van de boete te sturen met een artikel van een krant waar stond dat ze dat al jaren niet meer hoorde te doen. 100% succesvol bezwaar. Echt debiel beleid.

Heb een cliënt die al twee jaar een huis heeft en fulltime werkt na dakloosheid en nog steeds maandelijks de boetes af betaald.
Af betaald :')
pi_217925565
Ik kan me niet voorstellen dat je op straat moet slapen. Ik was dan ook net als trump miljonair op mijn 8e
pi_217925680
Maar ik snap het niet, hier is gewoon discriminatie gaande. Een vrouwtje die apothekersassistente is en bij dr man weg moet na scheiding komt niet op straat. Maar krijgt urgentie of een andere passende oplossing. Ook hierdoor begin ik een hekel aan de overheid te krijgen. Sommige laten ze gewoon in de steek.
pi_217936420
quote:
10s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:10 schreef Cruzinats het volgende:
Een dakloze komt doorgaans niet op straat omdat er geen huizen zijn maar omdat er problemen zijn waardoor hij/zij dakloos wordt.
pi_217937023
quote:

[..]
Moet er wel plek zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een dakloze komt doorgaans niet op straat omdat er geen huizen zijn maar omdat er problemen zijn waardoor hij/zij dakloos wordt.
Je moet in Nederland wel heel goed je best doen om op straat te belanden gezien al onze sociale voorzieningen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_217939785
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:51 schreef HSG het volgende:
Je moet in Nederland wel heel goed je best doen om op straat te belanden gezien al onze sociale voorzieningen.
Als men een ruime menswaardige woonruimte wil om in te wonen, dan heeft men toch al grote problemen in Nederland? Want ondanks dat we in 2025 zouden leven, mogen slechts de werkgevers in ruime menswaardige woonruimtes wonen.
pi_217939852
Goed dat er gestopt is met dak- en thuislozen beboeten. Amsterdam kan beter de echte overlastgevers aanpakken. Overlastgegevende fatbikejongens die mensen (vooral vrouwen) intimideren. Met een taakstraf heb je goedkope arbeid en het helpt de overlastgevers weer in het gareel te krijgen. Win-win!
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_217939924
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:51 schreef HSG het volgende:

[..]

We hadden het over zwervers en die wonen toch echt op straat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')