Nee Hester. Er zullen altijd klootzakken zijn die hun grofvuil toch (stiekem) aan de straat zetten en die troep wordt dan uiteindelijk toch wel opgeruimd.quote:
Duurde toch nog 21 posts.quote:Op woensdag 11 juni 2025 18:59 schreef Accordtje het volgende:
Prima toch.
De Amsterdammer wil links beleid, de Amsterdammer krijgt links beleid. Succes ermee.
Laten we hopen dat dit mensen wakker schud om in de landelijke verkiezingen niet voor links beleid te stemmen.
Dit verhaal kan anders,quote:Op woensdag 11 juni 2025 18:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)vuil-zelf-wegbrengen...-met-de-bakfiets/71033418.html?utm_source=hyperlink&utm_medium=referral&utm_campaign=share
Autoluw Amsterdam wil dat bewoners grofvuil zelf wegbrengen... met de bakfiets
Amsterdam- De hoofdstad stopt met de inzameling van grof afval op straat. De norm wordt dat Amsterdammers hun oude meubels zelf naar een recyclepunt brengen. Wie geen auto heeft, kan een speciale bakfiets lenen.
Wethouder Hester van Buren (Afval en Reiniging) spreekt van een ’fundamentele omslag’. Op dit moment zetten veruit de meeste Amsterdammers hun grofvuil op een vaste dag op straat. Maar dit systeem is duur en bewoners houden zich lang niet altijd aan de richtlijnen.
Bewoners moeten er daarom aan wennen dat zij in de nabije toekomst hun grofvuil zelf moeten wegbrengen naar een afvalpunt. Dat wordt het ’uitgangspunt’. „Dit zorgt voor schonere straten, lagere verwerkingskosten en zo blijven er meer grondstoffen behouden”, aldus de wethouder. „Als wegbrengen echt niet lukt halen we grof afval op op afspraak.”
Amsterdam werkt tegelijkertijd aan een autoluwe stad, waarin autobezit ontmoedigd wordt of in sommige gevallen zelfs niet meer mogelijk is. Bewoners zonder auto, kunnen daarom een speciale elektrische bakfiets lenen bij het recyclepunt. Op dit moment zijn deze bakfietsen bij twee afvalpunten te reserveren voor maximaal drie uur.
Voor voorwerpen die te groot zijn voor de bakfietsen, is dus ook ophalen op afspraak een mogelijkheid. Bijvoorbeeld voor een groot bankstel. Dit is kosteloos en de gemeente controleert niet of de bewoner het ’echt niet’ zelf had kunnen doen.
Minder tevreden
De nieuwe grofvuilaanpak zal geleidelijk worden ingevoerd in de stad. Vanaf volgend jaar gebeurt dat wijk voor wijk. In sommige delen van de stad wordt grof afval al op afspraak opgehaald. Uit de recente Monitor Afval en Reiniging bleek dat bewoners van die buurten minder tevreden zijn over de inzameling dan andere Amsterdammers. De gemeente onderzoekt hoe dit verbeterd kan worden.
Ts
Geweldige het is al een vuilnisbelt en nu word het er zeker een.
Amsterdam links kun je niet vergelijken met Landelijk links, het is hier een vreemde mix van Communisme en een volstrekt wereldvreemd beleid. Nog maar niet van te spreken dat de meeste wethouders echt mokerdom zijn.quote:Op woensdag 11 juni 2025 18:59 schreef Accordtje het volgende:
Prima toch.
De Amsterdammer wil links beleid, de Amsterdammer krijgt links beleid. Succes ermee.
Laten we hopen dat dit mensen wakker schud om in de landelijke verkiezingen niet voor links beleid te stemmen.
Bij mij wordt er aan grofvuil spul meegenomen voor hergebruik als ik aan de aangegeven plek. Zelfs mijn oude eettafel van tientje zonder moertjes en boutjes om in elkaar te zetten werd meegenomen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 19:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is natuurlijk wel zo, dat als je wilt dat mensen hun vuilnis niet dumpen en ook goed sorteren en recyclen, je het ophalen en inleveren gratis moet maken. Uiteindelijk ben je dan beter uit, want je hoeft niet bijna alles te verbranden of op de vuilnisbelt te gooien. Maar het is niet goedkoper.
Ook zijn het gemeentebelastingen. Die hebben een limiet aan de belastingen die ze kunnen innen en moeten steeds meer doen voor minder. Alhoewel ze soms dat geld wel aan bedenkelijke dingen uitgeven, hebben we er toch allemaal baat bij.
Het is dus maar wat je belangrijk vind.
Ja dan denk ik toch dat het voor de ouderen bijvoorbeeld niet echt is weggelegd om dat te fixen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 00:09 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon je zooi in je auto gooien of in een aanhanger die je voor een tientje kan huren en dan naar de milieustraat rijden. Gewoon een normaal alledaags iets buiten Amsterdam.
Alleen in bepaalde gemeentes. In mijn wijk hebben ze zelfs rondreizende grofvuil bak. Die staat elke dag in een andere wijk. Mensen daar ook spul uithalen om te recyclen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:06 schreef Jaeger85 het volgende:
Een fophef topic over iets wat ik veel gemeenten al decennia gebruikelijk is, namelijk het zelf wegbrengen van grofvuil.
Nooit mijn droom geweest. Af en toe concertje pakken en dan naar huis.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:10 schreef Eightyone het volgende:
Wonen in Amsterdam: voor veel mensen een droom, maar in werkelijkheid op veel vlakken gewoon onpraktisch.
Als die ouderen hun koelkast niet zelf in een aanhanger kunnen krijgen, dan kunnen ze hem ook niet zelf uit hun appartement naar beneden en naar buiten krijgen toch? Die hebben dus sowieso hulp nodig.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja dan denk ik toch dat het voor de ouderen bijvoorbeeld niet echt is weggelegd om dat te fixen.
Een nachtmerrie jaquote:Op donderdag 12 juni 2025 07:10 schreef Eightyone het volgende:
Wonen in Amsterdam: voor veel mensen een droom
De bol.com, Coolblue, MediaMarkt en expert halen hem voor je op. Volgens mij is dat gratis of anders betaal je kleine vergoeding voor.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als die ouderen hun koelkast niet zelf in een aanhanger kunnen krijgen, dan kunnen ze hem ook niet zelf uit hun appartement naar beneden en naar buiten krijgen toch? Die hebben dus sowieso hulp nodig.
Als vroege twintiger leek het me wel wat, maar daar sta ik nu een stuk realistischer in.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:14 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Nooit mijn droom geweest. Af en toe concertje pakken en dan naar huis.
Het wordt in ieder geval buren helpen buren.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als die ouderen hun koelkast niet zelf in een aanhanger kunnen krijgen, dan kunnen ze hem ook niet zelf uit hun appartement naar beneden en naar buiten krijgen toch? Die hebben dus sowieso hulp nodig.
Want ja, dat moet natuurlijk allemaal in 1 keer. Meerdere ritjes is natuurlijk niet mogelijk.quote:Op woensdag 11 juni 2025 19:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, want tante Hester heeft liever niet dat je je 100 tegels met de auto naar de stort brengt.
Wie brengt er nou verfblikken naar de milieustraatquote:Op woensdag 11 juni 2025 18:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik zie het ook bij andere reacties op Fok, X en andere sites: bijna iedereen maakt de fout tussen grofvuil en restvuil.
Grofvuil is je oude koelkast, 100 tuintegels, verfblikken, etc.Alles wat je naar de milieustraat brengt.
Je vuilniszakken e.d. is restvuil.
Hier hebben ze het zo duur en lastig gemaakt dat de gladbakken nu een alternatieve milieustraat zijn geworden. Als je het daar neerzet wordt het ook meegenomen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 19:52 schreef deedeetee het volgende:
Dat moeten wij hier ook hoor. Als zo lang als ik in deze gemeente woon. Gevolg is dat er nu iemand een joekel van een stokoude roestende diepvrieskist bij ons in de straat heeft gezet. Komen ze langs de deuren om te vragen * is die van u mevrouw ? *![]()
Handhaving heeft er een sticker op geplakt dat dumpen verboden is.
Ik. En vele anderen. Niet iedereen is een luie sukkel namelijk.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:56 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Wie brengt er nou verfblikken naar de milieustraat
Hoezo links beleid? Volgens mij is het juist rechts dat de burger het zelf mag regelen en ervoor moet betalen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 18:59 schreef Accordtje het volgende:
Prima toch.
Dan ben ik maar een luie sukkelquote:Op donderdag 12 juni 2025 08:12 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ik. En vele anderen. Niet iedereen is een luie sukkel namelijk.
Je mist het punt. Doordat Amsterdam de stad autoluw wil maken, hebben veel mensen geen auto meer dus is het wegbrengen van grofvuil beetje lastig geworden he.quote:Op donderdag 12 juni 2025 08:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoezo links beleid? Volgens mij is het juist rechts dat de burger het zelf mag regelen en ervoor moet betalen.
En daarnaast is dit heel gangbaar in heel veel andere gemeentes. En het werd echt een rotzooi op straat op die dagen dat je het grofvuil buiten kon zetten want mensen namen het niet zo nauw met wat je wel en niet buiten mocht zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |