quote:
Op vrijdag 13 juni 2025 15:18 schreef probeer het volgende:[..]
[..]
[..]
Louter lijden ja? Niets ergers dan dat? Daar blijft het bij? Dat is hoe CU beschrijft hoe het er momenteel aan toe gaat daar?
Sorry, maar lijden doen ze daar al decennia lang onder Israel. We zijn inmiddels bij 'op grote schaal en zonder proces gedood worden'. Omdat die Palestijnen wellicht wel eens lid van Hamas zouden kunnen zijn.
Nee, lijden zijn we al lang en breed gepasseerd.
[..]
Klopt.
[..]
Wellicht zou de CU dan eens daadwerkelijk kritisch kunnen zijn over het Israëlische regime? Dus niet alleen een 'ja in Israël zouden we wel de vrijheid hebben om kritisch te zijn', maar het ook daadwerkelijk eens doen.
https://cvandaag.nl/10615(...)n-opzichte-van-isralTot zo ver de kritiek op Israël volgens de partijtop.
[..]
Dat lijden zijn mijn woorden, ik vat 15/20 regels in 1 zinnetje samen. En ze zijn kritisch op het regime van Israël. Zo veel zelfs dat er al tientallen of misschien wel honderden leden door zijn vertrokken. Ze zijn kritisch. Ze noemen het huidige beleid van Netanyahu het zaaien van haat.
quote:
Van economisch links-midden naar het midden, betekent de facto gewoon dat ze het vaker met de VVD eens gaan zijn qua economisch beleid. Nou, wat een lef zeg. Dan kan ik dat 'voorzichtig geweest om niet tegen schenen te schoppen' ook niet helemaal rijmen. Bedoelt ze daarmee dat ze vaker tegen een D66 in gaat (wanneer die dam weer eens met iets progressiefs komen)?
Ze bedoelen vooral midden op andere zaken dan economisch, volgens mij.
quote:
[..]
Top. Natuurlijk nogal lege woorden. Elke partij (behalve blijkbaar dus de PVV) is bereid om regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Maar elke partij doet dat onder voorwaarden. Zo zal bv de SP niet in een rechts-midden kabinet plaatsnemen. En blijkbaar de CU niet in een kabinet met 'ongeloofwaardige partners'.
[..]
Het werd hier regelmatig gevraagd. Sterker: het bestuur heeft eerder gezegd in principe niet te willen regeren. Dus het is wel een bijzonder statement, een draai. Vorige verkiezing gingen ze ook in met "in principe regeren we niet".
quote:
Oprecht goed dat ze daarmee de deur lijken te sluiten voor de PVV en FVD. Gaat dan blijkbaar wel ten koste van de zelfstandigheid en het democratische ruimte op lokaal niveau. Want de landelijke partijtop gaat wel even bepalen wie er met wie in de gemeenteraad mag?
Dat gebeurt bij elke landelijke partij. Wil je dat niet, dan moet je een lokale partij oprichten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )