abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217896917
Ik zie op verschillende (auto) veilingsites bij de advertenties staan dat er nog rest BPM betaald moet worden op een 2e-hands auto die al op NL kenteken staat. Mijn vraag is, hoe zit dat aangezien de BPM al bij aanschaf van de auto door iemand volledig is betaald lijkt mij. Hoe kan op een tweedehands auto nog rest BPM zitten?

Zie voorbeeld van onderstaande advertentie waar nog ¤ 633 rest-BPM op zit:

https://www.troostwijkauctions.com/l/volkswagen-polo-1-0-tsi-highline-95pk-2018-tv-558-n-A1-27699-11
pi_217897116
Doordat de verkoper ze heeft geīmporteerd, de koper wordt de eerste Nederlandse eigenaar: https://autocoach.nl/inspiratie/wat-is-rest-bpm
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217897154
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:03 schreef Hanca het volgende:
Doordat de verkoper ze heeft geīmporteerd, de koper wordt de eerste Nederlandse eigenaar: https://autocoach.nl/inspiratie/wat-is-rest-bpm
Nee, dit zijn originele NL auto's die niet eerder zijn geīmporteerd.
  Moderator maandag 9 juni 2025 @ 21:11:00 #4
382129 crew  Donna
pi_217897187
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:07 schreef Eddy16 het volgende:

[..]
Nee, dit zijn originele NL auto's die niet eerder zijn geīmporteerd.
Datum eerste toelating NL is toch echt later dan de geboortedatum van de auto hoor.
pi_217897257
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:11 schreef Donna het volgende:

[..]
Datum eerste toelating NL is toch echt later dan de geboortedatum van de auto hoor.
Ok, dat is misschien een niet goed voorbeeld. Staat namelijk vrijwel bij alle auto's:

https://www.troostwijkauctions.com/l/volkswagen-polo-1-2-tsi-comfortline-%2528automaat%2529-90pk-2016-jk-564-n-A1-27699-12
pi_217897379
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:16 schreef Eddy16 het volgende:

[..]
Ok, dat is misschien een niet goed voorbeeld. Staat namelijk vrijwel bij alle auto's:

https://www.troostwijkauctions.com/l/volkswagen-polo-1-2-tsi-comfortline-%2528automaat%2529-90pk-2016-jk-564-n-A1-27699-12
De website waar jij kijkt legt het zelf uit: https://service.troostwij(...)7740-Wat-is-rest-BPM
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 9 juni 2025 @ 21:34:24 #7
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_217897414
Bpm afschrijving gebruikte motorrijtuigen en dan "Afschrijving met forfaitair tabel" aanklikken.

Bij de verkoop van een "btw auto" moet dat separaat op de factuur vermeld worden aangezien er over bpm geen btw wordt berekend.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_217897420
En volgens deze site betaal je geen BTW over rest-BPM: https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/klantenservice/wat-is-(rest)-bpm?qi=120
pi_217897442
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
De website waar jij kijkt legt het zelf uit: https://service.troostwij(...)7740-Wat-is-rest-BPM
Ik heb dat uiteraard gelezen, maar ik begrijp nog steeds niet waarom je bpm moet betalen voor een 2e hands auto die al op NL kenteken staat. Normaal betaal je rest bpm alleen als je een auto uit het buitenland importeert en op NL kenteken zet. Dat is hier niet het geval en ze leggen niet uit waarom dit zo is. De informatie komt dus niet overeen met de uitleg van de Belastingdienst.
  maandag 9 juni 2025 @ 22:15:41 #10
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_217897842
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:36 schreef Eddy16 het volgende:
Ik heb dat uiteraard gelezen, maar ik begrijp nog steeds niet waarom je bpm moet betalen voor een 2e hands auto die al op NL kenteken staat. Normaal betaal je rest bpm alleen als je een auto uit het buitenland importeert en op NL kenteken zet. Dat is hier niet het geval en ze leggen niet uit waarom dit zo is. De informatie komt dus niet overeen met de uitleg van de Belastingdienst.
Dat is dus niet waar. Je betaalt altijd rest bpm totdat deze volledig is afgeschreven.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 9 juni 2025 @ 22:25:45 #11
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217897937
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:11 schreef Donna het volgende:

[..]
Hoe gaat dat dan zo'n geboorte van een auto?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217898588
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 21:36 schreef Eddy16 het volgende:
Als je een occasion koopt in NL (jonger dan 18 jaar) zit er altijd een deel rest bpm in de prijs die je voor de auto betaald. Dat is gewoon onderdeel van de verkoopprijs. Over die rest bpm betaal je geen btw, dus die zal ook altijd apart op de factuur vermeld staan.

De veilingsite vermeld dan ook gewoon wat het aandeel rest bpm is voor de betreffende auto. Kan ook handig zijn voor het geval iemand de auto wil exporteren, dan kan je meteen zien wat het terug te vorderen rest bpm bedrag is bij de Belastingdienst.
pi_217901051
Die rest bpm is niet iets wat je hoeft te betalen tenzij het een ex bedrijfs auto is. Maar ze vermelden het bij elke auto. Je moet soms even goed opletten.
Maar ik koop daar 'regelmatig' auto's (heb er nu 7 gekocht/gewonnen en een stuk of 35 bekeken)
Mijn tip is als je echt geintresserd bent, ga naar de kijkdagen. 9 op de 10 van deze auto's zijn auto's die ze in de normale handel niet kwijt krijgen (veel schade, krassen of iets anders mis mee) Je moet voor jezelf afwegen of het de moeite is, maar geen enkele van de 7 auto's die ik daadwerkelijk gewonnen heb was eigenlijk 'rijklaar' zoek anders maar eens wat reviews over de site ;)

Mijn eerste auto die ik er kocht was een mini waar op de foto's heel vakkundig dikke schade was weggewerkt. Ik heb de foto's nog en je ziet gewoon dat het gefotoshopped was. Ik was toen niet gaan kijken en was aardig verrast toen de auto afgeleverd werd. Ik heb ze ermee geconfronteerd, maar de standaard reactie was telkens, 'dan had je maar naar de kijkdag moeten komen'. Uiteindelijk maar opgegeven, zelf opgeknapt en weer verkocht.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_217901061
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 00:00 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Kan ook handig zijn voor het geval iemand de auto wil exporteren, dan kan je meteen zien wat het terug te vorderen rest bpm bedrag is bij de Belastingdienst.
Let dan wel op dat je hem eerst op je eigen naam zet en dan pas exporteerd ;) want alleen de laatste eigenaar in nederland kan de bpm terug vragen, niet de kopende partij als die meteen ge-exporteerd wordt.
pi_217901667
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 13:03 schreef boegschroef het volgende:
Die rest bpm is niet iets wat je hoeft te betalen tenzij het een ex bedrijfs auto is. Maar ze vermelden het bij elke auto. Je moet soms even goed opletten.
Maar ik koop daar 'regelmatig' auto's (heb er nu 7 gekocht/gewonnen en een stuk of 35 bekeken)
Mijn tip is als je echt geintresserd bent, ga naar de kijkdagen. 9 op de 10 van deze auto's zijn auto's die ze in de normale handel niet kwijt krijgen (veel schade, krassen of iets anders mis mee) Je moet voor jezelf afwegen of het de moeite is, maar geen enkele van de 7 auto's die ik daadwerkelijk gewonnen heb was eigenlijk 'rijklaar' zoek anders maar eens wat reviews over de site ;)

Mijn eerste auto die ik er kocht was een mini waar op de foto's heel vakkundig dikke schade was weggewerkt. Ik heb de foto's nog en je ziet gewoon dat het gefotoshopped was. Ik was toen niet gaan kijken en was aardig verrast toen de auto afgeleverd werd. Ik heb ze ermee geconfronteerd, maar de standaard reactie was telkens, 'dan had je maar naar de kijkdag moeten komen'. Uiteindelijk maar opgegeven, zelf opgeknapt en weer verkocht.
Ook bij een bedrijfsauto is de BPM al eerder betaald lijkt mij, dus waarom nog rest bpm factureren? Of bedoel jij eengrijs kenteken, want dat is mijn voorbeeld zeker niet het geval.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 14:39:46 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217901778
Autoveiling is een mooie gelegenheid gare shit kwijt te raken zonder aansprakelijkheid.
Altijd blijven uitkijken. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_217904236
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 14:21 schreef Eddy16 het volgende:
Ook bij een bedrijfsauto is de BPM al eerder betaald lijkt mij, dus waarom nog rest bpm factureren? Of bedoel jij eengrijs kenteken, want dat is mijn voorbeeld zeker niet het geval.
Er wordt geen rest-bpm los "gefactureerd".
Als je een occasion koopt voor ¤ 3.000,- dan krijg je een factuur van de verkoper:

¤ 2.066,12 excl. btw/bpm
¤ 500,00 bpm
¤ 433,88 btw
¤ 3.000,00 incl. btw/bpm

Die rest-bpm is gewoon onderdeel van die ¤ 3.000,-
pi_217908755
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 13:03 schreef boegschroef het volgende:

Als fotos gephotoshopped zijn dan lijkt me dat toch echt frauduleus, in tegenstelling tot ze fotos maken waarop de schade niet in beeld is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217908780
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als fotos gephotoshopped zijn dan lijkt me dat toch echt frauduleus, in tegenstelling tot ze fotos maken waarop de schade niet in beeld is.
Ja dat was mijn idee ook. Als je de foto's van de site hebt opgeslagen en fotos maakt bij ontvangst heb je toch wel een zaak lijkt me. Als ik iets bestel op internet heb ik het product ook niet eerst bekeken in het echt.
pi_217909014
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 07:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, echter wilde ik deze auto zo graag dat ik er geen zaak van wilde maken. In het beste geval voor mij zouden ze dan de auto terug nemen en ik mijn geld terug krijgen. Maar dat wilde ikzelf niet. Vandaar dat ik het na een paar keer op en neer mailen maar heb laten zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')