Nederland probeert ook mee te doen.
quote:
Scheepsbouwer Damen Shipyards is in acute geldproblemen geraakt door vertraging bij de levering van zes F126-fregatten aan Duitsland. Dat schrijft NRC woensdag op basis van een video-opname van een interne bijpraatsessie in Vlissingen eind vorige maand en gesprekken met diverse betrokkenen.
Directeur Roland Briene van Damen Naval zou het personeel op 28 mei hebben medegedeeld dat de onderneming ‘ernstige operationele uitdagingen’ ondervindt bij de bouw van de fregatten en dat dit tot financiële problemen leidt. De Duitse marine wil niet betalen omdat Damen cruciale deadlines niet haalt, zegt NRC.
Damen zou met hardnekkige softwareproblemen kampen en te maken hebben met complexe onderhandelingen met banken, vastgoedpartijen en overheden. Bovendien heeft het Openbaar Ministerie het familiebedrijf uit Gorinchem vorige maand voor de rechter gedaagd, omdat het wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte, witwassen en het overtreden van de sancties tegen Rusland.
Reactie Damen
Damen wilde woensdagochtend niets over het bericht in NRC kwijt. Een woordvoerder van het bedrijf gaf ‘vanuit contractueel oogpunt en vanuit veiligheids- en rubriceringsoverwegingen’ geen commentaar. Voor een verdere toelichting werd verwezen naar het Duitse ministerie van defensie en het Bundesamt für Aurüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw) als opdrachtgever. Die inkooporganisatie van het Duitse ministerie van defensie laat NRC weten dat Damen ‘vertraging bij het opleveren van het eerste schip heeft gemeld’ en dat de Nederlanders ‘momenteel samen met hun onderaannemers werken aan een herziene en betrouwbare planning van het hele project’.
Bouwtekeningen niet af
De problemen spitsen zich toe op de software die Damen almaar niet goed onder de knie krijgt, zeggen betrokkenen in Nederland en Duitsland tegenover NRC, ondanks het samenstellen van crisisteams en het inschakelen van externe deskundigen. Het Franse defensieconcern Dassault leverde Damen het softwareprogramma 3DExperience om de fregatten te kunnen ontwerpen.
Ruim achthonderd ingenieurs en ICT’ers werken met dat cloudprogramma, dat de ruim tweehonderd computersystemen en databases waar Damen eerst mee werkte, overbodig moet maken. Maar het lukt niet om de bouwtekeningen voor de F126-fregatten op tijd klaar te hebben. Het eerste schip moest in 2028 worden geleverd. Dit wordt waarschijnlijk 2030, berichtte de Duitse krant Kieler Nachrichten vorige maand.
De Duitse werven German Naval Yards (GNY) in Kiel en Peene-Werft in Wolgast, die als onderaannemers van Damen werken, moeten nu de bouw van de schepen uitstellen en nemen noodgedwongen andere opdrachten aan om het personeel aan het werk te houden. Oude fregatten, waaronder de Schleswig-Holstein, zouden binnenkort uit dienst worden genomen, maar hebben nu een update nodig om te kunnen blijven varen.
Miljardenproject
Het project voor de bouw van de zes fregatten wordt geraamd op een bedrag tussen de ¤7 mrd en ¤10 mrd. Daarvan krijgt Damen een gedeelte betaald zodra een deel van het bouwproces is afgerond. Maar zolang de verschillende deadlines of mijlpalen niet worden gehaald, maken de Duitsers ook geen geld over. Intussen lopen de kosten door, wat voor een liquiditeitstekort zorgt.
Om die geldproblemen te lenigen, zou Damen eind vorig jaar een aantal gebouwen en schepen aan ABN Amro in onderpand hebben gegeven in ruil voor een nieuwe kredietfaciliteit van ¤1 mrd, aldus NRC dat zich baseert op Kadaster-gegevens.
Herfinanciering
Het FD meldde in april dat de in Zwitserland gevestigde investeringsmaatschappij Reggeborgh, in handen van de familie Wessels, het werfvastgoed van Damen in Gorinchem en Vlissingen heeft gekocht. De scheepsbouwer huurt de terreinen en de gebouwen via een zogeheten sale-en-leaseback-constructie terug. De woordvoerder van Damen zei toen dat de vastgoedtransactie in een herfinanciering die vorig jaar al met de banken was overeengekomen. Deze nieuwe afspraken waren noodzakelijk om de tegenvallers op te vangen van de Europese sancties voor Rusland. Die leidden ertoe dat Damen geen orders meer uit dat land in de boeken kon schrijven.
Order met veel tamtam binnengehaald
In 2020 haalde Damen de order van toen ¤5,5 mrd voor de bouw van vier F126-fregatten voor de Duitse marine met veel tamtam binnen. Twee jaar later volgde nog een vervolgopdracht van ¤3,1 mrd, voor twee schepen, die na 2030 zouden worden geleverd. Dat leidde bij de Duitse werven die achter het net visten tot scheve blikken, met name bij ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS).
Het Twentse defensiebedrijf Thales Nederland levert de elektronische, wapen- en radarsystemen. De fregatten hebben een lengte van 166 meter en moeten zo de grootste oorlogsschepen worden die de Duitsers sinds WOII krijgen.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)_20250611&utm_term=A
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise