abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217887337
quote:
Oud-Philips-topman kritisch op techklimaat: ‘Zonder ASML stelt het weinig voor’
Gepubliceerd op 6 jun om 10:00 | Stef van Boekel

© ASML & High Tech Campus Eindhoven

Voormalig Philips-topman Gerard Kleisterlee heeft donderdag tijdens een bijeenkomst van het Academisch Genootschap in Eindhoven felle kritiek geuit op het Nederlandse en Europese technologieklimaat, zo meldt het Eindhovens Dagblad. Volgens hem staat het innovatieve imago van Brainport op wankele benen. “De High Tech-maakindustrie wordt overeind gehouden door ASML en door ASML alleen”, aldus Kleisterlee.

Hij waarschuwde dat de regio een gevaarlijk eenzijdige economische structuur heeft ontwikkeld, waarbij alles draait om één bedrijf en zijn toeleveranciers. Wanneer ASML om wat voor reden dan ook in de problemen zou komen, dreigt een scenario zoals dat van Philips eind vorige eeuw, toen het concern zich terugtrok uit Eindhoven en duizenden banen verdwenen. “We moeten meer diversiteit hebben om niet opnieuw afhankelijk te zijn van de levensloop van één bedrijf.”

Krimp buiten ASML

Kleisterlee wees erop dat buiten ASML en zijn directe ecosysteem de technologische bedrijvigheid in de regio al jaren afneemt. Ondanks een florerend imago en sterke marketing is er volgens hem weinig bewijs dat de bredere sector bloeit. Hij betwijfelt of de indruk van een innovatieve topregio wel strookt met de werkelijkheid.

Dat Eindhoven wereldwijd bekendstaat om het hoge aantal patentaanvragen per hoofd van de bevolking, noemt hij misleidend. Veel van deze patenten worden in Eindhoven geregistreerd door ASML en Philips, ook als het onderzoek ergens anders is uitgevoerd. Volgens Kleisterlee ‘pronkt de regio met andermans veren’.

Onderwijs, start-ups en gebrekkig beleid

Een ander kritiekpunt betreft het tekort aan technici en technologen. Hoewel de samenwerking tussen bedrijven en de TU/e over het algemeen goed verloopt, worden er volgens Kleisterlee simpelweg te weinig mensen opgeleid om de regionale groei te ondersteunen. Bovendien worden internationale studenten, die hard nodig zijn, tegengewerkt door restrictief beleid.

Start-ups op plekken als de High Tech Campus lukt het nauwelijks om door te groeien. Er is weinig sprake van scale-ups die internationaal doorbreken. Dat maakt de regio kwetsbaar, stelt Kleisterlee.

Ook uit hij zich scherp over het overheidsbeleid, dat volgens hem al jaren te kort schiet. “We zijn in slaap gesust door visieloos en machteloos opereren door opeenvolgende regeringen en niets wijst erop dat dat ten goede zal keren.” Diezelfde kritiek reikt tot op Europees niveau. De Europese Unie speelt volgens hem amper een rol in het versterken van de technologische industrie.

Kritiek gedeeld door TU/e en ASML

Rector Silvia Lenaerts van de Technische Universiteit Eindhoven onderschrijft veel van de kritiek. In een eerste reactie zegt ze: “Ik zie inderdaad een beetje veel zelfgenoegzaamheid. Er is geen onderzoeksbeleid, we willen een beetje van alles doen en er wordt veel naar de overheid gekeken.”

Ook ASML-topman Roger Dassen is het met Kleisterlee eens. “Als je kijkt naar wat er in de regio buiten ASML en onze partners gebeurt, is het niet top. Ook Nederland is niet top.” Dassen ziet vooral een gebrek aan Europese regie. Hij pleit voor een duidelijke focus op vijf of zes strategische sectoren, waarbij de EU gericht moet investeren in innovatie.

Daarnaast wijst hij op een structureel tekort aan investeringskapitaal voor start-ups. “Er is simpelweg geen poen in Europa voor succesvolle start-ups”, aldus Dassen. Volgens hem wijken veel succesvolle ondernemers na hun eerste miljoenenwinst uit naar Silicon Valley, bij gebrek aan Europese groeikansen.

Risico op herhaling van het verleden

De waarschuwingen van Kleisterlee en bijval van andere prominenten benadrukken de noodzaak om het ecosysteem van Brainport breder en robuuster te maken. Zonder gerichte investeringen in talent, diversiteit in bedrijvigheid en een daadkrachtig Europees industriebeleid, blijft de regio te afhankelijk van één succesverhaal – hoe indrukwekkend dat verhaal ook is.
https://tw.nl/oud-philips(...)elt-het-weinig-voor/

de nederlandse tech sector is nu al zo lang sterk afhankelijk van de aanwezigheid van één bedrijf en dat is zeer zorgwekkend. er is nog lang niet genoeg diversiteit in bedrijven hier en het ontbreekt nederland aan een breed technologisch ecosysteem, zoals ze dat in landen als de VS, china, zuid-korea, en japan wel hebben.

in nederland worden chipmachines gemaakt maar hebben we zelf hier of in europa in het algemeen geen grote chipproducent zoals een TSMC of Samsung. omdat industrie hier als vies en laaggeschoold werk wordt gezien ipv juist sexy, cool en eerlijk werk, hebben we een zeer zwakke industriële basis en daar moet verandering in komen. helaas wordt die basis enkel zwakker als ik zo'n beetje het nieuws volg...

als we nu gwn eens de vele startups die er al bestaan in nederland nu eens een kans gaven en meer investeren in bedrijven op eigen grond ipv in amerikaanse bedrijven. maar ja het is niet winstgevend genoeg en te risicovol omdat startups sowieso niet goed kunnen bloeien op deze grond. ASML zelf is voor meer dan 50% een amerikaans bedrijf, terwijl maar 1,3% van de aandeelhouders nederlands is. nederlanders zijn uitzonderlijk kleingeestig op het gebied van investeren
  zondag 8 juni 2025 @ 18:48:51 #2
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_217887641
Dit herken ik wel. Bijkomend is het godcomplex van ASML die alles maar denkt te kunnen eisen en waar de overheid braaf de miljarden aan infrastructuur uitgeeft omdat ASML dat eist. :')
pi_217888226
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 18:48 schreef RealistAtheist het volgende:
Dit herken ik wel. Bijkomend is het godcomplex van ASML die alles maar denkt te kunnen eisen en waar de overheid braaf de miljarden aan infrastructuur uitgeeft omdat ASML dat eist. :')
ASML is dermate belangrijk dat ze inderdaad alles kunnen eisen. Dat is hoe dat werkt.
No amount of money ever bought a second of time.
  zondag 8 juni 2025 @ 19:49:18 #4
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217888277
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 18:48 schreef RealistAtheist het volgende:
quote:
De halfgeleiderindustrie, waar ASML een belangrijke rol speelt, heeft een aanzienlijke impact op het BBP van Nederland. In 2021 werd de bruto toegevoegde waarde van deze sector geschat op meer dan 80 miljard euro, wat overeenkomt met 10% van de totale werkgelegenheid in Nederland
  zondag 8 juni 2025 @ 19:53:14 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217888318
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:49 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
[..]

Muhbbp :')
Die shit stijgt al mn hele leven en nog zie ik er geen kut van terug
pi_217888749
Zijn zorgen kloppen enigszins wel maar er is niet echt een oplossing voor. Althans, hij draagt ook niet echt een oplossing aan.

In Nederland kun je overigens prima opschalen als startup en financiering krijgen (bij een bank). Dan moet je wel echt een goed plan hebben en het en een ander goed uitzoeken. Met een gelikte pitch alleen miljoenen ophalen is hier inderdaad niet zo makkelijk vergeleken met in Silicon Valley bijv.
pi_217888889
Je moet daar op Europees niveau beleid voor maken. Nederland heeft de schaal niet. Je hebt een markt van honderden miljoenen mensen nodig om diversiteit te creëren zodat bedrijven kunnen opschalen en een plethora van mkb bedrijven op tal van techgebieden levensvatbaar kan worden. Je gaat dat niet laten slagen met een bevolking van 18 miljoen. Je hebt een kapitaalmarktunie nodig en veel meer waar veel slimmere koppen hun hoofden over mogen breken. Er is een reden waarom de Britten zo lang vasthielden aan het Indiase subcontinent: schaal/massa/pool van soldaten/grondstoffen en meer.

[ Bericht 15% gewijzigd door Peppert op 08-06-2025 20:52:12 ]
pi_217890289
Waarom zijn internationale studenten hard 'nodig'? Wie legt het mij uit?!?!
pi_217890303
ASML, who fuckin cares. Ik kijk er met een wat meer filosofische blik naar. Stel we zouden nu nog de computer chips van 2003 hebben, zouden we dan een heel slecht leven hebben? Nee natuurlijk niet, dus is mijn conclusie dat ASML heel wat minder belangrijk is dan iedereen graag ziet.
pi_217890322
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:15 schreef Alpha0 het volgende:
ASML, who fuckin cares. Ik kijk er met een wat meer filosofische blik naar. Stel we zouden nu nog de computer chips van 2003 hebben, zouden we dan een heel slecht leven hebben? Nee natuurlijk niet, dus is mijn conclusie dat ASML heel wat minder belangrijk is dan iedereen graag ziet.
Leuk, maar het is geen 2003. Het is 2025 en ASML is wel belangrijk. Deal with it
pi_217890326
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:19 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Leuk, maar het is geen 2003. Het is 2025 en ASML is wel belangrijk. Deal with it
Dat zeg ik niet. Lees nou eens wat beter.
ASML is onbelangrijk.
pi_217890335
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:19 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet. Lees nou eens wat beter.
ASML is onbelangrijk.
ASML is geopolitiek, economisch en technisch belangrijk. Oftewel je lult uit je nek.
pi_217890347
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:22 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
ASML is geopolitiek, economisch en technisch belangrijk. Oftewel je lult uit je nek.
Als er geen ASML was hadden we geen slechter leven, dat is wat ik zeg.
pi_217890366
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:23 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Als er geen ASML was hadden we geen slechter leven, dat is wat ik zeg.
Als je bedenkt hoeveel ASML heeft bijgedragen aan apparatuur in de medische wereld....kan jouw statement direct de prullenbak in.
pi_217890368
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:27 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Als je bedenkt hoeveel ASML heeft bijgedragen aan apparatuur in de medische wereld....kan jouw statement direct de prullenbak in.
Tell me.
pi_217890385
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:27 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Tell me.
In vrijwel alle medische apparaten waar een chip in zit is de kans zeer groot dat het gemaakt is met een machine van ASML.
pi_217890392
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:30 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
In vrijwel alle medische apparaten waar een chip in zit is de kans zeer groot dat het gemaakt is met een machine van ASML.
Ja maar wie zegt dat het niet met een machine van een andere fabrikant of een fabrikant van 20 jaar terug had gekund?
pi_217890419
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ja maar wie zegt dat het niet met een machine van een andere fabrikant of een fabrikant van 20 jaar terug had gekund?
ASML is de enige in de wereld die dit soort machines voor high end chips maakt. Dat is waarom ze juist zo belangrijk zijn.
pi_217890427
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:46 schreef Peppert het volgende:
Je moet daar op Europees niveau beleid voor maken. Nederland heeft de schaal niet. Je hebt een markt van honderden miljoenen mensen nodig om diversiteit te creëren zodat bedrijven kunnen opschalen en een plethora van mkb bedrijven op tal van techgebieden levensvatbaar kan worden. Je gaat dat niet laten slagen met een bevolking van 18 miljoen. Je hebt een kapitaalmarktunie nodig en veel meer waar veel slimmere koppen hun hoofden over mogen breken. Er is een reden waarom de Britten zo lang vasthielden aan het Indiase subcontinent: schaal/massa/pool van soldaten/grondstoffen en meer.
Waarom zou je nu niet bijv een tech startup kunnen beginnen in NL en de benodigde middelen kunnen krijgen om op te schalen, als het zover komt? Als je het (met je team) daadwerkelijk in je hebt om een goed product te ontwikkelen (en dus niet gaat lopen aankloten), dan durf ik gerust al mijn geld er op te wedden dat dat prima kan op het moment.
pi_217890428
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:33 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
ASML is de enige in de wereld die dit soort machines voor high end chips maakt. Dat is waarom ze juist zo belangrijk zijn.
Dus chips voor de medische wereld moeten op 5 nm gebakken worden? 20 nm kan niet of zo?
pi_217890449
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:34 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dus chips voor de medische wereld moeten op 5 nm gebakken worden? 20 nm kan niet of zo?
Vrijwel iedereen die 20nm chips bakt gebruikt ASML machines...Onder de 10nm is sowieso alleen ASML.
pi_217890463
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:37 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Vrijwel iedereen die 20nm chips bakt gebruikt ASML machines...Onder de 10nm is sowieso alleen ASML.
Gaat er om of chips in de medische industrie niet gebakken kunnen worden met een procédé van 20 jaar terug.
pi_217890480
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Gaat er om of chips in de medische industrie niet gebakken kunnen worden met een procédé van 20 jaar terug.
Nee natuurlijk niet. Het zijn geen simpele apparaten met simpele microcontrollers meer maar complexe apparaten die van alles uitlezen, ontvangen, verzenden etc.
pi_217890485
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:41 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet. Het zijn geen simpele apparaten met simpele microcontrollers meer maar complexe apparaten die van alles uitlezen, ontvangen, verzenden etc.
Hoezo natuurlijk niet. De pentium 3 is ook complex en komt uit de vorige eeuw.
pi_217890506
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:42 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Hoezo natuurlijk niet. De pentium 3 is ook complex en komt uit de vorige eeuw.
Laat maar weten wanneer je een pentium 3 machine met voeding om je arm kan dragen.

Het is niet alleen complexiteit maar ook energiezuinigheid etc.
pi_217890529
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:43 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Laat maar weten wanneer je een pentium 3 machine met voeding om je arm kan dragen.

Het is niet alleen complexiteit maar ook energiezuinigheid etc.
ARM komt uit de 80s.
pi_217890554
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:45 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
ARM komt uit de 80s.
En met welke machines worden moderne energiezuinige ARM chips gemaakt....?

Je mag het zelf raden
pi_217890560
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:47 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
En met welke machines worden moderne energiezuinige ARM chips gemaakt....?

Je mag het zelf raden
Het kon in de 80s ook. Ook in de 90s. Dus zonder ASML. Juist.
pi_217890569
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:48 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Het kon in de 80s ook. Ook in de 90s. Dus zonder ASML. Juist.
En jij denkt dat die chips snel en energiezuinig zijn? Het is ASML geweest die ARM chips relevant hebben gemaakt voor modern gebruik
pi_217890571
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:49 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
En jij denkt dat die chips snel en energiezuinig zijn?

Zeker weten. Dat was nou net de grap van ARM.
  zondag 8 juni 2025 @ 23:50:57 #31
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217890581
Is dat die mongool die alles verkocht heeft zodat Philips geen natlab en een core business meer heeft?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217890587
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:49 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Zeker weten. Dat was nou net de grap van ARM.
Als je denkt dat chips uit de jaren 80 toereikend zijn voor moderne apparaten in de medische wereld kan je denk ik beter even snel een sprint trekken naar Philips en de boel presenteren. Ze ontvangen je daar met open ARMen (lol)
  maandag 9 juni 2025 @ 00:21:57 #33
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217890676
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:15 schreef Alpha0 het volgende:
Echt, er is niemand die zich serieus wat aantrekt van wat jij te melden hebt. Jij bent gewoon dom
  maandag 9 juni 2025 @ 01:36:41 #34
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217890789
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 00:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Echt, er is niemand die zich serieus wat aantrekt van wat jij te melden hebt. Jij bent gewoon dom
Nou nou nou. Hij maakt best een interessant punt, ook al zou er qua nuance, context of exacte details wat bijgeschaafd kunnen worden.

Zo'n reactie als deze maakt dat niet mogelijk.
  maandag 9 juni 2025 @ 09:21:55 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217891383
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2025 01:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nou nou nou. Hij maakt best een interessant punt, ook al zou er qua nuance, context of exacte details wat bijgeschaafd kunnen worden.

Zo'n reactie als deze maakt dat niet mogelijk.
Welnee, hij praat poep met een vals nostalgisch narratief. Wanneer je niet innoveert en nieuwe technologie ontwikkeld blijf je achter in de modder, iets wat Europa sowieso teveel doet. We worden niet door China ingehaald, die zien ons al niet meer in de achteruitkijkspiegel
  maandag 9 juni 2025 @ 09:27:36 #36
396550 Richestorags
pi_217891421
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Welnee, hij praat poep met een vals nostalgisch narratief. Wanneer je niet innoveert en nieuwe technologie ontwikkeld blijf je achter in de modder, iets wat Europa sowieso teveel doet. We worden niet door China ingehaald, die zien ons al niet meer in de achteruitkijkspiegel
Wat hij zich afvraagt is of je als maatschappij technologieontwikkeling als doel an sich moet hebben. Dat is een valide vraag.

Met al onze technologie worden we steeds ongelukkiger en de koopkracht is er ook niet beter op geworden. Dus zomaar blind tech ontwikkelen?
pi_217891826
Wat ik zeg is dat de wereld (het gezeik over concurrentievoordeel speelt dus niet mee) met de chipbak technologie van de 90s nu nog steeds fantastische chips had kunnen bakken waarmee we een zeer goed leven kunnen hebben. Dat betekent niet dat ik tegen vooruitgang ben, dat betekent wel dat ASML wat minder fantastisch is dan iedereen denkt, ik plaats het gewoon in perspectief.
pi_217892343
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 20:34 schreef Joppiez het volgende:
Zijn zorgen kloppen enigszins wel maar er is niet echt een oplossing voor. Althans, hij draagt ook niet echt een oplossing aan.

In Nederland kun je overigens prima opschalen als startup en financiering krijgen (bij een bank). Dan moet je wel echt een goed plan hebben en het en een ander goed uitzoeken. Met een gelikte pitch alleen miljoenen ophalen is hier inderdaad niet zo makkelijk vergeleken met in Silicon Valley bijv.
Banken investeren alleen als je genoeg tractie hebt. Als startup en scale up heb je daar zelden iets aan. Als RVO mee investeert helpt het soms nog, maar ook dan is de kans klein.

Europa is een rubberentegelmaatschappij en zo investeert men ook. Alles voorzichtig, zo min mogelijk risico.

In de VS kijken ze veel breder naar potentie.

Europa is simpelweg af aan het glijden.
  maandag 9 juni 2025 @ 12:12:40 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217892545
Lijkt me iets voor de EU. Kunnen ze startups geen geld lenen uit het Europees stabiliteits mechanisme? Je loopt wat risico maar dat vullen we dan wel weer aan.
pi_217892571
ASML als onbelangrijk bestempelen _O-
Alsof je zegt; verwijder Windows maar van je computer en ga zelf maar even een besturingssysteem schrijven. Windows is overrated.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 9 juni 2025 @ 13:10:39 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217892930
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2025 09:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat hij zich afvraagt is of je als maatschappij technologieontwikkeling als doel an sich moet hebben. Dat is een valide vraag.

Met al onze technologie worden we steeds ongelukkiger en de koopkracht is er ook niet beter op geworden. Dus zomaar blind tech ontwikkelen?
Gelul, het gaat steeds beter met de mensheid, ook de afgelopen decennia, minder kindersterfte, meer kinderen naar school, minder armoede, minder honger, steeds meer schoon drinkwater, meer medische zorg, mensen worden steeds ouder, meer welvaart en zo kan ik er nog wel 20 noemen.
Dat deprimerende vroegah was het beter is gewoon onzin. Juist door technologische vooruitgang is dat mogelijk
  maandag 9 juni 2025 @ 13:14:38 #42
396550 Richestorags
pi_217892961
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 13:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gelul, het gaat steeds beter met de mensheid, ook de afgelopen decennia, minder kindersterfte, meer kinderen naar school, minder armoede, minder honger, steeds meer schoon drinkwater, meer medische zorg, mensen worden steeds ouder, meer welvaart en zo kan ik er nog wel 20 noemen.
Dat deprimerende vroegah was het beter is gewoon onzin. Juist door technologische vooruitgang is dat mogelijk
Social media geeft letterlijk allerlei problemen. In Japan heeft technologie tot een hyper individualistische maatschappij geleid.
pi_217893412
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 19:53 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Muhbbp :')
Die shit stijgt al mn hele leven en nog zie ik er geen kut van terug
Grote kans dat de telefoon of computer waar je nu op werkt de modernste onderdelen bevat die zonder ASML niet mogelijk waren.

Dus je ziet er wel een "kut van terug" alleen zie je het niet.
pi_217893423
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Denk alleen al aan AI ontwikkelingen voor de zorg en wetenschap.
Dat is dankzij steeds snellere videochips en meer geheugen mogelijk.
pi_217893432
ASMI en NXP do not agree.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_217893436
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:26 schreef Alpha0 het volgende:
Wat ik zeg is dat de wereld (het gezeik over concurrentievoordeel speelt dus niet mee) met de chipbak technologie van de 90s nu nog steeds fantastische chips had kunnen bakken waarmee we een zeer goed leven kunnen hebben. Dat betekent niet dat ik tegen vooruitgang ben, dat betekent wel dat ASML wat minder fantastisch is dan iedereen denkt, ik plaats het gewoon in perspectief.
Je hebt zo'n hekel aan migratie door expats die bij ASML werken dat je bereid bent om alle vooruitgang van 25 jaar door de plee te spoelen.

Best wel sneu.
  maandag 9 juni 2025 @ 15:07:57 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217893946
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt zo'n hekel aan migratie door expats die bij ASML werken dat je bereid bent om alle vooruitgang van 25 jaar door de plee te spoelen.

Best wel sneu.
Die Migranten zijn schuld aan zijn faalhazerij
  maandag 9 juni 2025 @ 15:09:53 #48
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217893959
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 13:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Social media geeft letterlijk allerlei problemen. In Japan heeft technologie tot een hyper individualistische maatschappij geleid.
Jij zwelgt in het zien van problemen
  maandag 9 juni 2025 @ 15:13:41 #49
396550 Richestorags
pi_217893987
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 15:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij zwelgt in het zien van problemen
Kunnen we het over de inhoud hebben?
pi_217894025
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Grote kans dat de telefoon of computer waar je nu op werkt de modernste onderdelen bevat die zonder ASML niet mogelijk waren.

Dus je ziet er wel een "kut van terug" alleen zie je het niet.
Een computer waarmee ik exact hetzelfde doe als 20 jaar geleden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')