quote:
Op maandag 9 juni 2025 08:27 schreef Mutant01 het volgende:[..]
Vrijheid van meningsuiting is altijd al aan bepaalde beperkingen onderhevig geweest. Er wordt vooral gemodereerd op haatdragende berichten of verheerlijking van geweld, verdachtmakingen noem maar op. Die beperkingen zijn wettelijk geregeld.
Dat is in Nederland nooit anders geweest. De mensen die het gevoel krijgen dat ze niet kunnen zeggen wat ze willen zeggen moeten dan ook even in de spiegel kijken en kijken of ze een andere formulering kunnen gebruiken om een punt te willen maken.
Dat zou mooi zijn als het echt zo werkte, dat er alleen gemodereerd wordt op haatdragende of gewelddadige uitingen. Maar de praktijk is helaas genuanceerder.
Ik spreek uit ervaring: ik heb hier op het forum al twee keer een ban gehad,Binnen 2 dagen afgelopen week, niet vanwege haatzaaien of persoonlijke aanvallen, maar simpelweg omdat ik een open discussie wilde voeren over thema’s die gevoelig liggen, zoals de dynamiek tussen mannen en vrouwen in bepaalde maatschappelijke kwesties.
Wat ik merkte, is dat zodra je een standpunt inneemt dat afwijkt van het dominante geluid , zeker als dat ingaat tegen een bepaald narratief waarbij mannen per definitie de dader zijn en vrouwen het slachtoffer , je al snel wordt weggezet als "problematisch". En dat gebeurt vaker zodra een vrouwelijke moderator of bepaalde vrouwelijke gebruikers zich persoonlijk aangesproken voelen, ook al blijft de toon inhoudelijk en respectvol.
Het gaat dan niet meer om hoe iets gezegd wordt, maar wat er gezegd wordt. En dat is precies waar het knelt: als moderatie vooral ideologisch gestuurd wordt in plaats van inhoudelijk, wordt de ruimte voor eerlijke en kritische discussie steeds kleiner.
Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je zomaar alles kunt zeggen zonder gevolgen , dat snapt iedereen. Maar het zou wél moeten betekenen dat je zonder angst voor sancties een afwijkende mening mag formuleren, zolang dat binnen de grenzen van redelijkheid blijft. En juist dat lijkt steeds vaker onder druk te staan.
Laat me dat concreet maken met een voorbeeld:
Het is hier op het forum geen probleem als vrouwelijke gebruikers generalisaties maken als "alle mannen zijn problematisch", "mannen willen alleen seks", of vergelijkbare uitspraken. Die blijven vaak gewoon staan, zonder ingrijpen van vrouwelijke moderators.
Maar zodra je als man reageert met een kritische tegenvraag, zoals:
"Waarom worden mannen standaard als het probleem gezien?"
"Kunnen vrouwen ook niet grensoverschrijdend gedrag vertonen?"
"Wat als een man jarenlang wordt gemanipuleerd of gechanteerd door een vrouw, mogen we dat ook bespreken?"
...dan wordt dat ineens als 'problematisch' ervaren, of zelfs als grensoverschrijdend. Voor je het weet krijg je een waarschuwing of een ban, puur omdat je een andere invalshoek aandraagt.
Het verschil in behandeling is opvallend. En dat is precies waar het wringt: vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief om te kwetsen, dat begrijp ik ook, maar het moet wél mogelijk blijven om op een redelijke manier een afwijkend perspectief te delen, zéker als dat perspectief hoort bij de helft van de bevolking.
Als moderatie selectief wordt toegepast op basis van wie zich aangesproken voelt, dan verschuiven we van een forum voor debat naar een plek waar alleen bepaalde meningen nog ruimte krijgen. En dát is op de lange termijn schadelijker dan een ongemakkelijk gesprek.
En dat zie je nu veel terug in diverse onderwerpen.
Ben je Pro vluchtelingen ... GOED
Ben je tegen vluchtelingen ... Rascist , extreme rechts
[ Bericht 5% gewijzigd door RAVW op 09-06-2025 09:10:42 ]
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."