abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217874401
quote:
Duitse industrie krimpt fors: meer dan 100.000 banen weg in een jaar
Auteur: ANP | 7-6-2025

De Duitse industrie heeft in een jaar tijd ruim 100.000 banen verloren door de economische malaise in het land. Dat meldt het Duitse persbureau dpa op basis van een ingeziene analyse van accountants- en adviesbureau EY. De belangrijke autosector is het zwaarst getroffen: alleen al in die sector zijn ongeveer 45.400 banen verdwenen.



Aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar werkten 5,46 miljoen mensen in de Duitse industrie. Dat is 1,8 procent minder dan een jaar eerder en komt neer op een verlies van 101.000 banen. Het onderzoek van EY is volgens dpa gebaseerd op gegevens van het Duitse federale statistiekbureau.

Industriële bedrijven staan onder grote druk in Duitsland, volgens managing partner Jan Brorhilker van EY. 'Agressieve concurrenten, bijvoorbeeld uit China, drukken de prijzen, belangrijke afzetmarkten verzwakken, de vraag in Europa stagneert op een laag niveau en er heerst grote onzekerheid rond de hele Amerikaanse markt', legt hij uit.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)anen-weg-in-een-jaar

veel fabrieken in europa onder druk door hoge arbeids- en energiekosten, strenge regelgeving, lange vergunningsprocedures, en concurrentie, vooral uit azië. autosector, chemie, staal, etc etc. europese industrie is hoogst inefficiënt.

sommigen pleiten voor heffingen op goedkope aziatische import om europese bedrijven te helpen. ik snap het punt erachter, maar ik vind het een slecht idee, want dat betekent hogere prijzen voor de consument, en het neemt de stimulus weg bij bedrijven om te moderniseren. europese industrie moet veel efficiënter en innovatiever. heffingen op import is eigenlijk toegeven dat je te zwak bent om zelf efficiënt te produceren.

de japanse industrie doet het juist goed. ja wat banenverlies bij panasonic, maar ze zijn bezig te hervormen, dus dat komt wel goed. de japanse economie groeit sneller dan duitsland, dus die zullen duitsland straks wel weer inhalen op de ranglijst grootste economieën en crediteurnaties (een plaats die duitsland puur heeft verkregen door valutaschommelingen)
pi_217874545
Uh Japan staat juist op compleet om te vallen.

Twee woord : Carry trade.

Dit klapt as we speak, volledig in elkaar.
En gaat de wereldeconomie mee trekken.

Ze staan er slechter voor dan Griekenland destijds.
pi_217874699
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Uh Japan staat juist op compleet om te vallen.

Twee woord : Carry trade.

Dit klapt as we speak, volledig in elkaar.

De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217874799
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html

En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.

Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:24:29 #5
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_217874806
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Wat is dat precies? :?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_217874811
Mehr Mut zu mehr Wettbewerb – Wege aus der Investitionskrise
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217874837
quote:
15s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:24 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Wat is dat precies? :?

:{²
quote:
Een carry trade is een investeringsconstructie in de valutamarkt, zoals het lenen van geld in landen met een lage interest en dit vervolgens investeren in een land met een hoge interest. Dit proces heet carry trading.
Bij een carry trade leent men in een valuta waar de rente laag is, om het geld uit te lenen in een valuta waar de rente hoger is. Zo ontvangt de investeerder de 'spread' (het verschil) tussen de beide rentepercentages. Het bekendste voorbeeld van een carry trade is om geld te lenen in Japan waar de rente laag is (bijvoorbeeld 0,25%). Een voorbeeld: een investeerder leent 10 mln. yen tegen 0,5% interest op jaarbasis. Dit zet hij om in euro's. De verkregen ¤65500,- zet hij in Nederland op de bank tegen 3% interest. Hiermee maakt hij dan 2,5% winst per jaar, meer dan 1600 euro, zonder dat hij er eigen vermogen in heeft moeten steken. In theorie zou hij dus oneindig veel inkomen kunnen vergaren door een oneindig bedrag te lenen en dit weer te investeren.
Het belangrijkste risico is een verandering van de wisselkoers tussen de beide valuta. Een kleine verandering van de wisselkoers kan grote gevolgen hebben voor het resultaat van de carry trades. Indien de handelaren hun carry trades willen terugdraaien ontstaat er een koopdruk op de geleende valuta en verkoopdruk op de valuta waarin ze het geld uitgeleend hebben. Dit zorgt voor extra problemen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carry_trade
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:27:59 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217874840
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...

Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
The End Times are wild
pi_217874859
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:30:52 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217874868
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
The End Times are wild
pi_217874913
Carry trade :{w
Kerrie handel _O_ :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:44:57 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217875014
De erfenis van 15 jaar Merkel.
pi_217875022
quote:
15s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:24 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Wat is dat precies? :?

:{²
Yen's lenen tegen een lage rente en die omwisselen in dollars, vervolgens kunnen met die dollars o.a. US treasuries met een hogere coupon/rente worden gekocht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217875041
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:23 schreef tizitl2 het volgende:
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html

En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.

Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed heb
pi_217875057
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Als Japan hierdoor klapt, zelfs met een 1% stijging van de interest rates, game over in principe.
En ja dan klapt dus de dollar, wat sowieso al gaande is in zekere zin en dus de rest van de wereld economie.

Daarbij zijn de cijfers uit Amerika, het word erg rooskleurig gesteld door het regime daar, zie je juist honderdduizenden banen die verloren zijn, maar benadrukt dan zogenaamd een toename van 139.000, wat natuurlijk niet te rijmen valt met elkaar.

Het word een zwaar onzeker jaar.
pi_217875083
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Dit werkt niet, net zoals het in China zelf ook niet zou werken als je voor interne verkoop de boel te goedkoop zou maken middels subsidies.
Dat werkt altijd maar tijdelijk, zie zonnepanelen, EV’s subsidies, etc word allemaal afgebouwd omdat het teveel geld kost.
pi_217875124
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Er is juist geen vraag naar dollars..
Die interest rate op bonds neemt niet voor niets toe.
pi_217875245
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Er is juist geen vraag naar dollars..
Die interest rate op bonds neemt niet voor niets toe.
Er staat niet voor niets zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, met het wegvallen van de carry trade valt dus ook die vraag weg.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:08:22 #19
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217875248
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...

Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.
En Franse auto's zijn ook goedkoper.
pindazakje
pi_217875250
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.

Wellicht een idee om je een beetje in te lezen op de materie: https://ecer.minbuza.nl/-(...)oneerlijke-subsidies
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:09:39 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217875263
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.
En Franse auto's zijn ook goedkoper.
Maar laat iedereen dat dan voor zichzelf beslissen, maar ga niet de Chinese auto's belasten.
The End Times are wild
pi_217875467
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.

Wellicht een idee om je een beetje in te lezen op de materie: https://ecer.minbuza.nl/-(...)oneerlijke-subsidies
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.
Die BYD auto’s zijn lichtjaren vooruit versus VW of een Mercedes.
pi_217875486
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:46 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed heb
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.

De normale gang van zaken in industrie is dat je met steeds minder mensen evenveel kunt maken door innovatie.

Als je het aantal mensen met een afspraak vast zet betekend dat dus dat je eigenlijk meer moet afzetten, maar dat is in een competetieve auto industrie een uitdaging.

Zeker als je dan ook nog achterloopt in het elektrisch segment en op het deel van de markt wat het afgelopen decennium het meest groeide niet echt meedoet.

Als dat niet lukt blijf je feitelijk met hogere loonkosten per stuk dan de concurrentie zitten. Is qua concurrentie niet erg handig.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:44:00 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_217875505
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:41 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.

De normale gang van zaken in industrie is dat je met steeds minder mensen evenveel kunt maken door innovatie.

Als je het aantal mensen met een afspraak vast zet betekend dat dus dat je eigenlijk meer moet afzetten, maar dat is in een competetieve auto industrie een uitdaging.

Zeker als je dan ook nog achterloopt in het elektrisch segment en op het deel van de markt wat het afgelopen decennium het meest groeide niet echt meedoet.

Als dat niet lukt blijf je feitelijk met hogere loonkosten per stuk dan de concurrentie zitten. Is qua concurrentie niet erg handig.
:N
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_217875725
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.
Die BYD auto’s zijn lichtjaren vooruit versus VW of een Mercedes.
Ja, dat klopt. Wat dat betreft hebben de Europese autofabrikanten liggen slapen, alleen was dat het punt niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')