Joh. Gebeurt overal in de overheid, maar niemand kan of durft er iets van te zeggen, en door sommigen wordt het zelf als normaal beschouwd. De woorden lekker zo draaien dat er slechts één geschikte partij is om een klus uit te voeren. First hand meegemaakt. Directeuren zijn niet zo vies van een beetje nepotisme.quote:Bij een deel van dit bedrag is er sprake van gunnen aan (te) nauwe relaties
Dit is de corruptie die in NL weelderig tiert. En die is overal.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:16 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Joh. Gebeurt overal in de overheid, maar niemand kan of durft er iets van te zeggen, en door sommigen wordt het zelf als normaal beschouwd. De woorden lekker zo draaien dat er slechts één geschikte partij is om een klus uit te voeren. First hand meegemaakt. Directeuren zijn niet zo vies van een beetje nepotisme.
Zo kwam ik 36 jaar geleden aan m'n geweldige huurwoning midden in het centrum.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:16 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Joh. Gebeurt overal in de overheid, maar niemand kan of durft er iets van te zeggen, en door sommigen wordt het zelf als normaal beschouwd. De woorden lekker zo draaien dat er slechts één geschikte partij is om een klus uit te voeren. First hand meegemaakt. Directeuren zijn niet zo vies van een beetje nepotisme.
Dit dus. Het geval in de OP lijkt me een uitzondering. Had ook een andere instantie kunnen zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 10:38 schreef oheng het volgende:
Lang geleden een korte tijd bij de soos gewerkt, en er was alleen geweld en intimidatie te bespeuren van de uitkeringstrekkers.
Een basisinkomen lijkt me ook een goed alternatief voor dat ingewikkelde toeslagensysteem en het nodeloos rondpompen van geld.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:38 schreef TAmaru het volgende:
Afschaffen die sociale dienst. Afschaffen uitkeringen. Invoeren basisinkomen op basis van het aantal jaren dat is doorgebracht in Nederland voor het 19e jaar. De rest zoekt het maar lekker uit.
En het scheelt veel, heel veel fraude en ambtenaren die dit niet meer hoeven te "controleren"..quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:38 schreef TAmaru het volgende:
Afschaffen die sociale dienst. Afschaffen uitkeringen. Invoeren basisinkomen op basis van het aantal jaren dat is doorgebracht in Nederland voor het 19e jaar. De rest zoekt het maar lekker uit.
Het enige verschil is dan wel dat de meeste mensen ook zullen stellen dat een basisinkomen voor iedere Nederlander moet zijn en niet alleen voor niet-werkenden. Dat zorgt dan uiteindelijk weer voor een groter inkomensverschil tusen werkenden en niet-werkenden en misschien inflatie, waardoor de niet-werkenden met hun basisinkomen alsnog veel dingen niet kunnen betalen. Dat is een mogelijke valkuil. Maar hoe het nu gaat, is het ook totaal belachelijk. Zeker door al die overheadkosten eromheen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:39 schreef Toine51 het volgende:
[..]
En het scheelt veel, heel veel fraude en ambtenaren die dit niet meer hoeven te "controleren"..
Het is rondpompen van geld, meer niet...
En diegene die werken, draaien er grotendeels voor op...
Je kunt niet meer in een hutje op de hei gaan wonen en zelf in je levensonderhoud voorzien. Je hebt geld nodig. Ergo: geef iedereen het bedrag dat ze minimaal nodig hebben om hier te kunnen leven en wonen. Dan kunnen ze allemaal hun leven inrichten zoals ze dat zelf willen. Van mensen die graag de hele dag achter de televisie gaan zitten, tot mensen die een groot bedrijf oprichten om heel rijk te worden. En alles daar tussen. De meeste mensen vinden het leuk iets nuttigs te doen en andere mensen blij te maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 14:48 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het enige verschil is dan wel dat de meeste mensen ook zullen stellen dat een basisinkomen voor iedere Nederlander moet zijn en niet alleen voor niet-werkenden. Dat zorgt dan uiteindelijk weer voor een groter inkomensverschil tusen werkenden en niet-werkenden en misschien inflatie, waardoor de niet-werkenden met hun basisinkomen alsnog veel dingen niet kunnen betalen. Dat is een mogelijke valkuil. Maar hoe het nu gaat, is het ook totaal belachelijk. Zeker door al die overheadkosten eromheen.
Je hebt natuurlijk ook negatieve belastingen e.d. die misschien eerlijker zijn dan een basisinkomen.
Het is natuurlijk wel zo dat als je al die uitkeringen e.d. afschaft, de belastingen zo hard omlaag kunnen, dat mensen die werken ook gewoon veel meer overhouden en meer kunnen sparen voor wanneer ze evt. geen werk hebben.
Zowel de afdelingen voor de sociale bijstand als voor Wmo kunnen vér hun boekje te buiten gaan. Daar hebben ze immers een machtpositie en dat kunnen velen niet aan. Soms is er ophef in het nieuws en dan wordt er beterschap beloofd. Maar later komt het langs een omweg weer terug. Is meestal ook in het beleid vastgezet.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja. Als uitkeringsgerechtigde, zeker in de bijstand, heb je naast die uitkering tegenwoordig nergens meer recht op. De rest moet individueel bekeken worden. Het is ook afhankelijk van het beleid van de gemeente. Dus afhankelijk van de gemeente en je zaakwaarnemers kun je dan recht op veel of weinig hebben, wel of niet gedwongen aan het werk gezet worden, met of zonder een aanvulling bovenop je uitkering, enzovoorts. Je moet er dus tegenwoordig veel geluk mee hebben. En als je daar over gaat, heb je veel macht over een heleboel mensen.
En ja, die uitkeringsgerechtigden kunnen daar wel eens wanhopig van worden.
Maar iedereen dan dus? Of alleen mensen die het nodig hebben? Ik ben vooral bang dat een basisinkomen voor iedereen ook een groot inflationair effect heeft (hoewel het wellicht ook tot hogere belastingen voor werkenden leidt, wat mogelijk een compenserend effect heeft). De gevolgen zijn m.i. nog niet goed te overzien, maar alles is beter dan het rondgepomp van geld dat we nu doen en alle tandenborstelcontroles door de sociale diensten e.d.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je kunt niet meer in een hutje op de hei gaan wonen en zelf in je levensonderhoud voorzien. Je hebt geld nodig. Ergo: geef iedereen het bedrag dat ze minimaal nodig hebben om hier te kunnen leven en wonen. Dan kunnen ze allemaal hun leven inrichten zoals ze dat zelf willen. Van mensen die graag de hele dag achter de televisie gaan zitten, tot mensen die een groot bedrijf oprichten om heel rijk te worden. En alles daar tussen. De meeste mensen vinden het leuk iets nuttigs te doen en andere mensen blij te maken.
Dus ongeveer 1000 Euro per maand per volwassene en 1000 Euro per maand per huishouden. En dan de kinderen minder, naar leeftijd. In plaats van kinderbijslag, schoolgeld en zo. Dan heb je ongeveer hetzelfde als nu in de bijstand en dat is ook vastgesteld als het minimale wat je nodig hebt. De armoedegrens, dus.
Ja, Nederland is een duur land.
Gewoon iedereen. Dan kun je naast alle toeslagen en subsidies ook het minimumloon afschaffen. En dan ook minimaal de eerste 1000 Euro die je per maand verdient belastingvrij maken. Je wil bijklussen legaliseren.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:08 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar iedereen dan dus? Of alleen mensen die het nodig hebben? Ik ben vooral bang dat een basisinkomen voor iedereen ook een groot inflationair effect heeft (hoewel het wellicht ook tot hogere belastingen voor werkenden leidt, wat mogelijk een compenserend effect heeft). De gevolgen zijn m.i. nog niet goed te overzien, maar alles is beter dan het rondgepomp van geld dat we nu doen en alle tandenborstelcontroles door de sociale diensten e.d.
Heb je gelijk in. Die systemen an zich kosten ook geld en zijn nodeloos moeilijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 13:35 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Een basisinkomen lijkt me ook een goed alternatief voor dat ingewikkelde toeslagensysteem en het nodeloos rondpompen van geld.
Dat is inderdaad zo´n lekker onderbuikgevoel. Ik hoop dat ze jou dan op straat beroven of bij jou inbreken en dat ze mij lekker met rust laten. Want ik gun mensen die het nodig hebben wel een uitkering.quote:
Nederlanders ja. Nieuwkomers moeten hun rechten wat mij betreft verdienen. Kredit opbouwen door te werken en belasting te betalen. Zwervers, junkies en criminelen van welke nationaliteit dan ook mogen van mij op een groot eiland worden gezet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad zo´n lekker onderbuikgevoel. Ik hoop dat ze jou dan op straat beroven of bij jou inbreken en dat ze mij lekker met rust laten. Want ik gun mensen die het nodig hebben wel een uitkering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |