quote:Mortuarium op Schiphol zag nog nooit zoveel overleden jongeren:
’Steeds ouders aan de lijn’
Amsterdam- ,,Vorig jaar overleden er zoveel jongeren op reis”, zegt Ben Vos (60), coördinator bij het mortuarium op Schiphol. ,
,Dan moeten we tegen ouders zeggen dat het terugbrengen van hun kind minstens zesduizend euro kost.”
Met het volgende hoogseizoen in aantocht doet Vos een dringende oproep aan jongeren: regel een reisverzekering voordat je vertrekt.
14 minuten geleden
,,Ik weet nooit hoe mijn dag begint”, zegt Vos (60), gekleed in een donkerblauw pak en een wit overhemd. Hij heeft net op verzoek van de nabestaanden een overledene uit Servië overgeplaatst naar een andere kist.
Als hij op de planning voor de volgende dag kijkt, ziet hij dat een Nederlander uit Spanje aankomt die door een misdrijf om het leven is gebracht. Vos heeft doorgekregen dat deze kist dicht moet blijven.
Het is een goed voorbeeld van hoe elke situatie weer anders is. Want wat veel mensen niet beseffen: achter het vervoeren van overledenen schuilt een complexe organisatie.
Elk lichaam dat op Schiphol aankomt of vertrekt, is omgeven door stapels papierwerk, douaneprocedures, medische regels en logistieke planning. En ondertussen wachten nabestaanden in spanning af.
Nederlander als verdienmodel
,,Vorig jaar was echt bizar. We hadden nog nooit zoveel jongeren gehad die tijdens hun vakantie omkwamen”, zegt Vos. ,,
Met de auto gecrasht, ruzies tijdens het stappen, of met mountainbiken uit de bocht gevlogen.
Dan bellen de ouders op en moeten we vragen: had uw zoon of dochter een reisverzekering?
In veel gevallen blijkt dat niet het geval.
We kunnen dan repatriëren, maar dat kost minstens zesduizend euro.”
Want in het buitenland denken ze maar één ding, vervolgt Vos. ,,
Dat is een Nederlander, dus die heeft geld.
Als iemand komt te overlijden, pakken ze de duurste en zwaarste kist; dat is hun verdienmodel.
kost geld he , en daarbij een vezekering dat is voor sukkelsquote:Op donderdag 5 juni 2025 11:09 schreef Caland het volgende:
Niet gedacht dat zoiets relatief goedkoops als een reisverzekering vaak over het hoofd wordt gezien
Kortlopend is dat opeens een stuk duurder dan doorlopend. Maar denk dat veel jongeren er gewoon niet bij stil staan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kost geld he , en daarbij een vezekering dat is voor sukkels
Of je gehuurde boot vliegt in de hens
https://www.telegraaf.nl/(...)bodrum/70279414.html
Ja, als je alleen de dingen gerelateerd aan ongevallen en gezondheid aanklikt, ben je er voor nog geen 15 euro (heb dat wel gedaan, vanwege onzekere gezondheid, al is het maar een aantal dagen naar Luxemburg).quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:09 schreef Caland het volgende:
Niet gedacht dat zoiets relatief goedkoops als een reisverzekering vaak over het hoofd wordt gezien
Heb eigenlijk altijd doorlopend gehad, binnenkort maar eens checken wat daarin gedekt is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ja, als je alleen de dingen gerelateerd aan ongevallen en gezondheid aanklikt, ben je er voor nog geen 15 euro (heb dat wel gedaan, vanwege onzekere gezondheid, al is het maar een aantal dagen naar Luxemburg).
Iig bij die van de ANWB.
Ik ga maar één keer per jaar een aantal dagen, dus dat zou weinig zin hebben.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb eigenlijk altijd doorlopend gehad, binnenkort maar eens checken wat daarin gedekt is.
Ook een keer per jaar een aantal dagen kan er iets gebeuren natuurlijk.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:22 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik ga maar één keer per jaar een aantal dagen, dus dat zou weinig zin hebben.
En vorig jaar kon het überhaupt niet eens.
Vandaar wel een kortlopende.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ook een keer per jaar een aantal dagen kan er iets gebeuren natuurlijk.
Geef ze gewoon maar wat alcohol en gooi ze op zo'n quad.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:30 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Persoonlijk vermoed ik een complot waarbij Nederlanders bewust gebrekkige mountainbikes toegewezen krijgen om zo de kans te vergroten dat ze in het plaatselijke ravijn storten. Dit kan ik op dit moment echter nog niet hard maken.
die Quads zijn levensgevaarlijk zonder stang erboven , je ligt zo op de kop of van de berg afquote:Op donderdag 5 juni 2025 11:30 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Persoonlijk vermoed ik een complot waarbij Nederlanders bewust gebrekkige mountainbikes toegewezen krijgen om zo de kans te vergroten dat ze in het plaatselijke ravijn storten. Dit kan ik op dit moment echter nog niet hard maken.
Altijd al geweest. Samen met Engelsen en Russen een zeer berucht type toerist in de hele wereld.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:09 schreef Fok-it het volgende:
De Nederlandse toerist is sowieso bijzonder vermoeiend de afgelopen jaren
quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:09 schreef Caland het volgende:
Ik reis vrij geregeld en nog nooit een verzekering genomen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ja, als je alleen de dingen gerelateerd aan ongevallen en gezondheid aanklikt, ben je er voor nog geen 15 euro (heb dat wel gedaan, vanwege onzekere gezondheid, al is het maar een aantal dagen naar Luxemburg).
Iig bij die van de ANWB.
Ik reis gemiddeld een keer of 5-6 per jaar.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Ik reis vrij geregeld en nog nooit een verzekering genomen.
Waarom wel? Kost onnodig geld, ongeacht dat het niet zo veel is.
Geen verzekering nemen heb je er zo weer uit vergeleken met die 6.000 euro.
Want er worden miljoenen reizen ondernomen, en hoe vaak sterft iemand? (en dan bedoel ik sterft onverwachts door bv een misdrijf).
Medische kosten zijn in sommige landen de volle mep. Helemaal als je toerist bent en meteen geholpen moet worden. In Spanje weleens 250 euro afgetikt voor een simpel consult. Stel dat je dan wat ergers hebt....quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik reis gemiddeld een keer of 5-6 per jaar.
Voor die paar tientjes die het me kost heb ik graag het comfort dat ik weet dat medische kosten bij ongevallen, gezeik met bagage of zelfs overlijden gedekt zijn.
Ja, ook een soortgelijk verhaal gelezen over een beenbreukje in Spanje. Brengen ze je gewoon naar een kliniek waar je 20K kan aftikken.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Medische kosten zijn in sommige landen de volle mep. Helemaal als je toerist bent en meteen geholpen moet worden. In Spanje weleens 250 euro afgetikt voor een simpel consult. Stel dat je dan wat ergers hebt....
Ik bespeur afgunst.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:54 schreef Kanaroe het volgende:
Ze gaan ook nogal vaak op vakantie, die jongeren anno nu
Ik hoorde pas nog een jongedame zeggen dat ze 'niet op vakantie was geweest, als ze niet in een vliegtuig heeft gezeten"
Mijn nichtje van 20 heeft ondertussen haar derde! vliegvakantie van 2025 geboekt, is al 2 keer gaan skiën en gaat straks naar een warm land en dan ook nog met pap en mam mee met Kerst.
Bijbaantje in de supermarkt levert aardig wat op, en dan via een goedkope boeking lekker vliegen
Dus, tja dan snap ik die TT wel.
Oh, nee hoorquote:
ja en nederlanders die betalen wel , die zijn zeer goed verzekerd voor ziekte en doodquote:Op donderdag 5 juni 2025 12:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Medische kosten zijn in sommige landen de volle mep. Helemaal als je toerist bent en meteen geholpen moet worden. In Spanje weleens 250 euro afgetikt voor een simpel consult. Stel dat je dan wat ergers hebt....
Dit wordt meermaals in het artikel geroepen, maar ik lees nergens harde cijfers. Nog nooit zoveel, wat is dat? Twee meer dan vorige keer, tien meer, 10% meer, een verdubbeling?quote:,,Vorig jaar was echt bizar. We hadden nog nooit zoveel jongeren gehad die tijdens hun vakantie omkwamen”, zegt Vos. ,,
Vind het geen rare vraag en is uitermate relevant in een topic over wel/niet verzekeren.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kap eens met totaal niet relevante dingen in topics op te halen. Slaat echt helemaal nergens op.
Bij religieuze mensen sta je soms versteld van de gekste dingen die ze niet mogen of juist wel moeten.quote:En waarom zou dat niet mogen
En als ze over 3 jaar geen huis kan betalen, mede omdat er 0,0 spaargeld is dan is het uiteraard de schuld van de oudere generaties. Veel succes alvast op de verjaardagenquote:Op donderdag 5 juni 2025 12:54 schreef Kanaroe het volgende:
Ik hoorde pas nog een jongedame zeggen dat ze 'niet op vakantie was geweest, als ze niet in een vliegtuig heeft gezeten"
Mijn nichtje van 20 heeft ondertussen haar derde! vliegvakantie van 2025 geboekt, is al 2 keer gaan skiën en gaat straks naar een warm land en dan ook nog met pap en mam mee met Kerst.
Bijbaantje in de supermarkt levert aardig wat op, en dan via een goedkope boeking lekker vliegen
Maar he!quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:54 schreef Kanaroe het volgende:
En waarschijnlijk neemt de hoeveelheid die er per persoon gereisd wordt ook nog steeds toe. Dus dan is dit idd in de lijn der verwachting tenzij er op veiligheidsvlak (incl. gedrag) significant iets verbeterd.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:19 schreef tjoptjop het volgende:
Met een constant groeiende bevolking zijn die "nog nooit zoveel..." statistiekjes altijd zo nietszeggend
Twee keer de helft. Kun je nagaan hoeveel het wel niet zou zijn als het nog meer was.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:48 schreef opgebaarde het volgende:
Maar hoeveel jongeren zijn dat dan en hoeveel is het gestegen?
Strikte normen heb jij. 'Minimaal enkele dagen in een geheel andere omgeving dan thuis' volstaat, wat mij betreft.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vakantie is met vliegen sws. En 3x per jaar is de norm.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |