abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217850181
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 11:02 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Omdat ik met part time werken meer verdien dan met een uitkering of met fulltime werken.
Dus je bent een pauper met huursubsidie?
pi_217850216
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:46 schreef quo_ het volgende:

[..]
Met niks doen het equivalent van 55k bruto binnenharken is niet misselijk.
Uiteraard is dat een schijntje voor 90% van de fokkers maar voor veel anderen is dat een inkomen op een onbereikbaar niveau.

En wat cijfermateriaal voor het geval er om bewijs of een bron gejammerd wordt.

[ x ]
Dat gaat dus om 2 mensen die een gezin met meerdere kinderen moeten onderhouden met 3100 euro netto? Dat is toch niet heel erg veel dan?
  woensdag 4 juni 2025 @ 18:55:40 #103
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217850217
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:46 schreef quo_ het volgende:

[..]
Met niks doen het equivalent van 55k bruto binnenharken is niet misselijk.
Uiteraard is dat een schijntje voor 90% van de fokkers maar voor veel anderen is dat een inkomen op een onbereikbaar niveau.

En wat cijfermateriaal voor het geval er om bewijs of een bron gejammerd wordt.

[ x ]
In veel gemeenten kunnen deze ‘arme’ gezinnen ook gratis naar de bioscoop en veel pretparken en dierentuinen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 4 juni 2025 @ 19:02:44 #104
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217850288
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Alleen willen veel werkgevers daar niet voor betalen. Prima, maar dan moeten ze ook niet zeuren en niet hun werkgevers kosten op de maatschappij (huisartsenzorg) afwentelen.
Het gaat om het tegengaan van misbruik. Dat de huidige regelgeving misbruik in de hand werkt is iets anders dan normale werkgeversrisico's en werkgeverskosten.

Ik spreek ook specifiek over kleine bedrijven met weinig personeel waar als je haast beter kunt ophouden met je bedrijf als je toevallig een werknemer zoals hieronder staat treft. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

quote:
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217850298
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:55 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Dat gaat dus om 2 mensen die een gezin met meerdere kinderen moeten onderhouden met 3100 euro netto? Dat is toch niet heel erg veel dan?
Voor niks doen is 3100 krijgen wel veel.
En zoals ik uitrekende moet je daar op eigen kracht 55k voor verdienen, dat is buiten fok lang niet iedereen gegeven.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_217850302
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:39 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Precies, dat bedoel ik. Het wordt ook erg makkelijk gemaakt om er met de pet naar te gooien.
Het heeft toch geen gevolgen verder.

Toen ik meer dan 20 jaar geleden niet kwam opdagen op m’n vakantiebaan omdat ik er die dag geen zin in had was dat meteen mijn laatste dag.
Daar heb ik van geleerd dat maar niet meer te doen.
De laatste jaren doet men net alsof dit uniek gen Z gedrag is.
  woensdag 4 juni 2025 @ 19:06:13 #107
56749 BlaZ
pi_217850306
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:55 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Het lijkt me redelijk veel om zomaar te ontvangen zonder tegenprestatie. Het is niet wenselijk en geen goed voorbeeld voor de kinderen om gezinnen te hebben waar vader en moeder 40 uur per week om bank zitten luieren en elke maand nog geld overhouden ook.
pi_217850348
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 16:28 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Spoor 2?
[..]
Ik heb ook 1 collega die sowieso wel zo’n 6 keer per jaar eventjes ziek is. Terwijl ze geen chronische ziekte heeft voor zover ik weet. Maar altijd wel weer de griep. Ik kan me daar ook weleens over verbazen. Op een gegeven moment heb je daar toch ook wel antistoffen voor gebouwd? Maar collega van mij zei: je hebt mensen die zich al heel snel ziek melden en mensen die sneller doorgaan. Tsja.

Dit typ ik terwijl ik nu grieperig en verkouden ben :P Niet ziek gemeld overigens :+.
Er zijn aardig wat virussen die griepklachten geven en als je de ene hebt gehad ben je niet beschermd tegen de ander. Vaak kwetsbaarder zelfs. En die collega heeft andere collega's die gezellig grieperig naar werk komen om hem/haar te besmetten.
pi_217850360
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:05 schreef quo_ het volgende:

[..]
Voor niks doen is 3100 krijgen wel veel.
En zoals ik uitrekende moet je daar op eigen kracht 55k voor verdienen, dat is buiten fok lang niet iedereen gegeven.
Uitkeringen zijn niet zonder tegenprestatie. Geen volle werkweek hoor, maar was blij toen ik er na een maand uit was voor een kutbaantje in het callcenter.
  woensdag 4 juni 2025 @ 19:18:20 #110
56749 BlaZ
pi_217850392
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:15 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Uitkeringen zijn niet zonder tegenprestatie. Geen volle werkweek hoor, maar was blij toen ik er na een maand uit was voor een kutbaantje in het callcenter.
Zou je kunnen toelichten wat die tegenprestatie is als ervaringsdeskundige?
pi_217850425
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Zou je kunnen toelichten wat die tegenprestatie is als ervaringsdeskundige?
X aantal sollicitaties zijn verplicht en ik moest meteen een sollicitatie cursus volgen van 3 dagen in de week. Na een maand zou dat overgaan in een paar dagen per week op de sociale werkplaats aan de gang.
  woensdag 4 juni 2025 @ 19:28:54 #112
56749 BlaZ
pi_217850454
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:22 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
X aantal sollicitaties zijn verplicht en ik moest meteen een sollicitatie cursus volgen van 3 dagen in de week. Na een maand zou dat overgaan in een paar dagen per week op de sociale werkplaats aan de gang.
Maar ging dat op voor iedereen of is dat eerder iets wat men doet met mensen die net in een uitkering gekomen zijn. De probleemgevallen zijn eerder de types die jaren of zelfs decennia in uitkeringen vertoeven.
pi_217850666
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Dit. Zie steeds meer collega's met een enorm lakse mentaliteit. Altijd roepen waar ze recht op hebben, maar nooit een stukje verantwoordelijkheid of flexibiliteit tonen. Om de haverklap ziekmelden. Wij hebben vanuit het werk de optie om naar eigen inzicht hybride te werken, maar als er eens in de zoveel tijd dan een gezamelijke teamdag dag is waar iedereen verwacht wordt, kun je er gif op innemen dat er een paar ziek zijn. Want goh, je zou eens moeite moeten doen.

En het algehele niveau is echt om te huilen. Collega's die nog niet weten hoe ze een formele tekst moeten opstellen. In spreektaal schrijven. Niet kunnen plannen, geen prioriteiten kunnen stellen, niet kunnen communiceren. En dan heb ik het bepaald niet over mensen in lage salarisschalen.

De enige optie is om zelf grenzen te stellen als je baas werk van anderen bij jou wil neerleggen omdat ze "ziek" zijn of niet leveren. "Ik kan het niet doen, heb zelf genoeg werk". Als je het blijft oplossen blijft dat de makkelijke route voor de baas. Ga zelf maar op zoek naar wel functionerende mensen denk ik dan.
  woensdag 4 juni 2025 @ 19:51:37 #114
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217850673
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar ging dat op voor iedereen of is dat eerder iets wat men doet met mensen die net in een uitkering gekomen zijn. De probleemgevallen zijn eerder de types die jaren of zelfs decennia in uitkeringen vertoeven.
Toch moeten die mensen natuurlijk kunnen leven en liever niet op straat belanden, zeker als er kinderen zijn. Maar in plaats van 3100 euro zo op hun rekening gestort krijgen, en dat er verder niet naar wordt omgekeken, vind ik ook wel wat van. Helaas gaat bij die probleemgezinnen veel geld naar sigaretten, alcohol en drugs ipv naar de kinderen. En gaan die alsnog vaak met een lege maag naar school, zonder ontbijt.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217851099
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het gaat om het tegengaan van misbruik. Dat de huidige regelgeving misbruik in de hand werkt is iets anders dan normale werkgeversrisico's en werkgeverskosten.

Ik spreek ook specifiek over kleine bedrijven met weinig personeel waar als je haast beter kunt ophouden met je bedrijf als je toevallig een werknemer zoals hieronder staat treft. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
[..]

Bij een dusdanig kleine onderneming is het dan ook maar de vraag of je mensen in vaste dienst moet aannemen. Bij een ziekmelding en als die langdurig is heb je als kleine zelfstandige gigantische problemen als je geen dossier aanmaakt en niet goed verzekerd bent. Dan kun je als werkgever nog boetes krijgen ook. Zo ook werknemer als die niet meewerkt.

Van de andere kant kun je misbruik nooit voorkomen, wat je ook verzint. Wat belang is, is dat managers goede sociale eigenschappen bezitten, dossiers aanmaken etc. Maar die sociale eigenschappen gecombineerd met andere vaardigheden die nodig zijn als manager ontbreekt het vaak aan. Heb je een goede verstandhouding met je manager maak je ook zelden problemen om gelijk door te geven wat er mankeert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 04-06-2025 20:31:11 ]
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:33:30 #116
56749 BlaZ
pi_217851202
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:26 schreef Cherni het volgende:

[..]
Bij een dusdanig kleine onderneming is het dan ook maar de vraag of je mensen in vaste dienst moet aannemen. Bij een ziekmelding en als die langdurig is heb je als kleine zelfstandige gigantische problemen als je geen dossier aanmaakt en goed verzekerd bent. Dan kun je als werkgever nog boetes krijgen ook. Zo ook werknemer als die niet meewerkt.

Van de andere kant kun je misbruik nooit voorkomen, wat je ook verzint. Wat belang is, is dat managers goede sociale eigenschappen bezitten, dossiers aanmaken etc. Maar die sociale eigenschappen gecombineerd met andere vaardigheden die nodig zijn als manager ontbreekt het vaak aan. Heb je een goede verstandhouding met je manager maak je ook zelden problemen om gelijk door te geven wat er mankeert.
In principe is er een systeem nodig waarin dit gewoon mogelijk moet worden gemaakt. Het is essentieel voor een goed werkende economie om kleine bedrijven te laten ontstaan die geleidelijk kunnen groeien.
Het te risicovol maken van het in dienst nemen van één of twee werknemers zorgt er enkel voor dat degenen die wel een nieuwe onderneming willen beginnen liever uitwijken naar een ander land, dat lijkt me niet de bedoeling.
Daarnaast is het zo dat het voor kleinere onderneming risicovol is vrouwen in dienst te nemen vanwege zwangerschappen. Doorbetaling bij zwangerschap wordt in de meeste landen gewoon door de overheid betaald.

Misbruik is nooit volledig te voorkomen maar dit systeem waarbij werkgevers niet eens kunnen vragen naar bevestiging van een arts is wel bijzonder naïef en vrijblijvend en lijkt daarbij gezien de hier gedeelde anecdotes vooral misbruik in de hand te werken.
pi_217851379
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De sollicitaties zijn voor iedereen, maar dat cursus traject is volgens mij maar net wat je dossierhouder besluit.
pi_217851387
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:33 schreef BlaZ het volgende:

[..]
In principe is er een systeem nodig waarin dit gewoon mogelijk moet worden gemaakt. Het is essentieel voor een goed werkende economie om kleine bedrijven te laten ontstaan die geleidelijk kunnen groeien.
Het te risicovol maken van het in dienst nemen van één of twee werknemers zorgt er enkel voor dat degenen die wel een nieuwe onderneming willen beginnen liever uitwijken naar een ander land, dat lijkt me niet de bedoeling.
Daarnaast is het zo dat het voor kleinere onderneming risicovol is vrouwen in dienst te nemen vanwege zwangerschappen. Doorbetaling bij zwangerschap wordt in de meeste landen gewoon door de overheid betaald.

Misbruik is nooit volledig te voorkomen maar dit systeem waarbij werkgevers niet eens kunnen vragen naar bevestiging van een arts is wel bijzonder naïef en vrijblijvend en lijkt daarbij gezien de hier gedeelde anecdotes vooral misbruik in de hand te werken.
anekdotes. Uiteraard in iedere onderneming heb je rotte appels. Maar gemiddeld 10 dagen ziek per jaar is niet zo heel vreemd en afhankelijk van de sector. En koester ons systeem nu maar ondanks de mogekijk tot misbruik. In de VS is ziekmelding bij veel ondernemingen geen salaris. Daar wil je ook niet naar toe.

Mogelijk komt er ooit een tijd dat je blij bent met het systeem zoals wij dat alsnog hebben. En dat is ook niet altijd eerlijk voor iedereen.

De effectiviteit in Nederland is helemaal niet zo slecht.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:52:23 #119
56749 BlaZ
pi_217851477
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:45 schreef Cherni het volgende:

[..]
anekdotes. Uiteraard in iedere onderneming heb je rotte appels. Maar gemiddeld 10 dagen ziek per jaar is niet zo heel vreemd en afhankelijk van de
sector. En koester ons systeem nu maar ondanks de mogekijk tot misbruik. In de VS is ziekmelding bij veel ondernemingen geen salaris. Daar wil je ook niet naar toe.

Mogekijk komt er ooit een tijd dat je blij bent met het systeem zoals wij dat alsnog hebben.

Ja, en het is precies zaak om de rotte appels eruit te kunnen vissen anders kan een systeem wat de werknemer beschermd geen stand houden. Tien dagen per jaar is wel degelijk vreemd als vergelijkbare landen het met de helft afkunnen.
Het hoeft ook niet direct zoals in de Verenigde Staten, er zijn legio landen met goede bescherming voor de werknemer waarbij de bewijslast bij ziekte wel gewoon bij de werknemer ligt.

Het is daarnaast ook belangrijk dit soort systemen te hervormen voordat het misbruik te ver uit de klauwen loopt. Bij een afname van arbeidseffectiviteit en ouder wordende bevolking is het risico op koopkrachtafname op langere termijn namelijk ook zeker aan de orde.
pi_217851479
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:45 schreef Cherni het volgende:

[..]
anekdotes. Uiteraard in iedere onderneming heb je rotte appels. Maar gemiddeld 10 dagen ziek per jaar is niet zo heel vreemd en afhankelijk van de sector. En koester ons systeem nu maar ondanks de mogekijk tot misbruik. In de VS is ziekmelding bij veel ondernemingen geen salaris. Daar wil je ook niet naar toe.

Mogelijk komt er ooit een tijd dat je blij bent met het systeem zoals wij dat alsnog hebben. En dat is ook niet altijd eerlijk voor iedereen.

Als iemand die vaker dan gemiddeld ziek is zou ik anders graag salaris inleveren om van het gezeik (gefrustreerde werkgever, schuine ogen, risico op baanverlies) af te komen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:52:53 #121
56749 BlaZ
pi_217851488
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:52 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Als iemand die vaker dan gemiddeld ziek is zou ik anders graag salaris inleveren om van het gezeik af te komen.
Wat zou je precies willen voorstellen qua regeling?
pi_217851515
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat zou je precies willen voorstellen qua regeling?
Geen idee. Ik weet alleen dat ik vaak met dat sentiment thuis zit. Dat semi-onterechte schuldgevoel (terwijl je al ziek bent) is ronduit kut. Dan help ik die armlastige werkgever liever voor mijn gemoedsrust.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_217851516
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, en het is precies zaak om de rotte appels eruit te kunnen vissen anders kan een systeem wat de werknemer beschermd geen stand houden. Tien dagen per jaar is wel degelijk vreemd als vergelijkbare landen het met de helft afkunnen.
Het hoeft ook niet direct zoals in de Verenigde Staten, er zijn legio landen met goede bescherming voor de werknemer waarbij de bewijslast bij ziekte wel gewoon bij de werknemer ligt.

Het is daarnaast ook belangrijk dit soort systemen te hervormen voordat het misbruik te ver uit de klauwen loopt. Bij een afname van arbeidseffectiviteit en ouder wordende bevolking is het risico op koopkrachtafname op langere termijn namelijk ook zeker aan de orde.
Die 10 of 8,5dagen is natuurlijk een gemiddelde en ook sterk afhankelijk van de sector.
pi_217851537
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:54 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Geen idee. Ik weet alleen dat ik vaak met dat sentiment thuis zit. Dat semi-onterechte schuldgevoel (terwijl je al ziek bent) is ronduit kut. Dan help ik die armlastige werkgever liever.
Waarom? ziek is ziek. En als je voor jezelf weet dat je de zaak niet bedonderd hoef je je nergens voor te schamen.
pi_217851570
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:56 schreef Cherni het volgende:

[..]
Waarom? ziek is ziek. En als je voor jezelf weet dat je de zaak niet bedonderd hoef je je nergens voor te schamen.
Misschien als je bij de sollicitatieprocedure al aangeeft dat je vaak/vaker ziek zal zijn. Anderzijds is het altijd een gok voor de werkgever natuurlijk. Een die ze zelf maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')