Je kan geloven wat je wil. Maar op mijn huidige werk en vorige werk bij elkaar 12 jaar ongeveer ben ik 0-dagen ziek geweest. En daarvoor kan ik me niet herinneren, dat was volgens mij tijdens mijn studententijd dat ik een gescheurde enkelband had, toen had ik geen kantoorwerk maar fysiek werk, toen moest ik wel een paar weken missen bij mijn bijbaantje.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:08 schreef bondage het volgende:
[..]
Ik vind jouw reactie bijzonder vreemd. Mooi dat jij al 15 jaar niet ziek bent geweest (geloof er overigens geen zak van) maar niet iedereen heeft zo'n mega goed afweersysteem.
Ik word over het algemeen 1x per jaar ziek, meestal de griep of een behoorlijke verkoudheid. Als ik door kan werken dan zal ik dat zeker doen, beetje afleiding werkt voor mij goed en gezien ik toch het meeste thuiswerk besmet ik anderen niet. Echter als het echt niet kan dan ga ik niet werken en meld ik me ziek, iets waar je als werknemer ook gewoon recht op hebt.
Een snotneus of zere strot ga ik me niet ziek voor melden. En ja, er zullen zeker mensen zijn die zich onnodig ziekmelden maar wat jij hier post slaat werkelijk nergens op.
en wil je nu een sticker? Niet iedereen is kennelijk een ubermenschquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:02 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Je kan geloven wat je wil. Maar op mijn huidige werk en vorige werk bij elkaar 12 jaar ongeveer ben ik 0-dagen ziek geweest. En daarvoor kan ik me niet herinneren, dat was volgens mij tijdens mijn studententijd dat ik een gescheurde enkelband had, toen had ik geen kantoorwerk maar fysiek werk, toen moest ik wel een paar weken missen bij mijn bijbaantje.
Geen kinderen hebben helpt misschien ook mee? Dat zijn zeker op jongere leeftijd natuurlijk grote ziektedragers doordat ze continu met 25 andere kindjes in contact komen. Tijdens coronapandemie heb ik corona gehad waarbij ik een kleine kuchje had, verder nergens last van. Toen heb ik overigens wel een week thuisgewerkt om anderen niet te besmetten uiteraard.
En ik heb er niks tegen dat je daar recht op hebt, dat zeg ik ook nergens. Dat is natuurlijk alleen maar mooi. Maar zoals Glazenmaker het lage verzuim verbazend vindt, vind ik het hoge verzuim vaak verbazend. Maar dat is maar net wat je zelf en in je omgeving meemaakt denk ik.
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:05 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
en wil je nu een sticker? Niet iedereen is kennelijk een ubermensch
je mag vinden wat je wil natuurlijkquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:10 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.Ik ben blij dat ik nooit ziek ben. En dat zou ik iedereen gunnen. Maar zoals veel mensen dat hier raar (of zelfs vervelend) vinden getuige sommige reacties. Vind ik het raar dat iemand elk jaar wel ziek is. Maar blijkbaar mag ik dat niet vinden en moet ik mij conformeren aan een ander narratief, als ik dit zo lees.
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:02 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
wat wil je met de reden doen? Ik heb hier zelf ook mee te dealen in mijn functie, ik ben geen dokter. Vaker verzuim? Neem je mee in beslissingen voor de toekomst. Wie er misbruik van maakt haal je er zo uit hoor
dat gaat het team natuurlijk niks aan. Afwezig is voldoende, aan de teamleider danwel manager de taak de taken eventueel te verdelen indien nodigquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.
ik ben er bekend mee, ben zelf dan ook kritisch met het uitdelen van vaste contracten. Wel gelukkig zijn in mijn ervaring dit soort voorbeelden schaars. Hr kan hierin ook helpen, heb zelf uiteindelijk de afgelopen jaren 2 vso's moeten uitdelen.quote:Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
ik ben het daarmee eens, maar je houdt het niet tegen. Zodra ik merk dat dit gebeurd zijn ze zsm weg, dat is wat je kan en moet doenquote:En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsjes zijn het.
Spoor 2?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Ik heb ook 1 collega die sowieso wel zo’n 6 keer per jaar eventjes ziek is. Terwijl ze geen chronische ziekte heeft voor zover ik weet. Maar altijd wel weer de griep. Ik kan me daar ook weleens over verbazen. Op een gegeven moment heb je daar toch ook wel antistoffen voor gebouwd? Maar collega van mij zei: je hebt mensen die zich al heel snel ziek melden en mensen die sneller doorgaan. Tsja.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:10 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.Ik ben blij dat ik nooit ziek ben. En dat zou ik iedereen gunnen. Maar zoals veel mensen dat hier raar (of zelfs vervelend) vinden getuige sommige reacties. Vind ik het raar dat iemand elk jaar wel ziek is. Maar blijkbaar mag ik dat niet vinden en moet ik mij conformeren aan een ander narratief, als ik dit zo lees.
Daar is een bedrijfsarts voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Zoals bijvoorbeeld, dat je geen reden hoeft te geven voor een ziekmelding, want dat is privé. De teamleider mag er in principe niet eens naar vragen. Ik vind dat zo raar.
Het creëert een afstand en maakt ziek melden wel heel makkelijk, in mijn ogen.
Waarom is dat raar? Werkgever heeft er eigenlijk geen flikker mee te maken. Persoon kan niet werken, ziek gemeld. Daar is in principe de kous mee af.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Zoals bijvoorbeeld, dat je geen reden hoeft te geven voor een ziekmelding, want dat is privé. De teamleider mag er in principe niet eens naar vragen. Ik vind dat zo raar.
Hoe krijg je ze weg als ze een vast contract hebben, en het is bij een grote werkgever?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:27 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat gaat het team natuurlijk niks aan. Afwezig is voldoende, aan de teamleider danwel manager de taak de taken eventueel te verdelen indien nodig
[..]
ik ben er bekend mee, ben zelf dan ook kritisch met het uitdelen van vaste contracten. Wel gelukkig zijn in mijn ervaring dit soort voorbeelden schaars. Hr kan hierin ook helpen, heb zelf uiteindelijk de afgelopen jaren 2 vso's moeten uitdelen.
[..]
ik ben het daarmee eens, maar je houdt het niet tegen. Zodra ik merk dat dit gebeurd zijn ze zsm weg, dat is wat je kan en moet doen
erbovenop zitten als leidinggevende. Arbo erbij halen, regelmatig gesprekken voeren, alles vastleggen. De meesten worden het dan wel zat hoor. En een vso kan uiteindelijk uitkomst bieden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe krijg je ze weg als ze een vast contract hebben, en het is bij een grote werkgever?
Dit is voor mij de reden dat ik naar ander werk ben aan het zoeken. Ik kan er niet meer tegen dat ik wel
mijn best doe en het werk van al de ‘zieken’ steeds erbij over moet nemen. Ik ben daar zo klaar mee.
En ik ben niet de enige in het team.
Het voorname probleem is dat je bij langdurige ziekte of bijvoorbeeld een burn-out langdurig het salaris moet doorbetalen. Bij een bedrijf met 20 werknemers is dat wellicht niet zo'n probleem maar met 2-3 werknemers kom je dan al snel in de problemen. Bovendien is het bij minder als 10 man personeel geen goed idee vrouwen aan te nemen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Vind eigenlijk dat het niet op de werkgevers te schuiven is. Het is meer een combinatie van ondercapaciteit overal en afnemende motivatie bij de medewerkers.
Ik adviseer mijn klanten ook om als het kan zo min mogelijk met personeel te werken. Ik heb er ook maar weinig meegemaakt (kleine ondernemers) die er echt gelukkiger of beter van werden sinds ze personeel in dienst namen.
Wees blij, vaak is regelmatige ziekte een teken van onderliggende problemen die meestal de levensverwachting flink verlagen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.
Soms is het ook gewoon huilen met de pet op.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:48 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
erbovenop zitten als leidinggevende. Arbo erbij halen, regelmatig gesprekken voeren, alles vastleggen. De meesten worden het dan wel zat hoor. En een vso kan uiteindelijk uitkomst bieden.
Maargoed, vooral bepalen wie wel en wie niet een vast contract krijgt. Je pikt ze er snel genoeg uit voor die tijd.
En ik snap jou wel daarin trouwens, dat is ook gewoon kut.
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
daar zullen de huisartsen blij mee zijn.. hebben het al druk zat volgens mijquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?
Daar zijn bedrijfsartsen voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?
Dat had ik ook. 10+ jaar bij verschillende werkgevers geen dag ziek. Niks.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.
Leuk dergelijke collega's, en het extra werk mag jij zeker opknappen? Dit lijkt me precies een systeem waarbij op termijn enkel de personen die zich vaak ziekmelden overblijven en er van de "zorg" weinig overblijft in de praktijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Dat is natuurlijk leuk voor grote bedrijven maar geen oplossing voor kleine bedrijven. Het probleem is dat het huidige systeem het inhuren van werknemers voor kleine bedrijven te risicovol maakt. Dit creëert op langere termijn het probleem dat minder bedrijven kunnen doorgroeien en een toenemende focus op grote bedrijven wat niet gezond is voor de economie.quote:
Dat zal ook wel zo blijven met het numerus fixus systeem.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:58 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
daar zullen de huisartsen blij mee zijn.. hebben het al druk zat volgens mij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |