'Lollies likken is beter dan kaakschaatsen'. Daarmee adverteerde een lokale Jumbo-supermarkt in het Brabantse Oisterwijk afgelopen weekend. In die plaats werd het Intens Festival gehouden, een muziekfestival waar regelmatig bezoekers zijn opgepakt voor drugsgebruik. Die grappig bedoelde advertentie valt niet bij iedereen in goede aarde.
Op sociale media bijvoorbeeld reageren mensen verbaasd. Sommigen vragen zich af in hoeverre zo'n reclame-uiting bijdraagt aan de normalisering van drugsgebruik. Anderen noemen het beschamend. De zin refereert aan drugsgebruik, want na het gebruik van drugs worden geregeld lollies gegeten, omdat mensen anders mogelijk hun tanden beschadigen door tandenknarsen.
Floor van Bakkum van verslavingszorginstelling Jellinek noemt de reclame onverstandig. "En dan niet alleen die van het drugsgebruik. Ook zeker het bordje dat ernaast staat, die gaat over stuk gaan met shotjes."
'Plank misgeslagen'Van Bakkum merkt op dat er grappig wordt gedaan over middelengebruik. "Dat lijkt me niet per se een boodschap die Jumbo wil uitstralen. We weten dat dit soort dingen juist helpen om middelengebruik steeds normaler te maken. Als je denkt dat iedereen het doet, ben je eerder ook zelf geneigd om het te doen."
Ook Van Bakkum ziet het als een verdere normalisering van de drugscultuur in ons land. "Het is gelukkig wel een lokale actie, het lijkt erop dat er gewoon één medewerker is geweest die de plank flink heeft misgeslagen. Het zou nog veel erger zijn als de Jumbo zoiets landelijk zou doen."
Voor Van Bakkum is het belangrijk dat er niet alleen wordt stilgestaan bij het drugsgebruik in de maatschappij. "Dat is zeker problematisch. Maar alcohol is toch echt de hofleverancier voor de verslavingszorg. Daar zijn veel meer problemen mee en zouden we het veel vaker over moeten hebben met zijn allen."
'Niks mis mee'Dat de reclame voor de shotjes niet helemaal ideaal is, daar is marketingdeskundige Paul Moers het wel mee eens. "Die vind ik wel link hoor. Dat er staat 'waarom ook niet'. Maar dat andere bordje over de drugs, daar is toch niks mis mee?"
"Er wordt ingespeeld op de actualiteit en er zit helemaal geen aanmoediging in", zegt Moers.
"Dit is zo typisch Nederlands", zegt Moers. "Alsnog is er weer wat te zeuren. Daar moeten we echt heel snel mee ophouden."
'Niet aanstootgevend'De persafdeling van Jumbo laat weten op de hoogte te zijn van de reclame-uiting. "De winkel heeft willen inspelen op de lokale actualiteit, maar heeft niet de bedoeling gehad om klanten eventueel een vervelende indruk te geven. We hebben daarom met het winkelteam besproken dat ludieke inhakers natuurlijk een plekje mogen hebben, mits ze niet aanstootgevend zijn."