Er zij veel te weinig laders om een verdubbeling van het aantal EV's op te vangen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jawel. We hebben alleen een probleem op enkele piekmomenten. Je kan laders van auto's daarop afstemmen. Als je dat doet dmv prijsaanpassing is het nog een win-win ook.
Klopt. Dat is de industrie (de grootste verbruiker) en gezinnen die thuiskomen. Laden van een auto hoeft niet tussen 16-21 uur. Dat kan prima van 21 uur tot 7u. In 10 uur heb je de auto vol. Kwestie van slimmer gaan laden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er zij veel te weinig laders om een verdubbeling van het aantal EV's op te vangen.
Verder zijn piekmomenten niet voor niets piekmomenten.
En dan reken je de auto's die thuis in de garage worden opgeladen (de grote meerderheid) nog niet mee. Als je het aantal vergroot, zijn dat steeds vaker eigenaars zonder garage. Het wordt dus bij een gelijke stijging steeds sneller steeds drukker bij de laadpunten. Praktisch gezien moet je gewoon op iedere parkeerplaats een lader zetten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Echter is het nu al druk bij de laadstations.
En hoeveel procent is nu electrisch?
Als dat aantal auto's verdubbeld hebben we een probleem.
Als ik hier in de wijk kijk: in totaal 10 laadpunten.
Bij het laadpunt dat wij gebruiken zie ik altijd dezelfde 4 andere auto's.
De wijk staat verder bomvol auto's.
Maar die gaan vrijwel allemaal op benzine.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Maar het stroomnet zit vol.
Al besproken, het antwoord is: JA.quote:
Hemelsbreed 5 km verderop staat een gloednieuwe supermarkt met hekken er omheen, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
5 jaar geleden schreef men exact hetzelfde. Niet echt uitgekomen.
1 op de 10.quote:En dat jij nou kennelijk in een zeer arme wijk woont (aangezien er een duidelijke correlatie is tussen inkomen en percentage plug ins)... In heel Nederland is momenteel 1 op de 10 auto's een plug in. 600.000 BEV's en 400.000 PHEV's.
Nope, dat gaat hem niet worden.quote:Daarnaast: zelfs als vanaf nu 100% van de verkochte voertuigen een BEV is, dan nog gaat het maar om een vervanging van 3,5% van het wagenpark per jaar. Dus het gaat maximaal stijgen van 10% naar 38%.
En ja, dat kunnen we gewoon aan.
Ja, en nee:quote:
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En dan reken je de auto's die thuis in de garage worden opgeladen (de grote meerderheid) nog niet mee. Als je het aantal vergroot, zijn dat steeds vaker eigenaars zonder garage. Het wordt dus bij een gelijke stijging steeds sneller steeds drukker bij de laadpunten. Praktisch gezien moet je gewoon op iedere parkeerplaats een lader zetten.
En inderdaad, op steeds meer plaatsen zetten ze die 's avonds al uit omdat het stroomnet het niet trekt. Misschien als we allemaal tussen 09:00 en 15:00 gaan laden?
In 10 uur?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Klopt. Dat is de industrie (de grootste verbruiker) en gezinnen die thuiskomen. Laden van een auto hoeft niet tussen 16-21 uur. Dat kan prima van 21 uur tot 7u. In 10 uur heb je de auto vol. Kwestie van slimmer gaan laden.
En laders komen er nog altijd in rap tempo bij. Is geen enkel probleem.
Nieuwe auto...quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.
Ik zie overal laders als paddestoelen uit de grond schieten. En sowieso: mensen die een nieuwe auto kunnen betalen (of laten betalen, want de meesten krijgen dat ding ook maar ter beschikking gesteld) hebben relatief vaak een garage of oprit ter beschikking.
Je weet hoop ik dat Supermarkten nu eenmaal ook in de piek van 16-21 stroom nodig hebben? Ander verhaal dus.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hemelsbreed 5 km verderop staat een gloednieuwe supermarkt met hekken er omheen, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.
Dat gaat nog een paar jaar duren.
Absurd gewoon.
[..]
1 op de 10.
Dat is niet veel hè.
En dan iets meer dan de helft daarvan BEV.
[..]
Nope, dat gaat hem niet worden.
Dan zullen er flink wat laadpalen bij moeten.
En dat roept aversie op, want elke laadplek kost een parkeerplaats.
(zo goed als) Ieder type auto die op de markt is gekomen heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd. Zijn die volgens jou dan dus allemaal onveilig?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, en nee:
Ja, de auto is veilig, nee: het gebruik van bèta software, die gepromoot werd als volledig functionerend, heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd.
Bij sommige laders en dat is natuurlijk op te lossen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
In 10 uur?
Na 5 uur moet je je auto verplaatsen, anders betaal je 3 euro per uur.
In 2024 zijn er in Nederland de volgende aantallen nieuwe personenauto's verkocht per type brandstof:quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Benzine (als zijnde niet-hybride) is inmiddels vrij marginaal (20%). Hybride en elektrisch zitten beiden op ongeveer het dubbele (Hybride iets meer).
Dus? Die komen er niet bij. Die zijn er al.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nieuwe auto...
Er zijn nu al tweedehands EV's hè.
Hoe ga je dat oplossen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bij sommige laders en dat is natuurlijk op te lossen.
En die gaan de volkswijken in, waar mensen geen oprit hebben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus? Die komen er niet bij. Die zijn er al.
PHEV's moet je juist vaker laden (want daar kan je maar 50 km ver mee komen, waar een BEV al snel 10 keer zover komt). Die worden nu dus vaak geladen tussen 18 en 21, dus vol in het piekmoment. Waar een BEV om de zoveel dagen nu van 18 tot 01 laadt ongeveer (of als het een Tesla is al lang en breed in het dalmoment, want de software van Tesla zorgt voor laden zodat je klaar bent met laden als je moet vertrekken, waardoor de accu lekker warm is).quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
In 2024 zijn er in Nederland de volgende aantallen nieuwe personenauto's verkocht per type brandstof:
* Hybride auto's: 159.705
* Elektrische auto's: 132.166
* Benzine auto's: 83.408
Dit blijkt uit cijfers van onder andere BOVAG, RAI Vereniging en RDC
Die hybride auto's gaan niet elke dag of meerdere malen per dag aan de stroom.
Daar gaat het dus niet om
Het gaat om de BEV-auto's.
Exploitanten kunnen tarieven per vandaag veranderen. En je kan prima het laden tussen 21u en 7u daarvan uitzonderen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe ga je dat oplossen?
Oude laders hebben geen uurtarief, maar nieuwe wel.
En dat is niet zonder reden.
Exploitanten willen geen laadpaal plakkers.
Daar is de openbare laadpaal voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
En die gaan de volkswijken in, waar mensen geen oprit hebben.
Dat is best een boude stelling, dat de auto daarvoor verantwoordelijk is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
(zo goed als) Ieder type auto die op de markt is gekomen heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd. Zijn die volgens jou dan dus allemaal onveilig?
Je omzeilt handig het voorval waarbij de Tesla hard op de rem trapte, met een kettingbotsing als gevolg.quote:En vergeet niet: de voorbeelden waren niet van auto's die met AP reden, maar die er juist niet meer reden, of waarbij het onduidelijk was.
En dat zijn de beste voorbeelden die Zembla na enkele maanden werk kon vinden!
Ap kan er niet voor verantwoordelijk zijn, het is per definitie de bestuurder. Dus waarom ben je nu ineens doelpalen aan het verschuiven?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is best een boude stelling, dat de auto daarvoor verantwoordelijk is.
[..]
Je omzeilt handig het voorval waarbij de Tesla hard op de rem trapte, met een kettingbotsing als gevolg.
Anyway, je keurt zelf misleidende reclame over de mogelijkheden van Autopilot goed, en verwijt de ongevallen veroorzaakt aan automobilisten die daar ingetrapt zijn.
Feit blijft dat het verschil tussen Tesla en andere merken is dat Tesla hun klanten op de openbare weg als proefkonijnen heeft gebruikt.
Ik leef met je mee dat je in een klote volkswijk woont. Volgende keer anders stemmen!quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat zijn er 8, in een wijk met bijna 100 auto's.
Succes
De overbelasting van het elektriciteitsnet is vooral een piekbelasting. Tussen 17:00 en 21:00 is de vraag wel het grootste, maar tussen 10:00 en 17:00 is de opwek het grootste (linkje), alhoewel dat ook afhankelijk is van de zomertijd en je daar in de winter niet teveel van voor moet stellen. Als je dat op de duck curve legt, kun je dan het beste het stroomnet ontlasten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.
Ik zie overal laders als paddestoelen uit de grond schieten. En sowieso: mensen die een nieuwe auto kunnen betalen (of laten betalen, want de meesten krijgen dat ding ook maar ter beschikking gesteld) hebben relatief vaak een garage of oprit ter beschikking.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |