abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217851037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jawel. We hebben alleen een probleem op enkele piekmomenten. Je kan laders van auto's daarop afstemmen. Als je dat doet dmv prijsaanpassing is het nog een win-win ook.
Er zij veel te weinig laders om een verdubbeling van het aantal EV's op te vangen.

Verder zijn piekmomenten niet voor niets piekmomenten.
pi_217851107
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Er zij veel te weinig laders om een verdubbeling van het aantal EV's op te vangen.

Verder zijn piekmomenten niet voor niets piekmomenten.
Klopt. Dat is de industrie (de grootste verbruiker) en gezinnen die thuiskomen. Laden van een auto hoeft niet tussen 16-21 uur. Dat kan prima van 21 uur tot 7u. In 10 uur heb je de auto vol. Kwestie van slimmer gaan laden.

En laders komen er nog altijd in rap tempo bij. Is geen enkel probleem.
pi_217851116
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Echter is het nu al druk bij de laadstations.
En hoeveel procent is nu electrisch?
Als dat aantal auto's verdubbeld hebben we een probleem.
Als ik hier in de wijk kijk: in totaal 10 laadpunten.
Bij het laadpunt dat wij gebruiken zie ik altijd dezelfde 4 andere auto's.
De wijk staat verder bomvol auto's.
Maar die gaan vrijwel allemaal op benzine.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Maar het stroomnet zit vol.
En dan reken je de auto's die thuis in de garage worden opgeladen (de grote meerderheid) nog niet mee. Als je het aantal vergroot, zijn dat steeds vaker eigenaars zonder garage. Het wordt dus bij een gelijke stijging steeds sneller steeds drukker bij de laadpunten. Praktisch gezien moet je gewoon op iedere parkeerplaats een lader zetten.

En inderdaad, op steeds meer plaatsen zetten ze die 's avonds al uit omdat het stroomnet het niet trekt. Misschien als we allemaal tussen 09:00 en 15:00 gaan laden?
pi_217851119
quote:
Al besproken, het antwoord is: JA.

Een betere vraag is: Is Zembla een betrouwbaar journalistiek programma? Het antwoord daarop is zonder meer: NEE.
pi_217851132
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
5 jaar geleden schreef men exact hetzelfde. Niet echt uitgekomen.
Hemelsbreed 5 km verderop staat een gloednieuwe supermarkt met hekken er omheen, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.
Dat gaat nog een paar jaar duren.
Absurd gewoon.

quote:
En dat jij nou kennelijk in een zeer arme wijk woont (aangezien er een duidelijke correlatie is tussen inkomen en percentage plug ins)... In heel Nederland is momenteel 1 op de 10 auto's een plug in. 600.000 BEV's en 400.000 PHEV's.
1 op de 10.
Dat is niet veel hè.
En dan iets meer dan de helft daarvan BEV.

quote:
Daarnaast: zelfs als vanaf nu 100% van de verkochte voertuigen een BEV is, dan nog gaat het maar om een vervanging van 3,5% van het wagenpark per jaar. Dus het gaat maximaal stijgen van 10% naar 38%.

En ja, dat kunnen we gewoon aan.
Nope, dat gaat hem niet worden.
Dan zullen er flink wat laadpalen bij moeten.

En dat roept aversie op, want elke laadplek kost een parkeerplaats.
pi_217851144
quote:
Ja, en nee:
Ja, de auto is veilig, nee: het gebruik van bèta software, die gepromoot werd als volledig functionerend, heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd.
pi_217851153
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dan reken je de auto's die thuis in de garage worden opgeladen (de grote meerderheid) nog niet mee. Als je het aantal vergroot, zijn dat steeds vaker eigenaars zonder garage. Het wordt dus bij een gelijke stijging steeds sneller steeds drukker bij de laadpunten. Praktisch gezien moet je gewoon op iedere parkeerplaats een lader zetten.

En inderdaad, op steeds meer plaatsen zetten ze die 's avonds al uit omdat het stroomnet het niet trekt. Misschien als we allemaal tussen 09:00 en 15:00 gaan laden?
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.

Ik zie overal laders als paddestoelen uit de grond schieten. En sowieso: mensen die een nieuwe auto kunnen betalen (of laten betalen, want de meesten krijgen dat ding ook maar ter beschikking gesteld) hebben relatief vaak een garage of oprit ter beschikking.
pi_217851186
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Klopt. Dat is de industrie (de grootste verbruiker) en gezinnen die thuiskomen. Laden van een auto hoeft niet tussen 16-21 uur. Dat kan prima van 21 uur tot 7u. In 10 uur heb je de auto vol. Kwestie van slimmer gaan laden.

En laders komen er nog altijd in rap tempo bij. Is geen enkel probleem.
In 10 uur?
Na 5 uur moet je je auto verplaatsen, anders betaal je 3 euro per uur.
pi_217851204
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.

Ik zie overal laders als paddestoelen uit de grond schieten. En sowieso: mensen die een nieuwe auto kunnen betalen (of laten betalen, want de meesten krijgen dat ding ook maar ter beschikking gesteld) hebben relatief vaak een garage of oprit ter beschikking.
Nieuwe auto...
Er zijn nu al tweedehands EV's hè.
pi_217851242
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hemelsbreed 5 km verderop staat een gloednieuwe supermarkt met hekken er omheen, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.
Dat gaat nog een paar jaar duren.
Absurd gewoon.
[..]
1 op de 10.
Dat is niet veel hè.
En dan iets meer dan de helft daarvan BEV.
[..]
Nope, dat gaat hem niet worden.
Dan zullen er flink wat laadpalen bij moeten.

En dat roept aversie op, want elke laadplek kost een parkeerplaats.
Je weet hoop ik dat Supermarkten nu eenmaal ook in de piek van 16-21 stroom nodig hebben? Ander verhaal dus.

En ik zie helemaal niet het probleem met laadplekken die parkeerplaatsen kosten als daar iemand geparkeerd staat om te laden...

Het is wel even een puzzeltje, maar het is wel een puzzel die gemakkelijk kan worden gelegd.

Misschien dat onkundige bestuurders in bepaalde gemeenten lokaal roet in het eten gooien, maar dat is weer een ander verhaal. Voor die mensen is er de snellader. Of de lader op de zaak. Die zal ook steeds populairder worden, kijk voor de aardigheid eens als je langs de parkeergarages van ASML rijdt hoeveel laadplekken er zijn (ik ga er vanuit dat het vanaf de snelweg zichtbaar is, maar wellicht ook niet zo goed... hoe dan ook: het zijn er veeeeeel).
pi_217851271
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, en nee:
Ja, de auto is veilig, nee: het gebruik van bèta software, die gepromoot werd als volledig functionerend, heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd.
(zo goed als) Ieder type auto die op de markt is gekomen heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd. Zijn die volgens jou dan dus allemaal onveilig?

En vergeet niet: de voorbeelden waren niet van auto's die met AP reden, maar die er juist niet meer reden, of waarbij het onduidelijk was.

En dat zijn de beste voorbeelden die Zembla na enkele maanden werk kon vinden!
pi_217851280
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
In 10 uur?
Na 5 uur moet je je auto verplaatsen, anders betaal je 3 euro per uur.
Bij sommige laders en dat is natuurlijk op te lossen.
pi_217851281
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Benzine (als zijnde niet-hybride) is inmiddels vrij marginaal (20%). Hybride en elektrisch zitten beiden op ongeveer het dubbele (Hybride iets meer).
In 2024 zijn er in Nederland de volgende aantallen nieuwe personenauto's verkocht per type brandstof:
* Hybride auto's: 159.705
* Elektrische auto's: 132.166
* Benzine auto's: 83.408
Dit blijkt uit cijfers van onder andere BOVAG, RAI Vereniging en RDC


Die hybride auto's gaan niet elke dag of meerdere malen per dag aan de stroom.
Daar gaat het dus niet om
Het gaat om de BEV-auto's.
pi_217851287
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nieuwe auto...
Er zijn nu al tweedehands EV's hè.
Dus? Die komen er niet bij. Die zijn er al.
pi_217851306
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Bij sommige laders en dat is natuurlijk op te lossen.
Hoe ga je dat oplossen?

Oude laders hebben geen uurtarief, maar nieuwe wel.

En dat is niet zonder reden.
Exploitanten willen geen laadpaal plakkers.
pi_217851318
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dus? Die komen er niet bij. Die zijn er al.
En die gaan de volkswijken in, waar mensen geen oprit hebben.
pi_217851346
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
In 2024 zijn er in Nederland de volgende aantallen nieuwe personenauto's verkocht per type brandstof:
* Hybride auto's: 159.705
* Elektrische auto's: 132.166
* Benzine auto's: 83.408
Dit blijkt uit cijfers van onder andere BOVAG, RAI Vereniging en RDC


Die hybride auto's gaan niet elke dag of meerdere malen per dag aan de stroom.
Daar gaat het dus niet om
Het gaat om de BEV-auto's.
PHEV's moet je juist vaker laden (want daar kan je maar 50 km ver mee komen, waar een BEV al snel 10 keer zover komt). Die worden nu dus vaak geladen tussen 18 en 21, dus vol in het piekmoment. Waar een BEV om de zoveel dagen nu van 18 tot 01 laadt ongeveer (of als het een Tesla is al lang en breed in het dalmoment, want de software van Tesla zorgt voor laden zodat je klaar bent met laden als je moet vertrekken, waardoor de accu lekker warm is).

Misschien moet je jezelf een beetje erin gaan verdiepen, dan ga jij ook de mogelijkheden zien. Sowieso ontkomt Nederland er niet aan dat in 2035 alle nieuwe auto's BEV's zijn. Of waterstof, maar goed... dat wordt sowieso niets.
pi_217851353
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoe ga je dat oplossen?

Oude laders hebben geen uurtarief, maar nieuwe wel.

En dat is niet zonder reden.
Exploitanten willen geen laadpaal plakkers.
Exploitanten kunnen tarieven per vandaag veranderen. En je kan prima het laden tussen 21u en 7u daarvan uitzonderen.
pi_217851367
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
En die gaan de volkswijken in, waar mensen geen oprit hebben.
Daar is de openbare laadpaal voor.
pi_217851377
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
(zo goed als) Ieder type auto die op de markt is gekomen heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd. Zijn die volgens jou dan dus allemaal onveilig?
Dat is best een boude stelling, dat de auto daarvoor verantwoordelijk is.


quote:
En vergeet niet: de voorbeelden waren niet van auto's die met AP reden, maar die er juist niet meer reden, of waarbij het onduidelijk was.

En dat zijn de beste voorbeelden die Zembla na enkele maanden werk kon vinden!
Je omzeilt handig het voorval waarbij de Tesla hard op de rem trapte, met een kettingbotsing als gevolg.

Anyway, je keurt zelf misleidende reclame over de mogelijkheden van Autopilot goed, en verwijt de ongevallen veroorzaakt aan automobilisten die daar ingetrapt zijn.

Feit blijft dat het verschil tussen Tesla en andere merken is dat Tesla hun klanten op de openbare weg als proefkonijnen heeft gebruikt.
pi_217851388
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Daar is de openbare laadpaal voor.
En dat zijn er 8, in een wijk met bijna 100 auto's.

Succes ^O^
pi_217851526
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is best een boude stelling, dat de auto daarvoor verantwoordelijk is.
[..]
Je omzeilt handig het voorval waarbij de Tesla hard op de rem trapte, met een kettingbotsing als gevolg.

Anyway, je keurt zelf misleidende reclame over de mogelijkheden van Autopilot goed, en verwijt de ongevallen veroorzaakt aan automobilisten die daar ingetrapt zijn.

Feit blijft dat het verschil tussen Tesla en andere merken is dat Tesla hun klanten op de openbare weg als proefkonijnen heeft gebruikt.
Ap kan er niet voor verantwoordelijk zijn, het is per definitie de bestuurder. Dus waarom ben je nu ineens doelpalen aan het verschuiven?

Die Tesla in het filmpje was geen phantom brake, want schoof tevens een baan op. En ook daar: een oplettende bestuurder en er was niet aan de hand geweest (om maar te zwijgen over de malloot die er achterop rijdt, want het was bepaald geen noodstop).

Verder is het volstrekt idioot om te denken dat een promotiefilm in de VS invloed heeft gehad op Nederlandse bestuurders!

En je weet kennelijk niet het verschil tussen feit en mening. Het was de mening van een oud werknemer die een arbeidsgeschil had (welke niet ging over AP) en die vervolgens wraak heeft genomen op Tesla met data die door de Amerikaanse RDW is beoordeeld en niet heeft geleid tot een verbod oid.
pi_217851533
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
En dat zijn er 8, in een wijk met bijna 100 auto's.

Succes ^O^
Ik leef met je mee dat je in een klote volkswijk woont. Volgende keer anders stemmen!
pi_217851630
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.

Ik zie overal laders als paddestoelen uit de grond schieten. En sowieso: mensen die een nieuwe auto kunnen betalen (of laten betalen, want de meesten krijgen dat ding ook maar ter beschikking gesteld) hebben relatief vaak een garage of oprit ter beschikking.
De overbelasting van het elektriciteitsnet is vooral een piekbelasting. Tussen 17:00 en 21:00 is de vraag wel het grootste, maar tussen 10:00 en 17:00 is de opwek het grootste (linkje), alhoewel dat ook afhankelijk is van de zomertijd en je daar in de winter niet teveel van voor moet stellen. Als je dat op de duck curve legt, kun je dan het beste het stroomnet ontlasten.

Alhoewel het inderdaad beter zou zijn om in de winter 's nachts te laden, want dan heb je maar weinig zon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')