quote:
Op dinsdag 3 juni 2025 09:20 schreef Irritatie100 het volgende:Vrachtwagenchauffeur op lange afstanden lijkt me ook wel wat. Dan wel met een eigen wagen, niet voor een baas. Ook dan graag samen met mijn vrouw en dochtertje op de wagen. Die trekkers zijn tegenwoordig zowat campers, dus dat moet wel lukken.
Been there, done that, got the t-shirt.
Het heeft wel iets. Rijden in het buitenland geeft wel een vakantiegevoel, maar ik denk dat een cabine net te klein is om een gezin in te huisvesten. Je hebt een stapelbed net achter de stoelen en dat was het wel zo'n beetje, domweg omdat (itt de VS) je gebonden bent aan maximale afmetingen. 16,50(l
max trekker-oplegger) - 13,60(l
max oplegger) = 2,90 meter voor de cabine. Netto hou je zo'n 2,50 m over, van voorruit tot achterwand.
Verder heb je te maken met automobilisten die allemaal een doodswens lijken te hebben met hun kamikazeacties, nul parkeerplek 's avonds, koude douches. Klanten die je als oud vuil behandelen. Name it, ik heb het allemaal gehad, gedaan en meegemaakt.
Het grootste probleem had ik met al die regeltjes, ik heb nog op de ouderwetsche tachoschijven gereden, en als ik er eens eentje had zwartgetrapt, gooide ik 'm weg en had ik een vakantiebriefje bij. Met de nieuwe bestuurderskaart kon dat niet meer.
Onderweg kon je aan de kant gezet worden, en dan was je onderwerp van een volledige controle: lading, gewicht, vergunningen, rijtijden (ze konden tot vier weken terugkijken en bekeuren), rijbewijs, technische staat, kortom, echt alles. En dan vonden ze altijd wat. Officieel werd er niet gediscrimineerd, maar Nederlander=geld, en boetes moesten contant worden betaald.