abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217815779
Lectori salutem,

Nee, ik ben geen Baudet, maar ik ben wel t.z.t. een huiseigenaar. Ik ben maar in mijn eentje, dus een huiskopen was vrij moeilijk. Op instapklaren huizen werd makkelijk met 40k overboden, dus ik heb een huisje gekocht dat moet worden opgeknapt, 1.5 k onder de taxatieprijs.

Ik heb een bouwkundig rapport dat uitkomt op zo'n 30 k aan kosten binnen 5 jaar, waarvan de eerste 18k in het eerste jaar.

Dingen die moeten gebeuren en die ik ga laten doen zijn:
Nieuwe cv-ketel
Schoorsteen/rookafvoer moet worden gevoegd en gereinigd.
Dakafwerking de trim moet opnieuw worden gedaan
Nieuwe kozijnen

Dan binnen 5 jaar moet:
Gevel wellicht laten herstellen het voegwerk moet worden uitgekapt en dan opnieuw aangebracht. Kan ik dat zelf doen beter door een professional?
Schoorsteen schoon laten maken.
Dak op de garage laten vervangen (Bitumen)

Dit zijn allemaal dingen die een beetje moeten om het huis veilig te stellen.

Voor de leuk wilde ik dan nog:
Nieuwe keuken en nieuwe badkamer als budget het toelaat.

Op zich heb ik hier het geld wel voor, maar nu komt het probleem.

Hoe reëel zijn de kosten in een bouwkundig rapport, en wat zou ik eventueel zelf kunnen doen? Schilderen en behang aftrekken en plafond van gipsplaten ga ik zelf doen, het sloopwerk van dingen ook. Tevens het opschuren van de dorpels bijvoorbeeld, maar ik heb het idee dat voor al het bovenstaande ik beter een professional om de arm neem.

Ik weet bijvoorbeeld ook niet hoe moeilijk het is, om zelf te tegelen of een keuken aan te leggen of badkamer. Ik denk dat dat niet iets is, wat je zomaar even doet. Dus mijn vraag is een beetje wat ga ik kunnen verwachten en heeft iemand al eens een soortgelijke woning gekocht waar nog van alles wat aan moest gebeuren en tja wat kan ik verwachten? Ik maak me een beetje zorgen dat het allemaal groter is, dan ik zelf aankan.
  zondag 1 juni 2025 @ 10:56:22 #2
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_217815921
Vind ik wel lastig te zeggen zonder verdere informatie over het huis. Zo op het eerste oog lijken me vooral de kosten in het eerste jaar aardig laag. Of je moet twee kozijnen hebben.
  zondag 1 juni 2025 @ 11:07:36 #3
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217816056
Maak een plan van aanpak met als basis de bouwtechnische keuring. Stap voor stap aanpakken - niet alles hoeft in 1 keer. Bij zaken die je uit besteed lokale bedrijven inschakelen en verschillende offertes opvragen
"Hoka Hey!"
pi_217816410
Sloopwerk kun je grotendeels zelf net als bv het voorstrijken van muren voor de stucadoor. Gewoon in overleg met de professionals.
Eerst offerte laten maken en dan kijken wat je evt zelf mag/kunt doen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217816456
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:56 schreef Jahr00n het volgende:
Vind ik wel lastig te zeggen zonder verdere informatie over het huis. Zo op het eerste oog lijken me vooral de kosten in het eerste jaar aardig laag. Of je moet twee kozijnen hebben.
Niet alle kozijnen moeten nieuw, het gaat om een raam of 3/4, dus dat moet op zich nog wel te doen zijn denk ik. De rest is al van kunststof met dubbelglas.

Het is een huis uit eind jaren 60 en ik kan eventueel nog wel wat meer informatie delen. Maar ik heb de sleutel nog niet, ik hoop wat foto's te kunnen tonen en zo wanneer ik die heb.
pi_217816477
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:07 schreef matspontius het volgende:
Maak een plan van aanpak met als basis de bouwtechnische keuring. Stap voor stap aanpakken - niet alles hoeft in 1 keer. Bij zaken die je uit besteed lokale bedrijven inschakelen en verschillende offertes opvragen
Dankjewel, is het gewoon een kwestie van plan van aanpak dan offertes opvragen en zo een beetje een idee krijgen van de kosten?
pi_217816485
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:30 schreef halfway het volgende:
Sloopwerk kun je grotendeels zelf net als bv het voorstrijken van muren voor de stucadoor. Gewoon in overleg met de professionals.
Eerst offerte laten maken en dan kijken wat je evt zelf mag/kunt doen.
Dankjewel, ik hoop dat het allemaal een beetje gaat meevallen en ik veel zelf kan doen.
pi_217816546
Hey leuk dat je er een topic over hebt gemaakt! ^O^

Nieuwe cv enzo...je zou er ook voor kunnen kiezen om op elektrisch over te stappen.
Toen ik dit huis vorig jaar kocht heb ik gelijk een airco laten plaatsen voor verwarming en een warmtepompboiler voor warm water.
Boven verwarm ik vooralsnog met infraroodpanelen, maar daar wil ik uiteindelijk ook airco's laten plaatsen.

Voegen opnieuw doen; ik heb het zelf gedaan, maar alleen omdat het aan de achterkant is en weinig mensen het zien. Een deel van de voegen is me prima gelukt (o.a. met hulp van een mortelspuit), maar een deel is ook echt wel lelijk geworden. Ik ga het uiteindelijk allemaal wil overschilderen zodat je het minder ziet.
Mocht het bij jou allemaal meer zichtbaar zijn en je bent niet van plan om het te gaan schilderen, kun je het beter door een ander laten doen, maar het schijnt wel enorm duur te zijn!
pi_217817302
Allereerst: Gefeliciteerd met je aankoop! Super cool dat dit al gelukt is.

Daarnaast, denk na wat je wilt. En handel op basis daarvan. En niet op basis van zo'n rapport waar staat wanneer je wat moet gaan laten doen.

Simpel voorbeeld: Ga je de kachel gebruiken?
Zo ja: voor het 1e gebruik laat je de schoorsteen vegen
Zo nee: niet nodig, ook niet binnen 5 jaar
Tip: schoorsteenvegers zijn bij het begin van het stookseizoen altijd druk september-oktober-november. En de maanden daar buiten vaak een stuk minder. Laat als je dus wilt gaan stoken vast van de zomer je schoorsteen vegen.

En wat is er met je daktrim? Dondert deze van ellende uit elkaar?
En voegwerk. Ik zie t bij de schoorsteen staan en bij de gevel. Is t bij beide nodig? Zo ja, combineer dit en laat 1x de vakman komen. Dit zelf doen is een rotklus, je gevel is het aangezicht van je woning dus hier ga je niet zelf prutsen.

En kozijnen, zijn dit ruimtes die je actief gebruikt? Zo ja, dan gelijk doen. Zo nee, waarom geld steken in ruimtes die je niet direct gebruikt?

cvketel, ga je voor een normale ketel, combi van cv + hybride warmtepomp of een full warmtepomp? Enig idee? Zo nee, verdiep je eerst daar in :Y Ik heb zelf de keuze gemaakt om cv + hybride te doen, maar niet gefinancierd vanuit hypotheek maar via warmtefonds. Waarom? Meer bouwbudget voor keuken en badkamer via depot. En warmtefonds leningen zijn met mijn inkomen tegen 0% rente. Win-win wat mij betreft.

Belangrijkste les die ik heb geleerd kwam van mijn oma:
In een koophuis investeer je goed, doordacht of niet. Even knutselen is niet aan de orde, je gaat hier jaren en jaren mee doen. Dus denk goed na en kies goed.
pi_217817651
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:34 schreef Puala het volgende:
Allereerst: Gefeliciteerd met je aankoop! Super cool dat dit al gelukt is.

Daarnaast, denk na wat je wilt. En handel op basis daarvan. En niet op basis van zo'n rapport waar staat wanneer je wat moet gaan laten doen.

Simpel voorbeeld: Ga je de kachel gebruiken?
Zo ja: voor het 1e gebruik laat je de schoorsteen vegen
Zo nee: niet nodig, ook niet binnen 5 jaar
Tip: schoorsteenvegers zijn bij het begin van het stookseizoen altijd druk september-oktober-november. En de maanden daar buiten vaak een stuk minder. Laat als je dus wilt gaan stoken vast van de zomer je schoorsteen vegen.

En wat is er met je daktrim? Dondert deze van ellende uit elkaar?
En voegwerk. Ik zie t bij de schoorsteen staan en bij de gevel. Is t bij beide nodig? Zo ja, combineer dit en laat 1x de vakman komen. Dit zelf doen is een rotklus, je gevel is het aangezicht van je woning dus hier ga je niet zelf prutsen.

En kozijnen, zijn dit ruimtes die je actief gebruikt? Zo ja, dan gelijk doen. Zo nee, waarom geld steken in ruimtes die je niet direct gebruikt?

cvketel, ga je voor een normale ketel, combi van cv + hybride warmtepomp of een full warmtepomp? Enig idee? Zo nee, verdiep je eerst daar in :Y Ik heb zelf de keuze gemaakt om cv + hybride te doen, maar niet gefinancierd vanuit hypotheek maar via warmtefonds. Waarom? Meer bouwbudget voor keuken en badkamer via depot. En warmtefonds leningen zijn met mijn inkomen tegen 0% rente. Win-win wat mij betreft.

Belangrijkste les die ik heb geleerd kwam van mijn oma:
In een koophuis investeer je goed, doordacht of niet. Even knutselen is niet aan de orde, je gaat hier jaren en jaren mee doen. Dus denk goed na en kies goed.
Jammer dat van het wartmefonds werd me niet echt goed uitgelegd door mensen.... Beetje balen, anders had ik de CV inderdaad daar geplaatst, misschien de kozijnen met ramen dat dat ook nog mogelijk was....

Alleen het energielabel is vrij laag D, dus ik denk dat een warmtepomp niet mogelijk was geweest, dan zou ik eerst alles moeten isoleren en dat kost ook weer de nodige knaken. Ik vind het wel moeilijk, maar bedankt voor je advies het helpt wel.
  zondag 1 juni 2025 @ 12:55:15 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217817658
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:56 schreef Jahr00n het volgende:
Dat gevoel heb ik ook ja. Of het is een klein huis of die kosten worden flink onderschat.
pi_217817690
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat gevoel heb ik ook ja. Of het is een klein huis of die kosten worden flink onderschat.
85 vierkante meter, het is geen gigantisch huis 42.5 vierkante meter per verdieping.
  zondag 1 juni 2025 @ 13:00:24 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217817727
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:57 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
85 vierkante meter, het is geen gigantisch huis 42.5 vierkante meter per verdieping.
Ah ja, dat scheelt dan wel inderdaad. Maar het is wel wat Puala zegt. Kies slim wat je doet en combineer. Plan ook minimaal een half jaar vooruit. Als je nu een voeger belt is ie of kneiterduur of een prutser of heeft ie voorlopig geen tijd. Dus vraag nu offertes voor dingen die je over een half jaar wil laten doen.
pi_217817789
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:55 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Jammer dat van het wartmefonds werd me niet echt goed uitgelegd door mensen.... Beetje balen, anders had ik de CV inderdaad daar geplaatst, misschien de kozijnen met ramen dat dat ook nog mogelijk was....

Alleen het energielabel is vrij laag D, dus ik denk dat een warmtepomp niet mogelijk was geweest, dan zou ik eerst alles moeten isoleren en dat kost ook weer de nodige knaken. Ik vind het wel moeilijk, maar bedankt voor je advies het helpt wel.
Als je verwacht dat anderen je dit soort dingen uitleggen, stop daar mee. Je moet echt dit soort informatie zelf gaan zoeken en uitvinden. Ja dit kost tijd, maar alleen dan ga je het snappen en kunnen gebruiken.

En heb je dit alles al gedaan dan inmiddels? Want anders kun je toch nog schuiven?
pi_217817810
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ah ja, dat scheelt dan wel inderdaad. Maar het is wel wat Puala zegt. Kies slim wat je doet en combineer. Plan ook minimaal een half jaar vooruit. Als je nu een voeger belt is ie of kneiterduur of een prutser of heeft ie voorlopig geen tijd. Dus vraag nu offertes voor dingen die je over een half jaar wil laten doen.
Ik ga nog even bij mijn ouders blijven wonen, in de tussentijd heb ik de maandelijkse rekeningen daardoor wat lager, waardoor ik door kan sparen. Ik hoef het allemaal niet van vandaag op morgen af. Ik ga nu laten doen wat echt moet.
pi_217817833
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:05 schreef Puala het volgende:

[..]
Als je verwacht dat anderen je dit soort dingen uitleggen, stop daar mee. Je moet echt dit soort informatie zelf gaan zoeken en uitvinden. Ja dit kost tijd, maar alleen dan ga je het snappen en kunnen gebruiken.

En heb je dit alles al gedaan dan inmiddels? Want anders kun je toch nog schuiven?
Ja, je verwacht dat je hypotheekadviseur dat soort dingen wel benoemd daar je hem ook betaald voor zijn expertise. Maar goed niet gebeurd, maar ik kan het nog altijd aanvragen voor isolatie en dat soort dingen.

Ja, ik heb een taxateur laten komen voor het stukje bouwdepot en die heeft nu alles ingevoerd, dus dat kan ik helaas niet meer echt veranderen. Maar goed dat zijn dan de kozijnen en de CV-ketel. Dat had dus wellicht omdat energiezuiniger ook via een warmtefonds lening gekund, balen. Maar niet het einde van de wereld hoop ik.

Ik hoop nog flink wat te kunnen sparen terwijl ik thuis blijf wonen een half jaartje en dan komt het hopelijk goed.
pi_217817856
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:08 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ja, je verwacht dat je hypotheekadviseur dat soort dingen wel benoemd daar je hem ook betaald voor zijn expertise. Maar goed niet gebeurd, maar ik kan het nog altijd aanvragen voor isolatie en dat soort dingen.

Ja, ik heb een taxateur laten komen voor het stukje bouwdepot en die heeft nu alles ingevoerd, dus dat kan ik helaas niet meer echt veranderen. Maar goed dat zijn dan de kozijnen en de CV-ketel. Dat had dus wellicht omdat energiezuiniger ook via een warmtefonds lening gekund, balen. Maar niet het einde van de wereld hoop ik.

Ik hoop nog flink wat te kunnen sparen terwijl ik thuis blijf wonen een half jaartje en dan komt het hopelijk goed.
Een hypotheekadviseur adviseert over hypotheken en mogelijk ook persoonlijke leningen. Een warmtefonds lening is beide niet, dus deze kennis heeft deze persoon simpelweg niet. Dus verwachten dat hij deze informatie verstrekt is niet reëel.

En ik ben vrij zeker dat je het stuk bouwdepot kan veranderen, overleg dat wel even met je hypotheekadviseur. Afhankelijk van je bank is het namelijk "gewoon een pot geld waar je met bonnetjes geld uit kan halen" waarbij de kostenpost niet boeit. Dus dan kan je alsnog schuiven.
pi_217817880
Als je ooit hulp nodig hebt met iets, gooi dm.
pi_217817892
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:12 schreef Puala het volgende:

[..]
Een hypotheekadviseur adviseert over hypotheken en mogelijk ook persoonlijke leningen. Een warmtefonds lening is beide niet, dus deze kennis heeft deze persoon simpelweg niet. Dus verwachten dat hij deze informatie verstrekt is niet reëel.

En ik ben vrij zeker dat je het stuk bouwdepot kan veranderen, overleg dat wel even met je hypotheekadviseur. Afhankelijk van je bank is het namelijk "gewoon een pot geld waar je met bonnetjes geld uit kan halen" waarbij de kostenpost niet boeit. Dus dan kan je alsnog schuiven.
Ik had dat wel al besproken, maar als ik dat doe, dan moet de taxateur weer opnieuw gaan taxateren en dat kost weer 800 euro. Ik laat het wel zo, ik had me wellicht wat beter moeten inlezen, maar goed het is nu wat het is. Het zal wel goed komen, en als ik over een paar jaar het dak ga isoleren en zo, dan dat ook weer de moeite waard er naar te kijken.

Bovendien zou ik nu geen rente betalen maar na een paar jaar trede stijgen zit ik wel boven die 60k, waardoor het misschien ook al weer minder aantrekkelijk wordt. Tenzij het punt van afsluiten uitmaakt, en de rest niet, maar ik vermoed dat het zo niet werkt.

Ik ga er wel even rekening mee houden, mocht ik serieus een warmtepomp overwegen hybride of zo.
pi_217817894
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:16 schreef benhorse het volgende:
Als je ooit hulp nodig hebt met iets, gooi dm.
Ben jij beetje handig kerel?
pi_217817895
Je zult een beetje een afweging moeten maken tussen verschillende posten: kosten, moeilijkheidsgraad, energie en tijd, persoonlijke interesses ... als een keuken aanleggen bijvoorbeeld vrij duur is en dit jou wel leuk lijkt en je hebt er energie en tijd voor om je hierin te verdiepen, dan zou ik daarvoor gaan. Zelf lijken keuken en badkamer mij wel twee leuke klusjes, die ik graag zelf zou doen.

Werk op een dak, aan een gevel of met een cv zou ik dan weer laten uitbesteden, ook ivm de veiligheid.
Mja
pi_217817906
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:16 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ik had dat wel al besproken, maar als ik dat doe, dan moet de taxateur weer opnieuw gaan taxateren en dat kost weer 800 euro. Ik laat het wel zo, ik had me wellicht wat beter moeten inlezen, maar goed het is nu wat het is. Het zal wel goed komen, en als ik over een paar jaar het dak ga isoleren en zo, dan dat ook weer de moeite waard er naar te kijken.

Bovendien zou ik nu geen rente betalen maar na een paar jaar trede stijgen zit ik wel boven die 60k, waardoor het misschien ook al weer minder aantrekkelijk wordt. Tenzij het punt van afsluiten uitmaakt, en de rest niet, maar ik vermoed dat het zo niet werkt.

Ik ga er wel even rekening mee houden, mocht ik serieus een warmtepomp overwegen hybride of zo.
Ja dit gaat over t moment van afsluiten, niet over latere momenten ;) Afgesloten = afgesloten in financieringsland. Je krijgt ook niet ineens minder rente als je huis meer waard wordt bijv.

Gekke regeling, vraag me af of t daadwerkelijk zo werkt. Maar goed die details weet ik natuurlijk niet.
pi_217817984
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:20 schreef Puala het volgende:

[..]
Ja dit gaat over t moment van afsluiten, niet over latere momenten ;) Afgesloten = afgesloten in financieringsland. Je krijgt ook niet ineens minder rente als je huis meer waard wordt bijv.

Gekke regeling, vraag me af of t daadwerkelijk zo werkt. Maar goed die details weet ik natuurlijk niet.
In ieder geval bedankt ik ga me er eens in verdiepen en misschien kan het wel nog gebruikt worden voor isoleren kelder of het plaatsen van ventilatie met warmte winning en een hybride warmtepomp. Wie weet...
pi_217822099
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:55 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]

Begin met isoleren, met subsidie. Kijk wat je zelf kunt en wat je nog niet kunt: probeer het; wellicht ben je beter dan een prof.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217824396
In theorie als je een bepaalde klus uitstelt daalt de waarde van een huis niet, wat dan moet de volgende eigenaar de klus doen en maak je 0 euro winst of verlies? In ruil voor het uitstellen van een klus kan je een keertje lekker en extra op vakantie want de boog mag nooit TE lang gespannen blijven want anders word boog slap?

Veel succes met je aangebouwde serre gemaakt van glas ook :) Mooi hoor!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')