abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer zondag 1 juni 2025 @ 10:15:12 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217815495
Ik heb een half jaar geleden een redelijk dure bril gekocht (900 euro, waarvan 300/400 voor het montuur en de rest voor de multifocale glazen.

Toen we twee maanden geleden op vakantie waren, viel ineens 1 vd poten eraf. Na veel geklooi weer erop geklikt.

Gisteren waren we even in duitsland winkelen en toen gebeurde het weer met het wisselen van gewone naar zonnebril. Helaas viel de bril op straat en nu zijn de glazen beschadigd.

Daarna meteen naar de opticien en die klikte de poot er zo weer op. "Ja dat gebeurt wel eens, dit is super lichtgewicht". Maar ja, ik vind dat persoonlijk niet normaal en heb dit ook nog nooit gehad met een bril. Zeker niet zo'n dure.

Toen ik zei dat het glas ook beschadigd was vroeg ze meteen of ik de bril verzekering had afgesloten (a 100nogwat euro). Had ik niet, ik heb al een aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstand en reisverzekering. Wat er dan ook relevant is.

Vervolgens bood ze meteen aan 50% te vergoeden van de glazen, wat betekent dat ik tussen de 250 en 300 (weet niet meer precies) zelf moet betalen. Daarop zei ik dat ik dat erg duur vond voor een defect waar ik niks aan kan doen met een hele dure bril en dat ik daar over na moest denken.
Ze bood toen aan "te gaan overleggen met het hoofdkantoor".

Daar wacht ik nu op. Wat is redelijk en wat is verstandig. Mag zo'n dure bril zo snel los knappen of is dit mijn eigen schuld en moet ik blij zijn met 50% korting?

Andere opties zijn nog om bv de reisverzekering in te schakelen maar geen idee wat en of die vergoeden.

Graag het oneindig kundig advies van de gemiddelde fokker.
  zondag 1 juni 2025 @ 10:18:12 #2
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_217815551
Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van garantie is.
pi_217815613
Je reisverzekering gaat het glas mogelijk vergoeden, de pootjes zelf waarschijnlijk niet (want eigen gebrek van de bril, het glas is gevolgschade van dat eigen gebrek). Kan best zijn dat dat, samen met de tegemoetkoming van de opticien, voldoende is om de schade volledig af te dekken.

Of er sprake is van een ondeugdelijk product: geen idee. Ik heb geen bril, maar mijn onderbuik zegt dat je van een product van 900 euro wel mag verwachten dat het niet steeds loslaat. Kan echter ook zijn dat de opticien gelijk heeft en dit er wel bij hoort.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_217815909
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:18 schreef Jahr00n het volgende:
Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van garantie is.
Dat. En ter aanvulling:

Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van non-conformiteit is.

De verkoper is product-aansprakelijk, ook zonder aanvullende (en duurbetaalde) brillenverzekering. En het product is een (complete) bril, inclusief pootjes, inclusief 2 glazen.

De brillenzaak mag (tegen inkoopsprijs :{w ) zelf nieuw glas/glazen regelen, jij betaalt niet de helft (van de verkoopprijs :{w ), jij betaalt gewoon helemaal niks :N
pi_217816100
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:54 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat. En ter aanvulling:

Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van non-conformiteit is.

De verkoper is product-aansprakelijk, ook zonder aanvullende (en duurbetaalde) brillenverzekering. En het product is een (complete) bril, inclusief pootjes, inclusief 2 glazen.

De brillenzaak mag (tegen inkoopsprijs :{w ) zelf nieuw glas/glazen regelen, jij betaalt niet de helft (van de verkoopprijs :{w ), jij betaalt gewoon helemaal niks :N
Lol… dat is een beetje het zelfde dat je een dure auto koopt (.”zeg 100.000)… en dan tegen een muur gaat rijden…Dan ga je naar de garage omdat het gek is dat die dure auto in de kreukels ligt. Daar moet hij maar tegen kunnen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_217816124
Als bij een bril zo kort na aankoop al een pootje van een bril valt en daarmee het glas beschadigt (zeker binnen 6 maanden na aankoop, waar de bewijslast bij de winkelier ligt) dan zou dat garantie moeten zijn.

Verzekering heeft daar weinig mee te maken.

Als je op je bril bent gaan zitten, waardoor er een pootje afbreekt, dan ligt dat anders natuurlijk.
pi_217816128
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:10 schreef Chinless het volgende:

[..]
Lol… dat is een beetje het zelfde dat je een dure auto koopt (.”zeg 100.000)… en dan tegen een muur gaat rijden…Dan ga je naar de garage omdat het gek is dat die dure auto in de kreukels ligt. Daar moet hij maar tegen kunnen.
Als b.v. de draagarmen inferieur blijken te zijn? Jazeker wel!
  Official ESF Kreviewer zondag 1 juni 2025 @ 11:12:56 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217816142
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:54 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat. En ter aanvulling:

Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van non-conformiteit is.

De verkoper is product-aansprakelijk, ook zonder aanvullende (en duurbetaalde) brillenverzekering. En het product is een (complete) bril, inclusief pootjes, inclusief 2 glazen.

De brillenzaak mag (tegen inkoopsprijs :{w ) zelf nieuw glas/glazen regelen, jij betaalt niet de helft (van de verkoopprijs :{w ), jij betaalt gewoon helemaal niks :N
Ja dat vind ik eigenlijk ook. Wilde niet meteen op hoge (losgeschoten) poten stampij maken in de winkel, maar gezien de reactie van de winkelbediende wilde ik wel even checken of ik niet gek aan het worden ben.

Ik wacht de reactie even af maar ik vermoed dat ze niet verder komen dan 50% korting op de verkoopprijs.
(Wat alsnog gelijk of duurder is dan inkoop).


Wat zou mijn volgende stap dan moeten zijn? Reisverzekering, rechtsbijstand of eerst op papier krijgen dat ze ondanks defect bril niet willen vergoeden?
  Official ESF Kreviewer zondag 1 juni 2025 @ 11:15:05 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217816172
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als bij een bril zo kort na aankoop al een pootje van een bril valt en daarmee het glas beschadigt (zeker binnen 6 maanden na aankoop, waar de bewijslast bij de winkelier ligt) dan zou dat garantie moeten zijn.

Verzekering heeft daar weinig mee te maken.

Als je op je bril bent gaan zitten, waardoor er een pootje afbreekt, dan ligt dat anders natuurlijk.
De bril is niet kapot, niet scheef en niet afgebroken. Het pootje schiet gewoon los als je hem kennelijk verkeerd van je hoofd haalt met 1 ipv 2 handen. (Hier had ze wel een hele preek over in de winkel).

Het pootje klikte er zo weer op. Lijkt mij een kwestie van defect aan montuur.
pi_217816191
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:12 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ja dat vind ik eigenlijk ook. Wilde niet meteen op hoge (losgeschoten) poten stampij maken in de winkel, maar gezien de reactie van de winkelbediende wilde ik wel even checken of ik niet gek aan het worden ben.
Je bent niet gek aan het worden.
quote:
Ik wacht de reactie even af maar ik vermoed dat ze niet verder komen dan 50% korting op de verkoopprijs.
(Wat alsnog gelijk of duurder is dan inkoop).
Dan hebben ze toch een probleem.
quote:
Wat zou mijn volgende stap dan moeten zijn? Reisverzekering, rechtsbijstand of eerst op papier krijgen dat ze ondanks defect bril niet willen vergoeden?
Schriftelijke (aansprakelijkheid- en) ingebrekestelling is dan de volgende stap, kort, krachtig (kan ook prima je rbv doen, als je die hebt).
pi_217816201
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:54 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat. En ter aanvulling:

Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van non-conformiteit is.

De verkoper is product-aansprakelijk, ook zonder aanvullende (en duurbetaalde) brillenverzekering. En het product is een (complete) bril, inclusief pootjes, inclusief 2 glazen.

De brillenzaak mag (tegen inkoopsprijs :{w ) zelf nieuw glas/glazen regelen, jij betaalt niet de helft (van de verkoopprijs :{w ), jij betaalt gewoon helemaal niks :N
Ik vind jullie maar rare juristen.
Ten eerste is het totaal niet te bewijzen hoe er met de bril is omgegaan. En ten tweede kun je dan zeggen: wil je niet dat de bril valt dan moet je er een touwtje om je nek aanhangen.

Je kunt toch niet verwachten dat de bril nooit valt, en daarvoor biedt je een verzekering die niet wordt afgenomen.
Vakman pur sang
pi_217816206
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:10 schreef Chinless het volgende:
Lol… dat is een beetje het zelfde dat je een dure auto koopt (.”zeg 100.000)… en dan tegen een muur gaat rijden…Dan ga je naar de garage omdat het gek is dat die dure auto in de kreukels ligt. Daar moet hij maar tegen kunnen.
Nee, dit is in feite hetzelfde als dat je tegen een muur aanrijdt als gevolg van een defect aan je auto.

Pootjes van een bril horen niet spontaan los te laten, dat is gewoon een fabricage- of ontwerpfout.
pi_217816214
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:15 schreef Kreator het volgende:

[..]
De bril is niet kapot, niet scheef en niet afgebroken. Het pootje schiet gewoon los als je hem kennelijk verkeerd van je hoofd haalt met 1 ipv 2 handen. (Hier had ze wel een hele preek over in de winkel).

Het pootje klikte er zo weer op. Lijkt mij een kwestie van defect aan montuur.
Laten ze dan ook gelijk een ander / nieuw / conform montuur leveren. Ook hier hoef je (los van de glazen) geen genoegen mee te nemen.
pi_217816243
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
ten tweede kun je dan zeggen: wil je niet dat de bril valt dan moet je er een touwtje om je nek aanhangen.
Met een touwtje valt die bril net zo hard hoor als een pootje afbreekt...
pi_217816247
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik vind jullie maar rare juristen.
Ten eerste is het totaal niet te bewijzen hoe er met de bril is omgegaan. En ten tweede kun je dan zeggen: wil je niet dat de bril valt dan moet je er een touwtje om je nek aanhangen.

Je kunt toch niet verwachten dat de bril nooit valt, en daarvoor biedt je een verzekering die niet wordt afgenomen.
De winkelier heeft zelf al de non-conformiteit van de pootjes genoemd / erkend hè :{w

Gr gr
R1
(rare) jurist
pi_217816303
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:21 schreef r_one het volgende:

[..]
De winkelier heeft zelf al de non-conformiteit van de pootjes genoemd / erkend hè :{w

Gr gr
R1
(rare jurist)
Zo kan ik ook jurist zijn. Gewoon zeggen dat je altijd en overal maar garantie krijgt.
Echt waar, elke topic roep je maar dat je garantie krijgt.
Jij zou eens een jaar als zelfstandig ondernemer van een product moeten zijn en erachter komen hoe enorm veel misbruik er wordt gemaakt van garantierecht en hoe dit je persoonlijk gaat beïnvloeden.
Vakman pur sang
pi_217816356
Ik zou hier ook een oplossing van de opticien verwachten.

Mocht je er echt niet uitkomen dan zou je het via de verzekering kunnen proberen, maar let wel op dat deze vaak geen krassen of andere 'slijtage' vergoeden.
  Official ESF Kreviewer zondag 1 juni 2025 @ 11:30:07 #18
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217816416
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:

Ten eerste is het totaal niet te bewijzen hoe er met de bril is omgegaan.
De bril is verder niet verbogen of beschadigd en de schade op de glazen was overduidelijk van een val.
De dame gaf aan dat dit een soort kliksysteem in de brilpoot is om gewicht te besparen en dat ze daardoor wel iets makkelijker los schieten dan een conventionele bril met een schroefje.
Dit is mij uiteraard niet verteld bij aanschaf.
pi_217816448
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zo kan ik ook jurist zijn. Gewoon zeggen dat je altijd en overal maar garantie krijgt.
Echt waar, elke topic roep je maar dat je garantie krijgt.
Juridisch advies en kennis gaat wel wat verder dan dat. Dus nee, denk niet dat jij dat zal kunnen.
quote:
Jij zou eens een jaar als zelfstandig ondernemer van een product moeten zijn en erachter komen hoe enorm veel misbruik er wordt gemaakt van garantierecht en hoe dit je persoonlijk gaat beïnvloeden.
Ik weet dat jij, nogal stevig geworteld, aan de andere kant van de tafel zit en je maakt mij niet wijs dat jij je (ruime) marge niet pakt.
In de volksmond heet dat 'wettelijke garantie' en 'ondernemersrisico'. Dan moet je geen ondernemer worden.
pi_217816459
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:30 schreef Kreator het volgende:

[..]
De bril is verder niet verbogen of beschadigd en de schade op de glazen was overduidelijk van een val.
De dame gaf aan dat dit een soort kliksysteem in de brilpoot is om gewicht te besparen en dat ze daardoor wel iets makkelijker los schieten dan een conventionele bril met een schroefje.
Dit is mij uiteraard niet verteld bij aanschaf.
Ja dat snap ik wel.
Maar wie zegt dat je geen beuk hebt gehad of je hoofd gestoten tegen een tak, weet ik ut en dat ding pleurt op de grond.
Dat pootje schiet ook niet zomaar los.
Vakman pur sang
pi_217816468
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:30 schreef Kreator het volgende:

[..]
De bril is verder niet verbogen of beschadigd en de schade op de glazen was overduidelijk van een val.
De dame gaf aan dat dit een soort kliksysteem in de brilpoot is om gewicht te besparen en dat ze daardoor wel iets makkelijker los schieten dan een conventionele bril met een schroefje.
Dit is mij uiteraard niet verteld bij aanschaf.
Je weet dat je nu op (op z'n zachtst gezegd rechtlijnige) een ondernemer reageert? :{w
  Official ESF Kreviewer zondag 1 juni 2025 @ 11:34:32 #22
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217816497
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:32 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat snap ik wel.
Maar wie zegt dat je geen beuk hebt gehad of je hoofd gestoten tegen een tak, weet ik ut en dat ding pleurt op de grond.
Dat pootje schiet ook niet zomaar los.
Ik heb de bril ingeleverd met de poot er nog af. Ze heeft het gezien. Bij andere oorzaken verwacht je ook andere schade.

@r_one ik weet het.
pi_217816499
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat pootje schiet ook niet zomaar los.
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:15 schreef Kreator het volgende:
Daarna meteen naar de opticien en die klikte de poot er zo weer op. "Ja dat gebeurt wel eens
*kuch*
pi_217816513
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:34 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik heb de bril ingeleverd met de poot er nog af. Ze heeft het gezien. Bij andere oorzaken verwacht je ook andere schade.

@:r_one ik weet het.
Nou ja van mij mag je gratis een nieuwe bril.
Opticiens maken toch veel te veel marge
Vakman pur sang
pi_217816520
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja van mij mag je gratis een nieuwe bril.
Opticiens maken toch veel te veel marge
Wat klaag je dan? :? |:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')