Dat. En ter aanvulling:quote:Op zondag 1 juni 2025 10:18 schreef Jahr00n het volgende:
Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van garantie is.
Lol… dat is een beetje het zelfde dat je een dure auto koopt (.”zeg 100.000)… en dan tegen een muur gaat rijden…Dan ga je naar de garage omdat het gek is dat die dure auto in de kreukels ligt. Daar moet hij maar tegen kunnen.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat. En ter aanvulling:
Als jurist zou ik zeggen dat dit een kwestie van non-conformiteit is.
De verkoper is product-aansprakelijk, ook zonder aanvullende (en duurbetaalde) brillenverzekering. En het product is een (complete) bril, inclusief pootjes, inclusief 2 glazen.
De brillenzaak mag (tegen inkoopsprijs) zelf nieuw glas/glazen regelen, jij betaalt niet de helft (van de verkoopprijs
), jij betaalt gewoon helemaal niks
![]()
Als b.v. de draagarmen inferieur blijken te zijn? Jazeker wel!quote:Op zondag 1 juni 2025 11:10 schreef Chinless het volgende:
[..]
Lol… dat is een beetje het zelfde dat je een dure auto koopt (.”zeg 100.000)… en dan tegen een muur gaat rijden…Dan ga je naar de garage omdat het gek is dat die dure auto in de kreukels ligt. Daar moet hij maar tegen kunnen.
Ja dat vind ik eigenlijk ook. Wilde niet meteen op hoge (losgeschoten) poten stampij maken in de winkel, maar gezien de reactie van de winkelbediende wilde ik wel even checken of ik niet gek aan het worden ben.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat. En ter aanvulling:
De verkoper is product-aansprakelijk, ook zonder aanvullende (en duurbetaalde) brillenverzekering. En het product is een (complete) bril, inclusief pootjes, inclusief 2 glazen.
De brillenzaak mag (tegen inkoopsprijs) zelf nieuw glas/glazen regelen, jij betaalt niet de helft (van de verkoopprijs
![]()
De bril is niet kapot, niet scheef en niet afgebroken. Het pootje schiet gewoon los als je hem kennelijk verkeerd van je hoofd haalt met 1 ipv 2 handen. (Hier had ze wel een hele preek over in de winkel).quote:Op zondag 1 juni 2025 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als bij een bril zo kort na aankoop al een pootje van een bril valt en daarmee het glas beschadigt (zeker binnen 6 maanden na aankoop, waar de bewijslast bij de winkelier ligt) dan zou dat garantie moeten zijn.
Verzekering heeft daar weinig mee te maken.
Als je op je bril bent gaan zitten, waardoor er een pootje afbreekt, dan ligt dat anders natuurlijk.
Je bent niet gek aan het worden.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:12 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ja dat vind ik eigenlijk ook. Wilde niet meteen op hoge (losgeschoten) poten stampij maken in de winkel, maar gezien de reactie van de winkelbediende wilde ik wel even checken of ik niet gek aan het worden ben.
Dan hebben ze toch een probleem.quote:Ik wacht de reactie even af maar ik vermoed dat ze niet verder komen dan 50% korting op de verkoopprijs.
(Wat alsnog gelijk of duurder is dan inkoop).
Schriftelijke (aansprakelijkheid- en) ingebrekestelling is dan de volgende stap, kort, krachtig (kan ook prima je rbv doen, als je die hebt).quote:Wat zou mijn volgende stap dan moeten zijn? Reisverzekering, rechtsbijstand of eerst op papier krijgen dat ze ondanks defect bril niet willen vergoeden?
Ik vind jullie maar rare juristen.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat. En ter aanvulling:
![]()
Nee, dit is in feite hetzelfde als dat je tegen een muur aanrijdt als gevolg van een defect aan je auto.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:10 schreef Chinless het volgende:
Lol… dat is een beetje het zelfde dat je een dure auto koopt (.”zeg 100.000)… en dan tegen een muur gaat rijden…Dan ga je naar de garage omdat het gek is dat die dure auto in de kreukels ligt. Daar moet hij maar tegen kunnen.
Laten ze dan ook gelijk een ander / nieuw / conform montuur leveren. Ook hier hoef je (los van de glazen) geen genoegen mee te nemen.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:15 schreef Kreator het volgende:
[..]
De bril is niet kapot, niet scheef en niet afgebroken. Het pootje schiet gewoon los als je hem kennelijk verkeerd van je hoofd haalt met 1 ipv 2 handen. (Hier had ze wel een hele preek over in de winkel).
Het pootje klikte er zo weer op. Lijkt mij een kwestie van defect aan montuur.
Met een touwtje valt die bril net zo hard hoor als een pootje afbreekt...quote:Op zondag 1 juni 2025 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
ten tweede kun je dan zeggen: wil je niet dat de bril valt dan moet je er een touwtje om je nek aanhangen.
De winkelier heeft zelf al de non-conformiteit van de pootjes genoemd / erkend hèquote:Op zondag 1 juni 2025 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind jullie maar rare juristen.
Ten eerste is het totaal niet te bewijzen hoe er met de bril is omgegaan. En ten tweede kun je dan zeggen: wil je niet dat de bril valt dan moet je er een touwtje om je nek aanhangen.
Je kunt toch niet verwachten dat de bril nooit valt, en daarvoor biedt je een verzekering die niet wordt afgenomen.
Zo kan ik ook jurist zijn. Gewoon zeggen dat je altijd en overal maar garantie krijgt.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:21 schreef r_one het volgende:
[..]
De winkelier heeft zelf al de non-conformiteit van de pootjes genoemd / erkend hè![]()
Gr gr
R1
(rare jurist)
De bril is verder niet verbogen of beschadigd en de schade op de glazen was overduidelijk van een val.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Ten eerste is het totaal niet te bewijzen hoe er met de bril is omgegaan.
Juridisch advies en kennis gaat wel wat verder dan dat. Dus nee, denk niet dat jij dat zal kunnen.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo kan ik ook jurist zijn. Gewoon zeggen dat je altijd en overal maar garantie krijgt.
Echt waar, elke topic roep je maar dat je garantie krijgt.
Ik weet dat jij, nogal stevig geworteld, aan de andere kant van de tafel zit en je maakt mij niet wijs dat jij je (ruime) marge niet pakt.quote:Jij zou eens een jaar als zelfstandig ondernemer van een product moeten zijn en erachter komen hoe enorm veel misbruik er wordt gemaakt van garantierecht en hoe dit je persoonlijk gaat beïnvloeden.
Ja dat snap ik wel.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:30 schreef Kreator het volgende:
[..]
De bril is verder niet verbogen of beschadigd en de schade op de glazen was overduidelijk van een val.
De dame gaf aan dat dit een soort kliksysteem in de brilpoot is om gewicht te besparen en dat ze daardoor wel iets makkelijker los schieten dan een conventionele bril met een schroefje.
Dit is mij uiteraard niet verteld bij aanschaf.
Je weet dat je nu op (op z'n zachtst gezegd rechtlijnige) een ondernemer reageert?quote:Op zondag 1 juni 2025 11:30 schreef Kreator het volgende:
[..]
De bril is verder niet verbogen of beschadigd en de schade op de glazen was overduidelijk van een val.
De dame gaf aan dat dit een soort kliksysteem in de brilpoot is om gewicht te besparen en dat ze daardoor wel iets makkelijker los schieten dan een conventionele bril met een schroefje.
Ik heb de bril ingeleverd met de poot er nog af. Ze heeft het gezien. Bij andere oorzaken verwacht je ook andere schade.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat snap ik wel.
Maar wie zegt dat je geen beuk hebt gehad of je hoofd gestoten tegen een tak, weet ik ut en dat ding pleurt op de grond.
Dat pootje schiet ook niet zomaar los.
quote:
*kuch*quote:Op zondag 1 juni 2025 10:15 schreef Kreator het volgende:
Daarna meteen naar de opticien en die klikte de poot er zo weer op. "Ja dat gebeurt wel eens
Nou ja van mij mag je gratis een nieuwe bril.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb de bril ingeleverd met de poot er nog af. Ze heeft het gezien. Bij andere oorzaken verwacht je ook andere schade.
@:r_one ik weet het.
Wat klaag je dan?quote:Op zondag 1 juni 2025 11:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja van mij mag je gratis een nieuwe bril.
Opticiens maken toch veel te veel marge
Alles kan. Duizenden theorieën. Maar deze bril heeft geen schroefjes.quote:Op zondag 1 juni 2025 17:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat ook kan is dat je niet bijtijds een losgeraakt schroefje vastzet. Waardoor bril uit elkaar valt. Voor wie zijn dan de kosten?
Wat doet dat af aan een terecht beroep op garantie? Bijvoorbeeld omdat de pootjes van een bril niet vast zitten aan.. de bril?quote:Op zondag 1 juni 2025 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Jij zou eens een jaar als zelfstandig ondernemer van een product moeten zijn en erachter komen hoe enorm veel misbruik er wordt gemaakt van garantierecht en hoe dit je persoonlijk gaat beïnvloeden.
Daar hoef je geen jurist voor te zijn - dat snapt elke tuinkabouter nog 🤓quote:Op zondag 1 juni 2025 10:18 schreef Jahr00n het volgende:
Ik geef niet graag de tuinkabouters de kost die de plank volledig misslaanquote:Op zondag 1 juni 2025 18:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
Daar hoef je geen jurist voor te zijn - dat snapt elke tuinkabouter nog 🤓
Zo uiteraard vind ik dat niet. Ik heb ook zo'n bril gehad, waarbij je zelf ook de kleur van de pootjes uit kon kiezen en mij werd netjes getoond hoe die pootjes losgeklikt en vastgeklikt worden (er waren immers ook mensen die meerdere kleuren kozen om te matchen met hun kleding). En ja, dat schiet wat makkelijker los, dat is mij toen ook gemeld.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:30 schreef Kreator het volgende:
[..]
Uiteraard in de zin van: "als mij dit was verteld bij de verkoop had ik wellicht een andere bril gekocht, danwel voorzichtiger geweest met het opzetten van de bril, ook al vind ik het merkwaardig dat je hier voorzichtig mee moet zijn, maar die keus had ik dan zelf gemaakt."quote:
nou, ik heb ook een lichtgewicht bril, en de pootjes flikkeren er niet zomaar vanaf. dat hoort gewoon niet. en het lijkt alsof de winkelier dit al had zien aankomen, niet voor niets bieden ze zo ongeveer meteen aan een stuk te vergoeden.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:15 schreef Kreator het volgende:
Ik heb een half jaar geleden een redelijk dure bril gekocht (900 euro, waarvan 300/400 voor het montuur en de rest voor de multifocale glazen.
Toen we twee maanden geleden op vakantie waren, viel ineens 1 vd poten eraf. Na veel geklooi weer erop geklikt.
Gisteren waren we even in duitsland winkelen en toen gebeurde het weer met het wisselen van gewone naar zonnebril. Helaas viel de bril op straat en nu zijn de glazen beschadigd.
Daarna meteen naar de opticien en die klikte de poot er zo weer op. "Ja dat gebeurt wel eens, dit is super lichtgewicht". Maar ja, ik vind dat persoonlijk niet normaal en heb dit ook nog nooit gehad met een bril. Zeker niet zo'n dure.
Toen ik zei dat het glas ook beschadigd was vroeg ze meteen of ik de bril verzekering had afgesloten (a 100nogwat euro). Had ik niet, ik heb al een aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstand en reisverzekering. Wat er dan ook relevant is.
Vervolgens bood ze meteen aan 50% te vergoeden van de glazen, wat betekent dat ik tussen de 250 en 300 (weet niet meer precies) zelf moet betalen. Daarop zei ik dat ik dat erg duur vond voor een defect waar ik niks aan kan doen met een hele dure bril en dat ik daar over na moest denken.
Ze bood toen aan "te gaan overleggen met het hoofdkantoor".
Daar wacht ik nu op. Wat is redelijk en wat is verstandig. Mag zo'n dure bril zo snel los knappen of is dit mijn eigen schuld en moet ik blij zijn met 50% korting?
Andere opties zijn nog om bv de reisverzekering in te schakelen maar geen idee wat en of die vergoeden.
Graag het oneindig kundig advies van de gemiddelde fokker.
dit dus. als die pootjes r blijkbaar zo makkelijk afvallen dan moet dat toch simpel te reproduceren te zijn. je hebt gewoon recht op een goed werkend product. een bril kun je verwachten ook met 1 hand van je hoofd af te pakken. tenzij je vooraf goed geinstrueerd hebben dat dit gaat gebeuren als je met 1 hand de bril van je hoofd afhaalt is dit een prima voorbeeld van non conformiteit.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat. En ter aanvulling:
![]()
en dit is uiteraard onzin van de bovenste plank. als je een dure auto koopt en vervolgens klap je tegen een muur op omdat er 2 wielen vanaf vallen, dat zou een eerlijke vergelijking zijn.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:10 schreef Chinless het volgende:
[..]
het een staat los van het ander.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo kan ik ook jurist zijn. Gewoon zeggen dat je altijd en overal maar garantie krijgt.
Echt waar, elke topic roep je maar dat je garantie krijgt.
Jij zou eens een jaar als zelfstandig ondernemer van een product moeten zijn en erachter komen hoe enorm veel misbruik er wordt gemaakt van garantierecht en hoe dit je persoonlijk gaat beïnvloeden.
Bij deze:quote:Op dinsdag 3 juni 2025 14:13 schreef freak1 het volgende:
of rwon een jurist is of niet weet ik ook niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze bewijslast ligt het eerste jaar bij de ondernemer, niet bij de klant.quote:is dat niet te reproduceren door de klant?Fixed.quote:in de eerste 6 12 maanden ligt de bewijslast bij de fabrikant verkoper
[ Bericht 10% gewijzigd door r_one op 03-06-2025 14:30:13 ]
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 14:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij deze:Ik had het even opgezocht en er zit standaard 2 jaar garantie op elk montuur. Dat zou al genoeg moeten zijn en dat weten ze waarschijnlijk ook wel. Maar wellicht gaat de helft van de mensen wel akkoord met 50% zelf betalen en dan verdienen ze er nog iets aan. Of het is iets dat ze standaard mogen aanbieden zonder goedkeuring van kantoor of leverancier. zoiets.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Deze bewijslast ligt het eerste jaar bij de ondernemer, niet bij de klant.
[..]
Fixed.
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 14:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij deze:het was sarcasmeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
excuus, die 6 maanden zijn idd opgerekt naar 1 jaar per 2022. ik liep wat jaren achter.quote:[..]
Deze bewijslast ligt het eerste jaar bij de ondernemer, niet bij de klant.
[..]
Fixed.en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
hoho, nu haal je 2 dingen door elkaar;quote:Op dinsdag 3 juni 2025 15:14 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik had het even opgezocht en er zit standaard 2 jaar garantie op elk montuur. Dat zou al genoeg moeten zijn en dat weten ze waarschijnlijk ook wel. Maar wellicht gaat de helft van de mensen wel akkoord met 50% zelf betalen en dan verdienen ze er nog iets aan. Of het is iets dat ze standaard mogen aanbieden zonder goedkeuring van kantoor of leverancier. zoiets.
De lompigheid van een gebruiker kun je moeilijk onder garantie zettenquote:Op zondag 1 juni 2025 10:18 schreef Jahr00n het volgende:
Dat is fabrieksgarantie (niet de wettelijke garantie). Is wel fijn voor de opticien, kost hem dus geen drol.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 15:14 schreef Kreator het volgende:
Ik had het even opgezocht en er zit standaard 2 jaar garantie op elk montuur.
Normaal herken ik dat welquote:
ik vind "met 1 hand het pootje vastpakken en hij valt uit elkaar" niet perse lomp...quote:Op dinsdag 3 juni 2025 15:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
De lompigheid van een gebruiker kun je moeilijk onder garantie zetten
kunt altijd nog storneren?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 16:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Normaal herken ik dat wel![]()
Ik zal m'n sarcasmeradar eens naar de leverancier brengen (zit nog 2 jaar garantie op)
Nee, ik wil de koop niet ontbinden, ben wel gek met dat dingquote:
Volgens mij heb je op brillen 2 jaar garantie als je er normaal mee om gaat dus die opticien moet gewoon volledig vergoeden.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:18 schreef Jahr00n het volgende:
hebben ze tegenwoordig internet in je huisje"?quote:
Ik ben er niet bekend mee, maar iets zegt me dat dat touwtje aan de 2 pootjes niet helpt en je last hebt van de zwaartekracht als 1 van de pootjes loslaat. Met hetzelfde resultaat: vallen.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind jullie maar rare juristen.
Ten eerste is het totaal niet te bewijzen hoe er met de bril is omgegaan. En ten tweede kun je dan zeggen: wil je niet dat de bril valt dan moet je er een touwtje om je nek aanhangen.
Je kunt toch niet verwachten dat de bril nooit valt, en daarvoor biedt je een verzekering die niet wordt afgenomen.
je bied geen enkele inhoud om op te reageren.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:56 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Och meneer kan het op inhoud niet meer winnen hoor.
Dan maak je hem maar ah neusbruggetje. Of 2 oogjes lassen aan het montuur. Bedenk wat als garantieschuwe opticien.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:58 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik ben er niet bekend mee, maar iets zegt me dat dat touwtje aan de 2 pootjes niet helpt en je last hebt van de zwaartekracht als 1 van de pootjes loslaat. Met hetzelfde resultaat: vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |