https://www.parool.nl/ams(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Chinees-Nederlandse gemeenschap verbijsterd over passage in bordspel Amsterdam 750: ‘Dit is geen onschuldig zinnetje’
Binnen de Chinees-Nederlandse gemeenschap is onrust ontstaan door een passage in het gratis kinderboekje dat Amsterdamse basisschoolkinderen vorige week hebben gekregen ter ere van Amsterdam 750. Volgens de gemeenschap is de passage discriminerend en stereotype-bevestigend.
Freek Haye31 mei 2025, 13:46
Bewaren
Delen
Op vakje 42 valt te lezen: ‘Ni Hao! Chinese toeristen blokkeren het fietspad. Om ze te ontwijken ga je terug naar vakje 39.’
Op vakje 42 valt te lezen: ‘Ni Hao! Chinese toeristen blokkeren het fietspad. Om ze te ontwijken ga je terug naar vakje 39.’-
De passage komt voor in het bordspel Amsterdam Duivenbord, een Amsterdamse variant op ganzenbord die zo’n 60.000 kinderen bij het gratis boekje Mijn 750-jarige stad kregen. Op vakje 42 staat de opmerking: ‘Ni Hao! Chinese toeristen blokkeren het fietspad. Om ze te ontwijken ga je terug naar vakje 39.’
Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws van Het Parool.
Op sociale media, met name op het Chinese Rednote, delen Nederlandse Chinezen hun verontwaardiging over de tekst. Velen vinden de tekst discriminerend en bijdragen aan een schadelijk stereotype waarbij Chinezen − al dan niet onbedoeld − worden gekoppeld aan overlast. Ook onder de LinkedIn-post van Amsterdam 750, waarin het boekje wordt uitgelicht, worden kritische reacties over het zinnetje geplaatst.
Oprichter van Pan Asian Collective Hui-Hui Pan deelt haar verontwaardiging over de tekst in het bordspel in een eigen post op LinkedIn. ‘Wat voor de meeste mensen een grapje lijkt, is voor mij – en voor veel andere Aziatische Amsterdammers – een klap in je gezicht. Dit is geen onschuldig zinnetje. Dit is racisme in kindertaal. Stereotypen verpakt als spel. Uitgedeeld door de stad zelf, aan tienduizenden kinderen,’ aldus Pan.
Ook documentairemaker en Chinakenner Ruben Terlou spreekt zich uit op Rednote en noemt het impliciete discriminatie. Terlou vraagt zich hardop af of ‘het niet direct problemen zou hebben opgeroepen als hier Belgische, Israëlische of zwarte toeristen waren genoemd in plaats van Chinezen’. Volgens de documentairemaker ‘verdient de Chinese gemeenschap een serieuze reactie’.
Excuses
Uitgeverij Pavlov, die het boekje in samenspraak met de gemeente en de Amsterdamse vereniging van schoolbesturen (BBO) heeft gemaakt, werd de afgelopen week overspoeld met boze mails en telefoontjes, zo laat Michiel Haans, een van de partners van de uitgeverij, weten. “We balen hier vreselijk van en ik wil, namens alle partijen die betrokken zijn geweest bij het boekje, mijn oprechte excuses aanbieden.”
Haans benadrukt dat hij en zijn collega’s nooit iemand hebben willen kwetsen. “Met het boekje wilden we juist de inclusiviteit van Amsterdam vieren. Voordat het gepubliceerd werd, hebben we het boekje uitvoerig getest op basisscholen, onder leerlingen en leerkrachten.” Van de toevoeging ‘Chinese’ heeft Haans achteraf spijt. “We hebben daar nooit vervelende bedoelingen mee gehad: er had net zo goed: ‘Franse toerist’ kunnen staan. Of helemaal geen verdere specificatie.”
Haans laat weten maandag in gesprek te gaan met iedereen die aan het boekje heeft meegewerkt, waaronder de gemeente Amsterdam en de Amsterdamse vereniging van schoolbesturen. Ook komt de uitgeverij graag in contact met de Chinese gemeenschap om het gesprek over discriminatie verder te voeren.
Brief aan de burgemeester
Een groep Chinese Nederlanders heeft namens de Nederlands-Chinese gemeenschap een brief aan burgemeester Halsema gestuurd waarin ze hun zorgen uiten over de tekst in het bordspel. De briefschrijvers vinden het ‘teleurstellend en pijnlijk’ dat de in hun ogen discriminerende tekst voorkomt in een boekje dat is uitgegeven namens de gemeente Amsterdam.
‘Veel mensen ervaren dit als culturele stigmatisering − zeker in een tijd waarin Aziatische Nederlanders steeds vaker te maken krijgen met subtiele én openlijke vormen van discriminatie,’ aldus de briefschrijvers.
De groep Chinese Nederlanders vraagt Halsema waarom er voor deze passage gekozen is en wil dat ze haar excuses aanbiedt namens de gemeente. Ook wil de groep dat de verspreiding van het kinderboekje en bijbehorende spel wordt stopgezet en er een nieuwe druk komt met een aangepaste passage.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten ‘geen inhoudelijke bemoeienis met deze uitgave te hebben gehad’. ‘Maar het is uiteraard niet de bedoeling dat iemand door het boek wordt gekwetst. Het boek is juist bedoeld voor iedereen, met aandacht voor de diversiteit van Amsterdam en onze gedeelde geschiedenis. Een boek dat hopelijk het leesplezier onder kinderen aanwakkert,’ aldus de woordvoerder.
Is gewoon accuraat toch.quote:Op vakje 42 staat de opmerking: ‘Ni Hao! Chinese toeristen blokkeren het fietspad.
Daar had natuurlijk moeten staan: 'autochtone, heteroseksuele, mannelijke en blanke toeristen blokkeren het fietspad. Bij het volgende boekje van de gemeente Amsterdam zal die fout hersteld worden.quote:Van de toevoeging ‘Chinese’ heeft Haans achteraf spijt. “We hebben daar nooit vervelende bedoelingen mee gehad: er had net zo goed: ‘Franse toerist’ kunnen staan. Of helemaal geen verdere specificatie.”
quote:‘Ni Hao! Chinese toeristen blokkeren het fietspad. Vervelende XR-jankballen blokkeren de snelweg. Om ze te ontwijken ga je terug naar vakje 39.’
En dat vind ik dan weer een reden om deze mensen uitermate verdacht te vinden. Niet dat ik iets heb tegen Chinezen, mijn hart huilt nog steeds als ik denk aan die eenzame student met zijn plastic tasje voor die tank.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:37 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik vond de Chinezen (als het überhaupt Chinezen waren) vandaag de minst vervelende groep mensen. De moeder trok nog best de aandacht en ze stonden geen enkele keer in de weg, ook de kinderen niet. Nederlandse boomers en ta'aghbiri's zijn het ergste.
Ik vind het juist verdacht als mensen moedwillig je pad gaan blokkeren zonder duidelijk kenbaar te maken wat hun motieven en intenties zijn. Dat is verdacht en bovenal erg vervelend. Ik was erg trots op de Chineze (nogmaals, aanname) bezoekster en haar goed opgevoede kinderen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En dat vind ik dan weer een reden om deze mensen uitermate verdacht te vinden. Niet dat ik iets heb tegen Chinezen, mijn hart huilt nog steeds als ik denk aan die eenzame student met zijn plastic tasje voor die tank.
Zonder geld.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Vervelende poepmarokanen op fatbikes blokkeren het fietspad.
Ga terug naar start.
Niet verdacht, wel bloedirritant.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:01 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik vind het juist verdacht als mensen moedwillig je pad gaan blokkeren zonder duidelijk kenbaar te maken wat hun motieven en intenties zijn. Dat is verdacht en bovenal erg vervelend. Ik was erg trots op de Chineze (nogmaals, aanname) bezoekster en haar goed opgevoede kinderen.
Lol wtfquote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet verdacht, wel bloedirritant.
Vanmorgen nog meegemaakt. Ik ga dus even naar het winkelcentrum, effe checken of er nog nieuwe femistische tijdschriften zijn uitgebracht, weet je wel?![]()
Kom ik daar, staan er twee bleekscheten te ouwehoeren precies voor de ingang van het centrum. Iedereen neemt de winkelwagen onder zijn arm of zet deze op het hoofd en schuifelt omzichtig langs die twee kletsmeiers.![]()
Alleen ik ga er dwars doorheen, terwijl ik luidkeels verkondig dat die twee eikels enorm in de weg staan en dat ze opzij moeten gaan voor mij.![]()
Wat ze ook direct deden. Met een verontschuldigend glimlachje op die bleke smoelen.![]()
En ik was blij, want ik had nu eens iet zinnigs te melden op dit lieve forum.![]()
![]()
![]()
Bij deze.
Goed gedaan ja. Laten zien dat ze je niet kunnen beinvloeden of dingen laten doen waar je eigenlijk geen heil in ziet en ook gewoonweg geen zin in hebt. Het is alleen jammer dat je dus blijkbaar moet bewaizen ofzo dat je het ook op die manier kunt. Waar is dat goed voor?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet verdacht, wel bloedirritant.
Vanmorgen nog meegemaakt. Ik ga dus even naar het winkelcentrum, effe checken of er nog nieuwe femistische tijdschriften zijn uitgebracht, weet je wel?![]()
Kom ik daar, staan er twee bleekscheten te ouwehoeren precies voor de ingang van het centrum. Iedereen neemt de winkelwagen onder zijn arm of zet deze op het hoofd en schuifelt omzichtig langs die twee kletsmeiers.![]()
Alleen ik ga er dwars doorheen, terwijl ik luidkeels verkondig dat die twee eikels enorm in de weg staan en dat ze opzij moeten gaan voor mij.![]()
Wat ze ook direct deden. Met een verontschuldigend glimlachje op die bleke smoelen.![]()
En ik was blij, want ik had nu eens iet zinnigs te melden op dit lieve forum.![]()
![]()
![]()
Bij deze.
Het stoorde mij meer dat niemand er iets van zei, wel opvallende blikken werpen of luid zuchten, maar verder niks.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:25 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Goed gedaan ja. Laten zien dat ze je niet kunnen beinvloeden of dingen laten doen waar je eigenlijk geen heil in ziet en ook gewoonweg geen zin in hebt. Het is alleen jammer dat je dus blijkbaar moet bewaizen ofzo dat je het ook op die manier kunt. Waar is dat goed voor?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |