Trans, klimaat en Palestina. Zo heerlijk holistisch en inclusief. Totaal niet unhinged en all over the place.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het kan hier of in het XR topic, maar deze staat nu toch bovenaan dus doe maar hier. Ze zijn vandaag hier in het Mediapark. Ditmaal weer/nog boos omdat er de NOS niet (gekleurd) genoeg aandacht geeft aan Gaza (blijkbaar is zo'n beetje elke dag niet genoeg). En oh ja, het klimaat ook natuurlijk. Uiteraard in het Engels.
[..]
https://www.gooieneemland(...)n-gaza/69580371.html
Ik zag er vooral een hoop overjarige hippies en alternatieve beroepsdemonstranten staan, dus dan zal het Mediapark waarschijnlijk wel grotendeels intact blijven vandaag.
Het is wel erg bijzonder als je de overduidelijke vooringenomen pro-Palestijnse berichtgeving van de NOS (die nota bene een Palestijnse vrouw als Midden-Oosten correspondent hebben) niet partijdig genoeg vindt. Tevens blijft het de grote vraag wat Extinction Rebellion met de Palestijnen te maken heeft, maar komt natuurlijk weer voort uit het intersectionele denken: 'all oppression is interconnected'.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het kan hier of in het XR topic, maar deze staat nu toch bovenaan dus doe maar hier. Ze zijn vandaag hier in het Mediapark. Ditmaal weer/nog boos omdat er de NOS niet (gekleurd) genoeg aandacht geeft aan Gaza (blijkbaar is zo'n beetje elke dag niet genoeg). En oh ja, het klimaat ook natuurlijk. Uiteraard in het Engels.
[..]
https://www.gooieneemland(...)n-gaza/69580371.html
Ik zag er vooral een hoop overjarige hippies en alternatieve beroepsdemonstranten staan, dus dan zal het Mediapark waarschijnlijk wel grotendeels intact blijven vandaag.
Anderen vrijheden willen ontnemen die je zelf misbruikt... Het is beschamend.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
pro-Palis hadden een rechtszaak aangespannen om een besloten bijeenkomst van christenen voor Israël te verbieden.
https://www.rechtspraak.n(...)nas/bijeenkomst.aspx
Niet heel eerlijk om dat zo te framen. Israël is hier de machtige partij, en Palestina de machteloze. Bij pro-Israëlische demonstraties hoeft men slechts de reputatie van Israël te verdedigen, en dat kan prima tijdens een high-tea sessie (kijk ons eens beschaafd zijn). De Palestijnen daarentegen, moeten uit een donker hol van onderdrukking zien te kruipen. Dat is nogal een verschil, of niet?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is ook iets dat je eigenlijk niet ziet bij de pro-Israëlische demonstraties, die bijna altijd erg vredig zijn, waarbij men met de Israëlische vlag zwaait en het Israëlische volkslied zingt. Dit waar te veel pro-Palestijnse luidruchtige, proleterige bolwerken van haatzaaierij zijn, waarbij de red–green alliance zich keer op keer misdraagt met verachtelijke slogans of borden.
Dat vind ik geen juiste voorstelling van zaken. De Palestijnen zijn het enige volk dat een VN-instituut heeft om hun eeuwige status als vluchteling in stand te houden met "the right of return" gelul van 1948. Geen enkel ander volk is dit ooit toebedeeld omdat dit ook waanzin is. De Palestijnen hebben dan geen conventioneel leger, ze zijn zeer goed vertegenwoordigd op het wereldtoneel.quote:Op zondag 1 juni 2025 09:14 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Niet heel eerlijk om dat zo te framen. Israël is hier de machtige partij, en Palestina de machteloze.
Wat dacht je van dat men tijdens Pro-Israël demonstraties voor erkenning van de slachtoffers, van de verkrachtingen, voor het recht om veilig te bestaan demonstreert? Bepaald niet alleen zaken voor een high tea sessie.quote:Bij pro-Israëlische demonstraties hoeft men slechts de reputatie van Israël te verdedigen, en dat kan prima tijdens een high-tea sessie (kijk ons eens beschaafd zijn). De Palestijnen daarentegen, moeten uit een donker hol van onderdrukking zien te kruipen. Dat is nogal een verschil, of niet?
Dat kan. Dat had allemaal opgelost kunnen worden als die Palestijnse Staat ooit geaccepteerd was. Of in de toekomst geaccepteerd gaat worden. Dit conflict moet een keer worden opgelost.quote:Israël kan mensen laten verdwijnen met een pennenstreek onder een beleidsstuk. Bijvoorbeeld: "vanaf nu lozen we de riolering van deze nederzetting op Palestijnse landbouwgrond, aan de andere kant van de muur", gevolgd door een handtekening.
De raketten slechts vuurpijltjes noemen is echt bewuste misleiding. De raketten zouden zo een huizenblok kunnen opblazen, ware het niet dat ze inaccuraat zijn en Israël goede luchtverdediging heeft. Echter, de intentie is om zonder aanziens des persoons er terreur mee te zaaien. En dat lukt. Er vallen alsnog doden en mensen moeten continu in schuilkelders.quote:Palestijnen kunnen zich daarentegen alleen maar verzetten met messen, stenen, zelfmoordaanslagen en raketten (slechts vuurpijltjes, vanuit Israëlisch perspectief), of met iets gruwelijks zoals de aanval op 7 oktober 2023.
Ik geloof niet dat Israël bepaald gespaard is gebleven van kritiek.quote:De aanpak van de Palestijnen is daarom vaak sensationeler en leidt tot meer verontwaardiging, terwijl de aanpak van Israël doorgaans stiller, bureaucratischer en meer "onder de radar" blijft, maar niet minder onmenselijk is.
Juist, en dat is eigenlijk het enige waar we het over moeten hebben. Anders blijven we vingerwijzen en in rondjes draaien. Ik gooi de "draft" (als discussiestuk) er nog maar een keer in.quote:Op zondag 1 juni 2025 09:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit conflict moet een keer worden opgelost.
[..]
De kaart die je daar deelt schept al meteen een onjuist beeld, omdat het de suggestie wekt dat er voor de oprichting van de staat Israël een Arabisch en Islamitisch land genaamd Palestina was, waarvan steeds meer wordt afgesnoept door Joden. Dat is simpelweg niet waar, voor de oprichting van Israël was dit gebied in handen van de Britten en daarvoor van de Ottomanen.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:02 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Juist, en dat is eigenlijk het enige waar we het over moeten hebben. Anders blijven we vingerwijzen en in rondjes draaien. Ik gooi de "draft" (als discussiestuk) er nog maar een keer in.
Helaas heeft @:HowardRoark al aangegeven dat hij de Palestijnen liever ziet verdwijnen uit Gaza richting de omliggende landen, en komt hij daarnaast met claims dat niemand, zowel aan Israëlische als aan Palestijnse kant, zit te wachten op een tweestatenoplossing. Maar dat is irrelevant. Ze gaan het maar fixen met elkaar, en de internationale gemeenschap zal moeten zorgen dat zowel Israël als Palestina worden beschermd tegen elkaar, net zolang totdat ze samen klaar zijn met het verwerken van hun trauma's.
Het is een beetje als een ouder die twee ruzieënde kinderen bij hun oren pakt en uit elkaar houdt. Jammer dat het nodig is, maar blijkbaar is dat dan maar zo. Er is geen andere oplossing namelijk, die ook maar een greintje rechtvaardigheid in zich heeft.
Hoe komen we van deze "grondgeschiedenis":
[ afbeelding ]
Naar dit "samenlevingsperspectief":
[ afbeelding ]
In een notendop (work in progress, vul maar aan als je ideeën hebt):
---
Erkennen dat beide volken een bestaansrecht hebben in de regio waar zij momenteel vertoeven.
--- HARD STOP IF NOT WILLING OR ABLE ---
Het mag in ieder geval geen asymmetrische vrede zijn (dus geen vrede volgens eenzijdig gedicteerde voorwaarden afkomstig van slechts de machtige partij, wat per definitie onacceptabel zal zijn voor de machteloze partij en wat nooit zal leiden tot iets duurzaams).
Israel zal het lef en de wijsheid moeten vinden om, vanuit strategische overwegingen, als de machtige partij, genade met tanden te tonen aan de machteloze partij. Ze zullen de Palestijnen daarbij iets in het vooruitzicht moeten stellen (zowel op korte termijn als op lange termijn).
De Palestijnen moeten weten waarvoor ze tekenen. Als ze dit namelijk niet weten, of bepaalde zaken blijven in het ongewisse, waar tekenen ze dan voor? En hoe kunnen ze er dan op vertrouwen dat hen later niet alsnog een oor wordt aangenaaid? Er is ontiegelijk veel wantrouwen, dus de zaken moeten keihard en ondubbelzinnig op papier.
De Palestijnen moeten vervolgens:
1. Alle verzet staken
2. Hamas ontmantelen
3. Eenheid creëren (centraal bestuur Gaza + Westelijke Jordaanoever)
4. Israel erkennen (op papier)
En dat zal heel erg lastig voor ze zijn.
Nog lastiger, maar helaas vereist om verder te komen: tweestatenoplossingen, grenzen van 1967, landruil optioneel. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, ik begrijp het, vereist een enorme volksverhuizing (100k - 500k kolonisten uit mijn hoofd, afhankelijk van hoe de landruil optie uitpakt), en velen zullen in opstand komen, maar als Israel dit niet voor elkaar krijgt, blijft het oorlog, voor altijd. Frankrijk is dit trouwens ooit gelukt (Algerije, 1962, ruim 900k mensen gerepatrieerd naar Frankrijk), het zal niet vergelijkbaar zijn, maar het toont aan: waar een wil is, is een weg.
(en je mag voor mij ook best naar een eenstatenoplossing, maar daar zijn we nog lang niet, gaat zeker nog 100 jaar duren, hele generaties aan opgestapeld trauma moet eerst slijten)
Vervolgens steken Israel en Palestina 50% van alle tijd en energie die ze in zich hebben in gezamenlijke traumaverwerking, samen nieuwe verhalen schrijven, deze door laten sijpelen tot in de kleuterklas, gedeelde herdenkingsmonumenten planten alsof het bomen zijn, etc.
De andere 50% steken de vanaf nu verklaarde vredestichters in een concrete opbouw en verdere ontwikkeling en integratie van basisvoorzieningen. Watervoorziening, energievoorziening, functionerend overheidsapparaat, woningen, banen, onderwijs, zorg, de hele economie, welvaart in ruime zin, etc. Hier is absoluut hulp van de internationale gemeenschap bij nodig.
En oh, terugkeer van Palestijnse vluchtelingen hoort daar natuurlijk ook bij.
Als het dan heel wat jaartjes rustig blijft, kunnen ze misschien eens gaan nadenken over een Levantijnse Unie, om samen andere grensoverstijgende onderwerpen op te pakken, meer eenheid en samenwerking te creëren, misschien zelfs een gezamenlijk leger, om Hezbollah en Iran buiten de deur te houden, mochten zij nog steeds verslaafd zijn aan het maken van een teringbende.
---
Genoeg omissies en gaten in het bovenstaande, maar in plaats van er nog meer gaten in te schieten, stel ik voor dat we allemaal een tube stopverf en een plamuurmes erbij pakken, en de gaten gaan dichten. Dit is wat mij betreft het enige zinvolle om over te praten met elkaar, in plaats van eindeloos te blijven jijbakken, kampkiezen, vlagvereren, etc. Nobody cares. It's exhausting.
En als je het niet wil, keihard werken aan vrede? Prima, zeg dat dan gewoon, en ga lekker door met vechten, koop een enkeltje zou ik zeggen!
Het is zo makkelijk om dingen te slopen. Maar iets maken? Dat is lastig. Ik weet het.
Oké, volgens mij bewijs je met deze reactie dat je inderdaad een online hasbara-vrijwilliger bent (digital warrior).quote:Op zondag 1 juni 2025 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De kaart die je daar deelt schept al meteen een onjuist beeld, omdat het de suggestie wekt dat er voor de oprichting van de staat Israël een Arabisch en Islamitisch land genaamd Palestina was, waarvan steeds meer wordt afgesnoept door Joden. Dat is simpelweg niet waar, voor de oprichting van Israël was dit gebied in handen van de Britten en daarvoor van de Ottomanen.
Dit kaartje wordt in enorm veel propaganda over dit gebied gebruikt en is mede de oorzaak dat mensen zonder enige kennis van zaken zich laten meeslepen in dit conflict.
Dit komt puur door de gekozen kleuren. Door zowel Palestina en de Palestijnse gebieden dezelfde kleur te geven wordt er een koppeling gesuggereerd.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:39 schreef Hallulama het volgende:
Je hebt zojuist zonder nadenken een standaardtekst uit je dagelijkse social media kit update van het Israëlische Government Press Office gekopieerd, zonder eerst goed te kijken of die hier eigenlijk wel van toepassing is.
Want zie jij ergens op die kaart termen als "Arabisch en Islamitisch land genaamd Palestina" staan? Nee toch?
Ben je nu hier ook al de vredesduif act aan het opvoeren? En als antwoord op je laatste vraag, eerst Hamas weg en dan kan je verder.quote:Op zondag 1 juni 2025 10:39 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Oké, volgens mij bewijs je met deze reactie dat je inderdaad een online hasbara-vrijwilliger bent (digital warrior).
Je hebt zojuist zonder nadenken een standaardtekst uit je dagelijkse social media kit update van het Israëlische Government Press Office gekopieerd, zonder eerst goed te kijken of die hier eigenlijk wel van toepassing is.
Want zie jij ergens op die kaart termen als "Arabisch en Islamitisch land genaamd Palestina" staan? Nee toch?
Ik had al een vermoeden dat je met zo’n reactie zou komen, compleet met de standaardriedel over "enorm veel propaganda", "mensen zonder enige kennis van zaken", en "zich laten meeslepen".
Maar hoe je het ook wendt of keert, die kaart toont gewoon de grondgeschiedenis, of je dat nou leuk vindt of niet. En de vraag aan jou blijft nog steeds: hoe komen we tot dat samenlevingsperspectief?
Slimme zet, Aether, om de discussie te verleggen van de inhoud van de kaart naar de kleurkeuze ervan.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:55 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit komt puur door de gekozen kleuren. Door zowel Palestina en de Palestijnse gebieden dezelfde kleur te geven wordt er een koppeling gesuggereerd.
Blijkbaar! En ik ben het helemaal met je eens. Eerst Hamas weg. Dan Israël aan zet. Maar daarvoor wel eerst even iets in het vooruitzicht stellen. Wel zo handig.quote:Op zondag 1 juni 2025 12:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ben je nu hier ook al de vredesduif act aan het opvoeren? En als antwoord op je laatste vraag, eerst Hamas weg en dan kan je verder.
Je bent je zelf ook wel bewust wat die kaart suggereert.quote:Op zondag 1 juni 2025 12:25 schreef Hallulama het volgende:
Slimme zet, Aether, om de discussie te verleggen van de inhoud van de kaart naar de kleurkeuze ervan.
Maar zelfs met alle kleuren van de regenboog, blijft het duidelijk dat het gebied steeds verder wordt ingeperkt, ongeacht hoe je het gebied benoemt, en ongeacht welk narratief je eraan probeert te geven.
En ik neem aan dat je het stokje even overneemt van @:HowardRoark? Geheel volgens de bekende tactiek?
Ik denk niet dat er veel mogelijk is momenteel. Begin met het verwijderen van Hamas en stop met iedereen in Gaza automatisch de status vluchteling te geven. Zelfs oorspronkelijke Gazanen krijgen die status nu.quote:De vraag blijft staan: hoe komen we van die grondgeschiedenis tot dat samenlevingsperspectief?
je zou er woedend om worden. maar dat is precies hun doel, dus doe je dat niet.quote:Op zondag 1 juni 2025 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Anderen vrijheden willen ontnemen die je zelf misbruikt... Het is beschamend.
Dat klinkt inderdaad als een stap in de goede richting! Het is meteen de allergrootste uitdaging waar de Palestijnen als eerste voor staan: het creëren van eenheid. Want zonder eenheid heeft Israël geen echte gesprekspartner.quote:Op zondag 1 juni 2025 12:53 schreef Aether het volgende:
[..]
Vorm een coalitie met landen in de regio die minstens de eerste 10 jaar het dagelijks bestuur op zich neemt. Als daarna alles soepel loopt kun je gaan nadenken over verdere invulling en opzetten van een Palestijnse staat.
Uitbreiding zouden ze moeten stoppen, ontmanteling zou momenteel denk ik meer agressie oproepen.quote:Op zondag 1 juni 2025 13:17 schreef Hallulama het volgende:
Maar mag ik vragen: zou het dan tegelijkertijd niet verstandig zijn dat Israël per direct stopt met de uitbreiding van nederzettingen, en als gebaar van goede wil begint met ontmanteling?
Immers, als er geen perspectief wordt geboden, dan kan ik mij voorstellen dat het voor de Palestijnen allemaal erg zinloos voelt. Waar werken zij dan immers naartoe?
Snap ik, daarom vind ik dat plan van jou met betrekking tot die coalitie best een goed idee. Israël heeft zijn hoofd eerder gestoten. Vertrouwen op dat vlak is uitlegbaar ernstig geschaad. Nu dus geen gedonder meer.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:52 schreef Aether het volgende:
[..]
Uitbreiding zouden ze moeten stoppen, ontmanteling zou momenteel denk ik meer agressie oproepen.
Ze werken naar een eigen staat toe waarbij er geen terreurorganisatie hun leven controleert. Israël heeft 20 jaar geleden een handreiking gedaan door uit Gaza weg te trekken en alles dat joods is mee te nemen. Dat is erg slecht uitgepakt en daarom denk ik dat bijvoorbeeld ontmanteling er momenteel niet in zit.
Het Palestijnse volk heeft, Wmb, ook echt recht op perfectief op een eigen land. En niet een tweeën gedeeld, vaag semi-autonoom gebied. Wat defacto geen land is en vaag blijft.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:52 schreef Aether het volgende:
[..]
Uitbreiding zouden ze moeten stoppen, ontmanteling zou momenteel denk ik meer agressie oproepen.
Ze werken naar een eigen staat toe waarbij er geen terreurorganisatie hun leven controleert. Israël heeft 20 jaar geleden een handreiking gedaan door uit Gaza weg te trekken en alles dat joods is mee te nemen. Dat is erg slecht uitgepakt en daarom denk ik dat bijvoorbeeld ontmanteling er momenteel niet in zit.
Dit zou de beste optie zijn, mede omdat omringende landen ook wel eens rust willen en hiermee ook Iran wordt geïsoleerd. Maar ik zie sneller weer de PA de opbouw overnemen (dat ook geen echt democratische partij is gezien Abbas 20 jaar geleden is gekozen). Ik zou liever een jongere generatie bij de PA zien met nieuwe ideeën.quote:Op zondag 1 juni 2025 18:23 schreef Hallulama het volgende:
Snap ik, daarom vind ik dat plan van jou met betrekking tot die coalitie best een goed idee. Israël heeft zijn hoofd eerder gestoten. Vertrouwen op dat vlak is uitlegbaar ernstig geschaad. Nu dus geen gedonder meer.
quote:One plan that is reportedly gaining traction in the political and military establishments would see the creation of “bubbles” or “islands” inside the enclave, which would serve as temporary shelters for Palestinians unaffiliated with the terror group Hamas.
Were it to be determined that Hamas no longer holds influence over such a bubble, the unaffiliated Palestinians would take on civic duties and distribute aid. Over time, a coalition of the US and Arab countries would manage the area.
Presumably, once Palestinian civilians are relocated to these bubbles, the Israel Defense Forces would have a freer hand to pursue remaining terrorist cells in Gaza. As Hamas is cleared out of more areas, the bubbles would expand.
Israel Ziv, a retired major general who is one of that plan’s designers, told The Wall Street Journal that Palestinians who denounce Hamas would be given the right to live in a bubble and reconstruct homes.
Ziv added that over time the Palestinian Authority could be brought in to administrate the area, and Hamas could also take part in administration if it releases the hostages it currently holds and disarms its military wing. However, Netanyahu has repeatedly ruled out accepting either of those scenarios.
https://www.timesofisrael(...)za-post-war-schemes/
Dit is een behoorlijk probleem bij landen als Spanje, Frankrijk en Noorwegen. Het is erg makkelijk om een Palestijnse Staat te eisen, - door die landen - maar verder niet ingaan op wat dat moet inhouden en met een plan te komen.quote:En die internationale gemeenschap kan dan eindelijk eens laten zien dat hun woorden meer zijn dan slechts woorden.
Ik denk dat dat wel meevalt. Veel Palestijnen waren ook niet negatief toen Israël het gebied controleerde nadat Egypte er vanaf wilde. Ze geven in interviews aan dat o.a. het onderwijs beter was, het veiliger was, betere water/elektriciteit voorzieningen en de economie beter was.quote:Ondertussen weten we natuurlijk dat er Palestijnen zijn die zoiets als vernederend zullen ervaren, maar misschien biedt het een alternatief dat in al die jaren nog niet is geprobeerd?
De echte hardliners en orthodoxen krijg je sowieso niet mee, die leven echt in een eigen bubbel. Het is te hopen dat die na volgende verkiezingen verdwijnen uit de regering.quote:En de hardliners in Israël? Die zouden zich misschien even moeten afvragen: in wat voor wereld willen we dat onze kinderen opgroeien?
Geen nood Greta is al onderweg om het allemaal even op te lossen.quote:De Zweedse klimaatactivist Greta Thunberg vaart mee op een schip dat vanmiddag naar Gaza vertrekt. Aan boord zijn verder elf activisten van The Freedom Flotilla Coalition. Op de website van die actiegroep staat dat ze "de Israëlische blokkade van Gaza wil breken en een eind aan het verhongeren van Palestijnen en de genocide in Gaza" wil maken.
Het schip, zeilschip Madleen, vertrekt vanuit de haven op Sicilië. Behalve om het leveren van hulp gaat het om wakker schudden van het "internationale bewustzijn", zeiden de activisten voor het vertrek.
"We gaan dit doen, hoe klein onze kansen ook zijn, we moeten het blijven proberen", zei Thunberg terwijl ze in tranen uitbarstte.
Aan boord zijn ook de Ierse acteur Liam Cunningham, bekend van Game of Thrones en War Horse, en de Franse Europarlementariër Rima Hassan. Zij heeft Palestijnse wortels en mag vanwege haar activisme Israël niet in.
De activisten hopen over zeven dagen in Gaza aan te komen, al lijkt het uitgesloten dat het zover komt. Thunberg deed begin mei mee aan een soortgelijke missie van de actiegroep. Dat schip zou voor de kust van Malta door drones zijn aangevallen. De boeg raakte beschadigd en de missie werd afgebroken. De groep hield Israël verantwoordelijk
Thunberg is van een klimaatdemonstrante volledig omgetoverd in een Palestina juichaapje.quote:Op maandag 2 juni 2025 00:29 schreef Zoddie het volgende:
Greta Thunberg met schip onderweg naar Gaza
[..]
Geen nood Greta is al onderweg om het allemaal even op te lossen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |