quote:FNV dreigt met staking, treinverkeer volgende week mogelijk deels plat
Medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) leggen volgende week vrijdag mogelijk het werk neer in een deel van Nederland. Vakbond FNV heeft een ultimatum naar de spoorvervoerder gestuurd met eisen voor een nieuwe cao. Als het bedrijf niet akkoord gaat, volgt vrijdag 6 juni de eerste staking in de regio Midden. Ook voor meerdere andere dagen in juni worden stakingen voorbereid.
De vakbond dreigde eerder al met stakingen, nadat de onderhandelingen over een nieuwe cao waren geklapt. Nu is het dreigement concreter en worden ook al mogelijke stakingsdagen genoemd. NS krijgt tot dinsdag 3 juni 17.00 uur om te reageren. Het is volgens FNV de laatste kans voor het vervoersbedrijf om aan de cao-eisen van de bond te voldoen.
‘Echt schandalig’
FNV-bestuurder Henri Janssen vindt het loonbod dat de onderneming eerder deed veel te laag. 'Voor een jaar is 2,55 procent echt schandalig, dat komt niet in de buurt van de inflatie, terwijl het NS-personeel vanaf 2019 al ruim 5 procent op de inflatie achterloopt.'
FNV trekt bij het voorbereiden van de acties samen op met de bonden CNV en VVMC. De tweede staking zou op 10 juni zijn in de regio West, de derde op 12 juni in de regio's Noord-West en Oost en de vierde op 16 juni in de regio's Noord en Zuid. Mocht NS dan nog steeds niet instemmen met de eisen, dan volgt op dinsdag 17 juni waarschijnlijk een landelijke stakingsdag.
ProRail
Onder de NS-cao vallen 17.500 mensen. Voor de vorige cao, die met ingang van maart afliep, was een loonsverhoging afgesproken van gemiddeld 6,6 procent. Hoewel de onderhandelingen toen ook moeizaam verliepen, werd niet massaal gestaakt. In november kwam het treinverkeer in delen van het land nog wel stil te liggen door stakingen, maar die waren bij spoorbeheerder ProRail.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-mogelijk-deels-plat
------------------------------------quote:Laatste waarschuwing aan NS; stakingen dreigen
Vandaag heeft FNV Spoor een ultimatum naar de directie van de NS gestuurd. Het is de laatste kans voor het vervoersbedrijf om aan de cao-eisen van de vakbond te voldoen. Doet de directie dat niet voor dinsdag 3 juni 17:00 uur, dan volgen diezelfde week nog stakingen. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Het is echt spijtig dat de directie het weer zover laat komen. De NS laat niet alleen de werknemers in de steek, maar ook de reizigers.’
De ontevredenheid en actiebereidheid onder het NS-personeel is groot. Dat bleek tijdens de ledenraadpleging die de FNV de afgelopen weken heeft gehouden. Ruim 90% stemde volmondig voor stakingen.
Schandalig loonbod
Janssen heeft geen goed woord over voor het loonbod van de vervoerder. ‘2,55% voor een jaar is echt schandalig, dat komt niet in de buurt van de inflatie, terwijl het NS-personeel vanaf 2019 al ruim 5% op de inflatie achterloopt. NS-personeel moet weer actievoeren voor een fatsoenlijke cao. Laat de directie een voorbeeld nemen aan andere werkgevers. Die laten hun waardering blijken door goede loonafspraken.’
Goede cao ook in belang van de reizigers
NS kent al jaren veel vacatures en we zien veel nieuw personeel, kort nadat ze door NS zijn opgeleid en ingewerkt weer vertrekken. Dat zorgt voor hoge werkdruk en een torenhoog ziekteverzuim. Onder sommige functies zelfs meer dan 20%. Voor reizigers komt er een moment dat de dienstverlening en dienstregeling ondermaats zal worden. Om dit te voorkomen heeft NS een goede cao nodig.
Zwaarwerkregeling en onregelmatige diensten
Naast herstel van koopkracht eist de vakbond een fatsoenlijke zwaarwerkregeling voor personeel dat in zware omstandigheden zich 24/7 voor NS en de reizigers inzetten. Jansen: ‘Veel mensen met zware functies en onregelmatige diensten komen er met het laatste voorstel van NS bekaaid af. Ze krijgen een lagere vergoeding dan collega’s in andere functies. Daar moeten we vanaf.’ In het verlengde daarvan wil de vakbond ook dat het aantal ‘gegarandeerde-verlofdagen’ wordt uitgebreid naar 4. Janssen: ‘Het is te gek voor woorden als je bijna nooit bij een bijzondere gebeurtenis, zoals de verjaardag of het afzwemmen van je kind of kleinkind kunt zijn, omdat je geen vrij kunt nemen.’
Onacceptabele verschillen
De cao kent van oudsher verschillen in arbeidsvoorwaarde op basis van waar bij NS je werkzaam bent i.p.v. de omstandigheden waaronder je werkt. Zo kan kantoorpersoneel en leidinggevende vanaf 50-jarige leeftijd voor een vierdaagse werkweek en alle andere collega’s vanaf 55-jarige leeftijd en kan rijdend personeel vanaf 50-jarige leeftijd zich laten vrijstellen voor nachtdiensten en veel andere collega’s moeten tot hun pensioen daarmee doorgaan. Deze groepen kunnen vanaf 2027 vanaf 63-jarige leeftijd uit de nachtdiensten. Al jaren wil het NS-personeel van deze ongelijkheid af en al jaren weigert NS dit op te lossen.
Planning stakingen
De vakbonden FNV Spoor, CNV en VVMC zijn inmiddels al gezamenlijk begonnen met de voorbereiding van de stakingen:
-Datum eerste staking: 6 juni (regio Midden)
-Datum tweede staking: 10 juni (regio West)
-Datum derde staking: 12 juni (regio Noord-West en regio Oost)
-Datum vierde staking: 16 juni (regio Noord en regio Zuid)
-Landelijke staking: mocht NS dan nog steeds niet bij zinnen zijn gekomen, dan volgt op dinsdag 17 juni waarschijnlijk een landelijke stakingsdag.
17.500 werknemers
Bij de NS werken 17.500 mensen die onder de cao vallen. De huidige cao liep af op 28 februari 2025.
https://www.fnv.nl/nieuws(...)ns-stakingen-dreigen
Hoezo? De meeste arbeiders zitten al decennia op de nullijn, kunnen dus niet snel veel geld bij elkaar sparen. Die vicieuze cirkel proberen de vakbonden te doorbreken, dat is een nobel streven.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:49 schreef marcb1974 het volgende:
vakbonden![]()
![]()
Beginnen steeds meer op terroristische organisaties te lijken
Zeker VVD-er?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:49 schreef marcb1974 het volgende:
vakbonden![]()
![]()
Beginnen steeds meer op terroristische organisaties te lijken
Er ligt een gigantische gat tussen de kwaliteit van het OV in de steden in de Randstad en daarbuiten in het streekvervoer.quote:
Hoezo? Terwijl er genoeg bedrijven zijn die dikke winsten maken loopt het personeel achter met de inflatie.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:49 schreef marcb1974 het volgende:
vakbonden![]()
![]()
Beginnen steeds meer op terroristische organisaties te lijken
Heb ook beide situaties meegemaakt. En net als Jij was ik in eerste instantie ook niet blij met een cao. Maar achteraf gezien was de cao waar ik mee te maken had prima.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:17 schreef raptorix het volgende:
Ik ga volgende maand voor het eerst onder een CAO werken, ben er normaal niet zo een fan van, maar dit is zo een goede CAO zijn dat ik in de vrije markt nergens de beloning krijg die ik daar krijg.
Ik werk de afgelopen jaren in de IT, en daar is een CAO bijna niet te doen omdat je moeilijk iets aan een functie kan hangen omdat het net als een profvoetballer allemaal om de skills gaat, en minder om op papier beschreven functie.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb ook beide situaties meegemaakt. En net als Jij was ik in eerste instantie ook niet blij met een cao. Maar achteraf gezien was de cao waar ik mee te maken had prima.
Heel belangrijk zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Daar hoor je zelden iets over. Als het over een cao gaat dan hoor je alleen maar iets over het salaris. Maar dat is maar een onderdeel van het geheel. En je kunt doodeenvoudig niet zonder een vakbond als je met een cao te maken hebt.
Je moet eens kijken wat je arbeidsvoorwaarden zijn en die in salaris uitdrukken. En natuurlijk is het nemen en geven. En dat vakbonden hoog inzetten is maar goed ook.
Kan ik daar ook komen werken? Als ICT-er met veel ervaring, uit Limburg.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik werk de afgelopen jaren in de IT, en daar is een CAO bijna niet te doen omdat je moeilijk iets aan een functie kan hangen omdat het net als een profvoetballer allemaal om de skills gaat, en minder om op papier beschreven functie.
Mijn CAO zit knettervol leuke dingen zoals: OV-Jaarkaart, 14% bruto regeling voor van alles zoals leasefiets, sportabbo, etc. Daarnaast een bijdrage van 25K aan pensioen per jaar, boven op een salaris dat ook nog eens 30% hoger is dan mijn huidige. En dan ook nog eens in een functiehuis waar ik veel ruimte heb om door te groeien.
Ja hoor, zal je een DM sturen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kan ik daar ook komen werken? Als ICT-er met veel ervaring, uit Limburg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |