Mjah, laat eerst een onafhankelijk instituut dat 'wij van wc eend' gehuil van de WoCo's maar eens doorrekenen. Ze komen al 20 jaar met smoesjes.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:26 schreef Alarmonoff het volgende:
Woningbouwkartel was tegen, de aangegeven reden was dat ze dan geen geld hebben om nieuwe huurwoningen bij te bouwen
Maatje van me woont in een sociale huurwoning waar de verf van de oplevering (ergens jaren 80) nog op de kozijnen zat.. dat is in ieder geval gedaan, maar de badkamer die net zo oud en afgeleefd is ''kan nog mee''quote:Op donderdag 29 mei 2025 18:42 schreef Apotheose het volgende:
Woningcorporaties die smoesjes roepen dat ze het geld nodig hebben voor renovaties. Ondertussen wel roepen "het functioneert nog" als je om renovatie vraagt. Prutsers
Holy fuck maat. Dat zijn serieuze bedragen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:23 schreef Hathor het volgende:
Die van mij gaat per 1 Juli alweer met 5% omhoog. Net als vorig jaar.
woningbouwverenigingen mogen ook geld lenen bij de WSWquote:Op donderdag 29 mei 2025 12:26 schreef Alarmonoff het volgende:
Woningbouwkartel was tegen, de aangegeven reden was dat ze dan geen geld hebben om nieuwe huurwoningen bij te bouwen
Lastige vraag aangezien de instroom niet stopt.quote:Op donderdag 29 mei 2025 14:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, hoeveel zouden de huren moeten stijgen om genoeg woningen te kunnen bouwen? 25%? 50%? 100%? En moeten alleen de woningcoöperaties dat doen? Of is dit om te voorkomen dat het grootste deel van de huurwoningen in de vrije markt verkocht worden? Kunnen al die huurders ze dan nu ineens wel betalen? Of moeten ze anders weer bij hun ouders gaan wonen?
Wat ik nog mis is een hoge subsidie voor huiseigenaren om hun huis te verbouwen, zodat ze ook hun ongebruikte slaapkamers kunnen gaan verhuren. Want daar zit natuurlijk iedereen op te wachten.
Ondertussen word volgend jaar een rampjaar voor de gemeentes, dan moeten ze weer meer doen voor minder. En dus gaan de grondprijzen verder omhoog. Dus gaan dan de huizenprijzen weer massaal verder omhoog, terwijl er dan weer minder gebouwd wordt?
Volgens mij is meer en betaalbaardere woonruimte ook geen prioriteit voor dit kabinet, zoals gewoonlijk.
Of is het zo, dat Wilders dat wel wilde, maar hij door iedereen is tegengewerkt?
mijn dochter die kocht 5 jaar terug een ex huurwoning uit bouwjaar 1982 , dar was al 40 jaar niets aan gebeurd van isolatiequote:Op donderdag 29 mei 2025 18:42 schreef Apotheose het volgende:
Woningcorporaties die smoesjes roepen dat ze het geld nodig hebben voor renovaties. Ondertussen wel roepen "het functioneert nog" als je om renovatie vraagt. Prutsers
ze mogen nu wel weer legaal in vakantie woningen gaan wonen op recreatie parkenquote:Op donderdag 29 mei 2025 19:00 schreef Nober het volgende:
[..]
Lastige vraag aangezien de instroom niet stopt.
Hier ook...quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:23 schreef Hathor het volgende:
Die van mij gaat per 1 Juli alweer met 5% omhoog. Net als vorig jaar.
Dat is inderdaad het grote probleem.quote:Op donderdag 29 mei 2025 18:57 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ben ook wel tegen die huurbevriezing want daarmee zet je toch een beetje de toekomstige huurders klem omdat er dan minder gebouwd kan worden. Meer van ‘’ik wil goedkoop huren en na mij de zonvloed’’
Daar zijn we weer. De eeuwige dooddoener. De oorzaak van alle problemen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:00 schreef Nober het volgende:
[..]
Er zijn genoeg huizen maar er zijn te veel mensen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar zijn we weer. De eeuwige dooddoener. De oorzaak van alle problemen.
In de echte wereld is er meer aan de hand en kun je er ook met instroom wat aan doen.
Mensen die niet begrijpen dat langetermijn-beheer iets anders is dan naar de pijpen van een veeleisende huurder dansen. Die paar honderd euro aan huur gaat heel hard op aan WOZ-belasting, verhuurdersheffing, opstalverzekering, klein onderhoud (controle van de cv-ketel bijvoorbeeld), rentelasten etc. En dan moet er ook nog wat over blijven om elke 7-10 jaar het buitenschilderwerk te doen, na pakweg 50 jaar daken te vernieuwen en groot onderhoud te plegen aan het metselwerk, na 25-30 jaar keukens en badkamers te renoveren, een keer kozijnen te vervangen etc.quote:Op donderdag 29 mei 2025 18:42 schreef Apotheose het volgende:
Er is genoeg woonoppervlak. Er zijn te weinig wooneenheden. Het gemiddelde oppervlak per persoon in Nederland is relatief groot ten opzichte van andere Europese landen. Alleen is dat woonoppervlak over te weinig zelfstandige woningen verdeeld.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Er zijn genoeg huizen maar er zijn te veel mensen.
En vooral: er wonen te weinig mensen per huis.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Er zijn genoeg huizen maar er zijn te veel mensen.
Huishoudensverdunning heet datquote:Op donderdag 29 mei 2025 19:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En vooral wonen er te weinig mensen per huis.
quote:In 2020 zullen volgens Bureau Berenschot 800 verzorgingshuizen hun deuren gesloten hebben.
Het kabinet-Rutte heeft in het regeerakkoord besloten tot een versobering van de ouderenzorg.
Voor iemand met een lichte indicatie voor zorg is in de toekomst geen plaats meer in een door de overheid gefinancierd verzorgingshuis.20 feb 2013
Ieder mens heeft toch recht op privacy? Dus 1 persoon per huis is menselijker, we leven tenslotte in 2025 en niet in de oertijd.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En vooral: er wonen te weinig mensen per huis.
en aan winstbelastingquote:Op donderdag 29 mei 2025 19:13 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mensen die niet begrijpen dat langetermijn-beheer iets anders is dan naar de pijpen van een veeleisende huurder dansen. Die paar honderd euro aan huur gaat heel hard op aan WOZ-belasting, verhuurdersheffing, opstalverzekering, klein onderhoud (controle van de cv-ketel bijvoorbeeld), rentelasten etc. En dan moet er ook nog wat over blijven om elke 7-10 jaar het buitenschilderwerk te doen, na pakweg 50 jaar daken te vernieuwen en groot onderhoud te plegen aan het metselwerk, na 25-30 jaar keukens en badkamers te renoveren, een keer kozijnen te vervangen etc.
En als de dakgoot lekt verwacht de huurder wel dat er binnen 2 dagen iemand langs komt om het te fixen...
quote:Door het afschaffen van de verhuurderheffing daalt de netto belastingdruk op de corporaties wel.
Voorgaande jaren betaalden de woningbouwverenigingen gemiddeld 2,4 miljard euro per jaar aan belasting, tegenover de 1,5 miljard euro in de komende jaren.
De woning corporaties zouden wel wat moeten minderen met hun commerciële dochterondernemingenquote:De afgelopen jaren droegen woningcorporaties jaarlijks ongeveer ¤ 700 miljoen af aan Vpb.
Dit jaar is dat al ongeveer ¤ 1,1 miljard.
Gemiddeld gaat er voor iedere sociale huurwoning nu bijna één maand huur aan winstbelasting naar de schatkist.
De Vpb loopt de komende jaren snel op naar ¤ 1,5 miljard in 2027.
Voorgaande jaren betaalden de woningbouwverenigingen gemiddeld 2,4 miljard euro per jaar aan vpb,
quote:Beide hebben dus een ander effect op hoeveel geld corporaties kunnen lenen voor nieuwbouw.
Voor de meeste corporaties is het positieve effect van het afschaffen van de verhuurderheffing groter dan het negatieve van de hogere vennootschapsbelasting.'
De hoofdreden van het woningtekort is dat we simpelweg met te weinig mensen in één huis wonen. Elke alleenstaande "verwacht" een zelfstandig woonruimte van een behoorlijke oppervlakte.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:00 schreef Nober het volgende:
[..]
Ja, we gaan de regering gewoon laten bepalen waar jij woont, hoe je daar woont en hoeveel je dat kost. Probleem opgelost. Is jouw huis te groot voor het aantal bewoners? Dan krijg je er gewoon nog een paar bij. Ze zijn vast op termijn ook niet te beroerd om je naar de andere kant van het land te verhuizen als je werkgever daar om vraagt.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De hoofdreden van het woningtekort is dat we simpelweg met te weinig mensen in één huis wonen. Elke alleenstaande "verwacht" een zelfstandig woonruimte van een behoorlijke oppervlakte.
Door een combinatie van monotoon bouwen en sterke huurbescherming is het zowel juridisch als sociaal gezien onwenselijk om mensen af en toe te dwingen om te verhuizen naar een woning die beter "past".
Als er in de directe omgeving van een alleenstaande oudere een kleinere gelijkvloerse woning vrij komt, dan zou ik het niet onrealistisch vinden dat het verplicht wordt om daar naartoe te verhuizen. Het gaat om sociale woningbouw, en die moet niet alleen "sociaal" zijn naar zittende huurders. Maar voor iedereen die is aangewezen op sociale woningbouw.
Door gedwongen verhuisbewegingen op gang te helpen, kunnen meer mensen aan een passende sociale huurwoning geholpen worden. De oudere naar een geschikte gelijkvloerse woning, dan kan de gezinswoning weer bewoond worden door een jong gezin. En kan het appartementje zonder lift wat door het jonge gezin achtergelaten wordt weer naar een starter of iemand die net gescheiden is.
Maar: zo'n gedwongen doorstroming is alleen "sociaal" te noemen als de verhuizingen niet verder dan 2-3 straten gaat. Iemand dwingen om aan de andere kant van de stad in een voor hem/haar vreemde wijk te gaan wonen is niet sociaal. En daar zit in Nederland dan ook direct een groot probleem. De meeste wijken in Nederland zijn een aaneenschakeling van dezelfde woningtypen. Doorstroming binnen hetzelfde buurtje is daarmee vrijwel onmogelijk. En dat is één van de redenen dat veel ouderen niet willen doorstromen: ze willen het vertrouwde buurtje niet verlaten.
Een eenpersoons huishouden kan prima van zijn privacy genieten in een studio of klein appartement (40m²). Dan kun je in een doorsnee gezinswoning dus twee huishoudens vestigen na een kleine verbouwing.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Ieder mens heeft toch recht op privacy? Dus 1 persoon per huis is menselijker, we leven tenslotte in 2025 en niet in de oertijd.
Krijg je dan ook een vergoeding om je huis te verbouwen en bijvoorbeeld in iedere slaapkamer een badkamer en koelkast te bouwen, of is dat op eigen rekening? Want je kunt natuurlijk ook allemaal dezelfde gebruiken.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een eenpersoons huishouden kan prima van zijn privacy genieten in een studio of klein appartement (40m²). Dan kun je in een doorsnee gezinswoning dus twee huishoudens vestigen na een kleine verbouwing.
Een eenpersoonshuishouden beneden, een één of tweepersoonshuishouden boven met met extra kamer op zolder.
Helaas wordt in de meeste gemeenten nogal krampachtig gedaan over dergelijke woningsplitsing. En nu snap ik dat het onwenselijk is om dit in hele wijken te doen. Maar als je dit in elke straat bij 1 op de 10 rijtjeshuizen zou doen, dan heb je potentieel voor ruim 300.000 extra woningen. Zonder dat dit op onredelijke wijze de druk op de wijk of gemeente verhoogt.
Ga je binnen dezelfde straat (veel) meer dan 1 op 10 woningen splitsen dan kan het wel leiden tot onder andere parkeeroverlast.
Je chargeert nogal zonder goed te lezen wat ik schrijf.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, we gaan de regering gewoon laten bepalen waar jij woont, hoe je daar woont en hoeveel je dat kost. Probleem opgelost. Ze zijn vast op termijn ook niet te beroerd om je naar de andere kant van het land te verhuizen als je werkgever daar om vraagt. Is jouw huis te groot voor het aantal bewoners? Dan krijg je er gewoon nog een paar bij.
Wat begrijp je niet aan woningsplitsing.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Krijg je dan ook een vergoeding om je huis te verbouwen en bijvoorbeeld in iedere slaapkamer een badkamer en koelkast te bouwen, of is dat op eigen rekening? Want je kunt natuurlijk ook allemaal dezelfde gebruiken.
Ja, prima, maar dat is wel een van de oorzaken van het huizentekort. Het is ook nogal milieuonvriendelijk om voor elke inwoner een huis nodig te hebben.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Ieder mens heeft toch recht op privacy? Dus 1 persoon per huis is menselijker, we leven tenslotte in 2025 en niet in de oertijd.
Ze hebben gewoon een punt er wordt ook van ze verwacht dat ze voor 2030 bijna hun complete portefeuille verduurzamen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Mjah, laat eerst een onafhankelijk instituut dat 'wij van wc eend' gehuil van de WoCo's maar eens doorrekenen. Ze komen al 20 jaar met smoesjes.
quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je chargeert nogal zonder goed te lezen wat ik schrijf.
Het gaat om een sociale voorziening.
Wil je vrijheid in waar en hoe je woont, moet je maar een huis kopen.
De regering bepaalt op dezelfde wijze ook voor mij waar ik op de bus kan stappen, wat dat kost en hoevaak er überhaupt een bus komt. Wil ik daar niet afhankelijk van zijn, moet ik een auto kopen. Heb ik geen geld voor een auto, moet ik het doen met de voorziening die de overheid mij biedt.
Ah, alle sociale huurwoningen worden in tweeën gedeeld en de regering bepaalt waar je moet wonen als je recht hebt op huursubsidie. Verder veranderd er niets. Je kunt rustig in je eentje in je grote koophuis blijven wonen. Duidelijk.quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan woningsplitsing.
o ja en dan iedere 5 jaar gaan verhuizen als je vriendin weg loopt , ik verhuur een kamer , dat is ook mooi hequote:Op donderdag 29 mei 2025 19:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De hoofdreden van het woningtekort is dat we simpelweg met te weinig mensen in één huis wonen. Elke alleenstaande "verwacht" een zelfstandig woonruimte van een behoorlijke oppervlakte.
Door een combinatie van monotoon bouwen en sterke huurbescherming is het zowel juridisch als sociaal gezien onwenselijk om mensen af en toe te dwingen om te verhuizen naar een woning die beter "past".
Als er in de directe omgeving van een alleenstaande oudere een kleinere gelijkvloerse woning vrij komt, dan zou ik het niet onrealistisch vinden dat het verplicht wordt om daar naartoe te verhuizen. Het gaat om sociale woningbouw, en die moet niet alleen "sociaal" zijn naar zittende huurders. Maar voor iedereen die is aangewezen op sociale woningbouw.
Door gedwongen verhuisbewegingen op gang te helpen, kunnen meer mensen aan een passende sociale huurwoning geholpen worden. De oudere naar een geschikte gelijkvloerse woning, dan kan de gezinswoning weer bewoond worden door een jong gezin. En kan het appartementje zonder lift wat door het jonge gezin achtergelaten wordt weer naar een starter of iemand die net gescheiden is.
Maar: zo'n gedwongen doorstroming is alleen "sociaal" te noemen als de verhuizingen niet verder dan 2-3 straten gaat. Iemand dwingen om aan de andere kant van de stad in een voor hem/haar vreemde wijk te gaan wonen is niet sociaal. En daar zit in Nederland dan ook direct een groot probleem. De meeste wijken in Nederland zijn een aaneenschakeling van dezelfde woningtypen. Doorstroming binnen hetzelfde buurtje is daarmee vrijwel onmogelijk. En dat is één van de redenen dat veel ouderen niet willen doorstromen: ze willen het vertrouwde buurtje niet verlaten.
jij had in Rusland moeten wonen , daar donderen ze je zo je huis uit als het ze zo uitkomtquote:Op donderdag 29 mei 2025 19:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je chargeert nogal zonder goed te lezen wat ik schrijf.
Het gaat om een sociale voorziening.
Wil je vrijheid in waar en hoe je woont, moet je maar een huis kopen.
De regering bepaalt op dezelfde wijze ook voor mij waar ik op de bus kan stappen, wat dat kost en hoevaak er überhaupt een bus komt. Wil ik daar niet afhankelijk van zijn, moet ik een auto kopen. Heb ik geen geld voor een auto, moet ik het doen met de voorziening die de overheid mij biedt.
Jacqueline en François zoeken ook een woning hequote:Op donderdag 29 mei 2025 20:02 schreef Chadi het volgende:
Doen ze een keer iets voor Henk en Ingrid werken ze het weer niet goed uit. Stelletje stumpers ook.
Dan moet does blonde knuppel inzetten op nieuwbouw. Desnoods staats gefinancierd. Maar die lamme kan alleen ouwehoeren om zijn pension binnen te harken.quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jacqueline en François zoeken ook een woning he
of wat van die boeren van hullie land aftrekken en daar flink gaan bouwen, scheelt ook in de stikstof en de CO2 danquote:Op donderdag 29 mei 2025 20:22 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dan moet does blonde knuppel inzetten op nieuwbouw. Desnoods staats gefinancierd. Maar die lamme kan alleen ouwehoeren om zijn pension binnen te harken.
Nah, onzin! Dat zou meteen ook het stikstofprobleem oplossen en de grond betaalbaar maken! Daar kunnen we niet aan beginnen!quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of wat van die boeren van hullie land aftrekken en daar flink gaan bouwen
ok dan maken we van de ene helft nieuwe wildernis voor wolven en konikpaarden en de andere helft scholen en woningbouwquote:Op donderdag 29 mei 2025 20:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nah, onzin! Dat zou meteen ook het stikstofprobleem oplossen en de grond betaalbaar maken! Daar kunnen we niet aan beginnen!
Ze hebben zeker een punt. En ik geloof ook best dat ze met minder inkomsten, minder kunnen bouwen en renoveren.quote:
En dat hebben ze grotendeels zelf op het laatste moment aan laten komen. Hadden ze ook prima kunnen doen zonder dat de overheid ze dat op moest leggen. Maar zonder die stok achter de deur door de overheid kon het ze over het algemeen niet zo veel boeien.quote:er wordt ook van ze verwacht dat ze voor 2030 bijna hun complete portefeuille verduurzamen.
Eens.quote:Maar het gene waar het echt op fout gaat is dat dit te laat beslist is. Alle brieven waren al de deur uit. Het was al in begrotingen ingerekend. Doe het dan voor volgend jaar.
Het is natuurlijk ook wel zo, dat de regering ze een hele tijd af heeft geknepen en afgeroomd, omdat ze de woningverhuur volledig in handen van de vrije markt wilden hebben. Vandaar toen ook het afschaffen van de belasting op huurinkomsten voor particulieren en tegelijkertijd een winstbelasting invoeren voor coöperaties. Die niet eens een winstoogmerk mogen hebben ...quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Ze hebben zeker een punt. En ik geloof ook best dat ze met minder inkomsten, minder kunnen bouwen en renoveren.
Maar als ze dan getallen gaan noemen over hoeveel huizen ze minder kunnen gaan bouwen, dan geloof ik geen enkele branchevereniging zomaar op diens mooie blauwe ogen. Ze zijn simpelweg niet objectief.
[..]
En dat hebben ze grotendeels zelf op het laatste moment aan laten komen. Hadden ze ook prima kunnen doen zonder dat de overheid ze dat op moest leggen. Maar zonder die stok achter de deur door de overheid kon het ze over het algemeen niet zo veel boeien.
[..]
Eens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |