abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217786890
De kans dat het plan van de coalitie
om de huur van sociale huurwoningen nog
dit jaar te bevriezen doorgaat,lijkt
opnieuw kleiner te worden.De Kamer had
er al grote twijfels over geuit en de
Raad van State komt maandag met zware
kritiek op de plannen,bevestigen Haagse
bronnen aan de NOS.

Het gaat om het negatiefste oordeel dat
de raad kan vellen,wat inhoudt dat de
RvS het kabinet adviseert het plan niet
eens naar de Tweede Kamer te sturen.

De raad concludeert dat er sprake was
van haastwerk:het wetstraject is niet
goed doorlopen.Ook de krappe tijd voor
de woningcorporaties om zich erop voor
te bereiden speelt een rol.

NOS teletekst
pi_217786894
pi_217786903
Die van mij gaat per 1 Juli alweer met 5% omhoog. Net als vorig jaar.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_217786909
Hihaho-kabinet.
pi_217786923
Woningbouwkartel was tegen, de aangegeven reden was dat ze dan geen geld hebben om nieuwe huurwoningen bij te bouwen :')
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217786966
Lekker gewerkt Geert. Overigens zijn de corporaties ook een stel jankerds.
pi_217787011
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:26 schreef Alarmonoff het volgende:
Woningbouwkartel was tegen, de aangegeven reden was dat ze dan geen geld hebben om nieuwe huurwoningen bij te bouwen :')
Mjah, laat eerst een onafhankelijk instituut dat 'wij van wc eend' gehuil van de WoCo's maar eens doorrekenen. Ze komen al 20 jaar met smoesjes.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 29 mei 2025 @ 14:01:17 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217787632
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217787773
Dus, hoeveel zouden de huren moeten stijgen om genoeg woningen te kunnen bouwen? 25%? 50%? 100%? En moeten alleen de woningcoöperaties dat doen? Of is dit om te voorkomen dat het grootste deel van de huurwoningen in de vrije markt verkocht worden? Kunnen al die huurders ze dan nu ineens wel betalen? Of moeten ze anders weer bij hun ouders gaan wonen?

Wat ik nog mis is een hoge subsidie voor huiseigenaren om hun huis te verbouwen, zodat ze ook hun ongebruikte slaapkamers kunnen gaan verhuren. Want daar zit natuurlijk iedereen op te wachten.

Ondertussen word volgend jaar een rampjaar voor de gemeentes, dan moeten ze weer meer doen voor minder. En dus gaan de grondprijzen verder omhoog. Dus gaan dan de huizenprijzen weer massaal verder omhoog, terwijl er dan weer minder gebouwd wordt?

Volgens mij is meer en betaalbaardere woonruimte ook geen prioriteit voor dit kabinet, zoals gewoonlijk.

Of is het zo, dat Wilders dat wel wilde, maar hij door iedereen is tegengewerkt?
pi_217787872
De Ombudsman heeft zijn eigen kleur hierin ook behóórlijk laten doorschemeren. Spreken over een huurverhoging van 4,5% terwijl veruit de meeste huurders 5 of zelfs 5,5% voor hun kiezen krijgen. Het hebben over dat de loonsverhoging harder stijgt dan de huren, alsof dat letterlijk de enige kostenpost van mensen is. Daarbij totaal buiten beschouwing latend dat al die andere kostenposten die je als mens nog eromheen hebt óók exorbitant gestegen zijn. Om over de kosten van levensonderhoud zélf nog maar te zwijgen. Dan blijft er van die loonsverhoging onder aan de streep ineens niet zoveel in de + meer over.

Ik hoop van ganser harte dat die huurbevriezing ze alsnog door de strot gedrukt wordt. Al was het maar om ze exact hetzelfde te laten ervaren als wat ze hun huurders zélf óók al jaren flikken.

En dan heb ik nog niet eens gehad over het schandalig slechte onderhoudsbeleid van veel woningcorporaties. Maar dat mag dan gek genoeg weer niet benoemd worden bij een bezwaarschrift tegen een aankomende huurverhoging.
Dat bewijst mij één ding:
That game is rigged!
pi_217789744
Woningcorporaties die smoesjes roepen dat ze het geld nodig hebben voor renovaties. Ondertussen wel roepen "het functioneert nog" als je om renovatie vraagt. Prutsers
just give a second thought
what if we don't get caught...
  Forum Admin donderdag 29 mei 2025 @ 18:51:46 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217789825
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 18:42 schreef Apotheose het volgende:
Woningcorporaties die smoesjes roepen dat ze het geld nodig hebben voor renovaties. Ondertussen wel roepen "het functioneert nog" als je om renovatie vraagt. Prutsers
Maatje van me woont in een sociale huurwoning waar de verf van de oplevering (ergens jaren 80) nog op de kozijnen zat.. dat is in ieder geval gedaan, maar de badkamer die net zo oud en afgeleefd is ''kan nog mee''

Wel elk jaar de huur verhogen natuurlijk. _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 29 mei 2025 @ 18:55:12 #13
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217789850
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:23 schreef Hathor het volgende:
Holy fuck maat. Dat zijn serieuze bedragen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 18:57:31 #14
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_217789872
Ik ben ook wel tegen die huurbevriezing want daarmee zet je toch een beetje de toekomstige huurders klem omdat er dan minder gebouwd kan worden. Meer van ‘’ik wil goedkoop huren en na mij de zonvloed’’

Disclaimer, ik heb geen huurhuis dus dan kijk je er iets anders naar natuurlijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 29 mei 2025 @ 18:57:38 #15
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217789873
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:26 schreef Alarmonoff het volgende:
woningbouwverenigingen mogen ook geld lenen bij de WSW
https://www.wsw.nl/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217789897
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 14:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, hoeveel zouden de huren moeten stijgen om genoeg woningen te kunnen bouwen? 25%? 50%? 100%? En moeten alleen de woningcoöperaties dat doen? Of is dit om te voorkomen dat het grootste deel van de huurwoningen in de vrije markt verkocht worden? Kunnen al die huurders ze dan nu ineens wel betalen? Of moeten ze anders weer bij hun ouders gaan wonen?

Wat ik nog mis is een hoge subsidie voor huiseigenaren om hun huis te verbouwen, zodat ze ook hun ongebruikte slaapkamers kunnen gaan verhuren. Want daar zit natuurlijk iedereen op te wachten.

Ondertussen word volgend jaar een rampjaar voor de gemeentes, dan moeten ze weer meer doen voor minder. En dus gaan de grondprijzen verder omhoog. Dus gaan dan de huizenprijzen weer massaal verder omhoog, terwijl er dan weer minder gebouwd wordt?

Volgens mij is meer en betaalbaardere woonruimte ook geen prioriteit voor dit kabinet, zoals gewoonlijk.

Of is het zo, dat Wilders dat wel wilde, maar hij door iedereen is tegengewerkt?
Lastige vraag aangezien de instroom niet stopt.
  donderdag 29 mei 2025 @ 19:00:35 #17
323876 michaelmoore
pi_217789904
quote:
mijn dochter die kocht 5 jaar terug een ex huurwoning uit bouwjaar 1982 , dar was al 40 jaar niets aan gebeurd van isolatie

die wijk hadden de corporaties laten bouwen voor 65.000 gulden per woning en die konden ze kopen voor 320.000 euro
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 29 mei 2025 @ 19:01:46 #18
323876 michaelmoore
pi_217789919
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:00 schreef Nober het volgende:

[..]
ze mogen nu wel weer legaal in vakantie woningen gaan wonen op recreatie parken
pi_217789927
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:23 schreef Hathor het volgende:
Hier ook...
pi_217789941
en terecht. wetstraject is niet goed doorlopen, de woningcorporaties krijgen te weinig tijd om zich voor te bereiden op grote financiële verliezen, die trouwens de woningnood zouden verergeren omdat er dan minder inkomsten zijn voor onderhoud en om nieuwe sociale huurwoningen mee te bouwen (en bouwen wordt steeds duurder hé), het plan geldt enkel voor corporaties en niet particuliere huurders en is dus niet 'gelijk'

het klinkt allemaal heel leuk op korte termijn, maar dit gaat hem niet worden
pi_217789956
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 18:57 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ben ook wel tegen die huurbevriezing want daarmee zet je toch een beetje de toekomstige huurders klem omdat er dan minder gebouwd kan worden. Meer van ‘’ik wil goedkoop huren en na mij de zonvloed’’
Dat is inderdaad het grote probleem.

Tenzij er structureel op andere wijze geld beschikbaar komt voor onderhoud, renovatie én nieuwbouw van woningen, is het simpelweg noodzakelijk dat de inkomsten van de woningcorporaties ongeveer meegroeien met de inflatie. Gebeurt dat niet, dan moet er door de corporaties linksom of rechtsom in de uitgaven worden gesneden.

Bij het snijden in de uitgaven zal dat als eerste op nieuwbouw gebeuren, vervolgens op de renovatiebudgetten en als laatste ook in onderhoud.

En zonder nieuwbouw worden de wachtlijsten voor de mensen die nog geen sociale huurwoning hebben, maar daar vanwege hun inkomen wel op aangewezen zijn nog langer. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.
Zeker wanneer je bedenkt dat de mensen met de laagste inkomens het grootste deel van hun huurverhoging via de huurtoeslag gecompenseerd krijgen vind ik een huurverhoging die min of meer gelijk is aan de inflatie niet onredelijk. Het indirect blokkeren van nieuwbouw zodat jongeren nog moeilijker aan een woning kunnen komen vind ik veel onredelijker.
pi_217790004
quote:

[..]
Daar zijn we weer. De eeuwige dooddoener. De oorzaak van alle problemen.

In de echte wereld is er meer aan de hand en kun je er ook met instroom wat aan doen.
pi_217790011
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daar zijn we weer. De eeuwige dooddoener. De oorzaak van alle problemen.

In de echte wereld is er meer aan de hand en kun je er ook met instroom wat aan doen.
Er zijn genoeg huizen maar er zijn te veel mensen.
pi_217790015
quote:
Mensen die niet begrijpen dat langetermijn-beheer iets anders is dan naar de pijpen van een veeleisende huurder dansen. Die paar honderd euro aan huur gaat heel hard op aan WOZ-belasting, verhuurdersheffing, opstalverzekering, klein onderhoud (controle van de cv-ketel bijvoorbeeld), rentelasten etc. En dan moet er ook nog wat over blijven om elke 7-10 jaar het buitenschilderwerk te doen, na pakweg 50 jaar daken te vernieuwen en groot onderhoud te plegen aan het metselwerk, na 25-30 jaar keukens en badkamers te renoveren, een keer kozijnen te vervangen etc.

En als de dakgoot lekt verwacht de huurder wel dat er binnen 2 dagen iemand langs komt om het te fixen...
pi_217790048
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:13 schreef Nober het volgende:

[..]
Er is genoeg woonoppervlak. Er zijn te weinig wooneenheden. Het gemiddelde oppervlak per persoon in Nederland is relatief groot ten opzichte van andere Europese landen. Alleen is dat woonoppervlak over te weinig zelfstandige woningen verdeeld.

Daarnaast willen veel te veel mensen op speciefieke plekken wonen waar "iedereen" wil wonen. Maar in het centrum en de beste omliggende wijken van die mooie steden en dorpen is geen plaats voor "iedereen".
Lelystad en Emmeloord zijn nog niet half zo groot als ze hadden moeten zijn volgens de oorspronkelijke plannen, simpelweg omdat mensen liever in de Randstedelijke woningnood blijven zitten dan te verhuizen naar plekken waar nog volop ruimte is om bij te bouwen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 19:19:02 #26
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217790060
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:13 schreef Nober het volgende:

[..]
En vooral: er wonen te weinig mensen per huis.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 29 mei 2025 @ 19:20:19 #27
323876 michaelmoore
pi_217790075
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En vooral wonen er te weinig mensen per huis.
Huishoudensverdunning heet dat

Dat blijft doorgaan he
Dan had Stef Blok de bejaardenhuizen niet moeten sluiten

Daar is voor gewaarschuwd , nu heeft iedereen privé thuiszorg
https://nos.nl/artikel/476348-sluiting-verzorgingshuizen-dreigt
quote:
In 2020 zullen volgens Bureau Berenschot 800 verzorgingshuizen hun deuren gesloten hebben.
Het kabinet-Rutte heeft in het regeerakkoord besloten tot een versobering van de ouderenzorg.

Voor iemand met een lichte indicatie voor zorg is in de toekomst geen plaats meer in een door de overheid gefinancierd verzorgingshuis.20 feb 2013

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 29-05-2025 20:00:32 ]
pi_217790141
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
En vooral: er wonen te weinig mensen per huis.
Ieder mens heeft toch recht op privacy? Dus 1 persoon per huis is menselijker, we leven tenslotte in 2025 en niet in de oertijd.
  donderdag 29 mei 2025 @ 19:26:00 #29
323876 michaelmoore
pi_217790144
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mensen die niet begrijpen dat langetermijn-beheer iets anders is dan naar de pijpen van een veeleisende huurder dansen. Die paar honderd euro aan huur gaat heel hard op aan WOZ-belasting, verhuurdersheffing, opstalverzekering, klein onderhoud (controle van de cv-ketel bijvoorbeeld), rentelasten etc. En dan moet er ook nog wat over blijven om elke 7-10 jaar het buitenschilderwerk te doen, na pakweg 50 jaar daken te vernieuwen en groot onderhoud te plegen aan het metselwerk, na 25-30 jaar keukens en badkamers te renoveren, een keer kozijnen te vervangen etc.

En als de dakgoot lekt verwacht de huurder wel dat er binnen 2 dagen iemand langs komt om het te fixen...
en aan winstbelasting

https://www.nul20.nl/mona(...)or-woningcorporaties
De verhuurdersheffing die verlaagde wel de winst flink, daardoor moeten ze nu meer VPB betalen
quote:
Door het afschaffen van de verhuurderheffing daalt de netto belastingdruk op de corporaties wel.
Voorgaande jaren betaalden de woningbouwverenigingen gemiddeld 2,4 miljard euro per jaar aan belasting, tegenover de 1,5 miljard euro in de komende jaren.
quote:
De afgelopen jaren droegen woningcorporaties jaarlijks ongeveer ¤ 700 miljoen af aan Vpb.
Dit jaar is dat al ongeveer ¤ 1,1 miljard.
Gemiddeld gaat er voor iedere sociale huurwoning nu bijna één maand huur aan winstbelasting naar de schatkist.
De Vpb loopt de komende jaren snel op naar ¤ 1,5 miljard in 2027.

Voorgaande jaren betaalden de woningbouwverenigingen gemiddeld 2,4 miljard euro per jaar aan vpb,
De woning corporaties zouden wel wat moeten minderen met hun commerciële dochterondernemingen

quote:
Beide hebben dus een ander effect op hoeveel geld corporaties kunnen lenen voor nieuwbouw.

Voor de meeste corporaties is het positieve effect van het afschaffen van de verhuurderheffing groter dan het negatieve van de hogere vennootschapsbelasting.'

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 29-05-2025 19:54:17 ]
pi_217790160
quote:

[..]
De hoofdreden van het woningtekort is dat we simpelweg met te weinig mensen in één huis wonen. Elke alleenstaande "verwacht" een zelfstandig woonruimte van een behoorlijke oppervlakte.

Door een combinatie van monotoon bouwen en sterke huurbescherming is het zowel juridisch als sociaal gezien onwenselijk om mensen af en toe te dwingen om te verhuizen naar een woning die beter "past".

Als er in de directe omgeving van een alleenstaande oudere een kleinere gelijkvloerse woning vrij komt, dan zou ik het niet onrealistisch vinden dat het verplicht wordt om daar naartoe te verhuizen. Het gaat om sociale woningbouw, en die moet niet alleen "sociaal" zijn naar zittende huurders. Maar voor iedereen die is aangewezen op sociale woningbouw.
Door gedwongen verhuisbewegingen op gang te helpen, kunnen meer mensen aan een passende sociale huurwoning geholpen worden. De oudere naar een geschikte gelijkvloerse woning, dan kan de gezinswoning weer bewoond worden door een jong gezin. En kan het appartementje zonder lift wat door het jonge gezin achtergelaten wordt weer naar een starter of iemand die net gescheiden is.
Maar: zo'n gedwongen doorstroming is alleen "sociaal" te noemen als de verhuizingen niet verder dan 2-3 straten gaat. Iemand dwingen om aan de andere kant van de stad in een voor hem/haar vreemde wijk te gaan wonen is niet sociaal. En daar zit in Nederland dan ook direct een groot probleem. De meeste wijken in Nederland zijn een aaneenschakeling van dezelfde woningtypen. Doorstroming binnen hetzelfde buurtje is daarmee vrijwel onmogelijk. En dat is één van de redenen dat veel ouderen niet willen doorstromen: ze willen het vertrouwde buurtje niet verlaten.
pi_217790211
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De hoofdreden van het woningtekort is dat we simpelweg met te weinig mensen in één huis wonen. Elke alleenstaande "verwacht" een zelfstandig woonruimte van een behoorlijke oppervlakte.

Door een combinatie van monotoon bouwen en sterke huurbescherming is het zowel juridisch als sociaal gezien onwenselijk om mensen af en toe te dwingen om te verhuizen naar een woning die beter "past".

Als er in de directe omgeving van een alleenstaande oudere een kleinere gelijkvloerse woning vrij komt, dan zou ik het niet onrealistisch vinden dat het verplicht wordt om daar naartoe te verhuizen. Het gaat om sociale woningbouw, en die moet niet alleen "sociaal" zijn naar zittende huurders. Maar voor iedereen die is aangewezen op sociale woningbouw.
Door gedwongen verhuisbewegingen op gang te helpen, kunnen meer mensen aan een passende sociale huurwoning geholpen worden. De oudere naar een geschikte gelijkvloerse woning, dan kan de gezinswoning weer bewoond worden door een jong gezin. En kan het appartementje zonder lift wat door het jonge gezin achtergelaten wordt weer naar een starter of iemand die net gescheiden is.
Maar: zo'n gedwongen doorstroming is alleen "sociaal" te noemen als de verhuizingen niet verder dan 2-3 straten gaat. Iemand dwingen om aan de andere kant van de stad in een voor hem/haar vreemde wijk te gaan wonen is niet sociaal. En daar zit in Nederland dan ook direct een groot probleem. De meeste wijken in Nederland zijn een aaneenschakeling van dezelfde woningtypen. Doorstroming binnen hetzelfde buurtje is daarmee vrijwel onmogelijk. En dat is één van de redenen dat veel ouderen niet willen doorstromen: ze willen het vertrouwde buurtje niet verlaten.
Ja, we gaan de regering gewoon laten bepalen waar jij woont, hoe je daar woont en hoeveel je dat kost. Probleem opgelost. Is jouw huis te groot voor het aantal bewoners? Dan krijg je er gewoon nog een paar bij. Ze zijn vast op termijn ook niet te beroerd om je naar de andere kant van het land te verhuizen als je werkgever daar om vraagt.
pi_217790215
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:25 schreef torentje het volgende:

[..]
Ieder mens heeft toch recht op privacy? Dus 1 persoon per huis is menselijker, we leven tenslotte in 2025 en niet in de oertijd.
Een eenpersoons huishouden kan prima van zijn privacy genieten in een studio of klein appartement (40m²). Dan kun je in een doorsnee gezinswoning dus twee huishoudens vestigen na een kleine verbouwing.
Een eenpersoonshuishouden beneden, een één of tweepersoonshuishouden boven met met extra kamer op zolder.

Helaas wordt in de meeste gemeenten nogal krampachtig gedaan over dergelijke woningsplitsing. En nu snap ik dat het onwenselijk is om dit in hele wijken te doen. Maar als je dit in elke straat bij 1 op de 10 rijtjeshuizen zou doen, dan heb je potentieel voor ruim 300.000 extra woningen. Zonder dat dit op onredelijke wijze de druk op de wijk of gemeente verhoogt.

Ga je binnen dezelfde straat (veel) meer dan 1 op 10 woningen splitsen dan kan het wel leiden tot onder andere parkeeroverlast.
pi_217790230
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een eenpersoons huishouden kan prima van zijn privacy genieten in een studio of klein appartement (40m²). Dan kun je in een doorsnee gezinswoning dus twee huishoudens vestigen na een kleine verbouwing.
Een eenpersoonshuishouden beneden, een één of tweepersoonshuishouden boven met met extra kamer op zolder.

Helaas wordt in de meeste gemeenten nogal krampachtig gedaan over dergelijke woningsplitsing. En nu snap ik dat het onwenselijk is om dit in hele wijken te doen. Maar als je dit in elke straat bij 1 op de 10 rijtjeshuizen zou doen, dan heb je potentieel voor ruim 300.000 extra woningen. Zonder dat dit op onredelijke wijze de druk op de wijk of gemeente verhoogt.

Ga je binnen dezelfde straat (veel) meer dan 1 op 10 woningen splitsen dan kan het wel leiden tot onder andere parkeeroverlast.
Krijg je dan ook een vergoeding om je huis te verbouwen en bijvoorbeeld in iedere slaapkamer een badkamer en koelkast te bouwen, of is dat op eigen rekening? Want je kunt natuurlijk ook allemaal dezelfde gebruiken.
pi_217790237
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, we gaan de regering gewoon laten bepalen waar jij woont, hoe je daar woont en hoeveel je dat kost. Probleem opgelost. Ze zijn vast op termijn ook niet te beroerd om je naar de andere kant van het land te verhuizen als je werkgever daar om vraagt. Is jouw huis te groot voor het aantal bewoners? Dan krijg je er gewoon nog een paar bij.
Je chargeert nogal zonder goed te lezen wat ik schrijf.
Het gaat om een sociale voorziening.

Wil je vrijheid in waar en hoe je woont, moet je maar een huis kopen.
De regering bepaalt op dezelfde wijze ook voor mij waar ik op de bus kan stappen, wat dat kost en hoevaak er überhaupt een bus komt. Wil ik daar niet afhankelijk van zijn, moet ik een auto kopen. Heb ik geen geld voor een auto, moet ik het doen met de voorziening die de overheid mij biedt.
pi_217790241
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Krijg je dan ook een vergoeding om je huis te verbouwen en bijvoorbeeld in iedere slaapkamer een badkamer en koelkast te bouwen, of is dat op eigen rekening? Want je kunt natuurlijk ook allemaal dezelfde gebruiken.
Wat begrijp je niet aan woningsplitsing.
  donderdag 29 mei 2025 @ 19:39:41 #36
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217790261
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:25 schreef torentje het volgende:

[..]
Ja, prima, maar dat is wel een van de oorzaken van het huizentekort. Het is ook nogal milieuonvriendelijk om voor elke inwoner een huis nodig te hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_217790296
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:37 schreef probeer het volgende:

[..]
Mjah, laat eerst een onafhankelijk instituut dat 'wij van wc eend' gehuil van de WoCo's maar eens doorrekenen. Ze komen al 20 jaar met smoesjes.
Ze hebben gewoon een punt er wordt ook van ze verwacht dat ze voor 2030 bijna hun complete portefeuille verduurzamen.

Maar het gene waar het echt op fout gaat is dat dit te laat beslist is. Alle brieven waren al de deur uit. Het was al in begrotingen ingerekend. Doe het dan voor volgend jaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217790359
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De regering bepaalt op dezelfde wijze ook voor mij waar ik op de bus kan stappen, wat dat kost en hoevaak er überhaupt een bus komt. Wil ik daar niet afhankelijk van zijn, moet ik een auto kopen. Heb ik geen geld voor een auto, moet ik het doen met de voorziening die de overheid mij biedt.
quote:

[..]
Wat begrijp je niet aan woningsplitsing.
Ah, alle sociale huurwoningen worden in tweeën gedeeld en de regering bepaalt waar je moet wonen als je recht hebt op huursubsidie. Verder veranderd er niets. Je kunt rustig in je eentje in je grote koophuis blijven wonen. Duidelijk.

Als ze nou de hypotheekrenteaftrek afschaffen, kunnen ze dat daar mooi van betalen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 19:59:49 #39
323876 michaelmoore
pi_217790476
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

o ja en dan iedere 5 jaar gaan verhuizen als je vriendin weg loopt , ik verhuur een kamer , dat is ook mooi he

heb je een 5 kamer woning dan moet je die heel snel verkopen wat er moeten anderen in :W 8)7
  donderdag 29 mei 2025 @ 20:01:31 #40
323876 michaelmoore
pi_217790490
quote:

[..]

jij had in Rusland moeten wonen , daar donderen ze je zo je huis uit als het ze zo uitkomt
pi_217790513
Doen ze een keer iets voor Henk en Ingrid werken ze het weer niet goed uit. Stelletje stumpers ook.
  donderdag 29 mei 2025 @ 20:19:24 #42
323876 michaelmoore
pi_217790756
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 20:02 schreef Chadi het volgende:
Doen ze een keer iets voor Henk en Ingrid werken ze het weer niet goed uit. Stelletje stumpers ook.
Jacqueline en François zoeken ook een woning he
pi_217790809
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 20:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Jacqueline en François zoeken ook een woning he
Dan moet does blonde knuppel inzetten op nieuwbouw. Desnoods staats gefinancierd. Maar die lamme kan alleen ouwehoeren om zijn pension binnen te harken.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 mei 2025 @ 20:22:34 #44
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217790813
Mooi.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 29 mei 2025 @ 20:23:20 #45
323876 michaelmoore
pi_217790825
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 20:22 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dan moet does blonde knuppel inzetten op nieuwbouw. Desnoods staats gefinancierd. Maar die lamme kan alleen ouwehoeren om zijn pension binnen te harken.
of wat van die boeren van hullie land aftrekken en daar flink gaan bouwen, scheelt ook in de stikstof en de CO2 dan
pi_217790875
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 20:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
of wat van die boeren van hullie land aftrekken en daar flink gaan bouwen
Nah, onzin! Dat zou meteen ook het stikstofprobleem oplossen en de grond betaalbaar maken! Daar kunnen we niet aan beginnen! :{w
  donderdag 29 mei 2025 @ 20:27:32 #47
323876 michaelmoore
pi_217790885
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 20:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nah, onzin! Dat zou meteen ook het stikstofprobleem oplossen en de grond betaalbaar maken! Daar kunnen we niet aan beginnen! :{w
ok dan maken we van de ene helft nieuwe wildernis voor wolven en konikpaarden en de andere helft scholen en woningbouw
pi_217791196
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 19:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ze hebben gewoon een punt
Ze hebben zeker een punt. En ik geloof ook best dat ze met minder inkomsten, minder kunnen bouwen en renoveren.

Maar als ze dan getallen gaan noemen over hoeveel huizen ze minder kunnen gaan bouwen, dan geloof ik geen enkele branchevereniging zomaar op diens mooie blauwe ogen. Ze zijn simpelweg niet objectief.

quote:
er wordt ook van ze verwacht dat ze voor 2030 bijna hun complete portefeuille verduurzamen.
En dat hebben ze grotendeels zelf op het laatste moment aan laten komen. Hadden ze ook prima kunnen doen zonder dat de overheid ze dat op moest leggen. Maar zonder die stok achter de deur door de overheid kon het ze over het algemeen niet zo veel boeien.

quote:
Maar het gene waar het echt op fout gaat is dat dit te laat beslist is. Alle brieven waren al de deur uit. Het was al in begrotingen ingerekend. Doe het dan voor volgend jaar.
Eens.
pi_217791329
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 20:47 schreef probeer het volgende:

[..]
Ze hebben zeker een punt. En ik geloof ook best dat ze met minder inkomsten, minder kunnen bouwen en renoveren.

Maar als ze dan getallen gaan noemen over hoeveel huizen ze minder kunnen gaan bouwen, dan geloof ik geen enkele branchevereniging zomaar op diens mooie blauwe ogen. Ze zijn simpelweg niet objectief.
[..]
En dat hebben ze grotendeels zelf op het laatste moment aan laten komen. Hadden ze ook prima kunnen doen zonder dat de overheid ze dat op moest leggen. Maar zonder die stok achter de deur door de overheid kon het ze over het algemeen niet zo veel boeien.
[..]
Eens.
Het is natuurlijk ook wel zo, dat de regering ze een hele tijd af heeft geknepen en afgeroomd, omdat ze de woningverhuur volledig in handen van de vrije markt wilden hebben. Vandaar toen ook het afschaffen van de belasting op huurinkomsten voor particulieren en tegelijkertijd een winstbelasting invoeren voor coöperaties. Die niet eens een winstoogmerk mogen hebben ...

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 29-05-2025 21:00:39 ]
pi_217791367
En aan dat gezeik dat de sociale huurders hier niet blij mee zouden moeten zijn omdat de doorstroom en nieuwbouw hierdoor vast loopt heb ik eerlijk gezegd ook een broertje dood.

Je gaat serieus tegen mensen in de sociale huur, waarvan het overgrote deel volledig buiten eigen schuld om al jarenlang geen enkel perspectief op doorstroom of koop heeft, zeggen dat ze niet nu voor honderden euros minder huurkosten zouden moeten zijn, maar in plaats daarvan gewoon braaf meer huur zouden moeten betalen?

Nee. Zorg eerst maar eens dat die mensen een fatsoenlijk toekomstperspectief op betere/grotere/zelfstandige woonruimte hebben voordat je met dat hele 'huurders schieten hiermee zichzelf in de voet' gedoe komt.

Ik snap volledig dat elke sociale huurder een stuk enthousiaster wordt over een huidige bevriezing van de huurprijs, dan over een of andere vage toezegging over een groter aantal beschikbare woningen over tig jaar. Toezeggingen die tot nu toe uberhaupt nooit uitkwamen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')