"Bij een ongeluk tijdens een rijles is de instructeur in principe aansprakelijk. Hoewel de leerling achter het stuur zit, wordt de instructeur beschouwd als de juridische bestuurder omdat hij de les stuurt en toezicht houdt. De rijschool heeft vaak een verzekering die deze aansprakelijkheid dekt."quote:
Dat "in principe" houdt in dat de instructeur aansprakelijk wordt gehouden voor wat er gebeurde, tenzij er omstandigheden zijn waar de instructeur geen rekening mee had kunnen houden. Zo kan het zijn dat de leerling opzettelijk gevaarlijke dingen deed (plotseling een ruk aan het stuur geven), of dat er een medische situatie bij de leerling ontstond waardoor deze iets onverwachts deed. Maar er zijn ook situtaties denkbaar waarbij de leerling onverwacht zeer gevaarlijke handelingen verricht omdat hij of zij gewoonweg niet in staat is verantwoord iets gevaarlijks als een auto te besturen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:55 schreef roos94 het volgende:
Ik weet niet wat "in principe" betekent in deze zin, maar als leerling kun je dus in feite met alles wegkomen?
De titel heeft het over "per ongeluk".quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:02 schreef Farenji het volgende:
De instructeur heeft meestal ook een eigen rempedaal. Maar als jij op deze manier je vijanden wil gaan vermoorden en er zo mee weg probeert te komen, hou ons op de hoogte hoe dat gaat.
Jaja, "an unfortunate accident".quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:02 schreef mvdejong het volgende:
[..]
De titel heeft het over "per ongeluk".
Klopt, 't wordt zelden hardop uitgesproken, maar heel veel mensen volgen rijles puur zodat ze straffeloos mensen dood kunnen rijden.quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:55 schreef roos94 het volgende:
Ik weet niet wat "in principe" betekent in deze zin, maar als leerling kun je dus in feite met alles wegkomen?
Is die advocaat toevallig H. Vrede, tevens kindarts en vrouwarts?quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:11 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Klopt, 't wordt zelden hardop uitgesproken, maar heel veel mensen volgen rijles puur zodat ze straffeloos mensen dood kunnen rijden.
(Dm me gerust als je onverhoopt toch in de problemen komt, ik kan je doorverwijzen naar een goede advocate te Aerdenhout.)
En parttime rijinstructrice, dus sla je slagquote:Op donderdag 29 mei 2025 12:15 schreef roos94 het volgende:
[..]
Is die advocaat toevallig H. Vrede, tevens kindarts en vrouwarts?
Ik leerde autorijden omdat ik mijn autorijbewijs wilde behalen, en in de lesauto leer je wat de examinator van je vraagt. Meer niet.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:25 schreef Evangelion het volgende:
Hadden jullie ook wel eens gedachten tijdens rijles op de snelweg dat je dacht als ik nu het stuur vol omgooi kan die instructeur niks doen.
Of alleen ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |