abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:21:26 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217784984
https://nos.nl/collectie/(...)mportheffingen-trump

quote:
Amerikaanse rechter blokkeert wereldwijde importheffingen Trump

Een Amerikaanse federale rechter heeft de importheffingen van president Trump geblokkeerd. De rechtbank voor internationale handel in New York oordeelt dat de president zijn boekje te buiten is gegaan met zijn voornemen om vele tientallen procenten aan heffingen op te leggen aan diverse landen wereldwijd. Zijn besluit ontketende begin april een grote handelsoorlog en leidde ertoe dat de beurskoersen wereldwijd kelderden.

Trump wilde de heffingen invoeren op basis van een economische noodwet uit 1977. Hij zegt dat die wet hem de bevoegdheid geeft om dat te doen, omdat het handelstekort van Amerika volgens Trump neerkomt op een noodsituatie.

'Geen acute noodsituatie'
De rechtbank is het daar niet mee eens en zegt dat de noodwet pas geldt bij een "buitengewone dreiging". Omdat de VS al 49 jaar een handelstekort heeft met de rest van de wereld is er geen sprake van een acute noodsituatie, aldus de rechter. Trump had dan ook het Congres niet mogen omzeilen, luidt het vonnis.

Het Witte Huis gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter. "Het is niet aan ongekozen rechters om te beslissen hoe je een nationale noodsituatie moet aanpakken", klinkt het.

VS-correspondent Rudy Bouma:
"Het is dus niet aan de president, maar aan het Congres om over zulke verstrekkende importheffingen te beslissen. Juridisch experts hadden na het tekenen van het decreet door Trump al direct grote vraagtekens gezet bij deze constructie.

De regering-Trump gaat dus in hoger beroep, maar moet formeel, als de hogere rechter de overheid geen uitstel verleent, onmiddellijk stoppen met zijn importheffingen. Trump heeft rechtelijke uitspraken echter herhaaldelijk genegeerd."

Veel van de heffingen die Trump had aangekondigd, waren al door hemzelf uitgesteld of verlaagd na de grote onrust op de financiële markten. Vorige week dreigde de president nog met een importheffing van 50 procent op producten uit de Europese Unie. Die had komende zondag moeten ingaan.

De uitspraak van de rechter heeft geen invloed op de importheffingen op staal en aluminium, die al eerder door Trump waren aangekondigd. Datzelfde geldt voor auto's en auto-onderdelen. Ook de heffingen op specifieke Chinese producten blijven van kracht, volgens Trump moeten die oneerlijke handelspraktijken tegengaan.

De rechtszaak werd aangespannen door vijf kleine bedrijven die goederen importeren uit de landen die door de importheffingen getroffen zijn. Daarnaast lopen er nog andere rechtszaken tegen het besluit van Trump.
Trump doet een Fabertje _O-
Waarom is radicaal-rechts werkelijk in ieder land zo ontiegelijk incompetent?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:26:38 #2
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217784999
Omdat populisme hierom draait. Wij weten was het volk wil, wij regelen het, allemaal bek houden
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:40:32 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217785073
Ofschoon ik Trumps beleid ronduit draconisch vind, vind ik het nog absurder dat een rechter een economisch beleid zou kunnen dwarsbomen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:43:17 #4
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217785087
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 08:40 schreef thedeedster het volgende:
Ofschoon ik Trumps beleid ronduit draconisch vind, vind ik het nog absurder dat een rechter een economisch beleid zou kunnen dwarsbomen.
Nee de rechter zegt dat de juridische dekking voor zijn economisch beleid compleet tegen de voorwaarden van die wet in gaat.

Een beetje alsof Schoof een wet uit 1798 gebruikt om protestanten te mogen lynchen
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:44:27 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217785091
quote:
Hoezo zou dat absurd zijn? Trump gebruikt nu een noodwet om het gekozen 'parlement' te omzeilen. Waarom zou een rechter dan niet moeten bepalen of de overheid zich wel aan de wet houdt?

Men denkt tegenwoordig dat rechters maar her en der politiek bedrijven, maar de politiek maakt wetten op. De rechter zorgt er alleen voor dat de politiek zich ook aan de wet houdt.
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:45:12 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217785098
De geest is toch al uit de fles, de wereld weet nu met welk doel de VS politiek bedrijft. Een land waar je liever vandaag dan morgen onafhankelijk van wil zijn.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:45:15 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217785099
quote:
De rechter dwarsboomt geen economisch beleid. De rechter zegt dat de beslissingen over het economisch beleid genomen moeten worden bij het orgaan dat die bevoegdheid heeft. Dus het Congres.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 29 mei 2025 @ 08:46:23 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217785110
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 08:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De rechter dwarsboomt geen economisch beleid. De rechter zegt dat de beslissingen over het economisch beleid genomen moeten worden bij het orgaan dat die bevoegdheid heeft. Dus het Congres.
Hier kan ik wat mee. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217785207
Weer Trump ramp
pi_217785266
quote:
Het gaat hier niet om het economische beleid wat de rechter bepaalt.
Het gaat om een wet die Trump gebruikte om deze gigantische heffingen te plaatsen.
pi_217785278
Vooral dit:

quote:
Het Witte Huis gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter. "Het is niet aan ongekozen rechters om te beslissen hoe je een nationale noodsituatie moet aanpakken", klinkt het.
Dictatuur 1.0
Wat een ziek figuur is die Trump.
  donderdag 29 mei 2025 @ 09:05:13 #12
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217785285
quote:
Dan mogen ze zelf ook wetten schrijven en in het wh gaan zitten.

Hier heb je de sleutels.
(y)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217785356
quote:
Er wordt geen economisch beleid gedwarsboomd. Er is een uitspraak gedaan over de competentie van de president.
pi_217785437
Er is een Republikeinse meerderheid in het Congres, dus via die weg kan president Trump het spel ook spelen, maar dit geeft wel meer onzekerheid voor zijn plannen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 09:35:21 #15
307622 Perox
(niet de echte)
pi_217785484
Psychotisch beleid. Dan krijg je dat.
pi_217785496
Zo werkt een rechtsstaat. In een echte rechtsstaat heeft de overheid weinig keuze dan het te aanvaarden, maar dit is de US, dus is kijken wat hij doet…

Overigens is de afkorting TACO (trade) tegenwoordig populair op wall street.
Trump Always Chickens Out.

https://edition.cnn.com/2(...)de-nastiest-question

Of te wel, doe maar alsof de tariffs er niet zijn en niet komen, want Trump komt er toch wel op terug.
pi_217785514
quote:
Femke Halsema kan morgen ook tarieven invoeren met een hele grote bek, maar dan zal een rechter het ook terugdraaien. Het is simpelweg haar taak niet.

Idem bij TACO.
pi_217785527
"Radicaal-rechts". :') Die term heeft echt alle lading verloren.

Verder hartstikke goed van die rechter. Het zou bizar zijn dat een president zo veel macht zou hebben.
pi_217785574
Je kunt er van alles van denken, het eens of oneens zijn maar er gebeurd onder Trump natuurlijk wel wat. Vergelijk het Nederlandse kabinet hiermee, met al zijn verkiezingsbeloften, hier gebeurt geen snars.
pi_217785637
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 09:41 schreef Marius95 het volgende:
Je kunt er van alles van denken, het eens of oneens zijn maar er gebeurd onder Trump natuurlijk wel wat. Vergelijk het Nederlandse kabinet hiermee, met al zijn verkiezingsbeloften, hier gebeurt geen snars.
Er gebeurd onder Trump bijzonder weinig, vind ik. Zijn economisch beleid is zo volatiel als wat, maar heeft nog geen enkel positief resultaat opgeleverd. Behalve als je hoopt dat rijke mensen meer geld verdienen.
-nee-
pi_217785699
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2025 09:47 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Er gebeurd onder Trump bijzonder weinig, vind ik. Zijn economisch beleid is zo volatiel als wat, maar heeft nog geen enkel positief resultaat opgeleverd. Behalve als je hoopt dat rijke mensen meer geld verdienen.
Bekijk deze YouTube-video
Gewoon ff een voorbeeldje. Zal vast weel onderuit geschoffeld worden, als leugens afgedaan worden of weet ik wat nog meer. Er zijn veel meer voorbeelden van waar flink bezuinigd wordt of corruptie aangepakt wordt, maar als mensen alles maar blijven verwerpen omdat "Orange man bad", dan doet hij idd wel heel erg weinig.

Zijn dreigementen met economische sancties hebben ook wel effect gehad op een aantal terreinen. Ook heeft hij extreem grote deals in het Midden-Oosten voor elkaar weten te krijgen, voor vele honderden miljarden.

Dat het een onvoorstelbare bokkenlul is die weinig goeds van plan is met de rest van de wereld staat buiten kijf vast, maar doen alsof hij dom is en niets voor elkaar krijgt, is ook weer erg kortzichtig.
pi_217785803
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 09:52 schreef ToT het volgende:

[..]
Gewoon ff een voorbeeldje. Zal vast weel onderuit geschoffeld worden, als leugens afgedaan worden of weet ik wat nog meer. Er zijn veel meer voorbeelden van waar flink bezuinigd wordt of corruptie aangepakt wordt, maar als mensen alles maar blijven verwerpen omdat "Orange man bad", dan doet hij idd wel heel erg weinig.

Zijn dreigementen met economische sancties hebben ook wel effect gehad op een aantal terreinen. Ook heeft hij extreem grote deals in het Midden-Oosten voor elkaar weten te krijgen, voor vele honderden miljarden.

Dat het een onvoorstelbare bokkenlul is die weinig goeds van plan is met de rest van de wereld staat buiten kijf vast, maar doen alsof hij dom is en niets voor elkaar krijgt, is ook weer erg kortzichtig.
Ik zal je niet tegenspreken, het is natuurlijk te eendimensionaal om te zeggen dat Trump niks gedaan heeft.
Maar ik vind het voorbeeld van vechten tegen corruptie binnen het social security systeem wel hilarisch, als je bedenkt hoe verontrustend corrupt hij zelf is, en zijn vrienden. De hele wereldeconomie heen en weer schudden om samen met je vrienden in het witte huis lachend te vertellen hoeveel geld je verdiend hebt, het is gewoon een klucht.
-nee-
pi_217785934
quote:

[..]

Dat corruptie aanpakken meen je toch niet serieus hoop ik? Trump laat zichzelf afkopen via zijn scam cryptocoin en Musk heeft zijn verkiezingssponsoring alweer teruggekregen in de vorm van langdurige staatscontracten voor zijn bedrijven. Dat is pas echte corruptie.
pi_217785962
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 08:21 schreef Mikeytt het volgende:
Trump doet een Fabertje
Waarom is radicaal-rechts werkelijk in ieder land zo ontiegelijk incompetent?
Incompetent als je beleid wilt uitvaardigen waar een rechter, het binnen zijn interpretatie van de huidige wet, het niet vindt kunnen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217785978
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 08:44 schreef Mikeytt het volgende:
Men denkt tegenwoordig dat rechters maar her en der politiek bedrijven, maar de politiek maakt wetten op. De rechter zorgt er alleen voor dat de politiek zich ook aan de wet houdt.
Dit is ook zo een tergend naïeve gedachte, alsof rechters 100% objectief zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217786011
Ben het overigens wel eens met de rechter in dit geval, noodwet? Vanwege een handelstekort? Reguliere kanalen...
M.b.t. Faber is het veel schrijnender dan zijn er allerhande verdragen die mogelijk beleid onmogelijk maken.
pi_217786187
quote:

[..]

Al die bejaarden uit je filmpje kregen geen geld.

Die miljoenen deals waren al jaren in de maak en Arabieren weten als geen ander dat sterke leiders graag met andermans veren pronken.
  donderdag 29 mei 2025 @ 12:18:22 #28
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217786856
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 10:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dit is ook zo een tergend naïeve gedachte, alsof rechters 100% objectief zijn.
Dat stelt niemand. Daarom bestaan daar procedures voor. Aan de politiek om wetten goed te verankeren.
pi_217787867
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:18 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat stelt niemand. Daarom bestaan daar procedures voor. Aan de politiek om wetten goed te verankeren.
Welke procedures kennen we waarbij rechters voor tuchtrecht komen te staan?
pi_217787937
De invloed van de D66 rechters is ook al in Amerika merkbaar
  donderdag 29 mei 2025 @ 14:50:59 #31
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217788025
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 14:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welke procedures kennen we waarbij rechters voor tuchtrecht komen te staan?
Waarom zou dat moeten? We hebben hoger beroep, en eventueel nog in cassatie gaan als je denkt dat een rechter niet juist heeft gehandeld. Dan neemt een andere rechter het over.

Als politici vage wetten opmaken die heel breed geïnterpreteerd kunnen worden, niet zeggende dat dit ook zo is, dan is het aan politici om hun werk beter te doen en wetten beter op te stellen.
  donderdag 29 mei 2025 @ 16:29:15 #32
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217788652
Dit is natuurlijk volledig terecht. Een president kan niet zomaar eigenhandig allerlei bizarre importheffingen implementeren via een noodwet terwijl er economisch gezien totaal geen sprake is van een noodtoestand. Met migratie zijn er daadwerkelijk hele grote problemen, met de economie niet. Het blijft dan ook bizar en teleurstellend om te zien hoe de Trump-regering zichzelf in de vingers heeft gesneden met deze bespottelijke koers.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217788835
Laten we hier in Nederland bij ieder wetsvoorstel gewoon een prijskaartje hangen: voor dit bedrag stemmen we voor en voor dit bedrag stemmen we tegen. Eventueel uitgesplitst per politicus. Dan is het in ieder geval duidelijk hoe het in elkaar zit.
pi_217788892
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2025 16:29 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk volledig terecht. Een president kan niet zomaar eigenhandig allerlei bizarre importheffingen implementeren via een noodwet terwijl er economisch gezien totaal geen sprake is van een noodtoestand. Met migratie zijn er daadwerkelijk hele grote problemen, met de economie niet. Het blijft dan ook bizar en teleurstellend om te zien hoe de Trump-regering zichzelf in de vingers heeft gesneden met deze bespottelijke koers.
Ik ben het regelmatig met een post eens, behalve dan dat ze ook even aanstippen dat migratie natuurlijk heel anders is en wel een groot probleem. Het is zeg maar een joker, zodat je er wel gewoon voor uit kunt komen wat je ergens van vind, maar toch even kunt zeggen dat het in het echt natuurlijk heel anders is. Het hoeft er ook helemaal niets mee te maken te hebben. Het is gewoon een disclaimer.

"Wat ik hier zeg is gewoon mijn mening, niet die van mijn werkgever of mijn geloofsovertuiging."
pi_217802722
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 14:50 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Waarom zou dat moeten? We hebben hoger beroep, en eventueel nog in cassatie gaan als je denkt dat een rechter niet juist heeft gehandeld. Dan neemt een andere rechter het over.

Als politici vage wetten opmaken die heel breed geïnterpreteerd kunnen worden, niet zeggende dat dit ook zo is, dan is het aan politici om hun werk beter te doen en wetten beter op te stellen.
Je wijst onterecht naar politici. Rechters zijn ook mensen en sommige wereldvreemd.

EHRM heeft ondertussen een gelijkblijvend klimaat een mensenrecht benoemd en een NL rechter stelt dat je mensen niet mag uitzetten naar België omdat de mensenrechten daar niet geborgd zouden zijn.

Het is looney.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')