Effe een armknijpmomentje...quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is dus bijna vijf keer de normale hoeveelheid. En het argument dat er is in Gaza zelf zo'n levendige landbouw was is ook niet waar, bovendien was een aanzienlijk deel van de landbouw bedoelt voor export en niet consumptie voor Palestijnen zelf. Daar zitten ook zaken tussen als olijven en dadels, waar je geen oorlog mee gaat winnen.
Nee hoor, het begon al met het VN-verdelingsplan wat de Arabieren (lees: Palestijnen) meteen afwezen. En alle punten die je hier opnoemt was toen geen sprake van.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 14:52 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Afhankelijk van hoe je telt zijn er vijf belangrijke momenten geweest waarop Israël verklaarde een Palestijnse "staat" te zullen accepteren, maar...
...elke keer inclusief een bak met voorwaarden die terecht als belachelijk werden afgedaan door de Palestijnen, immers:
1. Nooit werkelijke soevereiniteit
2. Nooit territoriale samenhang
3. Altijd beperking van rechten
Waarom probeer je het steeds opnieuw mooier te schilderen dan het is, terwijl je van te voren al kunt ruiken dat je weer door de mand gaat vallen? Ik begrijp het niet. Je verkwist niet alleen mijn tijd, maar ook die van jezelf, en je verpest de discussie.
Uitstekend. Er is dan ook geen reden dat er geen Joden op de Westelijke Jordaanoever mogen wonen, zoals de internationale gemeenschap vaak stelt.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:10 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ieuwe-nederzettingen
zo dat is ook weer duidelijk
[..]
Ja. Judea en Samaria is het volgende project. Wat Israel graag in groot-israel zal willen opnemen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:10 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ieuwe-nederzettingen
zo dat is ook weer duidelijk
[..]
Ik had het over misrepresent.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je bedoelt dat jij het niet eens bent met de feiten die deze man benoemd. Dat kan natuurlijk, maar dat maken zijn bevindingen nog niet minder waar. Er is sinds het begin van de oorlog de verwachting dat Israël de Palestijnen veel meer voedselhulp geeft dan voordien, dat is simpelweg erg raar.
Als we bijvoorbeeld kijken naar dit rapport van 2022, wordt daar gesteld dat er in dat jaar ruim 100k trucks de Gazastrook zijn ingegaan, zowel vanuit Israël als Egypte. Maar slechts 25% hiervan was voedsel. Dat is dus 25,000 trucks en 68 per dag.
[ afbeelding ]
Bron
Alleen de VN stelt dat er dus 300 trucks met voedsel alleen al nodig waren om de Palestijnen te voorzien, dat is een hele opmerkelijke claim.
[..]
Dat is dus bijna vijf keer de normale hoeveelheid. En het argument dat er is in Gaza zelf zo'n levendige landbouw was is ook niet waar, bovendien was een aanzienlijk deel van de landbouw bedoelt voor export en niet consumptie voor Palestijnen zelf. Daar zitten ook zaken tussen als olijven en dadels, waar je geen oorlog mee gaat winnen.
Oh, je wil nog wat verder terug in de geschiedenis? Prima...quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, het begon al met het VN-verdelingsplan wat de Arabieren (lees: Palestijnen) meteen afwezen. En alle punten die je hier opnoemt was toen geen sprake van.
[..]
Jij denkt dat Israël dit maar gewoon had moeten aanzien en afwachten tot het dan eens met een leger worden aangevallen? Geen land zal voor zo'n situatie tekenen. Dat zou beleidsmatig immers zelfmoord zijn.
Je stelt mij dan ook de verkeerde vragen, ik val namelijk niet door de mand maar benoem simpelweg de feitelijke geschiedenis mbt dit conflict, waarbij die door anderen geregeld wordt verdraaid. Het is niet anders als het om een Palestijnse staat gaat.
Jij krijgt 8 miljoen kilo in 1 vrachtwagen?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik had het over misrepresent.
Die 600 voor 7 oktober of die minimaal 300 per is inderdaad ook misrepresent.
Aanzienlijk deel bedoelt voor de export zoals jij stelt Ik zie 65.000 ton aan agriculture. Dat is maar 8 vrachtwagens per dag....
'Groot-Israël' niet. Dat is een complottheorie over een uitgestrekt gebied van de Middellandse Zee tot Saudi-Arabië. Nou, dat gaat er nooit komen en is nergens op gebaseerd. Een Israël in de volledigheid van wat ooit 'Judea' was kan wel en zou ook rechtvaardig zijn.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Judea en Samaria is het volgende project. Wat Israel graag in groot-israel zal willen opnemen.
Maar is het verboden dat daar joden gaan wonen, eigenlijk?
Maar hier ligt dus de overtuiging aan ten grondslag dat Israël dit gebied zou 'bezetten'.quote:'Individual or mass forcible transfers, as well as deportations of protected persons from occupied territory to the territory of the Occupying Power or to that of any other country, occupied or not, are prohibited, regardless of their motive.'
bron
Alleen de vraag is of grondgebied bezet kan worden dat tot geen ander land toebehoort. Sterker nog, er is in het internationale recht een concept genaamd 'Uti possidetis juris' dat stelt een land na kolonisatie of conflict de administratieve grenzen van de voormalige entiteit zou moeten erven.quote:Under international humanitarian law (IHL), there is occupation when a state exercises an unconsented-to effective control over a territory to which it has no sovereign title. Article 42 of The Hague Regulations of 1907 defines occupation as follows: "Territory is considered occupied when it is actually placed under the authority of the hostile army. The occupation extends only to the territory where such authority has been established and can be exercised."
Bron
In het geval van de Palestijnen nee, want ik vind de argumenten voor en Palestijnse staat niet overtuigend en tevens het gedrag van deze groep Arabieren al meer dan 100 jaar van een verachtelijk en barbaars niveau.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:54 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Oh, je wil nog wat verder terug in de geschiedenis? Prima...
De VN schiep een verdelingsplan, en jij zag dat het goed was![]()
Je zegt dat je de feitelijke geschiedenis benoemd, maar beoordeel je de gebeurtenissen uit die feitelijke geschiedenis ook wel eens op waarde en op implicaties? Zie je de verbanden en de patronen?
Heb je het vermogen om jezelf, ook al is het maar voor een keertje, in een ander te verplaatsen?
Je bent goed met data en grafieken heb ik gezien. Doe mij dan even een grafiek die de bevolkingstrend weergeeft tussen 1850 en 1950 in het gebied dat toen Palestina werd genoemd (je weet wel, dat gebied waarin later compleet eenzijdig een onafhankelijk Israël werd uitgeroepen, dankzij een simpele pennenstreek onder een nietsontziend beleidsstuk).
En vertel ook nog even aan de luisteraars hoe Israel toen aan die grond is gekomen. Eerlijk gekocht zal je waarschijnlijk zeggen, maar dan ga je weer voorbij aan van wie (rijke grootgrondbezitters die heel ergens anders woonden) en met welke gevolgen (pachters opdonderen, ga maar lekker ergens anders leven, of nee, werk gewoon voor ons, want dit gebied is nu van ons, dus je mag voor ons werken, in ons gebied, volgens onze regels, als je mazzel hebt want eigenlijk zien we je liever gaan).
Het is de Palestijnen in dat gebied allemaal door de strot geduwd. En dan vind jij het gek dat ze dat niet accepteren, en dat ze al die tijd verzet zijn blijven plegen?
Ik vind dat dus niet gek, maar ik vind het tegelijkertijd ook vreselijk dat het Israelische volk eeuwen heeft moeten rondzwerven, terwijl het overal werd buitengesloten en vervolgd, en maar liefst 35% van hun volk moest achterlaten in vernietigingskampen.
Ook vind ik het vreselijk dat toen er eindelijk een lichtpuntje was, en ze een eigen plek konden krijgen, dat ze toen net even te hard en te snel en te ver zijn gegaan, zodat ze zichzelf veranderden van slachtoffers in daders. Echt, fucking, frustrating![]()
Daarom ben ik ook vóór een onafhankelijk Israel, maar alleen als daar óók een onafhankelijk Palestina naast mag bestaan. En dan kom ik dus terug op de tweestatenoplossing, maar dan dus onder meer menselijke voorwaarden, zodat de Palestijnen het aanbod wél serieus kunnen nemen.
Wat een wantrouwen zegquote:Op vrijdag 30 mei 2025 16:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is waarom bepaalde delen van de internationale gemeenschap ook zoveel waarde hechten aan de erkenning van een Palestijnse staat. Als je die daar namelijk hebt, dan kun je zeggen dat Israël daadwerkelijk een ander land zou bezetten.
Hoezo, eenzijdig? Dat was gewoon een meerderheidsbesluit van de Verenigde Naties.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:54 schreef Hallulama het volgende:
dat gebied waarin later compleet eenzijdig een onafhankelijk Israël werd uitgeroepen,
Weet je wie dat ook ooit probeerde? De nazi's (Madagaskarplan, deportaties naar Siberië of Palestina, Évian-conferentie van 1938).quote:Op vrijdag 30 mei 2025 16:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik had er helemaal geen problemen mee gehad als men in 1948 het VN-verdelingsplan had geaccepteerd, maar zo is het nu eenmaal niet gelopen. Wat mij betreft hebben de Palestijnen zich inmiddels dusdanig onmogelijk gemaakt dat men beter kan uitwijken naar andere Arabische en Islamitische landen. Daar zijn er ook zat van.
Nee hoor, ik heb het er slechts over dat de Palestijnen wellicht beter kunnen uitwijken naar andere Arabische en Islamitische landen. Jij geeft hier een draai aan door meteen over deportaties te beginnen. Het is denk handig te blijven bij de dingen die mensen daadwerkelijk stellen, zonder het optuigen van zulke stropoppen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 16:23 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Weet je wie dat ook ooit probeerde? De nazi's (Madagaskarplan, deportaties naar Siberië of Palestina, Évian-conferentie van 1938).
En toen, tijdens (en na) de Wannseeconferentie in januari 1942, ging het helaas heel, erg, mis.
Ik zei al eerder: je bent geworden wat je verafschuwt, en tevens heb je blijkbaar een bord voor je kop want je ziet het niet.
Jammer, want ik gun Israël en Palestina echt het allerbeste. Ik mag alleen hopen dat er geen Israëlische Wannseeconferentie gaat komen, al lijkt Israël inmiddels wel reeds op een Madagaskarplan te zijn uitgekomen, en dat is heel, erg, zorgwekkend.
Ik weet dat het confronterend is, en dat spijt me heus. Maar nog steeds ben je geworden wat je verafschuwt.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 16:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het er slechts over dat de Palestijnen wellicht beter kunnen uitwijken naar andere Arabische en Islamitische landen. Jij geeft hier een draai aan door meteen over deportaties te beginnen. Het is denk handig te blijven bij de dingen die mensen daadwerkelijk stellen, zonder het optuigen van zulke stropoppen.
Maar ieder redelijk mens ziet dan toch ook dat wat Israel gedaan heeft zware retaliatie verdient, waarbij civiele nevenschade onvermijdelijk is. Laten we zeggen een aantal 7 oktobers.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ieder redelijk mens ziet ook wel in dat wat Hamas gedaan heeft zware retaliatie verdiende waarbij civiele nevenschade onvermijdelijk was maar dat Israel veel te ver is gegaan en nu bezig is met een semi-genocidale etnische zuivering.
https://www.france24.com/(...)den-stance-on-israelquote:Speaking at a press conference in Singapore on Friday, Macron called on European countries to "harden the collective position" against Israel if it does not respond appropriately to the humanitarian situation in Gaza.
He also asserted recognition of a Palestinian state with conditions was "not only a moral duty, but a political necessity".
If there was no response in line with the humanitarian situation in Gaza "in the coming hours and days ... we will have to harden our collective position," said Macron.
In his keynote address to the Shangri-La forum on Friday, Macron acknowledged the perception, in Asia, of the West's "double standards" of calling for cooperation in the Ukraine crisis while giving "a free pass" to Israel. "Our credibility is at stake," Macron told participants at the opening session of the security conference.
Ah, u heeft kennis gemaakt met Howard zie ik. Welkom...quote:Op vrijdag 30 mei 2025 16:31 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik weet dat het confronterend is, en dat spijt me heus. Maar nog steeds ben je geworden wat je verafschuwt.
Je hebt ze liever weg. Echt geen greintje inlevingsvermogen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelfs tegen de Klaagmuur praten heeft meer zin, maar toch trappen we er telkens weer in.Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
Gooi dan een bommetje tegen het Knesset aan, maar ga geen festival vol onschuldige mensen neermaaien.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar ieder redelijk mens ziet dan toch ook dat wat Israel gedaan heeft zware retaliatie verdient, waarbij civiele nevenschade onvermijdelijk is. Laten we zeggen een aantal 7 oktobers.
Lijkt mij uiteindelijk een onhoudbare geweldsspiraal.
Dat zal wel te goed beveiligd zijn. Dat denk ik ook van Israel, pak Hamas dan aan, laat de Palestijnen hun staat hebben en trek je terug uit de West-Bank. Begin geen oorlog tegen een burgerbevolking.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gooi dan een bommetje tegen het Knesset aan, maar ga geen festival vol onschuldige mensen neermaaien.
Dit is toch wel een hele opmerkelijke post. Een reactie op een grootschalige terreuraanslag, zou nog meer terreuraanslagen verdienen. Werkelijk waar bizar.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar ieder redelijk mens ziet dan toch ook dat wat Israel gedaan heeft zware retaliatie verdient, waarbij civiele nevenschade onvermijdelijk is. Laten we zeggen een aantal 7 oktobers.
Lijkt mij uiteindelijk een onhoudbare geweldsspiraal.
quote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ah, u heeft kennis gemaakt met Howard zie ik. Welkom...Het lijkt mij inderdaad nogal lastig om iedere keer geconfronteerd te worden met (historische) feiten die haaks staan op het eigen wereldbeeld dat aan elkaar hangt van halve waarheden en hele leugens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelfs tegen de Klaagmuur praten heeft meer zin, maar toch trappen we er telkens weer in.
En als de argumenten op zijn wordt er dan maar geprobeerd het ad hominem maar op te lossen. Dat blijkt hier dan ook weer. Dan ligt het ineens allemaal aan de boodschapper schijnbaar.De Palestijnen hebben geen staat, nooit gehad ook.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat zal wel te goed beveiligd zijn. Dat denk ik ook van Israel, pak Hamas dan aan, laat de Palestijnen hun staat hebben en trek je terug uit de West-Bank. Begin geen oorlog tegen een burgerbevolking.
Zeker genocide en etnische zuivering lijkt me niet het antwoord. Wat dat betreft zijn Hamas en Israel elkaars gelijke wat betreft gruwelijkheden, Israel is het grotere probleem want veel beter bewapend en georganiseerd.
Hoeveel festivals aan onschuldige mensen heeft Israel wel niet neergemaaid omdat ze beweren dat er Hamas in de buurt is. Ik denk minimaal een heel Lowlands. Onder die festivalgangers zullen toch wel toekomstige of ex IDF leden hebben gezeten uit een land met algemene dienstplicht. Wat dat betreft is het identiek aan Israels handelswijze.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
quote:Ronald Plasterk: waar is de objectiviteit bij verslaggeving over Gaza?
De hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Klok, schreef afgelopen zaterdag in de rubriek ’De Week van de Hoofdredacteur’: „De golf aan desinformatie die over het internet spoelt is het grootste gevaar voor de democratie. [...] De journalistiek moet steeds harder werken om voldoende tegengif te bieden en te voorkomen dat desinformatie de macht bereikt.”
Klok heeft gelijk. Het probleem is dat de meeste media, zoals de publieke omroep, plus de meeste kranten dat niet doen. Het NOS-journaal heeft elke poging losgelaten om objectief te berichten over Gaza. Avond aan avond wordt ongefilterd het nieuws van de terroristische organisatie Hamas doorgegeven. Het is propaganda, geen journalistiek, en in een recente uitzending werd triomfantelijk gemeld dat de Nederlandse publieke opinie over Gaza een paar procent was verschoven ten nadele van Israël. Propaganda werkt.
Hamas weet dat, en dat is de reden dat het de eigen burgers vasthoudt rond de militaire doelen waarop Israël aanvallen uitvoert. Het is de bedoeling van Hamas dat daarbij burgerdoden vallen, en elke dag lopen ze met de lijkjes van kinderen naar de camera’s, wetend dat die gruwelijke beelden de publiciteitsoorlog tegen Israël voeden. De Nederlandse publieke omroep brengt in elk journaal die beelden.
Gemarteld in ondergrondse kelders
Geen woord meer over de gijzelaars die Hamas op 7 oktober 2023 meenam en die nu anderhalf jaar gemarteld worden in ondergrondse kelders. Ook aantallen slachtoffers worden ongefilterd doorgegeven, en als achteraf blijkt dat ze niet kloppen, wordt dat buiten beeld gehouden. Dat Israëlische voedselsteun voortdurend door Hamas wordt gestolen, wordt verzwegen. Het bontste maakt BnnVara het, dat Hamas beschrijft als legitieme verzetsbeweging, terwijl Hamas internationaal als terreurorganisatie is aangemerkt.
Hiermee is niet gezegd dat Israël alles goed doet in Gaza. Hamas heeft de sadistische 7 oktober-aanval op onschuldige jonge festivalbezoekers als groot succes gevierd. Israël heeft uit respect voor de nabestaanden de meest gruwelijke beelden bewust niet gepubliceerd, maar het is duidelijk dat er op de meest pijnlijke manier gemarteld is, op grote schaal verkracht, en levend verbrand of voor de ogen van familieleden geëxecuteerd. Hamas stelt dat het 7 oktober zal herhalen zolang Israël bestaat. Israël moet zich daar militair tegen verdedigen.
Zo gericht mogelijk ingrijpen
Elke oorlog is gruwelijk, maar bij een ’gewone’ tegenstander wordt van beide kanten geprobeerd militair te winnen, maar voor zover dat kan burgerslachtoffers te vermijden. Israël doet daar z’n best voor, door aanvallen tijdig aan te kondigen en door te proberen zo gericht mogelijk in te grijpen.
De veiligheidsdienst – ik heb vijf jaar de AIVD in portefeuille gehad en de Israëlische veiligheidsdienst is beslist een van de beste ter wereld – brengt heel precies in kaart waar de militaire leiders en de wapendepots zijn. Het probleem is dat Hamas geen gewone tegenstander is. Waar anderen proberen hun burgers in schuilkelders te beschermen, brengt Hamas ze juist onder waar bombardementen verwacht worden, met het doel burgers te laten omkomen.
Hoe moet Israël dan Hamas verslaan?
Natuurlijk is het afschuwelijk dat er zoveel burgerdoden vallen in Gaza. Maar de wedervraag aan mensen die zeggen dat het geweld van Israël excessief is, luidt: hoe moet Israël dan Hamas verslaan? Hoe moet het dan voorkomen dat er opnieuw een 7 oktober komt? Het antwoord is altijd: ’Dat weet ik ook niet precies!’ Maar als je dat niet weet, wat geeft je dan het recht om Israël scherp te veroordelen?
Het verste gaan mensen die spreken van genocide, volkerenmoord. Dat is juist voor Joden en Israël natuurlijk een enorme open zenuw na de Holocaust. Er zijn precieze beschrijvingen van het begrip genocide, het is een zeer zware juridische toets. Die is voor Israël niet uitgevoerd, en zal ook niet van toepassing blijken, omdat Israël niet de intentie heeft zoveel mogelijk burgers te raken; integendeel.
Toch lanceren burgemeesters van sommige Nederlandse steden die begrippen. Die burgemeesters zijn geen antisemieten, maar het is wel verwijtbaar dat ze door het losjes lanceren van de term genocide het antisemitisme aanwakkeren, met nu al aantoonbaar gevolgen.
Joods paar doodgeschoten
In New York werd vorige week een jong Joods paar doodgeschoten door een man die bij zijn arrestatie riep ’Free Palestine’. In reactie hierop meldde D66 leider Rob Jetten: „Oorlog brengt niets anders voort dan dood en verderf. Dat verspreidt zich over de wereld, zoals nu met de vreselijke moord op twee Israëlische diplomaten in de VS. De oorlog in Gaza moet stoppen. Het vergif dat haat en antisemitisme voortbrengt moet uit de samenleving.” Dus eigenlijk hebben Israël en de Joden het weer gedaan. ’Blaming the victim’, de slachtoffers de schuld geven.
Ook de Volkskrant van Pieter Klok is partijdig over Gaza. Dat is ze trouwens ook over kernenergie, en over immigratie. Klok gaf laatst in een interview bij De Nieuwe Wereld toe bepaalde nieuwsberichten te vermijden om niet de verkeerde mensen in de kaart te spelen. Zijn oproep aan journalisten om objectief alle kanten van zaken te belichten mag ook de Volkskrant ter harte nemen.
Hahaquote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:52 schreef capricia het volgende:
Het is ook wel een beetje aan Hamas om dat vredesplan te accepteren. Gijzelaars vrij en het Israëlische leger trekt zich terug.
Je deelt hetzelfde gedachtengoed over Palestijnen als de nazi's over joden in de jaren 30.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 16:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het er slechts over dat de Palestijnen wellicht beter kunnen uitwijken naar andere Arabische en Islamitische landen. Jij geeft hier een draai aan door meteen over deportaties te beginnen. Het is denk handig te blijven bij de dingen die mensen daadwerkelijk stellen, zonder het optuigen van zulke stropoppen.
Ah, dus dus Nazi-Duitsland had meer dan een eeuw te maken gehad met terreur van Joden en daarom was men van mening dat de Joden maar een onderkomen moesten zoeken in andere Joodse landen?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:33 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je deelt hetzelfde gedachtengoed over Palestijnen als de nazi's over joden in de jaren 30.
Ik heb ze ook liever weg, dat zou voor beide volkeren beter zijn. Kan me moeilijk voorstellen dat Palestijnen liever in Gaza blijven.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 16:31 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Je hebt ze liever weg. Echt geen greintje inlevingsvermogen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |