T-shirt, goeie, ga ik dat eens proberen. Ik was mn haar 1x in de week of ietsje eerder, dus heel vaak doe ik dat ook niet. En idd, huisarts is beter dan de kapper die me dan ook een rib uit mn lijf kost. En das niet erg als het echt zou helpen, maar ik heb altijd het gevoel van: wij van wc eendquote:Op dinsdag 27 mei 2025 22:58 schreef Mikeytt het volgende:
Leest een beetje alsof je haar wat stroef is. In dat geval zou K18 niet helpen, want je haar komt geen proteïne tekort.
Tip. Gebruik een oud katoenen shirt om je haar af te drogen door daarmee te deppen na het douchen i.p.v. een handdoek en kijk of dat helpt.En dan scrunchen/deppen i.p.v. wrijven.
Ik zou eerlijk gezegd even een paar dagen wachten. Als het hetzelfde blijft, even bij de huisarts navragen, want kan ook aan vitaminetekorten (of overschotten) liggen.
Een foto zegt meer dan duizend woorden.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 22:39 schreef Mushanga71 het volgende:
Nou, het viel mn zoon vanmiddag op, hij liep achter me, dat er aan de achterkant allemaal haartjes uitstaken die gebroken leken. En toen keek ik in de spiegel en schrok me de tyfus.
Het valt dus niet uit en na het borstelen zit er ook niet meer haar in dan normaal. Het lijkt meer dat het haar gespleten is? Geen idee hoe ik het moet uitleggen
quote:Op woensdag 28 mei 2025 07:52 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een foto zegt meer dan duizend woorden.
Welja, de huisarts bellen over je haarbreuk. Die heeft vast toch niets beters te doenquote:Op dinsdag 27 mei 2025 22:58 schreef Mikeytt het volgende:
Leest een beetje alsof je haar wat stroef is. In dat geval zou K18 niet helpen, want je haar komt geen proteïne tekort.
Tip. Gebruik een oud katoenen shirt om je haar af te drogen door daarmee te deppen na het douchen i.p.v. een handdoek en kijk of dat helpt.En dan scrunchen/deppen i.p.v. wrijven.
Ik zou eerlijk gezegd even een paar dagen wachten. Als het hetzelfde blijft, even bij de huisarts navragen, want kan ook aan vitaminetekorten (of overschotten) liggen.
Nou, qua vitaminegebruik is het zeker wel handig om dat aan de huisarts te vragen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 09:15 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Welja, de huisarts bellen over je haarbreuk. Die heeft vast toch niets beters te doen
Sporadisch, wel soms een clip maar daar zit rubber om het metaal heen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 09:19 schreef Tjoent het volgende:
Gebruik je geen elastiekjes met metaal erin?
Nope, eigenlijk nooit. Had het vroeger altijd in een staart en ben daar een jaar of 20 geleden mee gestopt. Draag het sindsdien altijd los.quote:
Was het niet gewoon statisch?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 22:39 schreef Mushanga71 het volgende:
Nou, het viel mn zoon vanmiddag op, hij liep achter me, dat er aan de achterkant allemaal haartjes uitstaken die gebroken leken. En toen keek ik in de spiegel en schrok me de tyfus.
Het valt dus niet uit en na het borstelen zit er ook niet meer haar in dan normaal. Het lijkt meer dat het haar gespleten is? Geen idee hoe ik het moet uitleggen
Je kan gewoon onderliggende gezondheidsproblemen hebben waardoor dit gebeurd, zoals schildklierproblemen, ijzetekort etc.quote:Op woensdag 28 mei 2025 09:15 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Welja, de huisarts bellen over je haarbreuk. Die heeft vast toch niets beters te doen
Echt vergelijkbaar inderdaadquote:Op woensdag 28 mei 2025 10:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je kan gewoon onderliggende gezondheidsproblemen hebben waardoor dit gebeurd, zoals schildklierproblemen, ijzetekort etc.
Bij chronische vermoeidheid ook niet meer naar de huisarts? "Vanwege moeheid naar de huisarts. Alsof die niks beters te doen hebben"
Lukt mij ook niet, maar kan de foto wel zien met wat knippen en plakken.quote:Op woensdag 28 mei 2025 15:40 schreef Mushanga71 het volgende:
Oké, plaatjes, alst lukt.
Nope![]()
[ afbeelding ]
https://imgur.com/a/c27zsoO
Plakken wil echt niet, gelukkig wel linkjes idd. Staat er nu nog één bij, daar is het wat duidelijker.quote:Op woensdag 28 mei 2025 15:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lukt mij ook niet, maar kan de foto wel zien met wat knippen en plakken.
Ik schrik daar niet zo van, eigenlijk.
(En als je hierboven in de quote op [afbeelding] klikt, zie je de foto ook.)
Ik zou me toch niet te veel zorgen maken.quote:Op woensdag 28 mei 2025 15:52 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Plakken wil echt niet, gelukkig wel linkjes idd. Staat er nu nog één bij, daar is het wat duidelijker.
Deze zijn van net, gister was het erger, volgens zoon. Vandaar ook dat ik het gevoel had dat ik binnen no-time geen haar meer op mn hoofd zou hebben![]()
Maar het is dus minder ernstig dan ik dacht. Tis wel erg droog, de onderkant.
Nee, die zorg is nu idd een stuk minder.quote:Op woensdag 28 mei 2025 15:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou me toch niet te veel zorgen maken.
Wel behulpzaam van hem.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:07 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nee, die zorg is nu idd een stuk minder.
Heb echt het idee dat het door het nieuwe kussensloop komt. Zoon wil nu kijken wat zijn haar doet als ie het sloop gebruikt. Denk niet dat dat verstandig is
Dat dan weer welquote:
IJzer was in augustus vorig jaar 25 ug/l, net gecheckt. Dus das goed.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:11 schreef Servieskast het volgende:
1. Hoe is je ijzer?
2. Welke producten gebruik je?
Dit ziet er droog uit
Nee, voor gezond haar is 25 nodig.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:30 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dat dan weer wel
[..]
IJzer was in augustus vorig jaar 25 ug/l, net gecheckt. Dus das goed.
Shampoo: Andrelon zomerblond en Andrelon pro nature shea repair conditioner.
Ik doe wat mousse in mn handdoekdroog haar, laat het zo drogen en gebruik alleen gellak voor styling.
Geen maskers, zou niet weten welke.
Zal iig weer om een test vragen als ik bij de ha ben en of mijn vitamine gebruik wel oké is.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:31 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Nee, voor gezond haar is 25 nodig.
Zit er proteine in je shampoo en conditioner?
Sorry, jouw post over het hoofd gezienquote:Op woensdag 28 mei 2025 10:52 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Was het niet gewoon statisch?
Haren groeien in fases dus niemands haren zijn allemaal even lang.
Het kan oude schade zijn door verven haaruitval of bijv doordat je slaapt met opgestoken haren, tijdens de wrijving in je slaap kan je haar nergens heen dus dan ka het ook afbreken.
Ik denk eigenlijk dat je echt geen spullen hoeft te kopen, maar gewoon even de oorzaak opsporen en dat veranderen indien mogelijk.
Het valt ook (nog) best mee, maar ik wil niet dat het erger wordt.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik zie echt niks geks en zeker geen massaal afgebroken haar. Laat er eventueel een kapper naar kijken ter geruststelling. Statisch haar lijkt me nog wel de meest waarschijnlijke oorzaak.
Ik gebruik nu een maand of 5 viscollageen en heb wel het idee dat mijn huid wat strakker is geworden. Mijn haar niet en mijn nagels zijn juist minder sterk. Wil alleen niet stoppen ermee, bang dat anders alles gaat hangenquote:Op woensdag 28 mei 2025 21:46 schreef Seven. het volgende:
Collageen helpt voor mijn en Olaplex doet ook wel goed.
Met de handdoek droog wrijven is een serieuze no-go.
Ik ben de laatste tijd juist minder gestrest, daarom vind ik dit juist zo raar. Maar zoals zoveel dingen, zal ook dit bij mij wel weer anders werkenquote:Op woensdag 28 mei 2025 21:49 schreef Servieskast het volgende:
Bij mij is er veel haaruitval en afbraak, dat komt door enerzijds te veel highlights, te weinig ijzer (12), teveel proteïne en een periode van extreem veel stress. Dus meerdere oorzaken, wellicht ook voor jou?
Je hoeft geen dure shit te bestellen, die zijn nutteloos. Wellicht wil je wat meer moisture in je haar, dat helpt bij mij. Ik kan je Amika aanraden, maar een fles is 27 euro 😆
Ik heb fijn haar, krullen. Droog. Is jouw haar ook fijn en droog?quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:00 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Ik gebruik nu een maand of 5 viscollageen en heb wel het idee dat mijn huid wat strakker is geworden. Mijn haar niet en mijn nagels zijn juist minder sterk. Wil alleen niet stoppen ermee, bang dat anders alles gaat hangen![]()
Er ligt nu een t-shirt bij de douche, de handdoek ga ik niet meer gebruiken.
Over olaplex las ik juist minder goede dingen, K18 was beter maar met een bizarre prijs. Maar dit bedoel ik dus, internet staat zo vol met van alles dat ik echt niet meer weet wat ik moet geloven en wat ik moet kopen wat echt helpt.
[..]
Ik ben de laatste tijd juist minder gestrest, daarom vind ik dit juist zo raar. Maar zoals zoveel dingen, zal ook dit bij mij wel weer anders werken![]()
Ik heb net gekeken voor Amika, 27 euro is een stuk beter dan 75maar welke heb jij? Liefst heb ik iets wat ik erin kan sprayen en kan laten zitten.
OK, OK. Skip Olaplex, het is inderdaad wel achterlijk duur.quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:00 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Ik gebruik nu een maand of 5 viscollageen en heb wel het idee dat mijn huid wat strakker is geworden. Mijn haar niet en mijn nagels zijn juist minder sterk. Wil alleen niet stoppen ermee, bang dat anders alles gaat hangen![]()
Er ligt nu een t-shirt bij de douche, de handdoek ga ik niet meer gebruiken.
Over olaplex las ik juist minder goede dingen, K18 was beter maar met een bizarre prijs. Maar dit bedoel ik dus, internet staat zo vol met van alles dat ik echt niet meer weet wat ik moet geloven en wat ik moet kopen wat echt helpt.
[..]
Ik ben de laatste tijd juist minder gestrest, daarom vind ik dit juist zo raar. Maar zoals zoveel dingen, zal ook dit bij mij wel weer anders werken![]()
Ik heb net gekeken voor Amika, 27 euro is een stuk beter dan 75maar welke heb jij? Liefst heb ik iets wat ik erin kan sprayen en kan laten zitten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder zou ik een goede satijnen bonnet kopen. Zo weinig mogelijk borstelen. Na de shampoo maar voor de conditioner regelmatig een maskertje.
En meld je even in het mooie haren topic.Resistance is futile.
quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:07 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Ik heb fijn haar, krullen. Droog. Is jouw haar ook fijn en droog?
Amika is nu in de aanbieding bij nicebeauty. Zojuist voor 150eur besteld 😅
Ik merk echt verschil in hoeveel haar afbreekt maar wederom ik heb droog haar.
K18 is een proteine. Als je haar een proteine overload hebt zal je haar op den duur afbreken.
Olaplex is dat ook.
K18 is fantastisch spul, MITS je je haar verft en geen proteine overload hebt. Ik kan dat 1 keer per 2 maanden gebruiken bijvoorbeeld.
Je moet je haar leren kennenZodra je dat weet kun je je routine erop afstemmen.
Dat laatste moet ik weer laten testen en zal ik doen zodra ik naar de ha ga.quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:08 schreef Servieskast het volgende:
Tevens, voor mooi gezond haar moet je vitamine level en ijzer etc on point zijn. Anders is het allemaal nutteloos.
quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK, OK. Skip Olaplex, het is inderdaad wel achterlijk duur.
Maar Andrélon is geen aanrader, de shampoos zitten vol met sulfaten die je haar uitdrogen en vervolgens heb je de siliconen in de conditioner nodig om je haar zacht te maken. Maar die siliconen leggen een filmpje om je haar (build up) waarvoor je dus agressieve sulfaten nodig hebt om het schoon te krijgen.
Probeer eens CG approved producten. CG staat voor Curly Girl, dat is een methode die een aantal basisprincipes toepast, waaronder sulfaat en siliconen vrije producten. Je hoeft de principes niet perse toe te passen om krullen te krijgen, maar voor mooie krullen is gezond onbeschadigd en gehydrateerd haar wel een voorwaarde. En dat sluit wel aan op wat je zoekt voor jouw eigen haar.Ah, zo werken mijn shampoo en conditioner dusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder zou ik een goede satijnen bonnet kopen. Zo weinig mogelijk borstelen. Na de shampoo maar voor de conditioner regelmatig een maskertje.
En meld je even in het mooie haren topic.![]()
Ik ben dus geboren met donkere krullen en later werd het blond en redelijk stijl. De permanenten van vroeger hielden het dar weer niet omdat mijn haar daar te zwaar voor was, zakte er zo uit. Als mijn haar nat is, dan is het idd wat krullerig, maar na het kammen de volgende dag, zijn ze er weer uit.
Oeh, zonde! Je hebt nu dus gewoon weer krullen?
Ik ga ook kijken voor CG approved.
Die satijnen bonnet... Ik heb dus al een tijd katoensatijnen kussenslopen en die werken wel oke, denk ik. Behalve die nieuwe dan. Kan ook zijn dat het daar niet aan gelegen heeft, maar de breuk is iig minder nu ik mijn oude sloop weer heb. Heb de bonnets al voorbij zien komen toen ik op bol aan het zoeken was.
Mooie haren topic, ga ik lezen![]()
En dank jullie wel voor jullie tips. Hier kan ik zeker wat mee. Er staat zoveel op het net dat ik echt niet meer weet wat ik wel en niet moet doen/kopen. Dit helpt me zeker
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:20 schreef Servieskast het volgende:
Of het gewenste is weet ik niet, maar ik heb chat.gpt samen met jouw haar foto om advies gevraagd:
Afbrekend haar bij een vrouw van ongeveer 50 jaar oud kan meerdere oorzaken hebben — zowel intern (zoals hormonale veranderingen of voedingstekorten) als extern (zoals verkeerde verzorging of chemische schade). Gezien je vraag en de context neem ik aan dat het om plotselinge, niet eerder ervaren haarbreuk gaat. Laten we dit dus kritisch en gestructureerd analyseren.
---
1. Hormonale veranderingen (menopauze)
Kritische aanname: Je gaat er misschien onbewust van uit dat haarbreuk primair cosmetisch is, maar bij vrouwen rond de 50 speelt vaak een dieperliggend hormonaal proces: de afname van oestrogeen.
Gevolg: Oestrogeen helpt het haar dik en stevig te houden. Minder oestrogeen → dunner haar → meer breekbaarheid.
Tegenmaatregel:
Laat de hormoonspiegels controleren, inclusief schildklierwaarden.
Eventueel overwegen: supplementen zoals biotine, zink, collageen of adaptogenen — maar idealiter onder begeleiding van een arts.
---
2. Chemische of thermische schade
Vragen ter zelfreflectie:
Wordt het haar geverfd, ontkleurd of vaak geföhnd/gestijld?
Worden siliconenrijke producten gebruikt die schade maskeren maar op termijn verergeren?
Tip:
Stop (tijdelijk) met hitte, kleurbehandelingen of strakke kapsels.
Stap over op een proteïne-vrij, hydraterend regime met milde sulfaatvrije shampoo en voedende conditioner.
---
3. Mechanische schade (borstelen, slapen)
Veelgemaakte denkfout: “Ik was gewoon zachtjes bezig.” Toch breekt haar vaak ’s nachts of bij nat borstelen.
Tips:
Gebruik een satijnen kussensloop.
Kam het haar enkel als het (bijna) droog is en gebruik een borstel met flexibele pinnen.
Draai het eventueel ’s nachts in een losse vlecht.
---
4. Voeding en stress
Haar is geen prioriteit voor je lichaam. Bij stress of tekorten (ijzer, vitamine D, eiwitten, omega 3) wordt haar als eerste opgeofferd.
Aanpak:
Eet eiwitrijk en gevarieerd (denk: eieren, noten, groene groenten).
Overweeg tijdelijk een supplement met MSM, biotine, of een speciaal haar-vitaminecomplex.
Vermijd crashdiëten of eenzijdige eetpatronen.
---
5. Verkeerde haarproducten
Sommige shampoos bevatten agressieve reinigers (zoals SLS) die de haarschacht uitdrogen en broos maken.
Alternatief:
Stap over op een pH-neutrale shampoo.
Gebruik leave-in conditioners of oliën zoals argan- of jojobaolie om vocht vast te houden.
---
Suggestie tot actie:
1. Laat bloedonderzoek doen op ijzer, vitamine D, B12, schildklier, en hormonen.
2. Verminder externe schade (geen hitte, milde producten).
3. Optimaliseer voeding & slaap, want het lichaam reflecteert interne disbalans via het haar.
---
Wil je verder verdiepen?
Indien gewenst kunnen we een lijst opstellen van ingrediënten die je moet vermijden of juist zoeken in haarproducten, of een gestructureerd herstelplan opstellen over 8 weken.
Laat me weten: wil je richting medisch-biologisch, cosmetisch-technisch of voeding/welzijn redeneren? Dan geef ik je de scherpst mogelijke feedback in die richting.
quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:21 schreef Servieskast het volgende:
Ik heb je leeftijd gegokt obv je username 😁
Andrelon is troep. Toen ik dat gebruikte had ik platte krullen. Terwijl ik een bos van hier naar Tokio had. Nu heb ik wat minder haar, maar het zit beter, krult mooier.quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:28 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Ah, zo werken mijn shampoo en conditioner dus![]()
Ik ben dus geboren met donkere krullen en later werd het blond en redelijk stijl. De permanenten van vroeger hielden het dar weer niet omdat mijn haar daar te zwaar voor was, zakte er zo uit. Als mijn haar nat is, dan is het idd wat krullerig, maar na het kammen de volgende dag, zijn ze er weer uit.
Oeh, zonde! Je hebt nu dus gewoon weer krullen?
Ik ga ook kijken voor CG approved.
Die satijnen bonnet... Ik heb dus al een tijd katoensatijnen kussenslopen en die werken wel oke, denk ik. Behalve die nieuwe dan. Kan ook zijn dat het daar niet aan gelegen heeft, maar de breuk is iig minder nu ik mijn oude sloop weer heb. Heb de bonnets al voorbij zien komen toen ik op bol aan het zoeken was.
Mooie haren topic, ga ik lezen![]()
En dank jullie wel voor jullie tips. Hier kan ik zeker wat mee. Er staat zoveel op het net dat ik echt niet meer weet wat ik wel en niet moet doen/kopen. Dit helpt me zeker
Dat eerste moet ik testen (zoon haalt nu de waterspuit uit de badkamerquote:Op woensdag 28 mei 2025 22:41 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Andrelon is troep. Toen ik dat gebruikte had ik platte krullen. Terwijl ik een bos van hier naar Tokio had. Nu heb ik wat minder haar, maar het zit beter, krult mooier.
Oke, laatste vraag, stel je nevels water op je haar, blijft het (de druppels) dan er op? Als je haar droogt, doet dat het snel of juist langzaam?
Dan zou je haar laag poreus kunnen zijn, dan zou ik je aanraden een droogkap te halen (5 euro via aliexpress) en dat te gebruiken met een wekelijkse masker (Amika hydro is een aanrader). Dan ajb geen k18 of olaplex...quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:45 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dat eerste moet ik testen (zoon haalt nu de waterspuit uit de badkamer)
Mijn haar droogt redelijk snel, dat was vroeger anders, duurde langer dan nu. Ik was het altijd in de avond, laat het drogen en borstel het pas de volgende ochtend.
Ga ik nu ffies testen met de spray...
Getest. Druppels blijven op mn haar liggen![]()
Tering. Wat een aperte onzin komt hier allemaal voorbij. Haar is gewoon dood. Hoorn. Net als nagels.quote:
Ik blijf idd uit de buurt van olaplex en K18. Echt mazzel dat ik dat gister niet in mijn paniekmodus al gekocht hadquote:Op woensdag 28 mei 2025 22:57 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Dan zou je haar laag poreus kunnen zijn, dan zou ik je aanraden een droogkap te halen (5 euro via aliexpress) en dat te gebruiken met een wekelijkse masker (Amika hydro is een aanrader). Dan ajb geen k18 of olaplex...
Ok. Dat was mijn bijdrage 😆
Wat dood is is idd dood, maar wil graag voorkomen dat al mn haar afsterftquote:Op woensdag 28 mei 2025 23:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tering. Wat een aperte onzin komt hier allemaal voorbij. Haar is gewoon dood. Hoorn. Net als nagels.
Je kunt dat niet "verzorgen" of "voeden"met onzin. Dood materiaal reageert niet op "voeding". Juist omdat het dood is.![]()
Echt geen idee hoe je aan dit soort stellige uitspraken komt. Maar het is niet goed en pure flauwekul dus.
Dat is al zo. Haar is dood materiaal. Alles. Het is hoorn net als nagels.quote:
Dus dan maar zo laten en straks met een ragebol rondlopen?quote:Op woensdag 28 mei 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is al zo. Haar is dood materiaal. Alles. Het is hoorn net als nagels.
Echt hoor. Wat geloven jullie toch in flauwekul.
quote:ben aan het kijken voor een borstel met zwijntjeshaar
Ja joh, je kan wel overal om lachen maar zeg jij dan wat het beste is?quote:
Je kunt iets wat dood is en altijd al was niet tot leven wekken.quote:Op woensdag 28 mei 2025 23:12 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dus dan maar zo laten en straks met een ragebol rondlopen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |