abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217773593
Oké, help.
Ineens heb ik last van haarbreuk, heb redelijk lang blond/roodblond haar en dan in het midden van de achterkant. Heb geen gespleten punten.
Enige wat ik doe is mn haar wassen, conditioner erin, uitspoelen, drogen met een handdoek en verder niks. Geen verf, föhn of wat dan ook. Gewoon niks, alleen knippen, bij de kapper.

Nu ben ik redelijk in paniek geschoten, heb op internet zitten kijken (had ik niet moeten doen) naar herstellende producten maar zie door de bomen het bos niet meer. K18? Duur en werkt het echt? Haarmasker, welk?

Ik slaap op katoensatijnen kussenslopen maar heb sinds twee dagen een nieuwe, wat dunner en gladder. Zou het daarvan kunnen komen? Slaap ook met mn haar opgestoken en zet dat met een haarklem bovenop mn hoofd vast. Kan ook een oorzaak zijn, al doe ik dat in de zomer wel vaker.

Verder slik ik calcium met vitamine D3 (50% en 250% adh) , magnesium 6 complex (40% adh), multivitamine (100% adh) dus ik zorg er bewust voor dat ik niet teveel van het meeste binnenkrijg. En dagelijks viscollageen.

Ik weet het even niet meer en zit met mn handen in het haar :')

Ik ga iig terug naar mn oude kussensloop en wie weet is er morgen niks aan de hand en was het gewoon een bad hairday :') Zo niet...help.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_217774135
Wat bedoel je precies? Het breekt ineens massaal af halvewege de lengte?
Of je vond een aantal halflange haren ertussen zitten?
pi_217774319
Nou, het viel mn zoon vanmiddag op, hij liep achter me, dat er aan de achterkant allemaal haartjes uitstaken die gebroken leken. En toen keek ik in de spiegel en schrok me de tyfus.
Het valt dus niet uit en na het borstelen zit er ook niet meer haar in dan normaal. Het lijkt meer dat het haar gespleten is? Geen idee hoe ik het moet uitleggen :@
If they say
  dinsdag 27 mei 2025 @ 22:58:38 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217774438
Leest een beetje alsof je haar wat stroef is. In dat geval zou K18 niet helpen, want je haar komt geen proteïne tekort.

Tip. Gebruik een oud katoenen shirt om je haar af te drogen door daarmee te deppen na het douchen i.p.v. een handdoek en kijk of dat helpt. ;) En dan scrunchen/deppen i.p.v. wrijven.

Ik zou eerlijk gezegd even een paar dagen wachten. Als het hetzelfde blijft, even bij de huisarts navragen, want kan ook aan vitaminetekorten (of overschotten) liggen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217774634
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 22:58 schreef Mikeytt het volgende:
Leest een beetje alsof je haar wat stroef is. In dat geval zou K18 niet helpen, want je haar komt geen proteïne tekort.

Tip. Gebruik een oud katoenen shirt om je haar af te drogen door daarmee te deppen na het douchen i.p.v. een handdoek en kijk of dat helpt. ;) En dan scrunchen/deppen i.p.v. wrijven.

Ik zou eerlijk gezegd even een paar dagen wachten. Als het hetzelfde blijft, even bij de huisarts navragen, want kan ook aan vitaminetekorten (of overschotten) liggen.
T-shirt, goeie, ga ik dat eens proberen. Ik was mn haar 1x in de week of ietsje eerder, dus heel vaak doe ik dat ook niet. En idd, huisarts is beter dan de kapper die me dan ook een rib uit mn lijf kost. En das niet erg als het echt zou helpen, maar ik heb altijd het gevoel van: wij van wc eend :')
Heb nu het idee dat ik een tikkende tijdbom op mn hoofd heb zitten :') Maar, ik wacht het idd even af. Was echt in paniek en dat ben ik niet gauw.
Thanx!
If they say
  Moderator woensdag 28 mei 2025 @ 07:52:24 #6
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_217775348
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 22:39 schreef Mushanga71 het volgende:
Nou, het viel mn zoon vanmiddag op, hij liep achter me, dat er aan de achterkant allemaal haartjes uitstaken die gebroken leken. En toen keek ik in de spiegel en schrok me de tyfus.
Het valt dus niet uit en na het borstelen zit er ook niet meer haar in dan normaal. Het lijkt meer dat het haar gespleten is? Geen idee hoe ik het moet uitleggen :@
Een foto zegt meer dan duizend woorden.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_217775815
quote:
14s.gif Op woensdag 28 mei 2025 07:52 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Een foto zegt meer dan duizend woorden.
:Y Zoon maakte die gister, vergat alleen het naar me door te sturen :') Zal um vanmiddag plaatsen.
Hij schrok ervan.

Het lijkt wel wat minder nu, heb mn nieuwe sloop in een hoek gesmeten en mn oude er weer opgedaan plus mn haar losgelaten. Zou het dan echt door dat sloop gekomen zijn :?
If they say
  woensdag 28 mei 2025 @ 09:15:48 #8
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217775933
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 22:58 schreef Mikeytt het volgende:

Welja, de huisarts bellen over je haarbreuk. Die heeft vast toch niets beters te doen :')
pi_217775956
Gebruik je geen elastiekjes met metaal erin?
  woensdag 28 mei 2025 @ 09:34:29 #10
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_217776090
Heb je vaak een staart in?
Protège moi de mes désirs.
pi_217776602
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 09:15 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Welja, de huisarts bellen over je haarbreuk. Die heeft vast toch niets beters te doen :')
Nou, qua vitaminegebruik is het zeker wel handig om dat aan de huisarts te vragen.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 09:19 schreef Tjoent het volgende:
Gebruik je geen elastiekjes met metaal erin?
Sporadisch, wel soms een clip maar daar zit rubber om het metaal heen.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 09:34 schreef arvensis het volgende:
Heb je vaak een staart in?
Nope, eigenlijk nooit. Had het vroeger altijd in een staart en ben daar een jaar of 20 geleden mee gestopt. Draag het sindsdien altijd los.

En dat bedoel ik dus, ik doe echt niks met mijn haar. Ik gooi er na het wassen wat mousse in en gebruik als stylingproduct alleen gellak. En dit dus al sinds ik het los draag.
Shampoo: Andrelon zomerblond en conditioner Andrelon pro nature shea repair. Ik had toen ook de kokosvariant maar daar werd mn haar droog van. En dat is juist tegen droog haar :') Mijn haar is gewoon raar al ben ik er best wel trots op :@
If they say
pi_217776730
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 22:39 schreef Mushanga71 het volgende:
Was het niet gewoon statisch?
Haren groeien in fases dus niemands haren zijn allemaal even lang.
Het kan oude schade zijn door verven haaruitval of bijv doordat je slaapt met opgestoken haren, tijdens de wrijving in je slaap kan je haar nergens heen dus dan ka het ook afbreken.
Ik denk eigenlijk dat je echt geen spullen hoeft te kopen, maar gewoon even de oorzaak opsporen en dat veranderen indien mogelijk.
  woensdag 28 mei 2025 @ 10:58:57 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217776780
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 09:15 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Je kan gewoon onderliggende gezondheidsproblemen hebben waardoor dit gebeurd, zoals schildklierproblemen, ijzetekort etc.

Bij chronische vermoeidheid ook niet meer naar de huisarts? "Vanwege moeheid naar de huisarts. Alsof die niks beters te doen hebben"
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 28 mei 2025 @ 11:01:48 #14
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217776804
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 10:58 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je kan gewoon onderliggende gezondheidsproblemen hebben waardoor dit gebeurd, zoals schildklierproblemen, ijzetekort etc.

Bij chronische vermoeidheid ook niet meer naar de huisarts? "Vanwege moeheid naar de huisarts. Alsof die niks beters te doen hebben"
Echt vergelijkbaar inderdaad
pi_217779078
Oké, plaatjes, alst lukt.
Nope :')

https://imgur.com/a/c27zsoO

https://imgur.com/a/IiwzDqs

[ Bericht 14% gewijzigd door Peejtur op 29-05-2025 07:32:07 ]
If they say
  woensdag 28 mei 2025 @ 15:46:16 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217779135
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:40 schreef Mushanga71 het volgende:
Oké, plaatjes, alst lukt.
Nope :')

[ afbeelding ]

https://imgur.com/a/c27zsoO

Lukt mij ook niet, maar kan de foto wel zien met wat knippen en plakken.

Ik schrik daar niet zo van, eigenlijk.

(En als je hierboven in de quote op [afbeelding] klikt, zie je de foto ook.)
The love you take is equal to the love you make.
pi_217779226
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Lukt mij ook niet, maar kan de foto wel zien met wat knippen en plakken.

Ik schrik daar niet zo van, eigenlijk.

(En als je hierboven in de quote op [afbeelding] klikt, zie je de foto ook.)
Plakken wil echt niet, gelukkig wel linkjes idd. Staat er nu nog één bij, daar is het wat duidelijker.
Deze zijn van net, gister was het erger, volgens zoon. Vandaar ook dat ik het gevoel had dat ik binnen no-time geen haar meer op mn hoofd zou hebben :@
Maar het is dus minder ernstig dan ik dacht. Tis wel erg droog, de onderkant.
If they say
  woensdag 28 mei 2025 @ 15:57:11 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217779276
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:52 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Plakken wil echt niet, gelukkig wel linkjes idd. Staat er nu nog één bij, daar is het wat duidelijker.
Deze zijn van net, gister was het erger, volgens zoon. Vandaar ook dat ik het gevoel had dat ik binnen no-time geen haar meer op mn hoofd zou hebben :@
Maar het is dus minder ernstig dan ik dacht. Tis wel erg droog, de onderkant.
Ik zou me toch niet te veel zorgen maken.
pi_217779404
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 15:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zou me toch niet te veel zorgen maken.
Nee, die zorg is nu idd een stuk minder.
Heb echt het idee dat het door het nieuwe kussensloop komt. Zoon wil nu kijken wat zijn haar doet als ie het sloop gebruikt. Denk niet dat dat verstandig is :')
If they say
  woensdag 28 mei 2025 @ 16:10:14 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217779441
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:07 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Nee, die zorg is nu idd een stuk minder.
Heb echt het idee dat het door het nieuwe kussensloop komt. Zoon wil nu kijken wat zijn haar doet als ie het sloop gebruikt. Denk niet dat dat verstandig is :')
Wel behulpzaam van hem.
pi_217779465
1. Hoe is je ijzer?
2. Welke producten gebruik je?

Dit ziet er droog uit
pi_217779627
quote:
10s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wel behulpzaam van hem.
Dat dan weer wel :D

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:11 schreef Servieskast het volgende:
1. Hoe is je ijzer?
2. Welke producten gebruik je?

Dit ziet er droog uit
IJzer was in augustus vorig jaar 25 ug/l, net gecheckt. Dus das goed.
Shampoo: Andrelon zomerblond en Andrelon pro nature shea repair conditioner.
Ik doe wat mousse in mn handdoekdroog haar, laat het zo drogen en gebruik alleen gellak voor styling.
Geen maskers, zou niet weten welke.
If they say
pi_217779636
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:30 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dat dan weer wel :D
[..]
IJzer was in augustus vorig jaar 25 ug/l, net gecheckt. Dus das goed.
Shampoo: Andrelon zomerblond en Andrelon pro nature shea repair conditioner.
Ik doe wat mousse in mn handdoekdroog haar, laat het zo drogen en gebruik alleen gellak voor styling.
Geen maskers, zou niet weten welke.
Nee, voor gezond haar is 25 nodig.

Zit er proteine in je shampoo en conditioner?
pi_217779672
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:31 schreef Servieskast het volgende:

[..]

Zit er proteine in je shampoo en conditioner?
Zal iig weer om een test vragen als ik bij de ha ben en of mijn vitamine gebruik wel oké is.
Als ik de ingrediënten bekijk, niet :N
If they say
pi_217779689
Ben nu wél aan het kijken voor een andere borstel. Heb nu één van plastic. Lees goeie dingen over zwijnenharen borstels.
If they say
pi_217779742
Ik zie echt niks geks en zeker geen massaal afgebroken haar. Laat er eventueel een kapper naar kijken ter geruststelling. Statisch haar lijkt me nog wel de meest waarschijnlijke oorzaak.

[ Bericht 2% gewijzigd door Doedezemaar op 28-05-2025 16:53:32 ]
pi_217781916
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 10:52 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
Was het niet gewoon statisch?
Haren groeien in fases dus niemands haren zijn allemaal even lang.
Het kan oude schade zijn door verven haaruitval of bijv doordat je slaapt met opgestoken haren, tijdens de wrijving in je slaap kan je haar nergens heen dus dan ka het ook afbreken.
Ik denk eigenlijk dat je echt geen spullen hoeft te kopen, maar gewoon even de oorzaak opsporen en dat veranderen indien mogelijk.
Sorry, jouw post over het hoofd gezien :@
Klinkt wel aannemelijk, qua groei. Alleen het statische weet ik niet. Ik merk het altijd als het statisch is en dat was het nu niet.
Kussensloop is iig historie.
Ben iig blij dat ik dit gepost heb hier want ik stond echt op het punt om duur spul te gaan bestellen :X

quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:47 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik zie echt niks geks en zeker geen massaal afgebroken haar. Laat er eventueel een kapper naar kijken ter geruststelling. Statisch haar lijkt me nog wel de meest waarschijnlijke oorzaak.
Het valt ook (nog) best mee, maar ik wil niet dat het erger wordt.
Kapper vragen kan, maar dan weet ik wat er gebeurt: krijg ik dure shizzle in mn maag gesplitst waarvan ik maar moet afwachten of het werkt ;)
If they say
  woensdag 28 mei 2025 @ 21:46:36 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217782489
Collageen helpt voor mijn en Olaplex doet ook wel goed.

Met de handdoek droog wrijven is een serieuze no-go.
Resistance is futile.
pi_217782512
Bij mij is er veel haaruitval en afbraak, dat komt door enerzijds te veel highlights, te weinig ijzer (12), teveel proteïne en een periode van extreem veel stress. Dus meerdere oorzaken, wellicht ook voor jou?

Je hoeft geen dure shit te bestellen, die zijn nutteloos. Wellicht wil je wat meer moisture in je haar, dat helpt bij mij. Ik kan je Amika aanraden, maar een fles is 27 euro 😆
pi_217782577
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2025 21:46 schreef Seven. het volgende:
Collageen helpt voor mijn en Olaplex doet ook wel goed.

Met de handdoek droog wrijven is een serieuze no-go.
Ik gebruik nu een maand of 5 viscollageen en heb wel het idee dat mijn huid wat strakker is geworden. Mijn haar niet en mijn nagels zijn juist minder sterk. Wil alleen niet stoppen ermee, bang dat anders alles gaat hangen :')
Er ligt nu een t-shirt bij de douche, de handdoek ga ik niet meer gebruiken.
Over olaplex las ik juist minder goede dingen, K18 was beter maar met een bizarre prijs. Maar dit bedoel ik dus, internet staat zo vol met van alles dat ik echt niet meer weet wat ik moet geloven en wat ik moet kopen wat echt helpt.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 21:49 schreef Servieskast het volgende:
Bij mij is er veel haaruitval en afbraak, dat komt door enerzijds te veel highlights, te weinig ijzer (12), teveel proteïne en een periode van extreem veel stress. Dus meerdere oorzaken, wellicht ook voor jou?

Je hoeft geen dure shit te bestellen, die zijn nutteloos. Wellicht wil je wat meer moisture in je haar, dat helpt bij mij. Ik kan je Amika aanraden, maar een fles is 27 euro 😆
Ik ben de laatste tijd juist minder gestrest, daarom vind ik dit juist zo raar. Maar zoals zoveel dingen, zal ook dit bij mij wel weer anders werken :')
Ik heb net gekeken voor Amika, 27 euro is een stuk beter dan 75 :D maar welke heb jij? Liefst heb ik iets wat ik erin kan sprayen en kan laten zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mushanga71 op 28-05-2025 22:06:10 ]
If they say
pi_217782636
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:00 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Ik gebruik nu een maand of 5 viscollageen en heb wel het idee dat mijn huid wat strakker is geworden. Mijn haar niet en mijn nagels zijn juist minder sterk. Wil alleen niet stoppen ermee, bang dat anders alles gaat hangen :(
Over olaplex las ik juist minder goede dingen, K18 was beter maar met een bizarre prijs. Maar dit bedoel ik dus, internet staat zo vol met van alles dat ik echt niet meer weet wat ik moet geloven en wat ik moet kopen wat echt helpt.
[..]
Ik ben de laatste tijd juist minder gestrest, daarom vind ik dit juist zo raar. Maar zoals zoveel dingen, zal ook dit bij mij wel weer anders werken :')
Ik heb net gekeken voor Amika, 27 euro is een stuk beter dan 75 :D maar welke heb jij? Liefst heb ik iets wat ik erin kan sprayen en kan laten zitten.
Ik heb fijn haar, krullen. Droog. Is jouw haar ook fijn en droog?

Amika is nu in de aanbieding bij nicebeauty. Zojuist voor 150eur besteld 😅

Ik merk echt verschil in hoeveel haar afbreekt maar wederom ik heb droog haar.

K18 is een proteine. Als je haar een proteine overload hebt zal je haar op den duur afbreken.

Olaplex is dat ook.

K18 is fantastisch spul, MITS je je haar verft en geen proteine overload hebt. Ik kan dat 1 keer per 2 maanden gebruiken bijvoorbeeld.

Je moet je haar leren kennen :) Zodra je dat weet kun je je routine erop afstemmen.
pi_217782650
Tevens, voor mooi gezond haar moet je vitamine level en ijzer etc on point zijn. Anders is het allemaal nutteloos.
  woensdag 28 mei 2025 @ 22:10:22 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217782673
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:00 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Ik gebruik nu een maand of 5 viscollageen en heb wel het idee dat mijn huid wat strakker is geworden. Mijn haar niet en mijn nagels zijn juist minder sterk. Wil alleen niet stoppen ermee, bang dat anders alles gaat hangen :(
[..]
OK, OK. Skip Olaplex, het is inderdaad wel achterlijk duur.

Maar Andrélon is geen aanrader, de shampoos zitten vol met sulfaten die je haar uitdrogen en vervolgens heb je de siliconen in de conditioner nodig om je haar zacht te maken. Maar die siliconen leggen een filmpje om je haar (build up) waarvoor je dus agressieve sulfaten nodig hebt om het schoon te krijgen.

Probeer eens CG approved producten. CG staat voor Curly Girl, dat is een methode die een aantal basisprincipes toepast, waaronder sulfaat en siliconen vrije producten. Je hoeft de principes niet perse toe te passen om krullen te krijgen, maar voor mooie krullen is gezond onbeschadigd en gehydrateerd haar wel een voorwaarde. En dat sluit wel aan op wat je zoekt voor jouw eigen haar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder zou ik een goede satijnen bonnet kopen. Zo weinig mogelijk borstelen. Na de shampoo maar voor de conditioner regelmatig een maskertje.

En meld je even in het mooie haren topic.
Resistance is futile.
pi_217782764
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:07 schreef Servieskast het volgende:

[..]
Ik heb fijn haar, krullen. Droog. Is jouw haar ook fijn en droog?

Amika is nu in de aanbieding bij nicebeauty. Zojuist voor 150eur besteld 😅

Ik merk echt verschil in hoeveel haar afbreekt maar wederom ik heb droog haar.

K18 is een proteine. Als je haar een proteine overload hebt zal je haar op den duur afbreken.

Olaplex is dat ook.

K18 is fantastisch spul, MITS je je haar verft en geen proteine overload hebt. Ik kan dat 1 keer per 2 maanden gebruiken bijvoorbeeld.

Je moet je haar leren kennen :) Zodra je dat weet kun je je routine erop afstemmen.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:08 schreef Servieskast het volgende:
Tevens, voor mooi gezond haar moet je vitamine level en ijzer etc on point zijn. Anders is het allemaal nutteloos.
Dat laatste moet ik weer laten testen en zal ik doen zodra ik naar de ha ga.
Ik heb dus nooit eerder problemen met mn haar gehad en ik denk nu dat het met mijn leeftijd te maken heeft. Mijn haar is nooit droog geweest, altijd eerder vet maar nu lijkt het een stuk droger. En blond dus redelijk fijn haar :Y
K18 heb ik dan niet nodig, heb mn haar nog nooit gekleurd of iets. Vroeger wel permanent gehad, maar das zo lang geleden ;)
Mijn haarroutine: wassen (2x), conditioner, drogen met een handdoek (wordt nu een t-shirt), mousse erin en laten drogen. Heeft altijd probleemloos gewerkt.
If they say
pi_217782817
Of het gewenste is weet ik niet, maar ik heb chat.gpt samen met jouw haar foto om advies gevraagd:

Afbrekend haar bij een vrouw van ongeveer 50 jaar oud kan meerdere oorzaken hebben — zowel intern (zoals hormonale veranderingen of voedingstekorten) als extern (zoals verkeerde verzorging of chemische schade). Gezien je vraag en de context neem ik aan dat het om plotselinge, niet eerder ervaren haarbreuk gaat. Laten we dit dus kritisch en gestructureerd analyseren.

---

1. Hormonale veranderingen (menopauze)

Kritische aanname: Je gaat er misschien onbewust van uit dat haarbreuk primair cosmetisch is, maar bij vrouwen rond de 50 speelt vaak een dieperliggend hormonaal proces: de afname van oestrogeen.
Gevolg: Oestrogeen helpt het haar dik en stevig te houden. Minder oestrogeen → dunner haar → meer breekbaarheid.

Tegenmaatregel:

Laat de hormoonspiegels controleren, inclusief schildklierwaarden.

Eventueel overwegen: supplementen zoals biotine, zink, collageen of adaptogenen — maar idealiter onder begeleiding van een arts.

---

2. Chemische of thermische schade

Vragen ter zelfreflectie:

Wordt het haar geverfd, ontkleurd of vaak geföhnd/gestijld?

Worden siliconenrijke producten gebruikt die schade maskeren maar op termijn verergeren?

Tip:

Stop (tijdelijk) met hitte, kleurbehandelingen of strakke kapsels.

Stap over op een proteïne-vrij, hydraterend regime met milde sulfaatvrije shampoo en voedende conditioner.

---

3. Mechanische schade (borstelen, slapen)

Veelgemaakte denkfout: “Ik was gewoon zachtjes bezig.” Toch breekt haar vaak ’s nachts of bij nat borstelen.

Tips:

Gebruik een satijnen kussensloop.

Kam het haar enkel als het (bijna) droog is en gebruik een borstel met flexibele pinnen.

Draai het eventueel ’s nachts in een losse vlecht.

---

4. Voeding en stress

Haar is geen prioriteit voor je lichaam. Bij stress of tekorten (ijzer, vitamine D, eiwitten, omega 3) wordt haar als eerste opgeofferd.

Aanpak:

Eet eiwitrijk en gevarieerd (denk: eieren, noten, groene groenten).

Overweeg tijdelijk een supplement met MSM, biotine, of een speciaal haar-vitaminecomplex.

Vermijd crashdiëten of eenzijdige eetpatronen.

---

5. Verkeerde haarproducten

Sommige shampoos bevatten agressieve reinigers (zoals SLS) die de haarschacht uitdrogen en broos maken.

Alternatief:

Stap over op een pH-neutrale shampoo.

Gebruik leave-in conditioners of oliën zoals argan- of jojobaolie om vocht vast te houden.

---

Suggestie tot actie:

1. Laat bloedonderzoek doen op ijzer, vitamine D, B12, schildklier, en hormonen.

2. Verminder externe schade (geen hitte, milde producten).

3. Optimaliseer voeding & slaap, want het lichaam reflecteert interne disbalans via het haar.

---

Wil je verder verdiepen?

Indien gewenst kunnen we een lijst opstellen van ingrediënten die je moet vermijden of juist zoeken in haarproducten, of een gestructureerd herstelplan opstellen over 8 weken.

Laat me weten: wil je richting medisch-biologisch, cosmetisch-technisch of voeding/welzijn redeneren? Dan geef ik je de scherpst mogelijke feedback in die richting.
pi_217782832
Ik heb je leeftijd gegokt obv je username 😁
pi_217782937
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
OK, OK. Skip Olaplex, het is inderdaad wel achterlijk duur.

Maar Andrélon is geen aanrader, de shampoos zitten vol met sulfaten die je haar uitdrogen en vervolgens heb je de siliconen in de conditioner nodig om je haar zacht te maken. Maar die siliconen leggen een filmpje om je haar (build up) waarvoor je dus agressieve sulfaten nodig hebt om het schoon te krijgen.

Probeer eens CG approved producten. CG staat voor Curly Girl, dat is een methode die een aantal basisprincipes toepast, waaronder sulfaat en siliconen vrije producten. Je hoeft de principes niet perse toe te passen om krullen te krijgen, maar voor mooie krullen is gezond onbeschadigd en gehydrateerd haar wel een voorwaarde. En dat sluit wel aan op wat je zoekt voor jouw eigen haar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder zou ik een goede satijnen bonnet kopen. Zo weinig mogelijk borstelen. Na de shampoo maar voor de conditioner regelmatig een maskertje.

En meld je even in het mooie haren topic.
Ah, zo werken mijn shampoo en conditioner dus :{
Ik ben dus geboren met donkere krullen en later werd het blond en redelijk stijl. De permanenten van vroeger hielden het dar weer niet omdat mijn haar daar te zwaar voor was, zakte er zo uit. Als mijn haar nat is, dan is het idd wat krullerig, maar na het kammen de volgende dag, zijn ze er weer uit.
Oeh, zonde! Je hebt nu dus gewoon weer krullen?
Ik ga ook kijken voor CG approved.
Die satijnen bonnet... Ik heb dus al een tijd katoensatijnen kussenslopen en die werken wel oke, denk ik. Behalve die nieuwe dan. Kan ook zijn dat het daar niet aan gelegen heeft, maar de breuk is iig minder nu ik mijn oude sloop weer heb. Heb de bonnets al voorbij zien komen toen ik op bol aan het zoeken was.
Mooie haren topic, ga ik lezen :Y

En dank jullie wel voor jullie tips. Hier kan ik zeker wat mee. Er staat zoveel op het net dat ik echt niet meer weet wat ik wel en niet moet doen/kopen. Dit helpt me zeker :)
If they say
pi_217783099
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:20 schreef Servieskast het volgende:
Of het gewenste is weet ik niet, maar ik heb chat.gpt samen met jouw haar foto om advies gevraagd:

Afbrekend haar bij een vrouw van ongeveer 50 jaar oud kan meerdere oorzaken hebben — zowel intern (zoals hormonale veranderingen of voedingstekorten) als extern (zoals verkeerde verzorging of chemische schade). Gezien je vraag en de context neem ik aan dat het om plotselinge, niet eerder ervaren haarbreuk gaat. Laten we dit dus kritisch en gestructureerd analyseren.

---

1. Hormonale veranderingen (menopauze)

Kritische aanname: Je gaat er misschien onbewust van uit dat haarbreuk primair cosmetisch is, maar bij vrouwen rond de 50 speelt vaak een dieperliggend hormonaal proces: de afname van oestrogeen.
Gevolg: Oestrogeen helpt het haar dik en stevig te houden. Minder oestrogeen → dunner haar → meer breekbaarheid.

Tegenmaatregel:

Laat de hormoonspiegels controleren, inclusief schildklierwaarden.

Eventueel overwegen: supplementen zoals biotine, zink, collageen of adaptogenen — maar idealiter onder begeleiding van een arts.

---

2. Chemische of thermische schade

Vragen ter zelfreflectie:

Wordt het haar geverfd, ontkleurd of vaak geföhnd/gestijld?

Worden siliconenrijke producten gebruikt die schade maskeren maar op termijn verergeren?

Tip:

Stop (tijdelijk) met hitte, kleurbehandelingen of strakke kapsels.

Stap over op een proteïne-vrij, hydraterend regime met milde sulfaatvrije shampoo en voedende conditioner.

---

3. Mechanische schade (borstelen, slapen)

Veelgemaakte denkfout: “Ik was gewoon zachtjes bezig.” Toch breekt haar vaak ’s nachts of bij nat borstelen.

Tips:

Gebruik een satijnen kussensloop.

Kam het haar enkel als het (bijna) droog is en gebruik een borstel met flexibele pinnen.

Draai het eventueel ’s nachts in een losse vlecht.

---

4. Voeding en stress

Haar is geen prioriteit voor je lichaam. Bij stress of tekorten (ijzer, vitamine D, eiwitten, omega 3) wordt haar als eerste opgeofferd.

Aanpak:

Eet eiwitrijk en gevarieerd (denk: eieren, noten, groene groenten).

Overweeg tijdelijk een supplement met MSM, biotine, of een speciaal haar-vitaminecomplex.

Vermijd crashdiëten of eenzijdige eetpatronen.

---

5. Verkeerde haarproducten

Sommige shampoos bevatten agressieve reinigers (zoals SLS) die de haarschacht uitdrogen en broos maken.

Alternatief:

Stap over op een pH-neutrale shampoo.

Gebruik leave-in conditioners of oliën zoals argan- of jojobaolie om vocht vast te houden.

---

Suggestie tot actie:

1. Laat bloedonderzoek doen op ijzer, vitamine D, B12, schildklier, en hormonen.

2. Verminder externe schade (geen hitte, milde producten).

3. Optimaliseer voeding & slaap, want het lichaam reflecteert interne disbalans via het haar.

---

Wil je verder verdiepen?

Indien gewenst kunnen we een lijst opstellen van ingrediënten die je moet vermijden of juist zoeken in haarproducten, of een gestructureerd herstelplan opstellen over 8 weken.

Laat me weten: wil je richting medisch-biologisch, cosmetisch-technisch of voeding/welzijn redeneren? Dan geef ik je de scherpst mogelijke feedback in die richting.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:21 schreef Servieskast het volgende:
Ik heb je leeftijd gegokt obv je username 😁
:D Whaaa, er zit veel tussen wat ik al doe of niet doe!
Goed gegokt, bouwjaar is 1971 ;)
Ja, ik heb dus al HST, bijna anderhalf jaar nu. Voel me er iig een stuk beter door, maar of dat voor mijn haar ook geldt ;)
Sowieso ga ik bloedonderzoek doen. En ik ga zoeken op de producten die jullie adviseren.
Dus
1: ga ik doen.
2: nvt
3: ben aan het kijken voor een borstel met zwijntjeshaar. Satijnen kussensloop heb ik al.
4: eten... Ik ben nu wel zen, das sinds een maand ofzo :') maar ben door de stress van het afgelopen jaar wel ruim 15 kilo afgevallen. Mijn eetpatroon is idd bagger :')
5: dat blijkt, gezien mijn shampoo en conditioner ;)
Dank! :)
If they say
pi_217783141
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:28 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Ah, zo werken mijn shampoo en conditioner dus :{
Ik ben dus geboren met donkere krullen en later werd het blond en redelijk stijl. De permanenten van vroeger hielden het dar weer niet omdat mijn haar daar te zwaar voor was, zakte er zo uit. Als mijn haar nat is, dan is het idd wat krullerig, maar na het kammen de volgende dag, zijn ze er weer uit.
Oeh, zonde! Je hebt nu dus gewoon weer krullen?
Ik ga ook kijken voor CG approved.
Die satijnen bonnet... Ik heb dus al een tijd katoensatijnen kussenslopen en die werken wel oke, denk ik. Behalve die nieuwe dan. Kan ook zijn dat het daar niet aan gelegen heeft, maar de breuk is iig minder nu ik mijn oude sloop weer heb. Heb de bonnets al voorbij zien komen toen ik op bol aan het zoeken was.
Mooie haren topic, ga ik lezen :Y

En dank jullie wel voor jullie tips. Hier kan ik zeker wat mee. Er staat zoveel op het net dat ik echt niet meer weet wat ik wel en niet moet doen/kopen. Dit helpt me zeker :)
Andrelon is troep. Toen ik dat gebruikte had ik platte krullen. Terwijl ik een bos van hier naar Tokio had. Nu heb ik wat minder haar, maar het zit beter, krult mooier.

Oke, laatste vraag, stel je nevels water op je haar, blijft het (de druppels) dan er op? Als je haar droogt, doet dat het snel of juist langzaam?
pi_217783195
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:41 schreef Servieskast het volgende:

[..]
Andrelon is troep. Toen ik dat gebruikte had ik platte krullen. Terwijl ik een bos van hier naar Tokio had. Nu heb ik wat minder haar, maar het zit beter, krult mooier.

Oke, laatste vraag, stel je nevels water op je haar, blijft het (de druppels) dan er op? Als je haar droogt, doet dat het snel of juist langzaam?
Dat eerste moet ik testen (zoon haalt nu de waterspuit uit de badkamer :D )
Mijn haar droogt redelijk snel, dat was vroeger anders, duurde langer dan nu. Ik was het altijd in de avond, laat het drogen en borstel het pas de volgende ochtend.
Ga ik nu ffies testen met de spray...

Getest. Druppels blijven op mn haar liggen :Y
If they say
pi_217783344
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:45 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dat eerste moet ik testen (zoon haalt nu de waterspuit uit de badkamer :D )
Mijn haar droogt redelijk snel, dat was vroeger anders, duurde langer dan nu. Ik was het altijd in de avond, laat het drogen en borstel het pas de volgende ochtend.
Ga ik nu ffies testen met de spray...

Getest. Druppels blijven op mn haar liggen :Y
Dan zou je haar laag poreus kunnen zijn, dan zou ik je aanraden een droogkap te halen (5 euro via aliexpress) en dat te gebruiken met een wekelijkse masker (Amika hydro is een aanrader). Dan ajb geen k18 of olaplex...

Ok. Dat was mijn bijdrage 😆
pi_217783431
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 16:31 schreef Servieskast het volgende:
Tering. Wat een aperte onzin komt hier allemaal voorbij. Haar is gewoon dood. Hoorn. Net als nagels.
Dat kan per definitie niet "gezond" zijn want het is dood.

Je kunt dat niet "verzorgen" of "voeden"met onzin. Dood materiaal reageert niet op "voeding". Juist omdat het dood is. :)

Echt geen idee hoe je aan dit soort stellige uitspraken komt. Maar het is niet goed en pure flauwekul dus.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217783451
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:57 schreef Servieskast het volgende:

[..]
Dan zou je haar laag poreus kunnen zijn, dan zou ik je aanraden een droogkap te halen (5 euro via aliexpress) en dat te gebruiken met een wekelijkse masker (Amika hydro is een aanrader). Dan ajb geen k18 of olaplex...

Ok. Dat was mijn bijdrage 😆
Ik blijf idd uit de buurt van olaplex en K18. Echt mazzel dat ik dat gister niet in mijn paniekmodus al gekocht had :@
Poreus haar dus, fijn. Not. Maar, wel op te lossen.
Een droogkap? Dat zie ik niet zitten, masker wel :Y

Ben ik nu aan het kijken voor een bonnet en een andere borstel.
Misschien heb ik geluk gehad al die jaren, dat mijn haar gewoon groeide zonder problemen. Krijg ik ze nu lekker voor mn kiezen. Ben zelf jaren niet naar de kapper geweest :') maar dat doe ik nu al een jaar of twee wel, 3 a 4 keer per jaar. En dan alleen een klein stukje eraf want ik wil mn lange haar graag lang houden.

En, dank! :)
If they say
pi_217783470
Dit kan toch oprecht niet serieus zijn... :'(
pi_217783471
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 23:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Tering. Wat een aperte onzin komt hier allemaal voorbij. Haar is gewoon dood. Hoorn. Net als nagels.

Je kunt dat niet "verzorgen" of "voeden"met onzin. Dood materiaal reageert niet op "voeding". Juist omdat het dood is. :)

Echt geen idee hoe je aan dit soort stellige uitspraken komt. Maar het is niet goed en pure flauwekul dus.
Wat dood is is idd dood, maar wil graag voorkomen dat al mn haar afsterft ;)
Dus een test op vanalles en nog wat is geen slecht idee.
If they say
pi_217783498
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 23:07 schreef Mushanga71 het volgende:
dat al mn haar afsterft
Dat is al zo. Haar is dood materiaal. Alles. Het is hoorn net als nagels.

Echt hoor. Wat geloven jullie toch in flauwekul.
pi_217783519
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is al zo. Haar is dood materiaal. Alles. Het is hoorn net als nagels.

Echt hoor. Wat geloven jullie toch in flauwekul.
Dus dan maar zo laten en straks met een ragebol rondlopen?
If they say
pi_217783535
quote:
ben aan het kijken voor een borstel met zwijntjeshaar
_O-
pi_217783545
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 23:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
_O-
Ja joh, je kan wel overal om lachen maar zeg jij dan wat het beste is?
If they say
pi_217783571
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 23:12 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dus dan maar zo laten en straks met een ragebol rondlopen?
Je kunt iets wat dood is en altijd al was niet tot leven wekken.
Dat je het kunt "voeden" is puur bedrog vanuit de cosmetische industrie zodat men zoveel mogelijk onzin aanschaft.

Echt hoor. Dat geringe begrip en verstand van hoe het lichaam in elkaar zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')