Terugblik op Etappe 16
Vrienden van de wielersport, daar ben ik voor de tweede en laatste keer. Einde van een tijdperk. We kijken nog even terug op etappe 16. Ik heb niet alles kunnen zien maar het begon met blij dat ik glij, stortregen en diverse valpartijen met o.a. Tarling tegen de vangrail, Martinelli onder de vangrail en Carapaz en Roglic hebben blijkbaar ook samen gevallen. Voor Primoz, die zijn ambities al had bijgesteld, was dat de druppel tijdens het stortregenen, hij kneep in de remmen.
Op de tweede klim zagen we Ayuso lossen / problemen hebben met zijn jasje, gelukkig kon hij netjes achter de auto terugkeren. Ondertussen was er ook een kopgroep vertrokken. Hierin onder meer WOUT, Fortunato en Pello Bilbao. Ineos maakte vaart maar ook Bernal ging tegen de grond waarna het tempo weer ging liggen. De kopgroep begon met zo'n 9 minuten voorsprong aan de Santa Barbara. Hierop zagen we toch dat er meer aan de hand was bij Ayuso, die moest lossen. Samen met Thijmen en Bernal. Beiden wel gevallen vandaag maar het is hoe dan ook niet de dag van Ineos. Gelukkig voor mijn glazen bol voorspelling van gisteren weet Egan nog terug te komen op karakter. Het tempo ligt vervolgens hoog bij de favorieten, de voorsprong van de koplopers, met onder meer Gijs Leemreize, is aan de kop van de Santa Barbara nog zo'n 4 minuten.
Op de San Valentino dan vuurwerk, jawel! Scaroni en Fortunato laten Cepeda achter, en ondertussen is het alweer hard tegen onzacht, man tegen man, geen muis gebaard. Op het moment dat Karsten Kroon aankondigde dat Carapaz moeilijk keek reed hij weg van S. Yates, Gee en Del Torro. Het drama voor UAE werd compleet want Del Torro kon ook de andere mannen niet meer volgen. Het werd zeer spannend of Del Torro de roze trui kon behouden, of dat Carapaz 2:07 kon terugpakken.
Uiteindelijk bleek de voorsprong genoeg voor de Astana Italianen, Vino belde op en vertelde dat Scaroni moet winnen. Pellizzari maakte het podium compleet voor Italië. En toen pakten we de stopwatch. Derek Gee of all places doet ook nog een gooi naar het podium. Het bleek voor de Del Torro net voldoende om in het roze te blijven, maar de laatste etappes worden een secondespel. Knotsgek!
Etappe 17
Vandaag staat er een kortere rit op het programma van 155 km. Daarin moeten wel 3813 hoogtemeters overwonnen worden, dat is geen kattenpis. Voor de organisatie is het desalniettemin slechts een 3 uit 5 rit, dat zal betrekking hebben op het feit dat het venijn niet in de staart maar in het midden van de rit zit.
![jMkDnfUlBxXtJVLPPaxl_280425-041113.jpg?v=20250428181113]()
![iwf4eHeLt1sbpn387pZM_280425-040924.jpg?v=20250428180924]()
We beginnen in San Michele all’Adige (Fondazione Edmund Mach), San Michele voor intimi, in Trente. De organisatie van de Giro interesseert zich niet voor deze plek, want op hun site wordt zowel bij de start- als finishplaats louter over Bormio gesproken. Dan kijken we toch op Wikipedia:
![1024px-San_Michele_all%27Adige-panorama_from_west.jpg]()
San Michele ligt aan de historische Romeinse route tussen Italië en Duitsland, de Via Claudia Augusta. Daarnaast staat het bekend om de productie van Teroldego druiven en is er, uiteraard ook een kerk en klooster ter ere van aartsengel San Michele.
![800px-Chiesa_di_San_Michele_Arcangelo_-_Facciata_-_San_Michele_all%27Adige.jpg]()
Dan verleggen we onze aandacht weer naar de koers. We beginnen op 210 hoogtemeters, om 60km later op zo'n 950 hoogtemeters uit te komen bij de voet van de eerste klim. De weg gaat dus gelijk vanaf de start gestaag omhoog. We komen na 23km zelfs nog een tussensprint tegen. Weer Mes of Dries de Bondt? Wie zal het zeggen.
![giro-d-italia-2025-stage-17-climb-2f6fc619f8cc97102e88.jpg]()
Zoals gezegd, na 60km beginnen we aan de Passo del Tonale. De laatste winnaar tijdens de Giro was.... Even een quizvraag Karsten, niet opzoeken... Johann Tschopp. Die kent u niet. Of wel, hoe dan ook, de grootste overwinning uit de carrière van Johann. In 2017 waren we hier voor het laatst, toen kwam vroeg in de etappe Pierre Rolland hier als eerste boven, een voorteken want hij won uiteindelijk ook de rit. Ik verwacht morgen hier nog geen vuurwerk, maar ook vandaag geldt: de renners maken de koers. De kans lijkt mij groter dat een solide kopgroep met daarin o.a. Fortunato weer voorsprong neemt. Om welke reden dan ook is Lorenzo nog zenuwachtig, maar zijn bergtrui lijkt nogal onbedreigd. Eenmaal boven gekomen dalen we weer richting alweer een tussensprint, nu in Vezza d'Oglio. Na 95 km onderweg beginnen we aan de Mortirolo.
![rA9imgypTxk7OteJ3X6M_280425-041455.jpg?v=20250428181455]()
De zwaarste klim van de dag, de befaamde Mortirolo. Hier komen we vaker dan bij de Tonnale. Vijf keer in de laatste tien jaar. Maar schijnbaar was de finish hier nog nooit. Daarvan twee keer als eerste boven... Een Nederlander, jawel! Koentje Blauwman en Steven Krachtwijk tijdens zijn befaamde derde week. Nog niet in de sneeuwmuur editie, dat was weer een jaar later. Ook in 2024 waren we hier, toen Scaroni als eerste boven in een rit die door Pogacar werd gewonnen. Wie van de klassementsmannen oorlog wilt maken moet er op de Mortirolo aan beginnen.
Qua klimmen hebben we dan 50 km voor de lijn de steilste kilometers gehad. Er wordt daarna wel geklommen, van 700 meter hoogte tot 1400 meter bovenaan Le Motte. Alleen 3 km a 8,2 % zijn hiervan gecategoriseerd. Dan vergeet ik het nog te hebben over de Red Bull seconden die we nog tegen komen, maar daar kijken de meeste mensen niet naar uit.
![QzDiOyKoZrXJT6YdvMJb_280425-041547.jpg?v=20250428181547]()
Na het laatste klimwerk van de dag dalen wij naar onze finishplaats Bormio gelegen in Lombardije.
![MoUT3jddIkG8zg91jDoM_110325-093206.jpg?v=20250311222747]()
![IuUpHlaFiE8CLWSc1QHW_280425-041401.jpg?v=20250428181401]()
![c2fbXGFdiwyoZNIMLM6m_280425-041231.jpg?v=20250428181231]()
Bormio staat met name bekend om de wintersport, hier kan je heerlijk skiën. Het WK skiën heeft hier maar liefst twee keer plaats gevonden. Ook vinden we hier het Palaghiaccio Braulio, het zogeheten ijspaleis, waar men terecht kan voor IJshockey, kunstschaatsen en shorttrack. Kan dus dat je Joris van den Berg tegen kan komen, dus deze bestemming zou ik vermijden.
Terugkomend op het begin van deze voorbeschouwing, over Bormio is de organisatie wél enthousiast, we zullen de informatie even samenvatten: "Bormio is een alpine bestemming in Lombardije op 1.225 meter hoogte, gelegen in het Stelvio Nationaal Park. De stad biedt zowel winter- als zomersport, met 145 kilometer skipistes en beroemde bergpassen zoals Stelvio en Mortirolo voor wielrenners. Drie thermale baden zorgen voor ontspanning het hele jaar door. De lokale keuken wordt gedomineerd door Valtellina-specialiteiten zoals pizzoccheri (boekweitpasta), bresaola (gedroogd rundvlees) en Casera-kaas. De regio produceert karakteristieke wijnen van Nebbiolo-druiven op steile terrasvormige hellingen. Het historische centrum toont middeleeuwse architectuur en weerspiegelt Bormio's rijke geschiedenis als onafhankelijke alpenrepubliek."
Voor wie mee-eet met de renners, we gaan dus voor pasta, gedroogd rundvlees met kaas. De wijn is ook vandaag geen verrassing. Wie er gaat winnen is hoe dan ook wel een verrassing, maar daarover zometeen meer bij de glazen bol.
WeerWe vertrekken in San Michele om 13:00. Gisteren voorspelde de site van de organisatie een flinke temporale bij het begin en dat bleek te kloppen dus we vertrouwen de volgende website vanaf nu blind:
https://www.3bmeteo.com/meteo/san+michele+alladige/1 23 graden met een zonnetje aan het begin dus, dat is al beter dan bij de vorige etappe. Bij onze finishplaats
https://www.3bmeteo.com/meteo/bormio/1 is rond 17u kans op een kleine bui, maar het zal waarschijnlijk meevallen. Wel moeten de renners er rekening mee houden dat het wat frisser is dan bij de startplaats, rond de 15 graden.
TVJawel! Eurosport, de Home of Cycling, is er gewoon weer bij. Begeleid door sterke analyses bij Kop over Kop begint de uitzending woensdag om 12:30. De geneutraliseerde start zien we rond 12:50 en km 0 zien we om 13:00. Natuurlijk ook te volgen bij HBO Max. Van wie het commentaar aan het begin is kon ik weer niet vinden, maar ik vertrouw blind op Jan en Michael. Later op de dag neemt het Gouden Koppel het commentaar weer over.De finish wordt tussen 16:57 en 17:28 verwacht.
Glazen Bol
Dit wordt weer zweten voor de users met pouletjes. Het kan weer alle kanten op. Het is man tegen man, en het wiel is rond. Gelet op het ontbreken van een finish bergop en weinig steil klimwerk in de laatste 50km zou ik vandaag toch gaan voor de vluchters. Grote vraag is wie van Astana ik moet kiezen.
1. Wout Poels - Wout wil zijn trilogie compleet maken, hij is in goede vorm, deed in etappe 16 rustig aan en hij weet dat zijn fans op FOK! graag met een vlaggetje zwaaien. Dit wordt de dag van Wout.
2. Romain Bardet - In de laatste weken van zijn carrière zal Romain er nog eens goed voor willen gaan. Romain laat zich niet makkelijk lossen, anderzijds laat hij andere sterke koplopers ook niet zomaar achter zich, vandaar deze tweede plaats.
3. Lorenzo Fortunato - Lorenzo zit elke dag mee, er zijn weer punten te verdienen voor de bergprijs dus als die eenmaal binnen zijn kan hij zijn karretje aanhaken en wie weet doet hij weer een gooi naar de etappeoverwinning. Wie weet of hij van Vino vandaag wel mag winnen.
4. Giulio Pellizzari - Zonder Roglic zal het roer om moeten bij Bora, en ik vermoed dat men liever een etappe wilt winnen dan dat Giulio blijft aanklampen voor plek 15 in het klassement. Ik verwacht dus Bora in de kopgroep en Giulio maakt dan een goede kans op de overwinning. In de etappe 16 waagde hij al een sterke poging, met de vorm van Giulio zit het goed.
5. Nicolas Prodhomme - Nicolas heeft veel potentie om uit een kopgroep vijfde te worden, dit deed hij tijdens deze Giro namelijk al twee keer! Tijdens deze etappe gaat hij voor de hattrick.