Juist het huidige systeem met toe en bijslagen zorgt ervoor dat nogal wat mensen niet of minimaal werken, zouden ze meer gaan werken, verliezen ze hun toeslagen en gaan er nauwelijks op vooruit.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, omdat er alleen maar onzin uit komt, helaas. En dan ben ik nog eens geen voorstander van het neoliberalisme en het kapitalisme. Het idee van een basisinkomen steun ik ook volledig. Maar tot we hebben opgelost dat niemand voor zijn lol 5 dagen werkt en we dus een gigantisch personeelstekort krijgen in zorg, onderwijs en politie, is het niet meer dan dat, een leuk theorethisch idee.
Volgens jouw gevoel is het onzin en niemand gaat je van het tegendeel overtuigen. Dat ga ik dus ook niet proberen.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, omdat er alleen maar onzin uit komt, helaas. En dan ben ik nog eens geen voorstander van het neoliberalisme en het kapitalisme. Het idee van een basisinkomen steun ik ook volledig. Maar tot we hebben opgelost dat niemand voor zijn lol 5 dagen werkt en we dus een gigantisch personeelstekort krijgen in zorg, onderwijs en politie, is het niet meer dan dat, een leuk theorethisch idee.
Ja, je hebt geen flauw benul van de langdurige zorg. Terwijl mijn hele schoonfamilie en mijn halve eigen familie, incl mijn vrouw, er in werkt. En bijna mijn hele vriendenkring.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens jouw gevoel is het onzin en niemand gaat je van het tegendeel overtuigen. Dat ga ik dus ook niet proberen.
Dat is niet waar, de hele armoedeval is er volledig uitgehaald.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Juist het huidige systeem met toe en bijslagen zorgt ervoor dat nogal wat mensen niet of minimaal werken, zouden ze meer gaan werken, verliezen ze hun toeslagen en gaan er nauwelijks op vooruit.
De zogenaamde armoedeval is een reëel fenomeen in Nederland, geen mythe. De armoedeval treedt op wanneer mensen die een uitkering ontvangen, gaan werken of meer gaan verdienen en daardoor inkomensondersteunende regelingen (zoals huur- of zorgtoeslag, kwijtscheldingen of gemeentelijke minimaregelingen) verliezen[1][2][3]. Het gevolg is dat zij financieel nauwelijks of zelfs minder overhouden dan in de uitkeringssituatie, waardoor werken niet altijd loont.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet waar, de hele armoedeval is er volledig uitgehaald.
Ah, weer een bewijs dat AI er naast zit. AI posts hebben niks te zoeken op een serieus forum en tot jij met een echte reactie komt blijft dat mijn hele antwoord. Ik praat met mensen, niet met computers. Zeker niet met computersystemen die vol blijven houden dat de aarde plat is.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De zogenaamde armoedeval is een reëel fenomeen in Nederland, geen mythe. De armoedeval treedt op wanneer mensen die een uitkering ontvangen, gaan werken of meer gaan verdienen en daardoor inkomensondersteunende regelingen (zoals huur- of zorgtoeslag, kwijtscheldingen of gemeentelijke minimaregelingen) verliezen[1][2][3]. Het gevolg is dat zij financieel nauwelijks of zelfs minder overhouden dan in de uitkeringssituatie, waardoor werken niet altijd loont.
Ik zie hier geen enkel argumentquote:Op maandag 16 juni 2025 20:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, weer een bewijs dat AI er naast zit. AI posts hebben niks te zoeken op een serieus forum en tot jij met een echte reactie komt blijft dat mijn hele antwoord. Ik praat met mensen, niet met computers. Zeker niet met computersystemen die vol blijven houden dat de aarde plat is.
Dat is met opzet. Zoals je in die post kunt lezen.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zie hier geen enkel argument
Heb je de openingspost gelezen?quote:Op maandag 16 juni 2025 19:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, je hebt geen flauw benul van de langdurige zorg. Terwijl mijn hele schoonfamilie en mijn halve eigen familie, incl mijn vrouw, er in werkt. En bijna mijn hele vriendenkring.
Ja, maar dat heeft niks te maken met het feit dat het onmogelijk is een basisloon in te voeren dat hoog genoeg is om van te leven.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je de openingspost gelezen?
Je moet het omdraaien.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar dat heeft niks te maken met het feit dat het onmogelijk is een basisloon in te voeren dat hoog genoeg is om van te leven.
Ik geloof trouwens wel in het systeem dat CU vorige keer voorstelde, wat feitelijk een verkapt basisloon was, een uitkeerbare heffingskorting. Als deel van het voorstel hoe ze de toelagen af willen schaffen (hard nodig).
In de plaats van de huidige algemene heffingskorting, de zorgtoeslag, het kindgebonden budget en de kinderbijslag pleit de ChristenUnie voor een maandelijks uitkeerbare belastingkorting, die rekening houdt met de samenstelling van het huishouden en niet afhangt van het inkomen. De eerste persoon in het huishouden staat gelijk aan 400 euro per maand, de tweede volwassene aan 200 euro, en elk kind aan 333,33 euro.
Daar kun je niet van leven, dus mensen zullen er hun baan niet voor opzeggen. Maar je hebt het belastingstelsel enorm versimpelt en bent van je toeslagen af (de andere toeslagen worden op een andere wijze afgeschaft).
...en kun je rondkomen zonder te werken, wat velen zullen gaan doen. 2 volwassenen en 2 kinderen krijgen dan 3600 euro netto, dat is meer dan er nu bij veel huishoudens binnen komt en toch gaan die mensen niet meer werken.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet het omdraaien.
Alles per maand:
Huishouden: 1000 Euro
Vanaf 21 jaar: 1000 Euro
16-20 jaar: 600 Euro
0-15 jaar: 300 Euro
Dat is ongeveer gelijk aan een bijstandsuitkering met toeslagen en subsidies. (De precieze leeftijden en bedragen kun je over discussiëren.)
Dan kun je het minimumloon en alle subsidies, toeslagen en uitkeringen afschaffen.
Ik vind dat je een merkwaardige conclusie trekt, omdat zorgverzekeraars ook (een klein) deel zijn van de zorgkostenstijging concludeer jij dat ze DE oorzaak van de kostenstijging zijn, terwijl de cijfers laten zien dat loonkosten in de zorg een veel groter deel zijn van de stijging, net als inflatie en Moderne technologie, (de helft)quote:Op maandag 16 juni 2025 18:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Top, al die bronnen. Een kleine selectie:
[..]
Ze hebben dus maar 1,6 miljard winst gemaakt. Dat is ongeveer 1,5% van de omzet, voor zover ik kon zien. Maar dat is natuurlijk niet de hele zorg.
Het artikel over overhead gaat over de kostenposten die niets met de zorg te maken hebben, niet over de administratieve overhead.
[..]
Kortom, de privatisering heeft het duurder gemaakt en de kwaliteit verminderd.
Hier nog een andere bron:
[..]
Zo te zien rapporteren de zorgverzekeraars niet wat hun eigen omzet is, alleen de omzet van de zorg die zij in beheer hebben. Dus ze zeggen niet wat ze ons kosten. Maar dat zal nog wel een keer ongeveer zoveel FTE zijn. Dus meer dan 50.000 medewerkers zijn jaarlijks met de administratie voor de betalingen bezig.
Reken eens door wat daar de totale kosten van zullen zijn.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet het omdraaien.
Alles per maand:
Huishouden: 1000 Euro
Vanaf 21 jaar: 1000 Euro
16-20 jaar: 600 Euro
0-15 jaar: 300 Euro
Dat is ongeveer gelijk aan een bijstandsuitkering met toeslagen en subsidies. (De precieze leeftijden en bedragen kun je over discussiëren.)
Dan kun je het minimumloon en alle subsidies, toeslagen en uitkeringen afschaffen.
Volt had een universeel basisinkomen in hun verkiezingsprogramma staan en dat was doorgerekend. Dan houd de Rekenkamer wel geen rekening met alle effecten daarvan en gaan ze er simpelweg van uit, dat hogere en meer uitkeringen een directe relatie hebben met een lagere arbeidsparticipatie. Dus het slechtste scenario. Zo ingewikkeld zijn die modellen niet.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Reken eens door wat daar de totale kosten van zullen zijn.
Ja en dat wasquote:Op maandag 16 juni 2025 22:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volt had een universeel basisinkomen in hun verkiezingsprogramma staan en dat was doorgerekend. Dan houd de Rekenkamer wel geen rekening met alle effecten daarvan en gaan ze er simpelweg van uit, dat hogere en meer uitkeringen een directe relatie hebben met een lagere arbeidsparticipatie. Dus het slechtste scenario. Zo ingewikkeld zijn die modellen niet.
Als je alle effecten meeneemt wordt het een heel ander verhaal. En ja, het kost geld, maar dat kosten de uitkeringen, subsidies en toeslagen ook. Het is niet zo zeer de vraag of we dat kunnen betalen, maar hoe we dat gaan betalen. Om te beginnen dus geen loonkostensubsidies meer voor bedrijven en ze mogen netjes hun deel van de belasting gaan betalen. Dan kom je al een heel eind.
En ja, dan gaan alle aandeelhouders en directeuren protesteren dat ze dan weggaan. Zoals ze altijd zeggen, maar zelden doen. Ze hebben gewoon heel lang bij de VVD een gewillig oor gehad.
Rotterdam gemist?quote:Op maandag 16 juni 2025 22:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
En ja, dan gaan alle aandeelhouders en directeuren protesteren dat ze dan weggaan. Zoals ze altijd zeggen, maar zelden doen. Ze hebben gewoon heel lang bij de VVD een gewillig oor gehad.
Al gedaan.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zou je die Post willen corrigeren?
Inderdaad. Dat klopt. Het is een begin. Met het huidige economische model van de Rekenkamer zit er niet meer in. Die zien dat gewoon als een uitkering, die een navenante vermindering aan inkomsten uit werk teweeg brengt. Verder gaat dat model niet.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja en dat was
Ieder huishouden krijgt ¤275 per maand.
Daarbovenop ontvangt elke volwassene ¤108 per maand.
Voor ieder kind komt daar ¤250 per maand bij.
Alleenstaande ouders met kinderen ontvangen daarnaast nog een extra bedrag.
Aanmerkelijk minder dan wat jij riep.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |