abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 13 oktober 2025 @ 07:14:24 #76
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_219002931
bazbo cd2818: Steve Winwood - Nine Lives

Steve Winwood laat ons vervolgens vijf jaar wachten op nieuw studiomateriaal. Nine Lives is zijn negende soloplaat en hierop vormt hij met een gitarist, drummer, percussionist en fluit/saxspeler een vaste band die de negen stukken vertolkt. Alleen op single Dirty City is een gastmuzikant te horen en dat is niemand minder dan zijn oude maatje Eric Clapton. Zelf speelt Winwood het orgel en de gitaar; hij heeft alle stukken geschreven samen met gitarist José Pires de Almeida Neto. De nieuwe nummers doen bluesy, landelijk en tamelijk loom aan. Het is gewoon een verzameling van mooi werk zoals we dat van Winwood zijn gewend; de kwaliteit van songmateriaal en geluid is vertrouwd hoog en eigenlijk is er niets wat er opvallend bovenuit steekt, of het moet genoemde single Dirty City of natuurlijk zijn ongekend karakteristieke stemgeluid zijn, dat nog altijd niets aan kracht heeft ingeboet. Ik koop een limited edition van het album bij het verschijnen op 26 mei 2008. Op een bijgeleverde dvd staan een aantal van de stukken live in de studio gespeeld, de video van Dirty City en een korte documentaire/interview over de totstandkoming van de plaat. Heerlijk om de inmiddels oudere Winwood door de modder van zijn Britse landgoed te zien struinen. Nine Lives is tot nu toe het laatste studioalbum van Steve Winwood.

Bekijk deze YouTube-video

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 13 oktober 2025 @ 07:52:29 #77
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_219003043
bazbo cd2819: Steve Winwood - Greatest Hits Live

Steve Winwood toert sinds de jaren tachtig regelmatig en dan brengt hij niet alleen zijn solowerk ten gehore, maar put hij ook graag uit zijn rijke verleden. Ook in de jaren 10 is hij veelvuldig op het podium te zien, zij het vooral in de Verenigde Staten. In 2017 verschijnt dit dubbelalbum Greatest Hits Live. Genoemde bandleden gitarist Jose Neto, drummer Richard Bailey, percussionist Edson da Silva en fluitist/saxofonist/toetsenist Paul Booth. Totaal onduidelijk is wanneer en waar het allemaal is opgenomen, waarschijnlijk dus in de jaren 10, maar een viertal stukken blijken ook te horen en te zien op de dvd The Last Great Traffic Jam, opgenomen tijdens Woodstock 1994 (!). Ondank de wazige (afwezigheid van) informatie is het gebodene op dit livealbum van grandioze kwaliteit. Winwood laat het beste van het beste horen, zo komt werk van The Spencer Davis Group, Traffic, Blind Faith en natuurlijk zijn solospul voorbij. Zelf is hij de ware meester op Hammond en is hij uitzonderlijk goed bij stem. Wat mij betreft zijn de hoogtepunten I'm A Man, een zeer fraaie Rainmaker en Had To Cry Today, maar ook Pearly Queen en Medicated Goo mogen er zijn en ach, eigenlijk is alles retegaaf. Ik koop deze Greatest Hits Live bij het verschijnen op 4 september 2017. Dit is het laatste album dat we tot nu toe van de man hebben gekregen. Vandaag de dag tourt hij nog altijd en als er iemand is die ik ooit nog eens in levenden lijve wil meemaken, dan is het Steve Winwood.

'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage donderdag 16 oktober 2025 @ 07:59:13 #78
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_219026065
bazbo cd2820: BEAT - Neon Heat Disease - Live In Los Angeles

BEAT is een project dat meer dan vijf jaar voorbereiding heeft gevraagd. In 2018 of 2019 komt Adrian Belew op het idee om te vieren dat het bijna veertig jaar geleden is dat de drie King Crimson albums Discipline, Beat en Three Of A Perfect Pair uitkwamen. Drie albums die grensverleggend, innovatief en ontregelend waren in de muziekgeschiedenis en Belew ziet een grootse livetour voor zich. Puzzelend op hoe hij het project gaat aanpakken, vraagt hij eerst Robert Fripp (dé man achter King Crimson); die is erg bezig met zijn eigen zaken, maar geeft Belew zijn zegen. Belew vraagt Tony Levin, de bassist/stickspeler uit die tijd; die is dan weer druk met Peter Gabriel en andere projecten. Bill Bruford, de drummer van weleer, is gepensioneerd als actief muzikant en voor hem in de plaats komt Danny Carey (van Tool). En wie gaat de partijen van Fripp spelen? Fripp zelf dus niet en dan is er maar eentje die het zou kunnen: Steve Vai. Vai is gelijk enthousiast, maar heeft ook een onmogelijke agenda. Op het moment dat iedereen lijkt te kunnen (voor de repetities), breekt de covid uit. Pas in 2024 is het zover: onder de naam BEAT spelen Belew, Levin, Vai en Carey een reeks concerten in de Verenigde Staten. Deze dubbelcd met bluray is er het verslag van. Vóór in de setlijst zitten de stukken van Beat, daarna volgt werk van Three Of A Perfect Pair en uiteindelijk komen we bij Discipline. Van alle drie de albums horen we zo'n vijf tot zes stukken en wat opvalt is dat het kwartet zich het oeuvre volledig eigen heeft gemaakt, maar er toch ook een eigen draai aan heeft gegeven. Dat maakt dit livealbum tot een schitterende aanvulling op de toch al niet misse King Crimsoncatalogus. Het concert is op genomen in The United Theatre On Broadway in Los Angeles op 10 november 2024 en er is ook een filmploeg aanwezig, dat de boel vakkundig en stijlvol vastlegt. Wat mij betreft horen en zien we de hoogtepunten van het concert in de tweede helft: een waanzinnig mooie versie van The Sheltering Sky, waarin Vai de solomelodie de zo kenmerkende Vaiaanse stijl meegeeft, én Frame By Frame, dat laat zien wat een onmogelijk te spelen stuk dit toch is. Ik koop de set bij het verschijnen op 26 september 2025 en hoop dat BEAT naar Europa komt.

Redactie Frontpage donderdag 16 oktober 2025 @ 08:16:05 #79
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_219026104
bazbo cd2821: Big Big Train - Are We Nearly There Yet? - Live Around The World

Big Big Train lijkt de moeilijke tijd - na het overlijden van frontman David Longdon en het vertrek van gitarist Dave Gregory en toetsenist Danny Manners - achter zich te hebben gelaten. Met de inlijving van zanger Alberto Bravin en toetsenist Oskar Holldorff lijkt de groep in 2024 weer stabiel en volgt er een uitgebreide tournee. Het gebruikelijke koperblazerskwintet is er helaas niet bij - dat lijkt mij ook financieel ondoenlijk -, maar gelukkig is trompettist Paul Mitchell wel van de partij. Opnamen die zijn gemaakt tussen maart 2024 en mei 2025 verschijnen in 2025 op een dubbelcd en die koop ik op 9 oktober 2025 als hij uitkomt. Het sextet/septet klinkt mooi ingespeeld en de vertolkingen klinken uiterst gedreven. Op de eerste cd horen we de stukken van het meest recente studioalbum The Likes Of Us en op het tweede plaatje staan de werken afkomstig van voorgaande platen, waarbij de band kiest voor minder voor de hand liggend materiaal. Wat mij betreft is en blijft A Meadhall In Winter een absoluut hoogtepunt in het oeuvre van Big Big Train. Ja, je kunt je afvragen of het slim is om na ieder album een liveplaat uit te brengen, maar zo lang het allemaal van dit hoge niveau is, blijf ik de uitgaven omarmen en aanschaffen. Mooie aanvulling weer.

Nog niet veel van dit livealbum op YT:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')