abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 26 mei 2025 @ 12:20:30 #1
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217757639
Bekijk deze YouTube-video

Bosbeetle:
quote:
Ik ben nogal van de projectjes zie: http://forum.fok.nl/topic/2100984

Dus wordt het tijd voor een nieuw projectje, dit keer ga ik mijn platen eens beluisteren. (ik hou het eerst bij vinyl alleen) Ik zal elke plaat hier melden en er een klein tekstje bij plaatsten. Dit kan even duren :P (heb ooit al mijn mp3s achter elkaar geluisterd en daar was ik meer dan een jaar mee bezig dus wie weet hoe lang dit gaat duren heb ook wat minder tijd dus het zal niet elke dag geupdate worden)

Maar zonder verder getreuzel mijn platenkast:
BB:

Dagoducks' ouders:

En dagoduck zelf:

Gehenna:

Glad_Janus:

Pipster:

bazbo's cd's (pop/rock/jazz)

Kaasch (vriendin van BB)

Ben je ook van plan je gehele platenkast te draaien, post hier!

(hahaha platenkast gedraaid)

Het liefst alleen reageren op en over de gedraaide platen en algemene discussies over vinyl in het vinyl-topic voeren

En weer verder...
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 27 mei 2025 @ 07:49:22 #2
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217764378
bazbo cd2749: Held By Trees - Hinterland

Held By Trees is het Britse collectief muzikanten onder aanvoering van componist David Joseph en Hinterland is het tweede studioalbum van het project. Net als voorganger Solace (uit 2021) is dit een instrumentaal album dat sterk verwijst naar de muziek van Talk Talk ten tijde van Spirit Of Eden en Laughing Stock. Enkele muzikanten van het collectief hebben destijds op die platen meegespeeld en dit keer is Charlie Hollis (zoon van) van de partij op piano. Wat de band maakt is een subtiel soort postrock: gitaar, sax, piano, bas, drums. Vaak atmosferisch en dan spelen omgevingsgeluiden een grote rol. Ik koop Hinterland zeer kort na het verschijnen op 28 april 2025 en het is sindsdien zeer vaak in mijn speler aan te treffen. Het is dan ook een bijna perfect album, met verstilde klanken, prachtige melodieën en soms indringende passages. Dit keer is het muzikale landschap afwisselender, er zitten wat lastiger begaanbare paden tussen en dan wordt het wat dissonanter, spannender en ongemakkelijker. Prachtplaat.

Haha, lekker (nog) niks van dit album op YT.

:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage donderdag 29 mei 2025 @ 14:27:32 #3
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217787834
bazbo cd2750: Sparks - MAD!

Sparks brengt gewoon weer een nieuw album uit. De inmiddels al lang niet meer zo jonge broers Ron en Russell Mael hebben het opnieuw geflikt: twaalf aanstekelijke, orenschijnlijk toegankelijke maar toch onnavolgbare songs. Typisch Sparks. Het begint al gelijk heel fijn met de eerste single Do Things My Own Way en daarna blijft het niveau bijzonder hoog. De eerste helft is zeer uptempo, daarna lijkt het wat rustiger te worden, maar aan het eind is het weer net zo springerig. Ik koop de cd op 26 januari 2025 en sindsdien is het plaatje dagelijks in mijn speler te vinden. Aanrader!

Redactie Frontpage donderdag 29 mei 2025 @ 14:41:27 #4
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217787955
bazbo cd2751: Rick Wakeman - She - Music From The Original Film Soundtrack

Rick Wakeman verleent in 1984 zijn muzikale medewerking aan de film She. Vraag me niet wat voor soort film het is, want ik heb er nog nooit van gehoord. Ik kom er pas achter op vrijdagavond 16 mei 2025 als ik aanwezig ben bij een soloconcert van Wakeman en dit cd'tje bij de merchandise zie liggen. Het is het enige uit de enorme stapels verschillende cd's en elpees dat ik nog niet heb. Wat blijkt? Niet alleen Wakeman was betrokken, ook Justin Hayward en Motörhead (op het hoesje foutief gespeld). Op de cd zijn Hayward en Motörhead overigens niet te horen. Wel te beluisteren zijn enkele korte composities van Wakemen en een heleboel van zijn geluidsfragmenten voor de film. In totaal staan er vierenvijftig stukjes op. Die paar korte composities zijn aardig doch niet sterk en die geluidsfragmenten zijn leuk om een keer te beluisteren. Ik ben dan ook bang dat dit plaatje in de kast gaat en er daarna sporadisch nog uit komt. Destijds (in 1984) is het niet formeel uitgebracht; pas in 2022 bracht Wakeman het uit via zijn Caped Crusader Collector Club. Vandaar dat het ook niet op zijn website bij de officiële discografie genoemd staat. Dat wat ik na afloop van het concert kocht is weer een heruitgave van de cd van die club, want afwijkend voorkantje. De film She is overigens gebaseerd op een boek van H. Rider Haggard, past in het genre fantasy en was een remake van eerdere films uit 1935 en 1965. Na twee maal beluisteren van deze soundtrack, voel ik geen enkele behoefte om de film te gaan bekijken. Dat soloconcert was overigens grandioos.

Niets van de soundtrack op YT te vinden, behalve:

Redactie Frontpage vrijdag 30 mei 2025 @ 08:05:03 #5
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217794725
bazbo cd2752: White Willow - Ignis Fatuus

White Willow hoor ik voor het eerst in april 1997 als ik een cd koop met daarop een verslag van het ProgFest '95. Ik koop die dubbelcd vanwege de aanwezigheid van Ars Nova erop, maar ben ook benieuwd naar de andere vijf bandjes. Het tweede plaatje opent met twee stukken van een band die ik niet ken: White Willow. Ik ben zeer aangenaam verrast: het is een soort folkhorrorprog. De twee stukken beginnen akoestisch en hebben lieflijke dameszang, maar daarna barst er een soort onheilsdonder los met door merg en been denderend geweld om vervolgens weer even akoestisch en lieflijk te eindigen. Al snel weet ik uit te vogelen dat de groep in 1995 een debuutalbum Ignis Fatuus heeft uitgebracht, maar ik kan de plaat nergens vinden. Pas op 19 november 2023 heb ik 'm in huis, een remaster uit datzelfde jaar. De twee stukken Lord Of Night en Cryptomenysis zijn echt de hoogtepunten van het album, maar de rest mag er zeker ook zjin. Jacob Holm-Lupo is de componist, gitarist en bandleider en hij heeft een setje jonge Noorse muzikanten om hem heen verzameld. Zo horen we viool, piano, mellotron, synthesizers, clavinet, bas, drums en de twee zangstemmen van Eldrid Johansen en Sara Trondal. Deze bezetting blijkt geen heel lang leven beschoren; na de opnamen van het album valt de groep uit elkaar. Maar Ignis Fatuus blijft een prachtig, donker werk dat diepe indruk maakt.

Redactie Frontpage vrijdag 30 mei 2025 @ 11:10:39 #6
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217796050
bazbo cd2753: White Willow - Ex Tenebris

White Willow komt met de opvolger in 1998. Op Ex Tenebris is Jakob Holm-Lupo nog de enige die op de vorige plaat speelde; wat wil je ook, hij is de bandleider, componist en belangrijkste instrumentalist. Een jaar eerder heeft hij een compleet nieuwe band om zich heen geformeerd. Ex Tenebris borduurt duidelijk verder op het werk van de voorganger; progfolk met een onheilspellend karakter en grote dynamiek. Het ene moment is het zacht akoestisch, het volgende moment blaast de band je van de sokken. De verrassing is er wat af, maar toch is dit geen slechte plaat. Ik vind een remaster uit 2014 op 24 april 2017; daarop staan nog drie demo's en een liveversie van opener Leaving The House Of Thanatos. De drie langere stukken op het album zijn ook echt de hoogtepunten en dan vooral de afsluiter ... A Dance Of Shadows. Mooi werk wederom.

Redactie Frontpage zaterdag 31 mei 2025 @ 15:50:29 #7
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217808200
bazbo cd2754: White Willow - Sacrament

White Willow brengt het derde album uit in 2000 en het is het eerste album dat ik koop, op 11 oktober 2001, welteverstaan. Opnieuw heeft Jakob Holm-Lupo een geheel nieuwe band om zich heen, maar de instrumentatie is nagenoeg hetzelfde: gitaren, bas, drums, synthesizer, zang en dit keer een fluit (in plaats van viool). Aan de opzet van de muziek is niet zo veel veranderd: veel dynamiek, zachte openingspassages gevolgd door bombastische erupties. Misschien dat dit album een tikkie meer folky inslag heeft, al is de sinistere atmosfeer nooit ver weg. De zang van Sylvia Erichsen is soms venijnig, dan weer lieflijk. Opener Anamnesis zet gelijk goed de toon en is in mijn oren het hoogtepunt van het album, maar het instrumentaaltje The Crucible mag er ook zijn. Eigenlijk geen enkel minder stuk op deze plaat. Mooi, heel mooi werk.

Redactie Frontpage maandag 2 juni 2025 @ 19:01:45 #8
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217831073
bazbo cd2755: White Willow - Future Hopes

White Willow - of beter gezegd: Jakob Holm-Lupo, want hij is White Willow - brengt in de jaren die volgen nog een paar albums uit. Drie om precies te zijn. Ik heb ze niet, want ik weet niet dat ze uitkomen en als ik het uiteindelijk wel weet, kan ze lastig vinden. Bovendien zit er veel jaren tussen. En dan wordt het 2016 en formeert Holm-Lupo na bijna zeven jaar stilte een zoveelste nieuwe bezetting van zijn band. Opmerkelijk zijn een paar namen. Zo is daar gitariste Hedvig Mollestadt en toetsenist Lars Fredrik Frøislie, beiden geen onbekenden in de Noorse (prog)muziekwereld. Venke Knutson is de zoveelste zangeres en ook deze heeft enerzijds dat lieflijke en anderzijds iets zeer venijnigs. Het album Future Hopes is gestoken in een hoes waarop schilderwerk van Roger Dean prijkt en goh waar kennen we die ook weer van? Ik koop de cd op 23 mei 2017 bij het uitkomen. Het reguliere album start met vier relatief korte composities die op mij niet zo heel veel indruk maken als ik ze vergelijk met Sacrament. Het is niet slecht, maar het wijkt in mijn oren sterk af van het voorgaande werk. Alleen In Dim Days kent iets van het oudere White Willow. Maar dan komt het plaatkantlange A Scarred View, dat laat horen dat het collectief wel degelijk iets kan maken wat enorm boeit. Verschillende delen vloeien in elkaar over en nemen de luisteraar mee in wisselende atmosferen. Zeer fraai. Daarna volgen nog twee korte bonusnummers, waarvan het tweede een instrumentaal solowerk is van voornoemde toetsenist Lars Fredrik Frøislie. Alles bij elkaar: dit album begint wat middelmatig, maar al snel grijpt het de luisteraar toch en blijkt Future Hopes een zeer fijn plaatje.

Redactie Frontpage maandag 2 juni 2025 @ 19:02:17 #9
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_217831078
Even een paar weekjes vakantiepauze, hoor. :W

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')