Terugblik Giro tot dusverVrienden van de wielersport, het is tijd voor mij om het stokje over te nemen en de komende twee voorbeschouwingen tot mij te nemen. We beginnen met een kleine terugblik naar de Giro tot dusver. De renners hebben Albanië inmiddels al tijden achter zich gelaten. Helaas heb ik geen voorbeschouwing over Albanië mogen schrijven, de Alba gifjes stonden nog ergens in een mapje op mijn computer, maar het zij zo. Alleen de onfortuinlijke Mikel Landa hebben we daar achter moeten laten. De eerste week typeerde zich door een sprintende Mes en weinig cols waar de klassementsmannen elkaar pijn konden doen. Over het grind happen richting Siena is inmiddels ook al genoeg gezegd en geschreven, feit blijft dat Isaac del Torro toen de roze trui pakte en deze sindsdien niet meer heeft afgestaan. Week 2 begon met een overwinning voor

, vervolgens zagen we Richard Carapaz schroeien naar een etappeoverwinning, nog een winst voor een vlaggetje, nog eens Mes, nog eens een Deen en nog eens Lidl Trek. Aangetekend moet worden dat we Ciccone in Slovenië hebben moeten achterlaten en een Sloveen mogelijk in Italië.
Terugblik gisterenVoor een mooie resumé van de etappe van gisteren ben ik niet de aangewezen persoon, ik was bezig met een linkse hobby dus ik heb niet kunnen kijken. Mijn samenvatting is dus gebaseerd op de samenvatting die ik online gekeken heb. Het duurde een tijd tot een zeer ruime kopgroep op de vlakke aanloop het ruime sop koos, achtervolgd door de mannen van Oe Aa Ee. Voorop o.a. Einer Rubio, levensgevaarlijk voor het klassement. Ayuso kreeg een lekke band, Ineos schroefde het tempo op en Bernal en Del Torro gingen er van door. UAE besloot er toch maar achteraan te gaan, scherpe tactics. Roglic bleek in al dit geweld pijn te hebben, als ik het goed begrepen heb nog van zijn val tijdens de verkenning van de tijdrit vorige week dinsdag. Op moment van schrijven van deze OP is niet duidelijk of de welbespraakte Sloveen morgen weer opstapt. Doorgaans geroemd om zijn derde week maar als het niet draait, jullie kennen het wielerjargon. Hoe dan ook, er ontstond een nieuwe kopgroep van mannen die wilden strijden om de ritoverwinning en hieruit ontsnapte alweer een man van Lidl-Trek. Meesterknecht Carlos Verona was verlost van zijn kopman en mocht de zoveelste Lidl-Trek etappezege noteren. Kort daarachter nog enkele vluchters en de diverse kopmannen minus Roglic.
Etappe 16Dan nu etappe 16. Iedereen die in het routeboek gekeken heeft weet dat het zwaartepunt van de Giro zich overduidelijk in de derde week bevindt. Volgens de organisatie zijn er drie 5-sterren etappes in de hele Giro, waarvan de eerste op dinsdag. Kijken jullie naar het profiel van de etappe, dan raas ik nu naar wikipuhdia.
![NrQPF9rkXiZsMxrbk8Zv_280425-034710.jpg?v=20250428174710]()
![wS6M0p3cUSbtNPttH035_280425-034910.jpg?v=20250428174910]()
We beginnen dus in Piazzola sul Brenta. Ik zag net op tijd dat ik niet eens naar wikipedia hoef te gaan, de organisatie heeft al hele objectieve toeristische informatie verspreid over onze startlocatie. Dan kan ik jullie melden dat in Piazzola sul Brenta dé toeristische trekpleister de Villa Contarini is. Voordat je je vakantie gaat boeken zal ik nog even uitleggen wat dat is. Het gaat hier om een Venetiaanse Villa gebouwd in de 16e eeuw door architect Andrea Palladio. De structuur onderscheidt zich door zijn grote vleugels, de Palladiaanse loggia met 31 bogen, en het grote plein ervoor, ooit het decor voor weelderige vieringen. Dat is toch schitterend.
![vbBkUyRlXzkQfvjkYPI2_090325-093656.jpg?v=20250309223248]()
Als Sierd de Vos fan kan ik het deel over de gastronomie niet onderbelicht laten, je verwacht het niet maar ze drinken in de regio graag wijn en prosecco. Lekker hoor. Daarbij wordt graag Risi e Bisi gegeten, risotto met erwten. De etappe begint morgen al vroeg dus voor wie een dag vrij heeft is er ook ruim tijd ondertussen deze risotto te maken. Nog wat boter en kaas toevoegen en klaar is Kees. Men eet in de regio ook dolgraag hartige bonensoep maar ik zou het toch bij de Risotto houden.
Er wordt nog een boel meer genoemd zoals het Duomo uit de 20e eeuw maar wij als WLR willen ons distantiëren van Italië uit de jaren 1930. Dan is er nog wel een leuke fietsroute: "Voor sportliefhebbers is de Treviso-Ostiglia Fietsroute een must. Als een van Veneto's belangrijkste fietsaders volgt dit populaire fietspad een oude militaire spoorlijn en loopt het 116 km, waarvan een deel door Piazzola sul Brenta gaat. De route dompelt fietsers onder in een authentiek Venetiaans landschap, met waterways, bebouwde velden, landelijke kerken en oude spoorweghuizen." Tot slot voor Karsten Kroon kan ik nog melden dat er ook het Brenta natuurreservaat is, bewoond door diverse trekvogels, amfibieën en vissen.
Dan moeten we het nu echt over wielrennen gaan hebben. Etappe 16 zal gaan over 203 km, met daarin vier flinke cols. We zien op het profiel van de etappe dat we vanuit de startplaats langzamerhand omhoog glooien richting de eerste tussensprint die wel eens voor M. Pedersen zou kunnen zijn tot we na 65 kilometer belanden bij de eerste klim van vele klimmen. Het zal aan mij liggen maar ik kon deze col niet vinden op de site van de organisatie, gelukkig is er nog een bevriende website van WLR waar ik slechts een korte advertentie hoefde te kijken om dit profiel te mogen zien:
![giro-d-italia-2025-stage-16-climb-f1c9116d1722080f2360.jpg]()
12,9 km a 4,8 procent dus, weinig steile stroken maar wie weet gooit een team als Ineos al snel de knuppel in het hoenderhok. Na 75km zullen we bij de top van Carbonare belanden. Ik wilde eigenlijk niks culinairs meer behandelen, dus dan moet ik het maar kort houden over Carbonare. Bobbie Traksel en Sander Kleikers weten in elk geval alles van Carbonare, dat is ze aan te zien. Mogelijk staat deze beklimming toch los van deze pasta Carbonara maar daar wil ik niet aan denken.
Hoe dan ook, zo'n 28km later gaan we weer klimmen. Nu 10km a 7,5% naar Candriai.
![giro-d-italia-2025-stage-16-climb-n2-a2f7ecd8792e7ec7f023.jpg]()
Dat is toch al andere koek. We zijn op zo'n 100km van de finish, dus misschien nog wat vroeg voor de solo van Egan Bernal maar als één van de topfavorieten zwakte toont zit de kans er dik in dat het tempo op wordt geschroefd. Eenmaal boven gekomen gaan we logischerwijs ook weer naar beneden. We gaan dan naar de tussensprint in Cavedine, inmiddels niet meer in Veneto maar in Trente. Het lijkt mij dat Mes de punten niet meer nodig heeft dus hij kan deze sprint wel laten liggen, misschien iets voor iemand van Polti of Bardiani in de kopgroep. Na deze sprint loopt het land nog even omloog om dan weer te dalen tot zo'n 100m boven zeeniveau.
Col nummer 3 is de Santa Barbara, en daarop verwacht ik niks anders dan spektakel. De renners maken de koers maar op deze klim kan het verschil gemaakt worden. Het kan bijna niet anders dat hier het tempo omhoog gaat, de meesterknechten worden gelost en het een man tegen man gevecht wordt. Wie weet is dit teveel door een roze bril bekeken, of er wordt nog gewacht tot klim nummer 4, dat kunnen we niet uitsluiten.
![4hgnmv06W1qG5ygi2uzh_280425-035104.jpg?v=20250428175104]()
Mocht het qua spektakel toch tegenvallen dan dit interessante wikipedia feitje over Santa Barbara:
Tijdens de Eerste Wereldoorlog liep de belangrijkste Oostenrijks-Hongaarse verzetslinie tussen het Gardameer en de Adige-vallei langs de bergkam van Monte Creino, ten zuiden van de pas. Om de linie te bevoorraden, had het Oostenrijks-Hongaarse leger een groot kazernekamp gebouwd bij Passo Santa Barbara. In december 1915 werd op de top van de pas een kleine aedicula in de vorm van een artilleriegranaat opgericht, gewijd aan Sint Barbara , die daar nog steeds te zien is. In de tweede helft van de 20e eeuw werden op het zadel talrijke vakantiewoningen en appartementen gebouwd. De kleine nederzetting die ontstond kreeg de naam Santa Barbara, ook wel gespeld als S. Barbara, naar de aedicule uit de Eerste Wereldoorlog, waarnaar ook de pas is vernoemd. Dat is toch leuk om te weten, een aedicula (kleine tempel) in de vorm van een artilleriegranaat, dat zie je niet elke dag. Daar zal de heilige Barbara toch blij mee zijn.
![800px-Santa_Barbara%2C_capitello_votivo_01.jpg]()
Voor wie alleen wielrennen leuk vindt, wat leuke wielrenfeitjes: dit is de vierde keer in de geschiedenis van de Giro dat we de Santa Barbara beklimmen, en de derde keer van deze (west) zijde. De etappe finishte hier nog nooit. Voor de vorige beklimming hoeven we niet zo heel lang in het verleden te duiken, het was namelijk etappe 16 van Giro 2023! Ben Healy kwam toen als eerste boven. Voor Ben mocht het niet baten, de klim zat toen een stuk eerder in de etappe, Ben werd ingerekend en Jwa Almeida won de etappe. Gebaseerd op de uitslag kunnen we in elk geval melden dat mannen als Roglic, Caruso en Arensman hier al eerder in koers naar boven reden.
Dan gaan we alweer dalen tot we op 200 meter hoogte zijn en dan gaan we nog één keer klimmen tot we in San Valentino zijn. Volgens de organisatie heet de finishplaats San Valentino (Brentonico) maar dat paste niet in de topictitel van dit topic. We zien dat er nog wat Red Bull seconden te verdelen zijn in Brentonico wat dus halverwege de klim ligt.
![g6NgDqAIXhN3g92rIeJY_090325-094453.jpg?v=20250309224045]()
![rn4bnBy49G2LCVNJHTlE_280425-035020.jpg?v=20250428175020]()
![ZDfDzIZtD7Lh1jHDv1qv_280425-035101.jpg?v=20250428175101]()
![JeLrbWBtzXhKTdt2gwDS_280425-035140.jpg?v=20250428175140]()
In totaal gaat het dus om 18 km a 6,2%. Dat wordt hard tegen onzacht, geef ik jullie op een briefje. Net als de Home of Cycling ga ik nog één keer naar de reclame:
Nog wat toeristische informatie over de finishplaats: San Valentino Brentonico is een rustig bergdorp in Trentino, gelegen in de Adige-vallei. Het staat bekend om wandelmogelijkheden in het Monte Baldo Natuurpark, ook wel de "Tuin van Europa" genoemd vanwege de biodiversiteit. Belangrijke bezienswaardigheden zijn de Campana dei Caduti in Rovereto, Castello di Avio en de 15e-eeuwse kerk van San Valentino. Beetje wandelen, beetje fietsen, beetje cultuur snuiven, niks mis mee lijkt mij.
Wat feitjes over de finishklim die wat meer rullevant zijn voor ons als wielerfans: er zijn drie renners in koers die al drie keer tijdens een koers hier naarboven zijn gegaan. Niemand minder dan Vendrame, Fortunato en Jefferson Alexander Cepeda. Ik moet zo nog voorspellen maar mijn glazen bol zegt nog niet gelijk dat deze jongens vandaag gaan winnen, alhoewel er voor Fortunato een mooi aantal punten te verdienen zijn voor de bergprijs.
De vorige keer dat de Giro hier finishte was in 2011, met een winnende Ivan Basso. Het was toen een Italiaanse swiep, niet alleen de top 3 maar zelfs de top 8, dan is de Giro tegenwoordig een stuk internationaler. In 2023 finishte etappe 3 van de Tour of the Alps hier, het was toen een Bora één-tweetje, met Lenny Kämna en Aleksandr Vlasov. Wie mag na 203 km en 4737 hoogtemeters de handjes in de lucht houden? Dat zien we morgen.
TVDe geneutraliseerde start zal plaatsvinden om 11:20 en de officiële start volgens de organisatie om 11:35 (alhoewel cyclingmaster de hekken om 11:30 al dicht gooit). Uiteraard hoeven de fans van Jan Hermsen en Michael Boogerd geen seconde te missen, de Home of Cycling gaat om 11:00 al live. Uiteraard ook te zien bij HBO Max. Ik noem nu Jan en Michael, ik heb niet terug kunnen vinden wie er dinsdag in het commentaarhok zit, dus ik kan het de Jan Hermsen fan(s) niet beloven. Ongetwijfeld nemen Jeroen en Karsten later het stokje over. Afhankelijk van het snelste en langzaamste tijdschema zijn de renners tussen 16:53 en 17:37 bij de finish.
WeerNog even over het weer van morgen, we raadplegen
https://www.3bmeteo.com/meteo/piazzola+sul+brenta/1 voor het weer aan de start. Rond de tijd dat de etappe begint is er kans voor een flinke onweersbui en een graad of 18, maar volgens het weerbericht zal het daarna droog worden. Als we verder kijken naar het weerbericht bij de finishplaats
https://www.3bmeteo.com/meteo/brentonico/1 wordt daar morgen zowaar geen regen verwacht? Gebaseerd op het weer tot dusver weet ik niet of we dat kunnen vertrouwen, maar we zullen het maar doen. Ook rond de finishplaats verwachten wij circa 18 graden.
Glazen bol:
Gebaseerd op mijn prestaties bij de diverse voorspelspelletjes zal ik jullie 5 namen geven die het om welke reden dan ook niet worden. Lekke band? Valpartij? Crash met een trekvogel uit de regio? Dat weten we niet. Maar mochten ze van pech gespaard blijven maken onderstaande coureurs toch een goede kans. Ik wil graag strijd van de klassementsmannen zien en als je vandaag niks probeert, wat heeft het dan nog voor zin? Dus ik ga niet voor een flopkopgroep, ik ga voor klassementsmannen.
1. Egan Bernal - Bernal hebben we al meerdere keren iets zien proberen, en zijn team lijkt volledig in hem te geloven. Ook het Arensmannetje rijdt graag op kop voor Bernal en de vorm lijkt uitstekend te zijn. Etappe 16 bevat genoeg steile kilometers en we hopen dat Egan de winnende poging in zijn benen heeft.
2. Isaac del Torro - De glazen bol zegt dat Isaac ook vandaag nog niet door het ijs gaat zakken. Isaac heeft in week 2 solide stand gehouden, sterker nog, vaak was hij diverse concurrenten een stapje voor, en hij lijkt nog energie over te hebben voor een sterke bergetappe.
3. Richard Carapaz - Carapaz heeft al een etappezege en dat smaakt natuurlijk naar meer. Het geeft hem wat minder druk en dit is terrein dat hem goed ligt.
4. Juan Ayuso - Mocht er iemand wegspringen, ook al is het een teamgenoot, dan heeft Juan nog enkele teamgenoten om die renners terug te halen. Ook Ayuso heeft al eens een etappe gewonnen met een sterk eindschot, dus mogelijk valt het morgen weer zijn kant op.
5. Antonio Tiberi - Alhoewel hij in goede vorm is lijkt hij niet direct de uitgekozen man om hier te gaan winnen. Maar wie weet, Bahrain staat sterk met twee kopmannen in de top 10, het is mogelijk dat er op een onbewaakt moment naar elkaar gekeken wordt en Tiberi pace zet naar de overwinning.
Tot zover de voorspelling, excuses aan WLR dat ik het Israël-Palestina conflict niet heb aangesneden, wellicht morgen. Alhoewel ik dan minder tijd heb, en ik ook niet de luxe heb om tot vier uur 's nachts door te mogen schrijven.
[ Bericht 1% gewijzigd door johannes_vermeer op 26-05-2025 12:30:41 ]