abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 mei 2025 @ 13:25:27 #1
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217745980
15 jaar geleden huis gekocht. Dikke Frans eiken kasteelvloer op de begane grond. Bouwtechnische keuring laten doen waaruit bleek dat de kruipruimte gerenoveerd moest worden. Is netjes uitgevoerd; nieuwe steunbalken er in, aanwezige schimmels behandeld, rotzooi opgeruimd.

Daarna isolatie chips in de kruipruimte gestort. Om optrekkend vocht tegen te gaan en comfort houten vloer te verbeteren - werkt heel goed! De kruipruimte is vrij vol gestort waardoor naar mijn idee de kruipruimte lastig/niet toegankelijk is geworden (ligt tot aan het kruipluik toe vol).

Nu problemen met stank (een grondlucht, zoals bv bij stilstaand water - geen rioollucht) die langzaam sterker wordt en zich blijkbaar door de kieren en gaten van de houten vloer een weg baant naar de bovenliggende woning. Stank is niet altijd aanwezig, echter vaak wel en zeker een paar dagen nadat het geregend heeft. Omgeving heeft een hoge grondwaterstand.

Ik vermoed schimmel en stilstaand water in de kruipruimte en daarnaast slechte of geen ventilatie in de kruipruimte. Er zijn meerdere ventilatieroosters aanwezig en deze zijn schoon en doorgeblazen. Ik voel echter geen tocht dus naar mijn idee wordt de kruipruimte niet of niet voldoende geventileerd.

Dit moet opgelost worden want de stank begint storend te worden. Ik dacht eerst aan een kruipruimte inspectie en daarna de oorzaken aanpakken die uit de inspectie naar voren komen - maar is dat mogelijk in een kruipruimte vol met isochips?

Ervaringen en tips met dit probleem en kruipruimte inspecties zijn van harte welkom
"Hoka Hey!"
pi_217746768
Is er een waterdichte laag folie (landbouwfolie maar dan dikker) over de bodem uitgerold voordat de chips erin gingen?

Zo niet, dan vrees ik dat de chips eruit gezogen moeten worden om de oorzaak/probleem op te lossen. Ventilatie is gewoon weg door een laag chips tegen de vloer aan.

Btw: welke schimmels? Toch geen huiszwam "Serpula lacrymans"?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 25 mei 2025 @ 14:41:11 #3
287741 matspontius
pi_217746806
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:36 schreef blomke het volgende:
Is er een waterdichte laag folie (landbouwfolie maar dan dikker) over de bodem uitgerold voordat de chips erin gingen?

Zo niet, dan vrees ik dat de chips eruit gezogen moeten worden om de oorzaak/probleem op te lossen. Ventilatie is gewoon weg door een laag chips tegen de vloer aan.

Btw: welke schimmels? Toch geen huiszwam "Serpula lacrymans"?
Nee, geen waterdichte laag folie. Ik ga morgen eerst bellen met het bedrijf dat de isochips er in heeft gepompt. Dat is een gerenomeerd bedrijf dus ik ben erg benieuwd naar hun reactie en oplossing.
"Hoka Hey!"
pi_217755094
Er uit laten zuigen kan, evt zelfs tijdelijk. Echter betaal je voor het er uit zuigen en afvoeren meer dan voor het aanbrengen.

Kan je onder je kruipluik een gat door de chips graven om te zien of er permanent vocht staat?

In ieder geval kan je de laag iets dunner maken zodat je wel ventilatie tussen de chips en de vloer hebt.

Vraag eens aan de chipsfabrikant of een afdekfolie over de chips aan te raden is, scheelt je een hoop werk en vooral kosten. Evengoed geen simpel klusje. Verdwaal niet in je kruipruimte en zorg dat er iemand op wacht staat om je te helpen als er iets is.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  maandag 26 mei 2025 @ 10:20:13 #5
287741 matspontius
pi_217756439
Update: het bedrijf wat destijds de isochips er in heeft gepompt komt een kruipruimte inspectie doen. Volgens het bedrijf kunnen de isochips wel opzij geschoven worden of eventueel gedeeltelijk uitgezogen indien nodig. Vraag is ook waarom de isochips nu zo hoog liggen? Kan ook met de hoge grondwaterstand te maken hebben volgens het bedrijf. Ventialtie wordt ook gecontroleerd. Wordt vervolgd dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door matspontius op 26-05-2025 11:12:48 ]
"Hoka Hey!"
  maandag 26 mei 2025 @ 10:21:18 #6
287741 matspontius
pi_217756455
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 07:54 schreef 215 het volgende:
Er uit laten zuigen kan, evt zelfs tijdelijk. Echter betaal je voor het er uit zuigen en afvoeren meer dan voor het aanbrengen.

Kan je onder je kruipluik een gat door de chips graven om te zien of er permanent vocht staat?

In ieder geval kan je de laag iets dunner maken zodat je wel ventilatie tussen de chips en de vloer hebt.

Vraag eens aan de chipsfabrikant of een afdekfolie over de chips aan te raden is, scheelt je een hoop werk en vooral kosten. Evengoed geen simpel klusje. Verdwaal niet in je kruipruimte en zorg dat er iemand op wacht staat om je te helpen als er iets is.
:! Thanks voor de info - ik ga de kruipruimte niet in met al die isochips. Laat ik aan de experts over
"Hoka Hey!"
pi_217758939
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:20 schreef matspontius het volgende:
Update: het bedrijf wat destijds de isochips er in heeft gepompt komt een kruipruimte inspectie doen. Volgens het bedrijf kunnen de isochips wel opzij geschoven worden of eventueel gedeeltelijk uitgezogen indien nodig. Vraag is ook waarom de isochips nu zo hoog liggen? Kan ook met de hoge grondwaterstand te maken hebben volgens het bedrijf. Ventialtie wordt ook gecontroleerd. Wordt vervolgd dus.
Die chips drijven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 26 mei 2025 @ 22:11:49 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217763274
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 15:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Die chips drijven.
Dat was mijn eerste gedachte ook inderdaad
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties