Ik was even vergeten tijd vrij te maken voor het maken van deze voorbeschouwing. Gelukkig hoef ik vanwege het profiel van etappe 14 weinig woorden vuil te maken aan het kopje nabeschouwing. Een overwegend vlak parcours voor deze zaterdagetappe en daarmee een klap in gezicht van de werkende Girovolger.
Een kleine kopgroep van de dag die enkele minuten krijgt om vervolgens weer ingerekend te worden door een peloton waar de sprintersploegen hun kans zullen zien terwijl de grote jongens van het klassement zich rustig houden met het oog op de dag van morgen.
Het ging anders, door de weersomstandigheden bleken de bochten door de smalle straatjes meer dan enig gevaar te herbergen.
Enige renners gleden onderuit en dan is het al snel dominoday. Ciccone bleek het grootste slachtoffer, hij leek even af te stappen maar kwam uiteindelijk op meer dan 16 minuten binnen. Hij zal morgen niet meer opstappen in Fiume Veneto. Ook die andere Italiaanse hoop, Antonio Tiberio was een slachtoffer van de val en verloor zijn voorlopige podiumpositie.
Roze trui Del Toro kwam ongeschonden door de etappe heen en zag met Ayuso en Roglic zijn twee grootste concurrenten wederom tijd verliezen.
Ondertussen liet Asgreen vooraan zijn Italiaanse medevluchters achter en het gereduceerde peloton, waar vooral de jongens van Visma op kop reden, zag hem pas na de finish terug. Groves won daar de sprint van Kooij en je kan je afvragen of Planckaert niet eerder een handje had kunnen helpen in de achtervolging.
Dan gaan we door naar etappe nummer 15 van Fiume Veneto naar Asiago over de Monte Grappa.
https://static2.girodital(...)jpg?v=20250428173812 De organisatie schrijft over een bergetappe en met een klinkende naam als de Monte Grappa is daar natuurlijk weinig aan gelogen maar toch lijkt dit jaar verboden te zijn geweest om een echt zwaar parcours neer te leggen voordat de tweede rustdag is geweest. Met wellicht de etappe van de witte wegen als uitzondering.
We beginnen met een vlakke aanloop waar gestreden zal worden om in de kopgroep van de dag te komen die zeker kans van slagen zal hebben. Na 40-45 kilometer komt de eerste uitdaging van de dag in zicht, de Muro di Ca' del Poggio. Met een kilometer van 12,2 procent klimmen een enorm rotding en een mooie plek om een schifting door te voeren onder de (kandidaat)vluchters.
Daarna vervolgen de renners hun weg richting de Monte Grappa. Een klim van 25,1 kilometer lang à 5,1 procent met het zwaarste deel in de eerste helft van de beklimming maar echt zware hoge percentages worden nergens aangetikt.
Vorig jaar reed het Giropeloton ook al over deze beklimming en toen won Sloveense veelvraat die de puntjes op de puntjes van de i wilde zetten.
In 2017 reed onze eigen Tom Dumoulin in de roze trui in de etappe die ook zou finishen in Asiago. Quintana en Nibali slaagden er die dag in om Dumoulin uit de roze trui te krijgen maar met hulp van Jungels en Bauke Mollema bleef het verschil beperkt. Ik stond die dag op de klim naar Foza en ondanks het verlies van de roze trui werd ik door de Italiaanse supporters al gefeliciteerd met de eindzege van onze landgenoot.
![SajAERICMY7bekFOBDHM_280425-034030.jpg?v=20250428174030]()
Na deze lange beklimming volgt logischerwijs ook een lange afdaling en zo’n 20 vlakke kilometers. Dan volgt de tweede en laatste lange beklimming van de dag in de vorm van de klim van Dori. Een loper van 16,6 kilometer à 5,3%. In principe niet het type beklimming waar de favorieten elkaar zullen kunnen lossen. Ik zal er dan ook verder weinig woorden aan vuil maken, als is het maar omdat ik graag nog wat slaap wil pakken.
![EepyL5S0tjgrte8NU8yV_280425-034028.jpg?v=20250428174028]()
De renners komen met 192,5 kilometer op de teller boven en dat betekent dat er nog 29,5 kilometer te rijden is op dit relatieve plateau. Na een korte afdaling volgt het klimmetje van Lazzaretti, 1,5 kilometer van 8,5%. Het laatste moment om bergop het verschil te maken in de kopgroep of het peloton.
Daarna gaat het op glooiend terrein naar de finish in Asiago.
Voordat we de finish bespreken en ik een voorspelling probeer te doen nog even een kort stukje over Asiago omdat schijnt te horen in een voorbeschouwing en ik nog niks over steden, dorpjes of iets dergelijks besproken heb.
Bij Asiago zullen velen denken aan de lokale kaas die wereldwijd bekendheid heeft verworven met zijn meestal relatief milde smaak en brede inzetbaarheid. Maar voor mij is Asiago toch vooral de stad van Enrico Fabris.
De man die in 2006 een nationale held werd met zijn drie medailles, waarvan twee goud, op de Olympische Winterspelen van Turijn.
Enrico pakte goud op
zijn 1500 meter, brons op de 5000 en sleurde zijn ploeggenoten hoogstpersoonlijk naar de Olympische titel op de ploegenachtervolging. Mede dankzij het blokje van Sven Kramer. Rintje Ritsma zou nooit meer terugkeren op de Olympische Spelen en ook Erben Wennemars bleef goudloos. Zo moest het zijn.
Een jaar later reed Fabris een wereldrecord dat hij een week later alweer zou verliezen. Op de ijsbaan van Collalbo is Enrico met een van de mooiste ritten die ik me kan herinneren nog wel in het bezit van het baanrecord (en wereldrecord in de buitenlucht) op de 1500 meter.
Bekijk deze YouTube-videoNu ik een aantal van jullie definitief ben kwijtgeraakt gaan we terug naar 2025 en terug naar de koers.
De renners gaan in licht dalende lijn richting Asiago waar ze kunnen strijden om dagzege al is het ook goed mogelijk dat er al een renner solo aankomt.
![etLz7sHmhzPv03pVXcdH_280425-034054.jpg]()
Met het oog op de derde week vermoed ik dat de klassementsrenners vandaag weinig wederom onderlinge strijd zullen leveren. UAE lijkt niet van zins om het nieuwe overwicht uit te buiten ondanks dat er in de etappe van vandaag ook met bruggenhoofden en droomplannen gewerkt kan worden. De etappezege zal dus gaan naar de vluchters en voor de vorm zal ik vijf namen op een rijtje zetten.
1. Wilco Kelderman, want stel je nou eens voor dat het gebeurt. Alsjeblieft, stel het je voor want dan heb je in ieder geval die voorpret gehad.
2. Wout Poels, het vlaggetje gaat best goed en hij heeft het al eerder geprobeerd, dus waarom niet?
3. Nairo Quintana, heeft ervaring met de Monte Grappa
4. Georg Steinhauser, kopgroeprenner
5. Marco Frigo, idem
Inmiddels kunnen jullie Eurosport wel vinden en het weerbericht besteed ik uit aan Piet Paulusma.
[ Bericht 0% gewijzigd door Aguero op 25-05-2025 12:52:11 ]