De paatselijke rijdende drugdealer.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:55 schreef Wantie het volgende:
Wij hadden vroeger een melkboer ( SRV-wagen) die een electrische wagen had.
Hij kon niet harder dan 45,
Savonds aan de stekker.
Nissan had al een elektrische auto met li-ion batterijen in 1996, de altra. Een praktische suv met een acceptabele range van 240km. Twaalf jaar voordat de tesla roadster op de markt kwam. Die roadster gebruikte trouwens li-ion cellen van CATL, want tesla produceert pas sinds 2020 zijn eigen accucellen.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, en laat Tesla nu een van de bedrijven zijn die die batterijtechniek zodanig heeft ontwikkeld dat het uiteindelijk praktisch toepasbaar werd en er verkoopbare auto's konden worden geproduceerd. Kortom: dat het een haalbare kaart werd.
Je noemt zelf al de beperkingen die er waren met de batterijtechnologie binnen je eigen experimenten: te groot, te zwaar, te weinig capaciteit voor een acceptabele of zelfs competitieve actieradius voor een personenauto t.o.v. brandstofmotoren. Problemen waar o.a. Tesla oplossingen voor heeft ontwikkeld.
Misschien zei jij destijds: "om een praktische elektrische personenauto te ontwikkelen, heb je kleinere, lichtere lithiumcellen met een hoger vermogen en grotere capaciteit nodig". Het probleem, zoals je zelf ook aangeeft, destijds was: die waren er nog niet. Het daadwerkelijk ontwikkelen en realiseren ervan, dát is waar de innovatieve kracht van Tesla lag.
Tesla heeft dus als eerste een in massa geproduceerde elektrische auto met lithiumcellen ontwikkeld. Nee, ze hebben zelf niet de lithiumaccu uitgevonden en de gebruikte componenten geproduceerd.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tesla had als eerste een prototype van een auto met lithiumaccu's, toen die beschikbaar waren. Dat was ook de reden dat Musk het bedrijf overgenomen heeft. In hun eerste grote accufabriek maken ze Panasonic cellen. Hun fabriek met de door hunzelf ontworpen accu's komt al jaren lang niet van de grond af.
De tweede generatie, de Europeanen, gingen met lithium cellen in zakjes aan de slag. Dan konden ze accu's in alle maten en vormen maken, die ze dan in bestaande modellen in konden bouwen. Dat was geen succes. Die oude staafcellen waren toch beter. En Tesla heeft daar eigenlijk nooit veel aan veranderd. Als het werkt, moet je er afblijven. Of tot je een beter alternatief hebt gemaakt, maar dat is nog niet gelukt.
De accu's waar alle Tesla's nu mee rijden zijn dus gebaseerd op dat originele ontwerp, van de oorspronkelijke Roadster, alleen in een nieuwe configuratie onder de vloer in plaats van achter de stoelen van de Lotus Elise. In plaats van ze in een bestaande auto in te bouwen, hebben ze er een nieuwe auto omheen ontworpen.
Ze kopen ze wel steeds vaker in China, vooral van CATL, dat is goedkoper.
Voor die tijd wel een enorme range. Maar je weet hier meer over wss. Een batterij van toen kun je kapot maken door overladen of te laat laden. Dat is nu anders.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nissan had al een elektrische auto met li-ion batterijen in 1996, de altra. Een praktische suv met een acceptabele range van 240km. Twaalf jaar voordat de tesla roadster op de markt kwam. Die roadster gebruikte trouwens li-ion cellen van CATL, want tesla produceert pas sinds 2020 zijn eigen accucellen.
Dus tesla heeft overduidelijk iets goed gedaan en de EV auto rage gestart, maar het was niet de li-ion accu of de eigen ontwikkeling van een pi-ion accu. Waarschijnlijk was het voor een groot deel ook gewoon dat tesla een echt coole auto maakte met de roadster, en daarmee de elektrische auto ineens ook cool werd. Dat kon je van de eerdere Nissan Altra of de GM EV1 niet echt zeggen.
Wat doe je met het afval?quote:Op zondag 25 mei 2025 21:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tesla heeft dus als eerste een in massa geproduceerde elektrische auto met lithiumcellen ontwikkeld. Nee, ze hebben zelf niet de lithiumaccu uitgevonden en de gebruikte componenten geproduceerd.
Maar wel de architectuur en integratie van die componenten, zodat daaruit een werkbare energiebron voor elektrische auto's ontstond. Inclusief een zeer geavanceerd batterij management systeem om die duizenden individuele cellen veilig en efficiënt te laten samenwerken. Ergo: batterijtechnologie. Dus ja, daar ligt de innovatiekracht.
Maar was dat de verdienste van Musk, of van de oprichters van Tesla? Musk heeft er wel voor betaald.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tesla heeft dus als eerste een in massa geproduceerde elektrische auto met lithiumcellen ontwikkeld. Nee, ze hebben zelf niet de lithiumaccu uitgevonden en de gebruikte componenten geproduceerd.
Maar wel de architectuur en integratie van die componenten, zodat daaruit een werkbare energiebron voor elektrische auto's ontstond. Inclusief een zeer geavanceerd batterij management systeem om die duizenden individuele cellen veilig en efficiënt te laten samenwerken. Ergo: batterijtechnologie. Dus ja, daar ligt de innovatiekracht.
Dat heeft hij zeker. Maar of hij werkelijkijk belangrijke kennis heeft ingebracht.....quote:Op zondag 25 mei 2025 21:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar was dat de verdienste van Musk, of van de oprichters van Tesla? Musk heeft er wel voor betaald.
Een combinatie. Zoals dat bij ieder succesvol bedrijf is.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar was dat de verdienste van Musk, of van de oprichters van Tesla? Musk heeft er wel voor betaald.
Dus, Musk had een goed bedrijf uitgezocht. En dingen gefinancierd krijgen is hem wel toevertrouwd. Dat kan hij goed.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:36 schreef Repentless het volgende:
[..]
Een combinatie. Zoals dat bij ieder succesvol bedrijf is.
Ja, in die zin dat hij technologische vooruitgang binnen het bedrijf najaagt/stimuleert, een lange termijnvisie heeft waarbij het niet alleen om de auto zelf gaat, maar ook om de gehele infrastructuur om elektrisch rijden heen (laden, productiefaciliteiten die schaalvoordeel bevorderen, etc.).quote:Op zondag 25 mei 2025 21:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, Musk had een goed bedrijf uitgezocht. En dingen gefinancierd krijgen is hem wel toevertrouwd. Dat kan hij goed.
Heeft het ook een positieve bijdrage als hij zich met het technisch/inhoudelijke deel bemoeit? Was het slim van SpaceX om mensen in dienst te nemen die puur als taak hadden er voor te zorgen dat Musk ver van de ingenieurs vandaan bleef?
Hij verziekt nu zijn eigen bedrijf. Wat is daar slim aan? Wat is slim aan de cyber truck?quote:Op zondag 25 mei 2025 22:08 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, in die zin dat hij technologische vooruitgang binnen het bedrijf najaagt/stimuleert, een lange termijnvisie heeft waarbij het niet alleen om de auto zelf gaat, maar ook om de gehele infrastructuur om elektrisch rijden heen (laden, productiefaciliteiten die schaalvoordeel bevorderen, etc.).
Betekent dat dan dat je als CEO alle facetten van het bedrijf dat je leidt volledig moet beheersen? Je moet alle ins en outs weten van het product dat je maakt, het volledig zelf van A tot Z ontworpen hebben, alle fases van de productie en ieders rol daarin zelf volledig beheersen, etc.? Nee, natuurlijk niet.
Het is maar goed dat Steve Jobs in '85 bij Apple is weggetrapt en nooit meer is teruggekeerd, na het floppen van de Lisa en eerste Macintosh. Je bent alleen een goede CEO als alles dat je doet een succes wordt en je geen enkele mislukking kent. Die gozer snapte er echt geen reet van.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hij verziekt nu zijn eigen bedrijf. Wat is daar slim aan? Wat is slim aan de cyber truck?
Je kan best fouten maken. Niet denken dat je alles weet.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:22 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het is maar goed dat Steve Jobs in '85 bij Apple is weggetrapt en nooit meer is teruggekeerd, na het floppen van de Lisa en eerste Macintosh. Je bent alleen een goede CEO als alles dat je doet een succes wordt en je geen enkele mislukking kent. Die gozer snapte er echt geen reet van.
Nou, Musk maakt dus fouten. Hij is een mens. Waarop baseer je dat hij denkt dat hij alles weet? En wat behelst "alles weten" precies?quote:Op zondag 25 mei 2025 22:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan best fouten maken. Niet denken dat je alles weet.
Hij vindt zichzelf duidelijk geweldig. Fouten toegeven lijkt mij niet zijn ding.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nou, Musk maakt dus fouten. Hij is een mens. Waarop baseer je dat hij denkt dat hij alles weet? En wat behelst "alles weten" precies?
Nogmaals: waarop baseer je dit?quote:Op zondag 25 mei 2025 22:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hij vindt zichzelf duidelijk geweldig. Fouten toegeven lijkt mij niet zijn ding.
Interessante vergelijking. Gates was ook zo iemand. Een enorm ego, altijd overtuigd van hun gelijk, dulden geen tegenspraak. Gates en Jobs wisten wel dat al hun ingenieurs het ook uit moesten voeren. Ze vroegen ook nooit het onmogelijke. Ze zijn ook allebei groot geworden terwijl ze omringd waren door techneuten waar ze niet aan konden tippen. Schoenmaker, blijf bij je leest: het zakendoen.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:22 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het is maar goed dat Steve Jobs in '85 bij Apple is weggetrapt en nooit meer is teruggekeerd, na het floppen van de Lisa en eerste Macintosh. Je bent alleen een goede CEO als alles dat je doet een succes wordt en je geen enkele mislukking kent. Die gozer snapte er echt geen reet van.
De beta-testers (bestuurders) gaven aan dat het niet goed werkte en veel daarvan zette hem uit of zaten op scherp om in te grijpen, maar de andere verkeersdeelnemers hadden die keus niet.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:41 schreef Wantie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Oepsie met Tesla FSD: een Tesla Model X rijdt op een schoolbus in.
Oh, ongetwijfeld dat er al een merk was dat eerder dan Tesla met deze technologie bezig was en een werkend exemplaar kon maken. N.a.v. je post even wat informatie opgezocht, maar er zijn slechts 200 exemplaren van die Nissan gebouwd.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nissan had al een elektrische auto met li-ion batterijen in 1996, de altra. Een praktische suv met een acceptabele range van 240km. Twaalf jaar voordat de tesla roadster op de markt kwam. Die roadster gebruikte trouwens li-ion cellen van CATL, want tesla produceert pas sinds 2020 zijn eigen accucellen.
Dus tesla heeft overduidelijk iets goed gedaan en de EV auto rage gestart, maar het was niet de li-ion accu of de eigen ontwikkeling van een pi-ion accu. Waarschijnlijk was het voor een groot deel ook gewoon dat tesla een echt coole auto maakte met de roadster, en daarmee de elektrische auto ineens ook cool werd. Dat kon je van de eerdere Nissan Altra of de GM EV1 niet echt zeggen.
Maar ze raken de klanten kwijt. Iemands anders gaat dit beter doen.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Oh, ongetwijfeld dat er al een merk was dat eerder dan Tesla met deze technologie bezig was en een werkend exemplaar kon maken. N.a.v. je post even wat informatie opgezocht, maar er zijn slechts 200 exemplaren van die Nissan gebouwd.
Het was meer een zeer exclusieve gimmick die zijn tijd ver vooruit was, maar geen reële optie voor massaproductie. Batterijen te zwaar, te weinig energiedichtheid om echt een reëel alternatief voor brandstofauto's te worden, laden niet praktisch, etc.
Tesla heeft echter door de slimme architectuur en integratie van hun accupakket de standaard gezet voor massaproductie van EVs. Nee, ze hebben zelf geen lithiumaccu's uitgevonden, maar wel hoe je die technologie op rendabele en efficiënte wijze kunt inzetten om elektrisch rijden een reële optie te maken.
Het is algemeen bekend dat een Jobs zich tot in de meest minutieuze details bemoeide met de producten van Apple. Een micromanager pur sang. En niet het onmogelijke vragen? Genoeg verhalen over hoe uiterst veeleisend hij was, hoe onaangenaam hij kon zijn t.o.v. zijn werknemers, ongeduldig was, vrijwel alle beslissingen zelf wilde nemen, etc. En ja, dat heeft ook tot mislukkingen geleid. Maar zoals iedereen weet, ook tot ongeëvenaarde successen.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessante vergelijking. Gates was ook zo iemand. Een enorm ego, altijd overtuigd van hun gelijk, dulden geen tegenspraak. Gates en Jobs wisten wel dat al hun ingenieurs het ook uit moesten voeren. Ze vroegen ook nooit het onmogelijke. Ze zijn ook allebei groot geworden terwijl ze omringd waren door techneuten waar ze niet aan konden tippen. Schoenmaker, blijf bij je leest: het zakendoen.
Waarop baseer je dit? Je wekt de indruk samen met hem in een kamer te hebben gezeten en een volledige inkijk in zijn gedachten en motieven te hebben.quote:Musk is er van overtuigd, dat hij altijd de slimste persoon in de kamer is. Op alle vlakken. De eerste keer dat hij denkt dat je dat in twijfel trekt lacht hij je uit, de tweede keer kun je opkrassen. Hij wil de geschiedenisboeken in als de grootste, beste en vooral slimste persoon ooit. Als hij niet onsterfelijk kan worden. En hij heeft zich ook omringd met mensen die hem dat de hele dag vertellen. Daarom is hij ook zo verbaasd over al die protesten na zijn Hitler groet. Hij begrijpt niet hoe je hem in twijfel kunt trekken.
En dan krijg je die dingen zoals de Hyperloop, Cybertruck en Starship. En de vlammenwerpers als speelgoed.
De meest interessante vind ik zelf de toenmalig nieuwe, volledig geautomatiseerde productiefaciliteit voor de Model 3. Dat bleek toch niet zo heel lekker te werken, om redenen die alle andere autofabrikanten al heel lang kennen, waardoor ze de productie buiten gingen doen, met de hand, in tenten. Zijn reactie daarop (na het flink, vaak en heel publiek schelden over "production hell"): hij wist daarna meer van het produceren van dingen dan alle andere mensen die ooit geleefd hadden. Samen.
Dat kan. Doet niets af aan je cruciale aandeel in reeds behaalde successen.quote:Op zondag 25 mei 2025 23:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar ze raken de klanten kwijt. Iemands anders gaat dit beter doen.
Jij gelooft echt dat een ongeval van enkele weken terug nu al heeft geleid tot een veroordeling a raison van 500 miljoen dollar en dit allemaal de pers niet heeft gehaald?quote:Op zondag 25 mei 2025 22:41 schreef Wantie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Oepsie met Tesla FSD: een Tesla Model X rijdt op een schoolbus in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |