abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 mei 2025 @ 00:37:13 #76
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217742319
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 20:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. Kunnen we een raket naar Mars krijgen? Jazeker, dat hebben we ook al meerdere keren gedaan.

Hoeveel gewicht moet je per persoon voor een reis van ~3 jaar meenemen? 3 ton aan eten en een hoeveelheid water die afhankelijk is van het vertrouwen in je waterzuiveringstechnieken. Zeg nog een ton per persoon. Liefst meer, als stralingsschild. Zuurstof. Zelfde als met water. Ruimtepak. Een paar honderd kilo aan kleding, slaapzak en kookgerei. Brandstof om te koken en je apparatuur te laten draaien. Een installatie om je lucht en water te reinigen. Zeg in totaal minimaal 6 ton per persoon.

Hoeveel ruimte moet je hebben per persoon? Minstens 100 kubieke meter, het dubbele en een eigen kamer als je niet wilt dat ze gek worden. Die ruimte hebben ze in het ISS ook.

Dus 100 mensen ga je niet in een Starship krijgen voor een reis naar Mars. 10? Dat klinkt al een heel stuk redelijker, maar het is even afwachten hoeveel ruimte er in een Model 3 is. "Een paar" is waarschijnlijk een aardig antwoord.

En dan. Ze moeten duizenden tonnen brandstof gaan maken, methaan en vloeibare zuurstof. Die zuurstof kunnen ze met wat moeite uit de lucht halen. Voor de methaan hebben ze ook een hoop waterstof nodig. Ze moeten dus gaan graven naar water.

Dat lijkt niet zo moeilijk: land op een pool, want die zien er in de zomer zo uit:

[ afbeelding ]

Maar schijn bedriegt, want zo zien ze er door het hele jaar uit:

[ afbeelding ]

Dat witte spul is bevroren CO2, geen water. Er is daar wel ijs, maar dan moet je gaan graven. Het is een erts. Je graaft een hoop grond af, verwarmt die tot boven de 0 graden Celsius en je stopt het water dat er uit loopt in een tank. Het kan zijn dat er wel ijspakketten aan de oppervlakte liggen, maar dat moeten we ter plekke gaan bekijken.

Om van dat water en de kooldioxide uit de lucht (of van de pool) methaan te maken, heb je heel veel energie nodig. Heel veel. En je moet zowel de waterstof en de zuurstof onder druk en heel koud bewaren. Denk meerdere SMR kernreactors aan energie om binnen twee jaar genoeg brandstof te maken voor de terugreis. Of voetbalvelden vol met zonnepanelen. En een grote berg materiaal. Graafmachines, bulldozers, tanks, leidingen, pompen, ventilators, enzovoorts. Nog een paar Starships vol, op zijn minst.

En dan is er de vraag: kan een volgetankte Starship van Mars opstijgen zonder booster? Hm. Misschien. Als er niet te veel in zit. Afhankelijk van de uiteindelijke specificaties, die we nog niet kennen. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

Kortom, je moet er eerst een berg Starships vol spullen naar toe sturen, met minimaal 1 booster. Per Starship heb je volgens de NASA minimaal 20 andere Starship lanceringen nodig om ze vol te tanken. Dus zeg een paar honderd lanceringen. En in zo'n booster gaat ook het dubbele aan brandstof van een Starship, wat je dan ook op Mars moet produceren.

Maar wacht! Je kunt er niet zomaar naar toe gaan als je dat het beste uitkomt. Je hebt iedere twee jaar een paar weken de tijd. En je kunt al die Starships niet voor lange tijd volgetankt in de ruimte laten hangen, dan zijn hun tanks snel leeg. Onder druk, heel koud, zon er op ... Je begrijpt wel wat er gebeurt. Dus je kunt om de twee jaar een Starship sturen, als je er nog een stuk of 10 hebt om ze snel vol te tanken.

En dan slaan we het bouwen van een kolonie nog over. Daar komt nog een hele waslijst aan andere problemen bij kijken. De grond op Mars zit vol chloor. Je wordt regelmatig gebombardeerd door heftige straling. (Ook tijdens de reis, trouwens). Je moet dus ondergronds gaan leven. En alles wat je nodig hebt om gewassen te verbouwen en je water en lucht te zuiveren meebrengen. Ga je speciale machines meenemen die je eventueel zelf kunt repareren?

Nou ja, dat is weer een heel ander verhaal.
Denk je dat men bij SpaceX niet bezig is om oplossingen te verzinnen voor dit soort complexe vraagstukken? Dat jij hier praktische problemen aanhaalt die topingenieurs bij SpaceX zich niet realiseren?

Hoe lang denk je dat de lijst met op te lossen praktische problemen was voor een bemande missie naar de maan, op het moment dat men nog niet eens wist hoe je een raket, laat staan een met mensen aan boord, succesvol de ruimte in krijgt?

Nogmaals: ook ik betwijfel ten zeerste of het binnen dit mensenleven mogelijk wordt, gezien de gigantische complexiteit. En zolang het nog niet daadwerkelijk is gerealiseerd, kun je terecht betwijfelen of het in zijn geheel zelfs mogelijk is. Maar daarmee ga je slechts uit van de huidige stand van zaken en de kennis die er tot nu toe is. Niemand weet welke revolutionaire ontdekkingen of doorbraken er worden gemaakt in de komende decennia.

In theorie is een bemande missie naar Mars ondanks alle moeilijkheden simpelweg gewoon mogelijk. Er is niemand die nu sluitend kan beargumenteren dat het onmogelijk is. Dan blijft op dit moment alleen de discussie over het tijdspad over en dan is het volkomen logisch dat de meningen daarover sterk uiteen kunnen lopen. Maar niemand heeft een glazen bol en kan voorspellen welke ontdekkingen en technologische doorbraken er in de toekomst zullen volgen en wanneer dat is.
pi_217743308
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 23:53 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Kleine stapjes op Mars, grote op de aarde. Zijn ingenieuze innovaties kunnen elk moment met een doorbraak komen, denk aan een nieuwe raptor motor. Efficientere verbranding zal ook meer payload de lucht in kunnen schieten.

Het maar gewoon opgeven zoals je oppert heeft geen zin, zeker met Elon's grokAI supercomputers die mee kan denken naar nieuwe ontwikkelingen verwacht ik jaarlijks nieuwe taferelen en hoogstandjes vanuit Elon's bedrijven. Geldt voor FSD, Optimus en SpaceX en alles daar tussenin.
Ik opper nergens dat het gewoon opgegeven moet worden.
pi_217743344
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 00:37 schreef Repentless het volgende:

[..]
Denk je dat men bij SpaceX niet bezig is om oplossingen te verzinnen voor dit soort complexe vraagstukken? Dat jij hier praktische problemen aanhaalt die topingenieurs bij SpaceX zich niet realiseren?

Hoe lang denk je dat de lijst met op te lossen praktische problemen was voor een bemande missie naar de maan, op het moment dat men nog niet eens wist hoe je een raket, laat staan een met mensen aan boord, succesvol de ruimte in krijgt?

Nogmaals: ook ik betwijfel ten zeerste of het binnen dit mensenleven mogelijk wordt, gezien de gigantische complexiteit. En zolang het nog niet daadwerkelijk is gerealiseerd, kun je terecht betwijfelen of het in zijn geheel zelfs mogelijk is. Maar daarmee ga je slechts uit van de huidige stand van zaken en de kennis die er tot nu toe is. Niemand weet welke revolutionaire ontdekkingen of doorbraken er worden gemaakt in de komende decennia.

In theorie is een bemande missie naar Mars ondanks alle moeilijkheden simpelweg gewoon mogelijk. Er is niemand die nu sluitend kan beargumenteren dat het onmogelijk is. Dan blijft op dit moment alleen de discussie over het tijdspad over en dan is het volkomen logisch dat de meningen daarover sterk uiteen kunnen lopen. Maar niemand heeft een glazen bol en kan voorspellen welke ontdekkingen en technologische doorbraken er in de toekomst zullen volgen en wanneer dat is.
Jullie zijn het in feite eens, maar toch ga je fel tegen hem in.
pi_217743446
@Repentless : Veel wensdenken.

Bekijk deze YouTube-video





Die tweede is het geworden, daar heeft Kathy Lueders voor gezorgd voordat ze voor SpaceX is gaan werken.

Bekijk deze YouTube-video



Linkje.

Maar ja, wat weten zij er nu van? Als Musk zegt dat het kan, dan kan het natuurlijk gewoon.
pi_217743674
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 23:54 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik gaf dat niet toe, ik bracht dat in als reactie op jouw opmerking dat het NASA al wel is gelukt en Musk dat nog niet heeft weten te evenaren. Al het geld van de wereld gaf geen enkele garantie dat dit ging lukken, en al helemaal niet binnen dat tijdsbestek en vanuit de startpositie waarin men destijds verkeerde (bij de aankondiging van Kennedy in '62). Nogmaals: op dat moment was het pas vier jaar geleden dat de USA voor het eerst een onbemande raket in de ruimte kregen en pas zeven maanden geleden dat een Amerikaan voor het eerst in een baan om de aarde was gebracht.

Het hele punt is dus: het is ronduit meer dan verbazingwekkend dat het NASA is gelukt om mensen op de maan te krijgen en al helemaal binnen dat tijdsbestek, maar het is niet verwonderlijk dat het NASA i.t.t. Musk al wel is gelukt met een budget dat 60 x groter was en een workforce van 400.000 mensen die puur en alleen voor dat doel werden ingezet. Daar waar SpaceX met een fractie van het Apollo-budget meerdere doelen op allerlei verschillende vlakken nastreeft (en ook realiseert). Een maanmissie is niet hun enige doel waar ze al acht jaar 100% van hun resources op inzetten, in tegenstelling tot NASA destijds.

Het voornaamste punt dat ik overigens maakte, is dat men (ook de wetenschap) het begin jaren '50 grotendeels voor absoluut onmogelijk hield dat men binnen enkele decennia of zelfs een eeuw succesvol op de maan zou kunnen landen. Niet zo gek dus, want ze hadden op dat moment zelfs nog nooit een onbemande raket succesvol de ruimte in gekregen. Laat staan dat je een mens op zo'n 200 km hoogte zou kunnen krijgen en weet of ze daar wel in leven konden blijven. Dan is een trip naar een hemellichaam dat 1822 keer verder ligt al helemaal een enorm vergezicht dat binnen een mensenleven praktisch onmogelijk lijkt te realiseren, hoeveel geld je er ook tegenaan gooit.

Wie weet hoeveel er over 10 jaar ineens wordt geïnvesteerd in Mars-missies, als het commercieel interessant blijkt te zijn. Zoals gezegd: dat geeft geen enkele garantie op succes en het realiseren van zo'n gigantische onderneming binnen een kort tijdsbestek, want het gaat om de praktische obstakels die opgelost moeten worden. Maar het kan e.e.a. misschien wel exponentieel versnellen.

Het startpunt is echter niet (zoals begin jaren '50) dat we eerst nog moeten uitvinden hoe we een raket de ruimte in krijgen, daar de technologie van scratch voor moeten ontwikkelen en bouwen, moeten uitvinden of mensen wel langdurig kunnen overleven in de ruimte, etc. Er is al daadwerkelijke hardware die in staat is in de ruimte te komen, er zijn life support systemen, onbemande ruimteschepen en rovers die succesvol op Mars zijn geland etc., waarmee men in theorie ooit bemand naar Mars kan vliegen. En hoewel het vele malen complexer en verder is dan een maanmissie, was een succesvolle maanlanding vanuit het de actuele stand van zaken van begin jaren '50 (en daarvoor uiteraard) nog veel onwaarschijnlijker.
Met jouw manier van redeneren zou je ook kunnen roepen dat er binnen 10 jaar naar Alpha Centauri kunnen vliegen, omdat we binnen een paar jaar op de maan konden landen.

En eenieder die zegt dat dat niet gaat gebeuren afserveren als domme putjescheppers die totaal geen verstand van zaken hebben.

En ondertussen geef je wel toe dat we in dit mensenleven niet gaan meemaken dat dit project lukt...


En wat betreft landen op de maan: anders dan de eerste keer hebben we nu dik 60 jaar aan ruimte ervaring, inclusief het landen op de maan.

Toch slaagt de VS er niet in om binnen het gestelde tijdsbestek een bemande missie op poten te zetten.

400.000 mensen hebben meegewerkt om mannen op de maan te zetten. Wat vele malen eenvoudiger is dan mannen op Mars.

SpaceX heeft geen 400.000 man, geen budget vergelijkbaar met het Apollo project.

En moet een veel complexere kwestie oplossen.
pi_217743866
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:49 schreef Wantie het volgende:
En wat betreft landen op de maan: anders dan de eerste keer hebben we nu dik 60 jaar aan ruimte ervaring, inclusief het landen op de maan.

Toch slaagt de VS er niet in om binnen het gestelde tijdsbestek een bemande missie op poten te zetten.
Veel omkoping, vooral. Het moest de SLS worden, want anders werd het budget van de NASA van de begroting geveegd. De SLS bestaat alleen om de mensen die de Space Shuttle hebben gebouwd aan het werk te houden. En Kathy Lueders, die daar bij de NASA over ging heeft de lander voor 3 miljard aan SpaceX gegeven, vlak voordat ze daar een dik baantje heeft gekregen. Terwijl die daar totaal ongeschikt voor is. Iedereen gaat er wel van uit dat het ook gaat werken, maar ze weten nog niet hoe.

In totaal heeft SpaceX nu 15 miljard aan NASA contracten lopen (ander linkje), die ze allemaal nog na moeten komen.
pi_217746395
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 00:37 schreef Repentless het volgende:

[..]
Denk je dat men bij SpaceX niet bezig is om oplossingen te verzinnen voor dit soort complexe vraagstukken? Dat jij hier praktische problemen aanhaalt die topingenieurs bij SpaceX zich niet realiseren?

Hoe lang denk je dat de lijst met op te lossen praktische problemen was voor een bemande missie naar de maan, op het moment dat men nog niet eens wist hoe je een raket, laat staan een met mensen aan boord, succesvol de ruimte in krijgt?

Nogmaals: ook ik betwijfel ten zeerste of het binnen dit mensenleven mogelijk wordt, gezien de gigantische complexiteit. En zolang het nog niet daadwerkelijk is gerealiseerd, kun je terecht betwijfelen of het in zijn geheel zelfs mogelijk is. Maar daarmee ga je slechts uit van de huidige stand van zaken en de kennis die er tot nu toe is. Niemand weet welke revolutionaire ontdekkingen of doorbraken er worden gemaakt in de komende decennia.

In theorie is een bemande missie naar Mars ondanks alle moeilijkheden simpelweg gewoon mogelijk. Er is niemand die nu sluitend kan beargumenteren dat het onmogelijk is. Dan blijft op dit moment alleen de discussie over het tijdspad over en dan is het volkomen logisch dat de meningen daarover sterk uiteen kunnen lopen. Maar niemand heeft een glazen bol en kan voorspellen welke ontdekkingen en technologische doorbraken er in de toekomst zullen volgen en wanneer dat is.
Iemand die het snapt w/ O-) als Wantie en Symbolic het allemaal zo goed weten waarom zitten ze op FOK en niet bij SpaceX headquarters. Maarja daar houden ze ook niet van mensen die continue maar denken in problemen en wat niet kan.

Dat soort lui in bedrijven liggen er ook altijd direct uit, altijd wat te klagen, te snauwen, opmerkingen over die totaal geen impact hebben en maar hen onvrede uiten. Demotiverende andy's noemen we die.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  zondag 25 mei 2025 @ 14:20:48 #83
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217746650
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 00:37 schreef Repentless het volgende:

[..]
Denk je dat men bij SpaceX niet bezig is om oplossingen te verzinnen voor dit soort complexe vraagstukken? Dat jij hier praktische problemen aanhaalt die topingenieurs bij SpaceX zich niet realiseren?

Hoe lang denk je dat de lijst met op te lossen praktische problemen was voor een bemande missie naar de maan, op het moment dat men nog niet eens wist hoe je een raket, laat staan een met mensen aan boord, succesvol de ruimte in krijgt?

Nogmaals: ook ik betwijfel ten zeerste of het binnen dit mensenleven mogelijk wordt, gezien de gigantische complexiteit. En zolang het nog niet daadwerkelijk is gerealiseerd, kun je terecht betwijfelen of het in zijn geheel zelfs mogelijk is. Maar daarmee ga je slechts uit van de huidige stand van zaken en de kennis die er tot nu toe is. Niemand weet welke revolutionaire ontdekkingen of doorbraken er worden gemaakt in de komende decennia.

In theorie is een bemande missie naar Mars ondanks alle moeilijkheden simpelweg gewoon mogelijk. Er is niemand die nu sluitend kan beargumenteren dat het onmogelijk is. Dan blijft op dit moment alleen de discussie over het tijdspad over en dan is het volkomen logisch dat de meningen daarover sterk uiteen kunnen lopen. Maar niemand heeft een glazen bol en kan voorspellen welke ontdekkingen en technologische doorbraken er in de toekomst zullen volgen en wanneer dat is.
Het mooie is als SpaceX humanoïden mee kan sturen naar Mars, die kunnen daar een leefbare wereld opzetten met solarpanels en batterijen en bij geprogrammeerd worden .
Vallen ze ergens in , dan kan men een andere uit de kast trekken, ze kunnen er wel 1000 meenemen , beetje netjes opgevouwen

En geen risico als er iets vreselijk misgaat
Daarnaast hoeven ze geen voedsel en werken dag en nacht door
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217746682
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:02 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Iemand die het snapt w/ O-) als Wantie en Symbolic het allemaal zo goed weten waarom zitten ze op FOK en niet bij SpaceX headquarters. Maarja daar houden ze ook niet van mensen die continue maar denken in problemen en wat niet kan.

Dat soort lui in bedrijven liggen er ook altijd direct uit, altijd wat te klagen, te snauwen, opmerkingen over die totaal geen impact hebben en maar hen onvrede uiten. Demotiverende andy's noemen we die.
Ja, omdat je er zelf helemaal niets van af weet en het daarom maar verdomd knap vind, wat die slimmeriken daar allemaal doen. Whoesh, ver boven je pet! Er zijn vast maar heel weinig mensen die zo slim zijn dat ze dat allemaal begrijpen!

Voor andere mensen, die daar wel van op de hoogte zijn, is het allemaal gesneden koek. Die gaan rustig een boompje opzetten met een SpaceX ingenieur. Praktijkervaring is altijd interessant om te horen. Zo leren ze weer wat meer.

Het ingewikkelde van ruimtevaart is dat het heel duur en energetisch is en dat het moeilijk te testen is. Je steekt de motoren aan en als hij niet ontploft of naar beneden valt ging het goed. En als hij dat wel doet, moet je gaan raden wat er fout gegaan zou kunnen zijn en het nog eens proberen.

[ Bericht 4% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-05-2025 14:33:17 ]
pi_217746809
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, omdat je er zelf helemaal niets van af weet en het daarom maar verdomd knap vind, wat die slimmeriken daar allemaal doen. Whoesh, ver boven je pet! Er zijn vast maar heel weinig mensen die zo slim zijn dat ze dat allemaal begrijpen!

Voor andere mensen, die daar wel van op de hoogte zijn, is het allemaal gesneden koek. Die gaan rustig een boompje opzetten met een SpaceX ingenieur. Praktijkervaring is altijd interessant om te horen. Zo leren ze weer wat meer.

Het moeilijke van ruimtevaart is dat het heel duur en energetisch is en dat het moeilijk te testen is. Je steekt de motoren aan en als hij niet ontploft of naar beneden valt ging het goed. En als hij dat wel doet, moet je gaan raden wat er fout gegaan zou kunnen zijn en het nog eens proberen.
Oh nee hoor, vind het alleen grappig om te zien dat er altijd van die mensen zijn die denken dat ze indruk achterlaten op andere users door net te laten lijken alsof ze het beter weten. Soort van grootsheidscomplex. Ga je straks nog vertellen dat je bij Nasa hebt gewerkt in 1960?

Het maakt allemaal niet uit wat je hier typt, je mist het punt dat er dagelijks teams bij SpaceX aan werken die gebruik kunnen maken van supercomputers van Elon/xAI en hierdoor ook het onmogelijke mogelijk maken.

Je kan wel nu tof lopen roepen dat iets niet mogelijk is, maar dat is alles behalve indrukwekkend. Het is zelfs naïef. Natuurlijk liggen er zaken die getackled moeten worden, maar om je er gelijk bij neer te leggen als een klein kind en maar continue te roepen van "nee, kan niet, wil niet, mag niet" is ook beetje kinderachtig.

En daarnaast, je kan hier wel roepen dat het niet gaat lukken, maar Elon probeert het in ieder geval. Kan je van veel miljardairs niet zeggen. Je gaat Elon toch niet stoppen om door FOK!forum inhoudelijk te doen met problematiek.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217746997
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:41 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Oh nee hoor, vind het alleen grappig om te zien dat er altijd van die mensen zijn die denken dat ze indruk achterlaten op andere users door net te laten lijken alsof ze het beter weten. Soort van grootsheidscomplex. Ga je straks nog vertellen dat je bij Nasa hebt gewerkt in 1960?

Het maakt allemaal niet uit wat je hier typt, je mist het punt dat er dagelijks teams bij SpaceX aan werken die gebruik kunnen maken van supercomputers van Elon/xAI en hierdoor ook het onmogelijke mogelijk maken.

Je kan wel nu tof lopen roepen dat iets niet mogelijk is, maar dat is alles behalve indrukwekkend. Het is zelfs naïef. Natuurlijk liggen er zaken die getackled moeten worden, maar om je er gelijk bij neer te leggen als een klein kind en maar continue te roepen van "nee, kan niet, wil niet, mag niet" is ook beetje kinderachtig.

En daarnaast, je kan hier wel roepen dat het niet gaat lukken, maar Elon probeert het in ieder geval. Kan je van veel miljardairs niet zeggen. Je gaat Elon toch niet stoppen om door FOK!forum inhoudelijk te doen met problematiek.
Kortom, als echte ElonGod discipel draag jij graag het evangelie uit, maar het heeft voor mij totaal geen nut om met argumenten te komen. Leuk als ze Elons Waarheid bevestigen, anders is het maar grote onzin en lach je me uit.

Voor de echte waarheid moet je bij Elon en Grok zijn, de rest zijn maar praatjes van mensen die er niet bij waren om het van de Grote Meester te leren.
pi_217747586
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kortom, als echte ElonGod discipel draag jij graag het evangelie uit, maar het heeft voor mij totaal geen nut om met argumenten te komen. Leuk als ze Elons Waarheid bevestigen, anders is het maar grote onzin en lach je me uit.

Voor de echte waarheid moet je bij Elon en Grok zijn, de rest zijn maar praatjes van mensen die er niet bij waren om het van de Grote Meester te leren.
Niemand had ook verwacht dat SpaceX zo makkelijk de boosters weer zou opvangen, keer op keer. Natuurlijk kost het allemaal veel geld en zijn we er niet zo maar. Alleen applaudisseer ik wel gewoon dit soort dingen wat de mensheid toch bijzonder maakt, ook het huidige ruimteprogramma is met katten en honden begonnen (niet dat ik dit aanmoedig).

Het zal met vallen en opstaan maar ik zie zelf geen reden om SpaceX of enig bedrijf in hen innovatie te betwisten. Zelfde geldt voor Mercedes, BMW en andere automerken die hen motoren en auto's meer gestroomlijnd maken en efficiënter met hulp van AI en modellen. Tesla's zijn niet voor niets qua range toch echt de benchmark, dat komt ook uit innovatie.

En er is niets mis met het Elon misgunnen omdat iemand hem niet mag, vind ik ook helemaal prima alleen om zijn bedrijven daarmee te minachten vind ik beetje overdreven. Ik denk dat bij SpaceX en ook bij Tesla hele gedreven mensen werken die nog veel gekkere gedachten en projecten op dit moment hebben lopen dan wij in deze reeks al hebben besproken.

En we kunnen natuurlijk eeuwen gaan praten over hoeveel geld het kost, maar we weten ook allemaal dat Elon best wel goed is in dingen verkopen ondanks dat velen hem niet waarderen. De toekomst zal dit laten blijken.
SpaceX maakt ook natuurlijk geld met haar satellieten en opdrachten die ze krijgen, Starlink is toch best wel groot en wordt ook door veel Nederlanders in campers en in landen gebruikt. Denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken dat de geldstroom ooit stopt.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217749330
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 15:26 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Niemand had ook verwacht dat SpaceX zo makkelijk de boosters weer zou opvangen, keer op keer. Natuurlijk kost het allemaal veel geld en zijn we er niet zo maar. Alleen applaudisseer ik wel gewoon dit soort dingen wat de mensheid toch bijzonder maakt, ook het huidige ruimteprogramma is met katten en honden begonnen (niet dat ik dit aanmoedig).

Het zal met vallen en opstaan maar ik zie zelf geen reden om SpaceX of enig bedrijf in hen innovatie te betwisten. Zelfde geldt voor Mercedes, BMW en andere automerken die hen motoren en auto's meer gestroomlijnd maken en efficiënter met hulp van AI en modellen. Tesla's zijn niet voor niets qua range toch echt de benchmark, dat komt ook uit innovatie.

En er is niets mis met het Elon misgunnen omdat iemand hem niet mag, vind ik ook helemaal prima alleen om zijn bedrijven daarmee te minachten vind ik beetje overdreven. Ik denk dat bij SpaceX en ook bij Tesla hele gedreven mensen werken die nog veel gekkere gedachten en projecten op dit moment hebben lopen dan wij in deze reeks al hebben besproken.

En we kunnen natuurlijk eeuwen gaan praten over hoeveel geld het kost, maar we weten ook allemaal dat Elon best wel goed is in dingen verkopen ondanks dat velen hem niet waarderen. De toekomst zal dit laten blijken.
SpaceX maakt ook natuurlijk geld met haar satellieten en opdrachten die ze krijgen, Starlink is toch best wel groot en wordt ook door veel Nederlanders in campers en in landen gebruikt. Denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken dat de geldstroom ooit stopt.
Ja, voor jou is het magie die je leven verrijkt.

Het enige dat Musk heeft gedaan dat ik verrassend vond was de "gewone" raketten die weer kwamen landen. Dat had ik niet verwacht. Dat vond ik ook heel mooi. De rest had ik zelf ook al bedacht en zat er aan te komen. Of het was grote onzin waar ik flink om moest lachen.

Ik wilde bijvoorbeeld mijn auto al ombouwen naar elektrisch voor de eerste Tesla op de markt kwam. En als je de twee boosters van een Falcon Heavy synchroon hebt zien landen, dan geloof je ook wel dat ze die Starship boosters weer kunnen vangen.

Maar ja, ik heb het ook allemaal uitgezocht, er over nagedacht en mee zitten experimenteren. Dus ik weet hoe het werkt. Ik maakte zelf ook allerlei robotjes en raketjes toen ik nog klein was.
pi_217749435
FOK-genie'd.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_217749615
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 17:13 schreef Ludachrist het volgende:
FOK-genie'd.
Nah, Mavo. Moeilijke jeugd.
  zondag 25 mei 2025 @ 17:58:39 #91
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217749827
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 17:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, voor jou is het magie die je leven verrijkt.

Het enige dat Musk heeft gedaan dat ik verrassend vond was de "gewone" raketten die weer kwamen landen. Dat had ik niet verwacht. Dat vond ik ook heel mooi. De rest had ik zelf ook al bedacht en zat er aan te komen. Of het was grote onzin waar ik flink om moest lachen.

Ik wilde bijvoorbeeld mijn auto al ombouwen naar elektrisch voor de eerste Tesla op de markt kwam. En als je de twee boosters van een Falcon Heavy synchroon hebt zien landen, dan geloof je ook wel dat ze die Starship boosters weer kunnen vangen.

Maar ja, ik heb het ook allemaal uitgezocht, er over nagedacht en mee zitten experimenteren. Dus ik weet hoe het werkt. Ik maakte zelf ook allerlei robotjes en raketjes toen ik nog klein was.
Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat je rond de 60 jaar oud bent. Laten we er voor het gemak dan even van uit gaan dat je in 1965 bent geboren. Dat betekent dat er 75 jaar voor jouw geboorte al de eerste praktische elektrische auto's rondreden in o.a. de VS en Duitsland. Het idee van een elektrische auto is dus verre van nieuw.

Er zullen dan ook bijzonder weinig mensen zijn die denken dat Tesla/Musk de eersten ooit zijn geweest die op het idee kwamen dat een auto ook elektrisch aangedreven kan worden. Dat idee is op zichzelf niets bijzonders, talloze hobbyisten ter wereld die in de afgelopen decennia in hun garage zelf daaraan hebben geknutseld.

Het grote vraagstuk voordat Tesla op de markt kwam, was hoe je een elektrische auto kon ontwikkelen die zich qua praktische toepasbaarheid kon meten met brandstofauto's (actieradius, kostprijs, batterijtechnologie etc.) en hoe je die in massa kon produceren. Kortom: hoe je er simpelweg een haalbare business case van maakt. En dat heeft Tesla gewoon goed gedaan.

Heb jij jouw auto destijds nog omgebouwd naar elektrisch trouwens? Zo nee, waarom niet?
  zondag 25 mei 2025 @ 18:03:38 #92
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217749889
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 17:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, voor jou is het magie die je leven verrijkt.

Het enige dat Musk heeft gedaan dat ik verrassend vond was de "gewone" raketten die weer kwamen landen. Dat had ik niet verwacht. Dat vond ik ook heel mooi. De rest had ik zelf ook al bedacht en zat er aan te komen. Of het was grote onzin waar ik flink om moest lachen.

Ik wilde bijvoorbeeld mijn auto al ombouwen naar elektrisch voor de eerste Tesla op de markt kwam. En als je de twee boosters van een Falcon Heavy synchroon hebt zien landen, dan geloof je ook wel dat ze die Starship boosters weer kunnen vangen.

Maar ja, ik heb het ook allemaal uitgezocht, er over nagedacht en mee zitten experimenteren. Dus ik weet hoe het werkt. Ik maakte zelf ook allerlei robotjes en raketjes toen ik nog klein was.
heeft Musk nog geen contact opgenomen met je ??

Ik denk dat ze wel iemand zoeken die startknop wil bedienen, en main engine cut off kan zeggen ofwel MECO

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 25-05-2025 18:15:53 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217750122
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 17:58 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat je rond de 60 jaar oud bent. Laten we er voor het gemak dan even van uit gaan dat je in 1965 bent geboren. Dat betekent dat er 75 jaar voor jouw geboorte al de eerste praktische elektrische auto's rondreden in o.a. de VS en Duitsland. Het idee van een elektrische auto is dus verre van nieuw.

Er zullen dan ook bijzonder weinig mensen zijn die denken dat Tesla/Musk de eersten ooit zijn geweest die op het idee kwamen dat een auto ook elektrisch aangedreven kan worden. Dat idee is op zichzelf niets bijzonders, talloze hobbyisten ter wereld die in de afgelopen decennia in hun garage zelf daaraan hebben geknutseld.

Het grote vraagstuk voordat Tesla op de markt kwam, was hoe je een elektrische auto kon ontwikkelen die zich qua praktische toepasbaarheid kon meten met brandstofauto's (actieradius, kostprijs, batterijtechnologie etc.) en hoe je die in massa kon produceren. Kortom: hoe je er simpelweg een haalbare business case van maakt. En dat heeft Tesla gewoon goed gedaan.

Heb jij jouw auto destijds nog omgebouwd naar elektrisch trouwens? Zo nee, waarom niet?
Ja, de eerste auto's waren elektrisch. Mijn oom (een directeur van een grote autofabrikant) moest er altijd hard om lachen als ik daar mee kwam, dat ging nooit wat worden.

Ik had als tiener een heleboel elektrische autootjes en vliegtuigjes bedacht en in elkaar geknutseld. Lopende robotjes was mijn ding, maar die waren lastig.

Op een gegeven moment (zo rond het jaar 2000) kwam ik in de media wat rallyrijders tegen die een elektrische auto hadden gemaakt met experimentele lithium accu's. Dat waren gewoon open bakken met aan elkaar gesoldeerde zakjes er in. Ik ging zelf ook graag op onverharde wegen crossen, dus zo kwam ik daar bij. De motor was geen probleem, maar de accu's waren een ander verhaal. Je had wel hoog vermogen accu's maar dat waren dan bijvoorbeeld hele grote gesmolten zout accu's, die je eerst tot 300 graden moest verwarmen. En lithium accu's waren niet erg verkrijgbaar. Er was toendertijd een grote modelbouwhelikopter die daar een paar minuten mee kon vliegen, dan had je het wel gehad.

Privé moest je het doen met loodaccu's. En dan had je er een heleboel nodig. Of een paar hele grote, uit heftrucks. De achterbank er uit, de motor er uit en alles vol zetten. Een batterij grote condensatoren er naast was ook wel handig. Ik had me helemaal ingelezen en lijstjes gemaakt van de onderdelen die ik nodig had. Maar het goedkoopste lijstje was 8000 Euro (naast de auto) en dan had ik een veredeld golfkarretje qua prestaties. Pas vanaf zo'n 20.000 Euro kwam je dan ergens. Zoveel geld had ik niet en dat is dan een project van een paar jaar of zo.

Dus ik ben wel een hele tijd bezig geweest met de voorbereiding, ook op de sloop gaan kijken naar goede auto's, maar ik heb de knoop nooit doorgehakt.

Je had toen ook al brandstofcellen, maar nog geen goede manier om waterstof op te staan. Het beste waren dan ook grote, industriële brandstofcellen die methanol verstookten, ook op een hoge temperatuur (ik weet niet meer hoe hoog). Maar die kreeg je niet in een auto gelepeld, dan had je een vrachtwagen nodig. Ik heb ook geen idee hoe duur die dingen waren. Maar dat was het dus ook niet.

Pas met de komst van de massaproductie van lithiumcellen en met een flink startkapitaal was dat zo'n tien jaar later mogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-05-2025 18:55:28 ]
  zondag 25 mei 2025 @ 18:52:44 #94
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217750402
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:49 schreef Wantie het volgende:

[..]


En eenieder die zegt dat dat niet gaat gebeuren afserveren als domme putjescheppers die totaal geen verstand van zaken hebben.

En ondertussen geef je wel toe dat we in dit mensenleven niet gaan meemaken dat dit project lukt...

Ik serveer echt niemand af als domme putjesschepper zonder verstand van zaken. Het aardige is dat je dat in mijn optiek juist vooral de andere kant op ziet gebeuren wanneer mensen de plannen van SpaceX/Musk niet als totaal onhaalbare science-fiction afdoen, zonder te zeggen dat het gegarandeerd is dat het ze lukt en ook nog eens binnen het beoogde tijdspad.

Het verschil is echter dat je aan de ene kant een team van wetenschappelijk toptalent met een formele academische achtergrond hebt die een hele roadmap aan het ontwikkelen zijn om dat doel te verwezenlijken. Daarin zijn ook al daadwerkelijke stappen gezet, inclusief werkende prototypes van ruimteschepen en nieuwe, zelflandende boosterraketten. Eerste succesvolle stappen voor het uiteindelijke doel.

Die mensen geven aan dat ze verwachten dat ze alle obstakels uiteindelijk zullen overwinnen waardoor het een haalbare kaart wordt. Nogmaals: het tijdspad kun je zeker over discussiëren. Dan zijn er hier users, waaronder ik, die op basis daarvan zeggen dat ze het, hoewel moeilijk, niet onmogelijk achten. Zeker ook met doorbraken uit het verleden in het achterhoofd, die voor decennia of zelfs altijd onmogelijk geachte missies tegen alle verwachtingen in, in minder dan 20 jaar een realiteit maakten.

Aan de andere kant heb je hier dan bepaalde users zonder enige formele academische achtergrond, nul ervaring in zulke functies bij zulke bedrijven die hier wel even met wat googelen gaan uitleggen waarom het allemaal onzin is en je geen reet van de materie snapt als je dat standpunt niet deelt. Kortom: daarmee zeg je dus indirect ook dat dat hooggekwalificeerde team eveneens uit hun nek lult, want als amateur uit Nederland noem je wel even de te overwinnen obstakels op.

Vind je het heel vreemd dat ik dat dan wat minder serieus neem?
pi_217750571
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 18:52 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik serveer echt niemand af als domme putjesschepper zonder verstand van zaken. Het aardige is dat je dat in mijn optiek juist vooral de andere kant op ziet gebeuren wanneer mensen de plannen van SpaceX/Musk niet als totaal onhaalbare science-fiction afdoen, zonder te zeggen dat het gegarandeerd is dat het ze lukt en ook nog eens binnen het beoogde tijdspad.

Het verschil is echter dat je aan de ene kant een team van wetenschappelijk toptalent met een formele academische achtergrond hebt die een hele roadmap aan het ontwikkelen zijn om dat doel te verwezenlijken. Daarin zijn ook al daadwerkelijke stappen gezet, inclusief werkende prototypes van ruimteschepen en nieuwe, zelflandende boosterraketten. Eerste succesvolle stappen voor het uiteindelijke doel.

Die mensen geven aan dat ze verwachten dat ze alle obstakels uiteindelijk zullen overwinnen waardoor het een haalbare kaart wordt. Nogmaals: het tijdspad kun je zeker over discussiëren. Dan zijn er hier users, waaronder ik, die op basis daarvan zeggen dat ze het, hoewel moeilijk, niet onmogelijk achten. Zeker ook met doorbraken uit het verleden in het achterhoofd, die voor decennia of zelfs altijd onmogelijk geachte missies tegen alle verwachtingen in, in minder dan 20 jaar een realiteit maakten.

Aan de andere kant heb je hier dan bepaalde users zonder enige formele academische achtergrond, nul ervaring in zulke functies bij zulke bedrijven die hier wel even met wat googelen gaan uitleggen waarom het allemaal onzin is en je geen reet van de materie snapt als je dat standpunt niet deelt. Kortom: daarmee zeg je dus indirect ook dat dat hooggekwalificeerde team eveneens uit hun nek lult, want als amateur uit Nederland noem je wel even de te overwinnen obstakels op.

Vind je het heel vreemd dat ik dat dan wat minder serieus neem?
Maar volgens mij gaf je ook zelf aan dat je niet verwacht dat het in dit mensenleven gaat plaatsvinden.
Dat is nogal een contrast met de deadline van eind 2026 voor een succesvolle onbemande vlucht, gevolgd door een succesvolle bemande vlucht voor 2030.
pi_217750595
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 18:52 schreef Repentless het volgende:
Vind je het heel vreemd dat ik dat dan wat minder serieus neem?
Hoeveel techbedrijven zijn er de afgelopen 10 jaar geweest, die op papier vele miljarden waard waren, prototypes konden laten zien en soms zelfs producten verkochten, die uiteindelijk grote oplichters bleken te zijn?

Met dat model valt nou eenmaal het meeste te verdienen, nadat je de eerste geldschieter hebt overtuigd. Het is een andere vorm van een hedge fund, waarbij je steeds geld gaat lenen met de waarde van je bedrijf als onderpand. Of de ponzifraudes, waarbij je de nieuwe inleg gebruikt om je aandeelhouders en schulden te betalen

Zolang Musk er ingenieurs voor inhuurde en zich zelf alleen bezighield met het binnenhalen van investeringen en subsidies ging het goed. Op het moment dat hij zich er mee ging bemoeien en alleen nog kontlikkers om zich heen had, zo rond de introductie van de Hyperloop, is het steeds meer fout gegaan.

Je had mij niet gehoord zolang hij zich alleen met de financiering bezig had gehouden en de ingenieurs hun ding had laten doen. Maar helaas. Dus nu gaat het langzaam allemaal het putje in.
  zondag 25 mei 2025 @ 19:42:11 #97
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217751033
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 18:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, de eerste auto's waren elektrisch. Mijn oom (een directeur van een grote autofabrikant) moest er altijd hard om lachen als ik daar mee kwam, dat ging nooit wat worden.

Ik had als tiener een heleboel elektrische autootjes en vliegtuigjes bedacht en in elkaar geknutseld. Lopende robotjes was mijn ding, maar die waren lastig.

Op een gegeven moment (zo rond het jaar 2000) kwam ik in de media wat rallyrijders tegen die een elektrische auto hadden gemaakt met experimentele lithium accu's. Dat waren gewoon open bakken met aan elkaar gesoldeerde zakjes er in. Ik ging zelf ook graag op onverharde wegen crossen, dus zo kwam ik daar bij. De motor was geen probleem, maar de accu's waren een ander verhaal. Je had wel hoog vermogen accu's maar dat waren dan bijvoorbeeld hele grote gesmolten zout accu's, die je eerst tot 300 graden moest verwarmen. En lithium accu's waren niet erg verkrijgbaar. Er was toendertijd een grote modelbouwhelikopter die daar een paar minuten mee kon vliegen, dan had je het wel gehad.

Privé moest je het doen met loodaccu's. En dan had je er een heleboel nodig. Of een paar hele grote, uit heftrucks. De achterbank er uit, de motor er uit en alles vol zetten. Een batterij grote condensatoren er naast was ook wel handig. Ik had me helemaal ingelezen en lijstjes gemaakt van de onderdelen die ik nodig had. Maar het goedkoopste lijstje was 8000 Euro (naast de auto) en dan had ik een veredeld golfkarretje qua prestaties. Pas vanaf zo'n 20.000 Euro kwam je dan ergens. Zoveel geld had ik niet en dat is dan een project van een paar jaar of zo.

Dus ik ben wel een hele tijd bezig geweest met de voorbereiding, ook op de sloop gaan kijken naar goede auto's, maar ik heb de knoop nooit doorgehakt.

Je had toen ook al brandstofcellen, maar nog geen goede manier om waterstof op te staan. Het beste waren dan ook grote, industriële brandstofcellen die methanol verstookten, ook op een hoge temperatuur (ik weet niet meer hoe hoog). Maar die kreeg je niet in een auto gelepeld, dan had je een vrachtwagen nodig. Ik heb ook geen idee hoe duur die dingen waren. Maar dat was het dus ook niet.

Pas met de komst van de massaproductie van lithiumcellen en met een flink startkapitaal was dat zo'n tien jaar later mogelijk.
Ja, en laat Tesla nu een van de bedrijven zijn die die batterijtechniek zodanig heeft ontwikkeld dat het uiteindelijk praktisch toepasbaar werd en er verkoopbare auto's konden worden geproduceerd. Kortom: dat het een haalbare kaart werd.

Je noemt zelf al de beperkingen die er waren met de batterijtechnologie binnen je eigen experimenten: te groot, te zwaar, te weinig capaciteit voor een acceptabele of zelfs competitieve actieradius voor een personenauto t.o.v. brandstofmotoren. Problemen waar o.a. Tesla oplossingen voor heeft ontwikkeld.

Misschien zei jij destijds: "om een praktische elektrische personenauto te ontwikkelen, heb je kleinere, lichtere lithiumcellen met een hoger vermogen en grotere capaciteit nodig". Het probleem, zoals je zelf ook aangeeft, destijds was: die waren er nog niet. Het daadwerkelijk ontwikkelen en realiseren ervan, dát is waar de innovatieve kracht van Tesla lag.

Als jij destijds al de uitgewerkte oplossing had hoe je dat doet en daar een business plan voor had geschreven, was je nu multimiljonair geweest. De innovatiekracht zit dus niet in het aangeven wat er nodig is (want dat kunnen vele anderen met jou ook verzinnen), maar hoe. Als jij dat kunt, ben je goud waard.
pi_217751446
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 19:42 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, en laat Tesla nu een van de bedrijven zijn die die batterijtechniek zodanig heeft ontwikkeld dat het uiteindelijk praktisch toepasbaar werd en er verkoopbare auto's konden worden geproduceerd. Kortom: dat het een haalbare kaart werd.

Je noemt zelf al de beperkingen die er waren met de batterijtechnologie binnen je eigen experimenten: te groot, te zwaar, te weinig capaciteit voor een acceptabele of zelfs competitieve actieradius voor een personenauto t.o.v. brandstofmotoren. Problemen waar o.a. Tesla oplossingen voor heeft ontwikkeld.

Misschien zei jij destijds: "om een praktische elektrische personenauto te ontwikkelen, heb je kleinere, lichtere lithiumcellen met een hoger vermogen en grotere capaciteit nodig". Het probleem, zoals je zelf ook aangeeft, destijds was: die waren er nog niet. Het daadwerkelijk ontwikkelen en realiseren ervan, dát is waar de innovatieve kracht van Tesla lag.

Als jij destijds al de uitgewerkte oplossing had hoe je dat doet en daar een business plan voor had geschreven, was je nu multimiljonair geweest. De innovatiekracht zit dus niet in het aangeven wat er nodig is (want dat kunnen vele anderen met jou ook verzinnen), maar hoe. Als jij dat kunt, ben je goud waard.
Tesla had als eerste een prototype van een auto met lithiumaccu's, toen die beschikbaar waren. Dat was ook de reden dat Musk het bedrijf overgenomen heeft. In hun eerste grote accufabriek maken ze Panasonic cellen. Hun fabriek met de door hunzelf ontworpen accu's komt al jaren lang niet van de grond af.

De tweede generatie, de Europeanen, gingen met lithium cellen in zakjes aan de slag. Dan konden ze accu's in alle maten en vormen maken, die ze dan in bestaande modellen in konden bouwen. Dat was geen succes. Die oude staafcellen waren toch beter. En Tesla heeft daar eigenlijk nooit veel aan veranderd. Als het werkt, moet je er afblijven. Of tot je een beter alternatief hebt gemaakt, maar dat is nog niet gelukt.

De accu's waar alle Tesla's nu mee rijden zijn dus gebaseerd op dat originele ontwerp, van de oorspronkelijke Roadster, alleen in een nieuwe configuratie onder de vloer in plaats van achter de stoelen van de Lotus Elise. In plaats van ze in een bestaande auto in te bouwen, hebben ze er een nieuwe auto omheen ontworpen.

Ze kopen ze wel steeds vaker in China, vooral van CATL, dat is goedkoper.
  zondag 25 mei 2025 @ 20:15:12 #99
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217751584
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 19:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar volgens mij gaf je ook zelf aan dat je niet verwacht dat het in dit mensenleven gaat plaatsvinden.
Dat is nogal een contrast met de deadline van eind 2026 voor een succesvolle onbemande vlucht, gevolgd door een succesvolle bemande vlucht voor 2030.
Ik zei dat ik dat ten zeerste betwijfel en dat er een goede kans is dat wij dat niet gaan meemaken, gezien de gigantische complexiteit die o.a. jij en SymbolicFrank ook opmerken. Dat is terecht overigens, dat betwist ik niet.

Dus: ik kan met geen mogelijkheid zeggen dat ik zeker weet dat het ze gaat lukken en al helemaal niet binnen het beoogde tijdspad. Maar ik laat me graag verrassen en kijk ook hoe er in het verleden voor totaal onmogelijk gehouden prestaties daadwerkelijk zijn gerealiseerd en ook nog eens vele malen sneller dan verwacht.
pi_217752139
Wij hadden vroeger een melkboer ( SRV-wagen) die een electrische wagen had.

Hij kon niet harder dan 45,
Savonds aan de stekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')