Niemand die het weet. Het is allemaal speculeren.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:31 schreef synsysterstylo het volgende:
Is er eigenlijk iets bekend over het ratio van het doden van Hamas strijder tegen over burger?
Een jaar geleden was het volgens IDF 1:2, volgens Hamas was het 1:5, toen heeft een andere bron 1:3 vermeld. Iemand die dat nog weet van toen/van nu?
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Al mijn beweringen zijn onderbouwd en waar. Je verdraait bovendien mijn woorden want ik zeg dat het spul uit de wapenfabrieken een factor 50 zwaarder is. Het is zelfs tot 250 keer zwaarder.
Meanwhile heb je nul vragen van mij beantwoord en ben je alleen maar bezig met persoonlijke aanvallen. Wat een miserabel persoon moet jij in het echt zijn.
Hoeveel vragen van mij heb je beantwoord, zuigertje?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]is goed. Keurig antwoord gegeven, het is mij helemaal duidelijk.
Euro med is in mijn ogen geen betrouwbare bron. Ik wil niet zeggen dat het niet klopt wat ze schrijven maar ik heb de indruk dat er een bias is. Plus ze zijn niet transparant over haar financiën. Dat laatste maakt het dat ik euro med over het algemeen niet serieus neem.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Gaza_war
Hier staan wat bronnen. Gaat van 50-50 volgens Netanyahu tot 90% volgens https://euromedmonitor.org/en
Waarschijnlijk ligt het ergens in het midden, dus zeg 75-80%.
En maar klagen dat de NOS te ideologisch gekleurd zou zijn in dit conflict die luiquote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]is goed. Keurig antwoord gegeven, het is mij helemaal duidelijk.
Vraag Grok anders even hoeveel vragen Buitendam heeft beantwoordquote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:44 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoeveel vragen van mij heb je beantwoord, zuigertje?
Ik ken ze niet, het hoogste nummer zou ik direct al wantrouwen in een conflict als dit. Net als het laagste. Maar dat zei ik ook al de volledige informatie van zoiets is er gewoon niet op dit moment. Er kan natuurlijk wel een inschatting gemaakt worden, en dan zit je meestal redelijk veilig door een beetje te middelen tussen de twee uitersten.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Euro med is in mijn ogen geen betrouwbare bron. Ik wil niet zeggen dat het niet klopt wat ze schrijven maar ik heb de indruk dat er een bias is. Plus ze zijn niet transparant over haar financiën. Dat laatste maakt het dat ik euro med over het algemeen niet serieus neem.
Artsen geven een hogere factor dan hamas doorgeeft. Hamas geeft alleen bevestigde doden door maar kan moeilijk werken door de voortdurende aanvallen op het administratieve netwerkquote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:57 schreef Fretwork het volgende:
Ja er is hier wekelijks een discussie met de zuigertjes over het aantal. "Niemand weet het!", "Volgens cijfers van Hamas ja!"
In het voorjaar was vanuit het Israëlische kamp de schatting 50-60k met een verhouding 1:2 door directe oorlogsvoering. Volgens de UN waren er 15-20k kinderen dood. Dat is allemaal in lijn met elkaar, gezien 50% van de bevolking in Gaza minderjarig is.
Daar zal al met al nog wat bij zijn gekomen, enkele tientallen per dag minus de wapenstilstand.
Indirecte burgerdoden zijn moeilijker te schatten, ik heb gelezen tot 200k in totaal door met name verzwakking en gebrekkige mogelijkheden tot zorg. Ik denk dat dat in de regel vaak babies en ouderen zijn, maar dat is veel moeilijker te achterhalen.
Oh zou kunnen hoor, maar volgens mij zijn dit ball park figures die in dezelfde ordergrootte bevestigd worden door alle partijen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:59 schreef Chadi het volgende:
[..]
Artsen geven een hogere factor dan hamas doorgeeft. Hamas geeft alleen bevestigde doden door maar kan moeilijk werken door de voortdurende aanvallen op het administratieve netwerk
Maar het is ook zo extreem stompzinnig om eerst iets heel specifieks te roepen en als er om een onderbouwing wordt gevraagd een AI erbij pakken.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
En maar klagen dat de NOS te ideologisch gekleurd zou zijn in dit conflict die lui
Ahh, 200k nu al, nou, dat gaat snel.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:57 schreef Fretwork het volgende:
Ja er is hier wekelijks een discussie met de zuigertjes over het aantal. "Niemand weet het!", "Volgens cijfers van Hamas ja!"
In het voorjaar was vanuit het Israëlische kamp de schatting 50-60k met een verhouding 1:2 door directe oorlogsvoering. Volgens de UN waren er 15-20k kinderen dood. Dat is allemaal in lijn met elkaar, gezien 50% van de bevolking in Gaza minderjarig is.
Daar zal al met al nog wat bij zijn gekomen, enkele tientallen per dag minus de wapenstilstand.
Indirecte burgerdoden zijn moeilijker te schatten, ik heb gelezen tot 200k in totaal door met name verzwakking en gebrekkige mogelijkheden tot zorg. Ik denk dat dat in de regel vaak babies en ouderen zijn, maar dat is veel moeilijker te achterhalen.
Raar dan dat de door Hamas bestuurde instituten meestal al een half uur na een bombardement met allerlei cijfers komen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:59 schreef Chadi het volgende:
[..]
Artsen geven een hogere factor dan hamas doorgeeft. Hamas geeft alleen bevestigde doden door maar kan moeilijk werken door de voortdurende aanvallen op het administratieve netwerk
daarom zei ik ook, met een beetje fantasie.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:53 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja nu is ie helemaal mooi. Wat fijn van Israël dat ze Palestina zo goed beschermen.
stelselmatig is niet waar. tenzij je de palestijnse aanvallen op israel een vast patroon vind.quote:Sinds 1948 is er stelselmatig op verschillende manieren extra land geclaimd. Soms via oorlog, soms via nederzettingen, soms via door het leger gesteunde kolonisatie.
Die nederzettingen zijn overigens zelfs volgens het Israëlische recht illegaal tot ze officieel toegevoegd worden aan de landsgrenzen. Op meerdere instanties ook via internationaal recht als illegaal beoordeeld.
dat is niet in lijn, als een groot deel van de doden strijders waren. aangenomen dat die meestal meerderjarig zijn. (wat trouwens niet zo is...)quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:57 schreef Fretwork het volgende:
Kan jij begrijpend lezen?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ahh, 200k nu al, nou, dat gaat snel.
[..]
Haha sorry, ik snap niks van je uiteenzetting? Wat is niet in lijn?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is niet in lijn, als een groot deel van de doden strijders waren. aangenomen dat die meestal meerderjarig zijn. (wat trouwens niet zo is...)
indirecte doden is een echt compleet random cijfer dat men toevoegd.
en verder, we hebben eindelijk al wat protesten van gazanen zelf gezien dat snappen dat deze doden voornamelijk de schuld van hamas zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
Ja maar het waren 7 Palestijnen en maar 2 soldaten die het bevestigen, dus dat is niet eerlijk!quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:26 schreef skysherrif het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)ijk-schild~ad91647e/
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:29 schreef Fretwork het volgende:
Sowieso bijzonder typisch dat @:HowardRoark hier al maandenlang onafgebroken (wellicht een ban hier en daar) op praktisch alle pagina's in deze reeks zichzelf als de expert voordoet. Overal een weerwoord op, nog geen enkel foutje gemaakt naar eigen inzicht, en dan zo verbaasd gaat doen over een getal als 200000 doden met de indirecte sterfgevallen meegerekend. Uiteraard zijn dat schattingen, maar wel zeer breed uitgemeten schattingen. Je zou van zo'n fulltime zelfbenoemd deskundige toch op zn minst verwachten dat hij het cijfer zou herkennen.
Afijn:
Artikel uit de Lancet van vorig jaar (186000)
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)01169-3/fulltext
Hier de NOS, toch één van onze grootste nieuwsbronnen erover:
https://nos.nl/collectie/(...)oedsel-water-en-zorg
Hier namens de Programme Lead Middle East van Instituut Clingendael:
https://www.clingendael.o(...)denwringen-over-gaza
Hier een artikel vanuit een "Joodse" opiniepagina, dat eigenlijk vooral vormfouten ziet in het niet spreiden van civilians en Hamas strijders. Het aantal en zeker de ordergrootte worden niet betwist, enkel dat pas jaren later er een precies getal is.
https://forward.com/opini(...)sualties-israel-war/
Vreemd dus dat dit dan weer allemaal langs Howardje langs is gegaan. Je hoeft het niet eens te zijn met de studie, maar lachwekkend dat je de ordergrootte niet herkent
Dan toch maar Grokgod vragen:Ik heb geen bans gehad het afgelopen jaar. hetSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En welk cijfer heb je het nu over? Ik zie hier niets wat het cijfer van 200k zou bevestigen en die eerste link doet het niet eens.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb geen bans gehad het afgelopen jaar. het
En welk cijfer heb je het nu over? Ik zie hier niets wat het cijfer van 200k zou bevestigen en die eerste link doet het niet eens.
Wat men hier door is aan de hand van allerlei hypothetische scenario's het eventuele aantal slachtoffers verhogen. Het is nu ruim een jaar later, nou, waar zijn die 200k slachtoffers dan? We zouden er dan nu toch wel iets van moeten kunnen zien?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:01 schreef Fretwork het volgende:
[..]
"Dat maakt 200.000 gedode Palestijnen voor nu een conservatieve schatting."
Maar ook 186.000 in 2024 zit gewoon in de ordergrootte. Of wist je dat wel?
Ben je bekend met het Dunning Kruger effect?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat men hier door is aan de hand van allerlei hypothetische scenario's het eventuele aantal slachtoffers verhogen. Het is nu ruim een jaar later, nou, waar zijn die 200k slachtoffers dan? We zouden er dan nu toch wel iets van moeten kunnen zien?
Het doet denken aan de narratieven mbt hongersnood die begin vorig jaar ook rondgingen. Een aantal "experts" (opmerkelijk genoeg is het vaak een kleine groep van dezelfde namen en actiegroepen) wisten het zeker: dit is een hongersnood.
Nou, waar is die hongersnood? Zelfs media komen niet verder dan beelden van doodzieke kinderen met een onderliggende aandoeningen die dan worden misbruikt om dat te presenteren aslof het door een gebrek aan eten komt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |